Jos et ole varma niin suosittelen jätä väliin, hommasin itse rennoin rantein 20" koko kierroksen ja nyt ollaan sisälokarien dremel öinnin ja kaarien mankelointien jälkeen arvottu että ilmajouset vaiko coiloverit taakse jotta voisi takapenkille ottaa jonkun istumaan,ilman että läskit laahaa, hiukka liioitellusti esitettynä
No Vanteet nyt on kuitenkin hankittu Ja noi hiton kumitkin nurkissajo.
Joten Tästä tuli kallis kokeilu tai... voihan se olla että hyvin tässä vieläkäy.
No Dremeli saa täällä kanssa laulaa. tosta kaarien mankeloinnista en kyllä tiedä. Minkäs kokoset ne sun vanteet ja renkaat oli muuten. ET luvut yms kiinostas.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
No niin Vihdoin ja viimen sain asiat siihen malliin tehtyä että uskalsin lähteä asentamaan etuvanteelle renkaat.
Eteen siis oli tarkoitus asentaa 8,5" vanne jonka päällä 235/35/19
Mutta yllätys yllätys vanteen ET35 onkin liian iso. Jos vanne olisi ET32 tai 30 ei ongelmaa olisi. Tietenkin rengas koon muuttaminen kapeampaan renkaaseen jonka korkeus myös vanteelta olisi pienempi nykyiseen 35 sarjalaiseen voisi auttaa.
Tietenkin ton mutterin. pienentäminen antas lisää tilaa. Nyt rengas ottaa kiinni kääntäessä enemmän ja reilummin ajaessa renkaan hiukan eläessä. aivan varmasti tuhoisin seurauksin.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Laita 5mm spacer jos ulkopuoli antaa mahdollisuuden Lokarista helpompi leikata kuin alustasta.
Specialfälgar palikoita. Tuo nr. 8 olis sulle täydellinen palikka? iso reikä pienemmäksi ja samalla etäämmäksi. Eikös nuo lukemat tarkoita kokonais levitystä? eli 10mm spacer = 2x 5mm levyjä?
Laita 5mm spacer jos ulkopuoli antaa mahdollisuuden Lokarista helpompi leikata kuin alustasta.
Itsekkin ajattelin yhtenä vaihtoehtona spaceria mutta valitettavasti 5mm toisi jo vanteen niin ulos että katsastus mies ei läpi päästäisi. Eerola taisi aikaisemmin tässä ketjussa sanoa että et 32 vanteella 235 kumimahtuu juuri ja juuri lokarin sisään ilman kaarien muotoilemista tarkoittanee sitä että noilla 5mm spacereilla vanne tulee 2mm vielä ulommas. joten taitaisi mennä kaarien muokaamiseksi.
ehkä paras vaihtoehto jos en jollekkin saa myytyä tota sarjaa sopivasti. olis yrittää rakentaa toi yläpallonivelen mutteri ja kierretappi sievempään kuosiin. Aika moiseksi säätämiseksihän sekin tietenkin menee.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Jos tuota kierretappia lyhentäisi siten että se olisi samanpituinen kuin mitä mutteri vaatii, niin mahtaisiko se jo riittää?!
Muistelen vain omaa CLK:ta ja kun siihen sovittelin yksiä isompia kiekkoja niin siinäkin oli jokin jousituksen osa joka oli niin lähellä rengasta että olin 100% että kiinni nappaa ajossa..vaan eipä napannutkaan, joten välttämättä se rengas ei niin kovin paljoa elä siellä kuin äkkiseltään voisi luulla. Aika pieniä välejä siellä kuitenkin tuntuisi mahtuvan olemaan?!
Epäilen vahvasti että tuo pultti ei tuota ongelmia ajossa jos ei kääntäessä ota mihinkään vaarallisen voimakkaasti kiinni.
Työkaverille laitettiin viime kesänä säädettävä alusta ja siinä jäi kans renkaasta vajaa sormen leveys alustarakenteisiin väliä, hyvin pyöri eikä tuottanu ongelmia.
Tuo pultinkohtahan on nyt "yhtä puuta" renkaan kans joten tuo väli ei juuri muutu ajossa.
Renkaat alle ja hiukka ajelua ni äkkiä se selviää ottaako ajossa kiinni, kyllä sieltä likakerros irtoaa jos liian läheltä kulkee..
Mites 225/35 kumi..?
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
salesone kirjoitti:Epäilen vahvasti että tuo pultti ei tuota ongelmia ajossa jos ei kääntäessä ota mihinkään vaarallisen voimakkaasti kiinni.
