Meneekö CLK:n W208 alle 20"

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

Hienoa.
Jos et ole varma niin suosittelen jätä väliin, hommasin itse rennoin rantein 20" koko kierroksen ja nyt ollaan sisälokarien dremel öinnin ja kaarien mankelointien jälkeen arvottu että ilmajouset vaiko coiloverit taakse jotta voisi takapenkille ottaa jonkun istumaan,ilman että läskit laahaa, hiukka liioitellusti esitettynä
No Vanteet nyt on kuitenkin hankittu :( Ja noi hiton kumitkin nurkissajo.

Joten Tästä tuli kallis kokeilu tai... voihan se olla että hyvin tässä vieläkäy.

No Dremeli saa täällä kanssa laulaa. tosta kaarien mankeloinnista en kyllä tiedä. Minkäs kokoset ne sun vanteet ja renkaat oli muuten. ET luvut yms kiinostas.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Juu onhan meillä hiukka eri autot saattaa olla että sinulla menee heittämällä, ET lukua en tiedä :-( mutta tuossa hiukka tarinaa tapauksesta.

Mutta niin taikka näin se on kokorahan arvoista 8)
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

No niin Vihdoin ja viimen sain asiat siihen malliin tehtyä että uskalsin lähteä asentamaan etuvanteelle renkaat.

Eteen siis oli tarkoitus asentaa 8,5" vanne jonka päällä 235/35/19
Mutta yllätys yllätys vanteen ET35 onkin liian iso. Jos vanne olisi ET32 tai 30 ei ongelmaa olisi. Tietenkin rengas koon muuttaminen kapeampaan renkaaseen jonka korkeus myös vanteelta olisi pienempi nykyiseen 35 sarjalaiseen voisi auttaa.

Eli ongelmana selviää kuvista.

http://kuvablogi.com/nayta/1012350/
http://kuvablogi.com/nayta/1012351/

Tietenkin ton mutterin. pienentäminen antas lisää tilaa. Nyt rengas ottaa kiinni kääntäessä enemmän ja reilummin ajaessa renkaan hiukan eläessä. aivan varmasti tuhoisin seurauksin.
:(
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Laita 5mm spacer jos ulkopuoli antaa mahdollisuuden :arrow: Lokarista helpompi leikata kuin alustasta.

Specialfälgar palikoita. Tuo nr. 8 olis sulle täydellinen palikka? iso reikä pienemmäksi ja samalla etäämmäksi. Eikös nuo lukemat tarkoita kokonais levitystä? eli 10mm spacer = 2x 5mm levyjä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

Laita 5mm spacer jos ulkopuoli antaa mahdollisuuden Lokarista helpompi leikata kuin alustasta.


Itsekkin ajattelin yhtenä vaihtoehtona spaceria mutta valitettavasti 5mm toisi jo vanteen niin ulos että katsastus mies ei läpi päästäisi. Eerola taisi aikaisemmin tässä ketjussa sanoa että et 32 vanteella 235 kumimahtuu juuri ja juuri lokarin sisään ilman kaarien muotoilemista tarkoittanee sitä että noilla 5mm spacereilla vanne tulee 2mm vielä ulommas. joten taitaisi mennä kaarien muokaamiseksi.

ehkä paras vaihtoehto jos en jollekkin saa myytyä tota sarjaa sopivasti. olis yrittää rakentaa toi yläpallonivelen mutteri ja kierretappi sievempään kuosiin. Aika moiseksi säätämiseksihän sekin tietenkin menee.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Jos tuota kierretappia lyhentäisi siten että se olisi samanpituinen kuin mitä mutteri vaatii, niin mahtaisiko se jo riittää?!

Muistelen vain omaa CLK:ta ja kun siihen sovittelin yksiä isompia kiekkoja niin siinäkin oli jokin jousituksen osa joka oli niin lähellä rengasta että olin 100% että kiinni nappaa ajossa..vaan eipä napannutkaan, joten välttämättä se rengas ei niin kovin paljoa elä siellä kuin äkkiseltään voisi luulla. Aika pieniä välejä siellä kuitenkin tuntuisi mahtuvan olemaan?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Epäilen vahvasti että tuo pultti ei tuota ongelmia ajossa jos ei kääntäessä ota mihinkään vaarallisen voimakkaasti kiinni.
Työkaverille laitettiin viime kesänä säädettävä alusta ja siinä jäi kans renkaasta vajaa sormen leveys alustarakenteisiin väliä, hyvin pyöri eikä tuottanu ongelmia.

