Olin näemmä hieman oikolukenut ketjun alkupään kun ei nuo Arduino-jutut ottaneet silmään. Ilmeisesti alan miehiä kun näppärästi onnistuu kontrolleri- ja softahommat Näin se pitää ollakin että tekee lähtöjään kunnon alustan tiedonkeruun kanssa niin jatkojalostus on helppoa. Edellisessä omassa projektissa oli aluksi oopic, myöhemmin arduino, nykyiseen päätin tehdä idioottivarmat mekaaniset ohjaukset mutta toisen ahtimen myötä etenkin on nyt kaivattu sitä mittadataa ja softasäätöjä..
Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa
muuris kirjoitti:Olin näemmä hieman oikolukenut ketjun alkupään kun ei nuo Arduino-jutut ottaneet silmään. Ilmeisesti alan miehiä kun näppärästi onnistuu kontrolleri- ja softahommat Näin se pitää ollakin että tekee lähtöjään kunnon alustan tiedonkeruun kanssa niin jatkojalostus on helppoa. Edellisessä omassa projektissa oli aluksi oopic, myöhemmin arduino, nykyiseen päätin tehdä idioottivarmat mekaaniset ohjaukset mutta toisen ahtimen myötä etenkin on nyt kaivattu sitä mittadataa ja softasäätöjä..
Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa
Juu työkseen kun tulee noita ohjelmointi hommia tehtyä niin niiden kanssa kyllä pärjää.. Nämä autonlaitto jutut sitten opetellaankin kantapään kautta Heti tulee testivetoja kun vähänkään pitoja jostain löytyy (ja ylimääräistä aikaa).
Makeasti menee ahdot ja pakoset melkein samassa, mutta sitten 4-vaihteella vähän isommilla kierroksilla:
uusisarja2.png
Nämä oli samoilla säädöillä kuin ennenkin, eli paranee varmaan kunhan pääsee kunnolla säätelemään. Nyt kun on märät ja kylmät urat niin 2-2.5bar ahtoja ja pito on menetetty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris kirjoitti:Vaaka-akseli ei siis ole rpm vaan joku timestamp? Millä kierroksilla tuo ap//pp ero alkaa kasvamaan?
On rpm vaaka akselilla. 3000 jälkeen lähtee pakopaine nouseen. Ahtojen nousu nopeudessa vähän eroja kun pitää varovasti painaa kaasua ei pysty suoraan läppään lappua lattiaan kun pito karkaa heti.
Mistähän sais halvalla oman dynon tai edes painavat rullat joilla vois testailla..
Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
JSJ kirjoitti:
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Tarkoittaako tuo sitä että ison turbon pakopesä jäisi liian pieneksi noilla isommilla kierroksilla/paineilla? Muuta logiikkaa en nyt just löydä
muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Eikö Geessä oo kumminkin ihan normaali keskitasauspyörästö jakolaatikossa, eli hetkellisesti veto voi "karata" pelkästään etu tai taka-akselin kautta, ellet aja keskitasauspyörästön lukko päällä jolloin voimanjako on sitte kiinteä 50-50? Vai onko tässä joku eri jakis?
muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Eikö Geessä oo kumminkin ihan normaali keskitasauspyörästö jakolaatikossa, eli hetkellisesti veto voi "karata" pelkästään etu tai taka-akselin kautta, ellet aja keskitasauspyörästön lukko päällä jolloin voimanjako on sitte kiinteä 50-50? Vai onko tässä joku eri jakis?
W460 on jäykällä loivalla ja w463 jakolaatikko on tasauspyörästöllä + kytkettävällä lukolla.
JSJ kirjoitti:Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar.
Hieno homma! Lienee paineita nosteltu, uutta logia vaan näytille.
JSJ kirjoitti:Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar.
Hieno homma! Lienee paineita nosteltu, uutta logia vaan näytille.
Tuossapa logi. Paineita ei ole vielä pystynyt nostamaan kun edelleen pito ongelmia ja tietty lisää lunta on luvattu.. Tässä on myös painettu kaasua pikkuhiljaa ja seurailtu paineiden kehittymistä. Tosi hyvältä tämä nyt näyttää koska tuo pakopaine käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aikaisemmin. Näkee hyvin esim. tuossa alussa kun pikkuahdin alkaa ahdistamaan ja pakopaine alkaa nousemaan sitten kun porttia avaataan niin alkaa helpottamaan.
uusisarja3.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kummeli kirjoitti:Kyllä niissä on ollu eroja, tiivisteissä varsinki...
Mistäs tuo laatikko ny on sitte peräsin? Onko mallia 580nm vai peräti 900nm?
Pitänee olla tarkkana tiivisteiden kanssa.. CL65 AMG eli 900nm 722.649 oli muistaakseni tarkka malli. Huomenna ois tarkoitus kopan vaihto aloittaa eli vielä kerkeää vinkkailla jos on jotain mitä pitää huomioida!
Viikonloppu menikin kun punnersin uudet jakolaatikon puslat paikoilleen. Olivatkin reilun vuoden odotelleet tuolla tallin hyllyssä inspiraatiota. Nyt ne sai kohtuudella paikoilleen kun oli vähän enemmän tilaa.
Siinäpä olisi kamat odottelemassa josko huomenna kerkeäisi nostamaan laatikon uuteen kotiin:
rps20150208_150312.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mielenkiinnolla seurailen voimansiirron muiden paikkojen kestämistä Jakolooda, kardaanit, perävälitykset...ehkäpä etumurrokset myös. Vetoakselit on melkoisen paksua tavaraa ainakin takana...tuskin sieltä poikii ensimmäisenä. Veikataan, että purkautuu tässä järjestyksessä a) kardaani/ristikko, b) murros edestä ja c) välitys takaa....oletuksena tälle on se, että kun kunnolla paineistat niin silloin on 4wd päällä, takalukko kiinni ja etulukko auki?
Petri R kirjoitti:Mielenkiinnolla seurailen voimansiirron muiden paikkojen kestämistä Jakolooda, kardaanit, perävälitykset...ehkäpä etumurrokset myös. Vetoakselit on melkoisen paksua tavaraa ainakin takana...tuskin sieltä poikii ensimmäisenä. Veikataan, että purkautuu tässä järjestyksessä a) kardaani/ristikko, b) murros edestä ja c) välitys takaa....oletuksena tälle on se, että kun kunnolla paineistat niin silloin on 4wd päällä, takalukko kiinni ja etulukko auki?
Ei tule pitävällä alustalla pidettyä koskaan 4wd päällä varmasti porsisi heti etumurrokset. Jakolaatikkoa veikkaisin itse taikka sitten kardaanit...
Ilmeisesti on olemassa iso ja pieni turbiini ja tuo iso ei mahdu startinkaan puolesta olemaan paikoillaan, eli laatikko alas ja vanhalla turbiinilla kasaan.
Edit:
Turbiini mahtuu olemaan mutta isompi vetolevy ottaa starttiin. Muokataan siis turbiinia..