Työkaverille laitettiin viime kesänä säädettävä alusta ja siinä jäi kans renkaasta vajaa sormen leveys alustarakenteisiin väliä, hyvin pyöri eikä tuottanu ongelmia.
Tuo pultinkohtahan on nyt "yhtä puuta" renkaan kans joten tuo väli ei juuri muutu ajossa.
Renkaat alle ja hiukka ajelua ni äkkiä se selviää ottaako ajossa kiinni, kyllä sieltä likakerros irtoaa jos liian läheltä kulkee..
Mites 225/35 kumi..?
täysin samaa mieltä, turha murehtia jos ovat kerran samassa veneeessä, meinaan millikin riittää... mietippä eräiden moottoripyörien renkaan ja lokasuojan väliä 225 alle jos ei kerran vielä muita hankittu.
vedät vaan loppupultin mutterin tasalle niin saat mielenrauhaa isommasta välistä. Ai niin ja eikös piukka aina hyvä oo
Joo kävin sitten tänään parissakin rengas liikeessä ihmettelemässä. kummassakin käänettiin ja väänettiin asiaa monesta kulmasta. ilmeni sekin että esim nettivanteen. rengas laskuri on vain suuntaa antava. joku 225/35 voi malliltaan, pinnanmuodot, kulmikuus yms yms... vielä isompi johonkin suuntaan epäilivät että koska joka valmistajan rengas on erillainen tollasen 225 hankiminen ton nykyisen tilalle voi olla vain ongelman muutamista.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
Eri valmistajien kesken on selkeitä eroja vaikka ois kokomerkinnältään samankokoinen rengas, tuulilasin kesärengastestissä oli 205/55r16 renkaat mitattu niin halkaisija vaihteli 628-635mm välillä 7 eri merkissä.
Kumit oli siis mitattu vanteella ollessa.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
peetzie kirjoitti:...Eerola taisi aikaisemmin tässä ketjussa sanoa että et 32 vanteella 235 kumimahtuu juuri ja juuri lokarin sisään ilman kaarien muotoilemista tarkoittanee sitä että noilla 5mm spacereilla vanne tulee 2mm vielä ulommas. joten taitaisi mennä kaarien muokaamiseksi.
ehkä paras vaihtoehto jos en jollekkin saa myytyä tota sarjaa sopivasti. olis yrittää rakentaa toi yläpallonivelen mutteri ja kierretappi sievempään kuosiin. Aika moiseksi säätämiseksihän sekin tietenkin menee.
Itseasiassa mainitsemani ET oli 31.
Tänään pienensin ET-lukua vielä napsauksen. Toisaalta kavensin rengasta myös napsauksen. Edelleen mahtuu, kuten täällä raportoin.
Jännitti tämän keskustelun jälkeen kyllä hieman laittaessani renkaita alle, että mitenköhän käy... ...mutta hyvin näyttäisi käyneen!
Hyvältähän toi 18" 8,5 vanne et30 näyttää tossa eerolan CLK:n alla.
Itselläni kyllä on vähän vaikee hahmottaa miten paljon enemmän ET 30 tuo vanteen reunaa vanteen keskeltä kuin ET 35 koska itse kun tänään taas pähkäilin rengas ja venne kuvioita en voi kuin ihmetellä miten VOI mahtua 8,5 ET 30 vanne CLK:n etu lokarin sisään kun toi oma vanne silmällä katsottuna näyttää jo niin sallitun rajoilla kulkevalta.
No onneksi minun ongelma ei ainakaan vielä ole liian ulkoneva rengas. sisä puolella pulmia on sitten ollutkin luvattoman paljon.
Pitää yrittää ensi viikon loppuna saada autoa auringon valoon tallin hämäristä. ja napata pari parempaa kuvaa missä nyt mennään.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
peetzie kirjoitti:...sisä puolella pulmia on sitten ollutkin luvattoman paljon...
Katselin asiaa aika huolellisesti asentaessani noita uusia vanteita autooni. Edessä sisälle jää pikkusormen leveyden verran tilaa jäsen peetzie:n edellä valokuvaamaan mutteriin. Eli ei ota kiinni.