Tuo pultinkohtahan on nyt "yhtä puuta" renkaan kans joten tuo väli ei juuri muutu ajossa.

Renkaat alle ja hiukka ajelua ni äkkiä se selviää ottaako ajossa kiinni, kyllä sieltä likakerros irtoaa jos liian läheltä kulkee..

Mites 225/35 kumi..?
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

Renkaat alle ja hiukka ajelua ni äkkiä se selviää ottaako ajossa kiinni, kyllä sieltä likakerros irtoaa jos liian läheltä kulkee..

Mites 225/35 kumi..?
Justiinsa katselin Vannetukun rengasifosta. että toi 225/35/19 olis ulkokehältään pienempi.

Vanha Uusi

Renkaan halkaisija 64.7cm 64cm
Renkaan ympärysmitta 203.2cm 201cm

Äkkiseltään kun ajattelis hyvin kasvas sen 0,7cm tila ylhäältä. ja tippuishan renkaan levyskin hiukan.
[/quote]
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Laita vaan se 225 jos yhtään hirvittää tuo ahtaus, varmin se sillä lailla on.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

salesone kirjoitti:Epäilen vahvasti että tuo pultti ei tuota ongelmia ajossa jos ei kääntäessä ota mihinkään vaarallisen voimakkaasti kiinni.
Työkaverille laitettiin viime kesänä säädettävä alusta ja siinä jäi kans renkaasta vajaa sormen leveys alustarakenteisiin väliä, hyvin pyöri eikä tuottanu ongelmia.

Tuo pultinkohtahan on nyt "yhtä puuta" renkaan kans joten tuo väli ei juuri muutu ajossa.

Renkaat alle ja hiukka ajelua ni äkkiä se selviää ottaako ajossa kiinni, kyllä sieltä likakerros irtoaa jos liian läheltä kulkee..

Mites 225/35 kumi..?

täysin samaa mieltä, turha murehtia jos ovat kerran samassa veneeessä, meinaan millikin riittää... mietippä eräiden moottoripyörien renkaan ja lokasuojan väliä :idea: 225 alle jos ei kerran vielä muita hankittu.

vedät vaan loppupultin mutterin tasalle niin saat mielenrauhaa isommasta välistä. Ai niin ja eikös piukka aina hyvä oo :twisted:
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

Joo kävin sitten tänään parissakin rengas liikeessä ihmettelemässä. kummassakin käänettiin ja väänettiin asiaa monesta kulmasta. ilmeni sekin että esim nettivanteen. rengas laskuri on vain suuntaa antava. joku 225/35 voi malliltaan, pinnanmuodot, kulmikuus yms yms... vielä isompi johonkin suuntaan epäilivät että koska joka valmistajan rengas on erillainen tollasen 225 hankiminen ton nykyisen tilalle voi olla vain ongelman muutamista.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Eri valmistajien kesken on selkeitä eroja vaikka ois kokomerkinnältään samankokoinen rengas, tuulilasin kesärengastestissä oli 205/55r16 renkaat mitattu niin halkaisija vaihteli 628-635mm välillä 7 eri merkissä.

Kumit oli siis mitattu vanteella ollessa.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla on 225 talvirenkaat jonka kulutuspinta on 18.5cm levee :wink:

nankangin ns2 on kans todella kapee rengas, toisia on esim. falken,hankook. Leveitä taas muistaakseni marangoni,kumho ?
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

peetzie kirjoitti:...Eerola taisi aikaisemmin tässä ketjussa sanoa että et 32 vanteella 235 kumimahtuu juuri ja juuri lokarin sisään ilman kaarien muotoilemista tarkoittanee sitä että noilla 5mm spacereilla vanne tulee 2mm vielä ulommas. joten taitaisi mennä kaarien muokaamiseksi.

ehkä paras vaihtoehto jos en jollekkin saa myytyä tota sarjaa sopivasti. olis yrittää rakentaa toi yläpallonivelen mutteri ja kierretappi sievempään kuosiin. Aika moiseksi säätämiseksihän sekin tietenkin menee.
Itseasiassa mainitsemani ET oli 31.

Tänään pienensin ET-lukua vielä napsauksen. Toisaalta kavensin rengasta myös napsauksen. Edelleen mahtuu, kuten täällä raportoin.

Jännitti tämän keskustelun jälkeen kyllä hieman laittaessani renkaita alle, että mitenköhän käy... ...mutta hyvin näyttäisi käyneen!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

Hyvältähän toi 18" 8,5 vanne et30 näyttää tossa eerolan CLK:n alla.

Itselläni kyllä on vähän vaikee hahmottaa miten paljon enemmän ET 30 tuo vanteen reunaa vanteen keskeltä kuin ET 35 koska itse kun tänään taas pähkäilin rengas ja venne kuvioita en voi kuin ihmetellä miten VOI mahtua 8,5 ET 30 vanne CLK:n etu lokarin sisään kun toi oma vanne silmällä katsottuna näyttää jo niin sallitun rajoilla kulkevalta.

No onneksi minun ongelma ei ainakaan vielä ole liian ulkoneva rengas. sisä puolella pulmia on sitten ollutkin luvattoman paljon. :evil:

Pitää yrittää ensi viikon loppuna saada autoa auringon valoon tallin hämäristä. ja napata pari parempaa kuvaa missä nyt mennään. :P
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

peetzie kirjoitti:...sisä puolella pulmia on sitten ollutkin luvattoman paljon...
Katselin asiaa aika huolellisesti asentaessani noita uusia vanteita autooni. Edessä sisälle jää pikkusormen leveyden verran tilaa jäsen peetzie:n edellä valokuvaamaan mutteriin. Eli ei ota kiinni.

Takana pyöräholvin muodosta olen täysin samaa mieltä peetzie:n kanssa. Näppituntumalta sanoisin, että jos vanteeni olisi tuuman verran leveämpi (9,5) ja ET-luvultaan isompi (ET35), joku kohta laahaisi aivan varmasti kohtiin, jotka peetzie on merkinnyt valokuviinsa.

peetzien kuviinsa merkitsemät kohdat kuitenkin tuntuvat olevan muotoiltavissa olevaa materiaalia enkä usko niiden takana olevan mitään kriittistä aivan heti vastassa. Näinpä tilan tekeminen leveälle vanteelle ja renkaalle lienee kokolailla helppo homma. Mutta askarteluksi se menee - eli edellyttää harrastuneisuutta. Maksimaalista leveyttä tavoittelevalle CLK-henkilölle on todennäköisesti tiedossa on vähän vastaavaa askaretta jota aikanaan jouduin C-farmariin tekemään. S203-askartelustani enemmän täällä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

peetzie kirjoitti:...miten paljon enemmän ET 30 tuo vanteen reunaa vanteen keskeltä kuin ET 35...
ET-lukema (Einpresstiefe) ilmoitetaan millimetreinä. Näin, kun "sisääntuuppaussyvyys" pienenee, vanteen ulkoreuna tulee ET-luvun muutoksen verran ulospäin. Eli ET30-vanteen ulkoreuna kulkee 5 mm ulompana kuin ET35-vanteen.

Toisaalta, minusta hieman tuntuu, että niin yksiselitteisesti kun ET-luvun ja vanteen leveyden tulisikin periaatteessa asia määritellä, näiden mittojen vertailukelpoisuus on hieman valmistajakohtaista... Jos pelkkiä vannemerkintöjä ja rengasprofiileja luetaan, noiden kesärenkaideni (Nokian 225/ Tomason 8,5 - ET30) pitäisi olla 11 mm ulompana kuin talvirenkaideni (Nokian 225/ Maxxim 8,0 - ET35). Ja "otsalla katsottuna" en sanoisi eron olevan aivan näin suuren.