Takana pyöräholvin muodosta olen täysin samaa mieltä peetzie:n kanssa. Näppituntumalta sanoisin, että jos vanteeni olisi tuuman verran leveämpi (9,5) ja ET-luvultaan isompi (ET35), joku kohta laahaisi aivan varmasti kohtiin, jotka peetzie on merkinnyt valokuviinsa.
peetzien kuviinsa merkitsemät kohdat kuitenkin tuntuvat olevan muotoiltavissa olevaa materiaalia enkä usko niiden takana olevan mitään kriittistä aivan heti vastassa. Näinpä tilan tekeminen leveälle vanteelle ja renkaalle lienee kokolailla helppo homma. Mutta askarteluksi se menee - eli edellyttää harrastuneisuutta. Maksimaalista leveyttä tavoittelevalle CLK-henkilölle on todennäköisesti tiedossa on vähän vastaavaa askaretta jota aikanaan jouduin C-farmariin tekemään. S203-askartelustani enemmän täällä.
peetzie kirjoitti:...miten paljon enemmän ET 30 tuo vanteen reunaa vanteen keskeltä kuin ET 35...
ET-lukema (Einpresstiefe) ilmoitetaan millimetreinä. Näin, kun "sisääntuuppaussyvyys" pienenee, vanteen ulkoreuna tulee ET-luvun muutoksen verran ulospäin. Eli ET30-vanteen ulkoreuna kulkee 5 mm ulompana kuin ET35-vanteen.
Toisaalta, minusta hieman tuntuu, että niin yksiselitteisesti kun ET-luvun ja vanteen leveyden tulisikin periaatteessa asia määritellä, näiden mittojen vertailukelpoisuus on hieman valmistajakohtaista... Jos pelkkiä vannemerkintöjä ja rengasprofiileja luetaan, noiden kesärenkaideni (Nokian 225/ Tomason 8,5 - ET30) pitäisi olla 11 mm ulompana kuin talvirenkaideni (Nokian 225/ Maxxim 8,0 - ET35). Ja "otsalla katsottuna" en sanoisi eron olevan aivan näin suuren.
Tästä johtuen itse en olisi uskaltanut tilata noita vanteita, ellei niiden sopivuutta 208-korin CLK:hon olisi yksiselitteisesti TÜV-lapussa luvattu.
peetzien kuviinsa merkitsemät kohdat kuitenkin tuntuvat olevan muotoiltavissa olevaa materiaalia enkä usko niiden takana olevan mitään kriittistä aivan heti vastassa. Näinpä tilan tekeminen leveälle vanteelle ja renkaalle lienee kokolailla helppo homma. Mutta askarteluksi se menee - eli edellyttää harrastuneisuutta. Maksimaalista leveyttä tavoittelevalle CLK-henkilölle on todennäköisesti tiedossa on vähän vastaavaa askaretta jota aikanaan jouduin C-farmariin tekemään. S203-askartelustani enemmän täällä.
Eerola on ihan oikeassa askartelemalla ja tuhoamalla sisälokasuojaa taakse olisi varmasti saanut istutettua sen 9,5 leveän vanteen. Takaseinästähän alkuperäinen lokasuona on kiinni vain parilla mutterilla eli siinä on hiukan irtonaisuutta takaseinämään. mutta toimivan ja kestävän ratkaisun tekemiseksi todellakin olisi tarvinnut askartelua. Käsitykseni ja mieltymykseni mukaan kuitenkaan vanteet eivät ole sellainen asia miksi autoa pitäisi ruveta modaamaan ainakaan jos niiden valmistajan ja myyjän mukaan (pitäisi) sopia autoon eri asia olisi ollut jos olisin lähtenyt hakemaan jotain jo ennalta tiedossa olevaa askartelupuuhastelua.
Eli minusta jos vanteet myydään sopivina niiden pitäisi sopia ilman sen kummempia vippaskonsteja.
CLK230 Final editon Capriolet.
AUDI A4 2.0 sedan Myytävänä Vm 02 Ajettu 66tuhatta
EX. CLK230coupe 98
Ja monta ei mersua.
peetzie kirjoitti:Eli minusta jos vanteet myydään sopivina niiden pitäisi sopia ilman sen kummempia vippaskonsteja.
Kyllähän tämän pitää ilman muuta olla lähtökohta!
Muutenhan sitä voisi sitten myydä vain vanteen aihioita joista kukin asiakas voi sitten sorvata autoonsa sopivat..
Mutta kyllähän kuluttajan siis pitää ehdottomasti voida luottaa siihen että jos vanteet myydään autoon sopivina, niin ne myös sopivat siihen ilman mitään askartelua.
MouTine kirjoitti:235/40x18" oli mulla siinä edellisessä CLK:ssa edessä.
Joo, ei olis kyllä mahtunut ilman spaceria eteen toi 8,5x18 et40 ja 245/40 koska 225/40 on jo tosi lähellä pultin päätä. Tekis mieli laittaa 3mm spaceri varmuudeksi väliin. Jos tulee laakeriin väljää niin ottaa herkästi jo kiinni.