Tästä johtuen itse en olisi uskaltanut tilata noita vanteita, ellei niiden sopivuutta 208-korin CLK:hon olisi yksiselitteisesti TÜV-lapussa luvattu.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
peetzie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 30.07.2006 18:22

Viesti Kirjoittaja peetzie »

peetzien kuviinsa merkitsemät kohdat kuitenkin tuntuvat olevan muotoiltavissa olevaa materiaalia enkä usko niiden takana olevan mitään kriittistä aivan heti vastassa. Näinpä tilan tekeminen leveälle vanteelle ja renkaalle lienee kokolailla helppo homma. Mutta askarteluksi se menee - eli edellyttää harrastuneisuutta. Maksimaalista leveyttä tavoittelevalle CLK-henkilölle on todennäköisesti tiedossa on vähän vastaavaa askaretta jota aikanaan jouduin C-farmariin tekemään. S203-askartelustani enemmän täällä.
Eerola on ihan oikeassa askartelemalla ja tuhoamalla sisälokasuojaa taakse olisi varmasti saanut istutettua sen 9,5 leveän vanteen. Takaseinästähän alkuperäinen lokasuona on kiinni vain parilla mutterilla eli siinä on hiukan irtonaisuutta takaseinämään. mutta toimivan ja kestävän ratkaisun tekemiseksi todellakin olisi tarvinnut askartelua. Käsitykseni ja mieltymykseni mukaan kuitenkaan vanteet eivät ole sellainen asia miksi autoa pitäisi ruveta modaamaan ainakaan jos niiden valmistajan ja myyjän mukaan (pitäisi) sopia autoon eri asia olisi ollut jos olisin lähtenyt hakemaan jotain jo ennalta tiedossa olevaa askartelupuuhastelua.

Eli minusta jos vanteet myydään sopivina niiden pitäisi sopia ilman sen kummempia vippaskonsteja.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

peetzie kirjoitti:...jos vanteet myydään sopivina niiden pitäisi sopia ilman sen kummempia vippaskonsteja.
Hyvin puhuttu! Näin on, ja sähköinsinöörinä tahdon luottaa itseäni enemmän vannevalmistajan asiantuntemukseen sekä hänen antamaansa lupaukseen.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

peetzie kirjoitti:Eli minusta jos vanteet myydään sopivina niiden pitäisi sopia ilman sen kummempia vippaskonsteja.
Kyllähän tämän pitää ilman muuta olla lähtökohta!

Muutenhan sitä voisi sitten myydä vain vanteen aihioita joista kukin asiakas voi sitten sorvata autoonsa sopivat.. :)

Mutta kyllähän kuluttajan siis pitää ehdottomasti voida luottaa siihen että jos vanteet myydään autoon sopivina, niin ne myös sopivat siihen ilman mitään askartelua.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Marsupete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 24.10.2016 01:40

Re: Meneekö CLK:n W208 alle 20"

Viesti Kirjoittaja Marsupete »

Mulla on 8.5x18 et40 ja spacerit takana 30mm
Meneeköhän eteeen 245/40 rengas vai ottaako se tukivarteen kiinni kun se kaartuu siinä yläpuolelle?
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1537
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Meneekö CLK:n W208 alle 20"

Viesti Kirjoittaja MouTine »

235/40x18" oli mulla siinä edellisessä CLK:ssa edessä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Marsupete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 24.10.2016 01:40

Re: Meneekö CLK:n W208 alle 20"

Viesti Kirjoittaja Marsupete »

MouTine kirjoitti:235/40x18" oli mulla siinä edellisessä CLK:ssa edessä.
Joo, ei olis kyllä mahtunut ilman spaceria eteen toi 8,5x18 et40 ja 245/40 koska 225/40 on jo tosi lähellä pultin päätä. Tekis mieli laittaa 3mm spaceri varmuudeksi väliin. Jos tulee laakeriin väljää niin ottaa herkästi jo kiinni.
Marsupete
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 24.10.2016 01:40

Re: Meneekö CLK:n W208 alle 20"

Viesti Kirjoittaja Marsupete »

Tuli tollaset MAM merkkiset 9x20 et30 vanteet laitettua w208iin. Takana on 25mm spaceri ja kaarimankelia näytetty sinne. 245 ja 225 30 renkaat
Kuva
Vastaa Viestiin