Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa
Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Olin näemmä hieman oikolukenut ketjun alkupään kun ei nuo Arduino-jutut ottaneet silmään. Ilmeisesti alan miehiä kun näppärästi onnistuu kontrolleri- ja softahommat
Näin se pitää ollakin että tekee lähtöjään kunnon alustan tiedonkeruun kanssa niin jatkojalostus on helppoa. Edellisessä omassa projektissa oli aluksi oopic, myöhemmin arduino, nykyiseen päätin tehdä idioottivarmat mekaaniset ohjaukset mutta toisen ahtimen myötä etenkin on nyt kaivattu sitä mittadataa ja softasäätöjä..
Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa
Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Juu työkseen kun tulee noita ohjelmointi hommia tehtyä niin niiden kanssa kyllä pärjää.. Nämä autonlaitto jutut sitten opetellaankin kantapään kauttamuuris kirjoitti:Olin näemmä hieman oikolukenut ketjun alkupään kun ei nuo Arduino-jutut ottaneet silmään. Ilmeisesti alan miehiä kun näppärästi onnistuu kontrolleri- ja softahommatNäin se pitää ollakin että tekee lähtöjään kunnon alustan tiedonkeruun kanssa niin jatkojalostus on helppoa. Edellisessä omassa projektissa oli aluksi oopic, myöhemmin arduino, nykyiseen päätin tehdä idioottivarmat mekaaniset ohjaukset mutta toisen ahtimen myötä etenkin on nyt kaivattu sitä mittadataa ja softasäätöjä..
Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Vähän oli urat sulanut niin pääsi testaamaan:
Viitosvaihteella alhaalta:
Makeasti menee ahdot ja pakoset melkein samassa, mutta sitten 4-vaihteella vähän isommilla kierroksilla:
Nämä oli samoilla säädöillä kuin ennenkin, eli paranee varmaan kunhan pääsee kunnolla säätelemään. Nyt kun on märät ja kylmät urat niin 2-2.5bar ahtoja ja pito on menetetty.
Viitosvaihteella alhaalta:
Makeasti menee ahdot ja pakoset melkein samassa, mutta sitten 4-vaihteella vähän isommilla kierroksilla:
Nämä oli samoilla säädöillä kuin ennenkin, eli paranee varmaan kunhan pääsee kunnolla säätelemään. Nyt kun on märät ja kylmät urat niin 2-2.5bar ahtoja ja pito on menetetty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Vaaka-akseli ei siis ole rpm vaan joku timestamp? Millä kierroksilla tuo ap//pp ero alkaa kasvamaan?
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
On rpm vaaka akselilla. 3000 jälkeen lähtee pakopaine nouseen. Ahtojen nousu nopeudessa vähän eroja kun pitää varovasti painaa kaasua ei pysty suoraan läppään lappua lattiaan kun pito karkaa heti.muuris kirjoitti:Vaaka-akseli ei siis ole rpm vaan joku timestamp? Millä kierroksilla tuo ap//pp ero alkaa kasvamaan?
Mistähän sais halvalla oman dynon tai edes painavat rullat joilla vois testailla..
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Tarkoittaako tuo sitä että ison turbon pakopesä jäisi liian pieneksi noilla isommilla kierroksilla/paineilla? Muuta logiikkaa en nyt just löydäJSJ kirjoitti: Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Eikö Geessä oo kumminkin ihan normaali keskitasauspyörästö jakolaatikossa, eli hetkellisesti veto voi "karata" pelkästään etu tai taka-akselin kautta, ellet aja keskitasauspyörästön lukko päällä jolloin voimanjako on sitte kiinteä 50-50? Vai onko tässä joku eri jakis?JSJ kirjoitti:Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
W460 on jäykällä loivalla ja w463 jakolaatikko on tasauspyörästöllä + kytkettävällä lukolla.lauri a. kirjoitti:Eikö Geessä oo kumminkin ihan normaali keskitasauspyörästö jakolaatikossa, eli hetkellisesti veto voi "karata" pelkästään etu tai taka-akselin kautta, ellet aja keskitasauspyörästön lukko päällä jolloin voimanjako on sitte kiinteä 50-50? Vai onko tässä joku eri jakis?JSJ kirjoitti:Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.
Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar. 
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Hieno homma!JSJ kirjoitti:Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Tuossapa logi. Paineita ei ole vielä pystynyt nostamaan kun edelleen pito ongelmia ja tietty lisää lunta on luvattu.. Tässä on myös painettu kaasua pikkuhiljaa ja seurailtu paineiden kehittymistä. Tosi hyvältä tämä nyt näyttää koska tuo pakopaine käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aikaisemmin. Näkee hyvin esim. tuossa alussa kun pikkuahdin alkaa ahdistamaan ja pakopaine alkaa nousemaan sitten kun porttia avaataan niin alkaa helpottamaan.muuris kirjoitti:Hieno homma!JSJ kirjoitti:Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar.Lienee paineita nosteltu, uutta logia vaan näytille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Nopea oli toimitus laatikolla:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
On se nätti:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Vanha laatikko alas:
Seuraavaksi pitää varmaan pesaista tuo ja alkaa ihmettelemään löytyykö mistään ohjeita tuon turbiinikopan vaihtoon..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ei siinä turbiinikopan vaihdosa ole mitään erikoista. Otat vaan irti ja vaihdat osat kopasta toiseen.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ok . Hyvä tietää!jukkis. kirjoitti:Ei siinä turbiinikopan vaihdosa ole mitään erikoista. Otat vaan irti ja vaihdat osat kopasta toiseen.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Kyllä niissä on ollu eroja, tiivisteissä varsinki...
Mistäs tuo laatikko ny on sitte peräsin? Onko mallia 580nm vai peräti 900nm?
Mistäs tuo laatikko ny on sitte peräsin? Onko mallia 580nm vai peräti 900nm?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Pitänee olla tarkkana tiivisteiden kanssa.. CL65 AMG eli 900nm 722.649 oli muistaakseni tarkka malli. Huomenna ois tarkoitus kopan vaihto aloittaa eli vielä kerkeää vinkkailla jos on jotain mitä pitää huomioida!Kummeli kirjoitti:Kyllä niissä on ollu eroja, tiivisteissä varsinki...![]()
Mistäs tuo laatikko ny on sitte peräsin? Onko mallia 580nm vai peräti 900nm?
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Vanha loova palasina:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Sähkölevyssä näytti olevan pari venttiiliä eri näköisiä kuin vanhassa (nuo sinivihreäpäiset):
Ja uudemman öljypumpussa on turbiini akselille neulalaakeri:
Yleiskuvaa kaaoksesta:
Ja valmiina paikoilleen laittoa varten:
Muistaako kukaan paljonko on kuivan laatikon/turbiinin öljyn täyttömäärä?
Muistaako kukaan paljonko on kuivan laatikon/turbiinin öljyn täyttömäärä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Hienoo!
Itellä lojuu kans 380 ja 900 tallin lattialla, ku kerkeis vaa alottaa purkamisen ja saattaa palaset yhteen
Itellä lojuu kans 380 ja 900 tallin lattialla, ku kerkeis vaa alottaa purkamisen ja saattaa palaset yhteen
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Viikonloppu menikin kun punnersin uudet jakolaatikon puslat paikoilleen. Olivatkin reilun vuoden odotelleet tuolla tallin hyllyssä inspiraatiota. Nyt ne sai kohtuudella paikoilleen kun oli vähän enemmän tilaa.
Siinäpä olisi kamat odottelemassa josko huomenna kerkeäisi nostamaan laatikon uuteen kotiin:
Siinäpä olisi kamat odottelemassa josko huomenna kerkeäisi nostamaan laatikon uuteen kotiin:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Paljonko tuli lootalle hintaa ja mistä löysit? Mitä öljyä ajattelit käyttää?
Ps. hieno rojekti, tätä on tullu seurailtuu sivusta
Ps. hieno rojekti, tätä on tullu seurailtuu sivusta
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Vajaa 1500€ oli laatikolla hintaa kotiin toimittettuna ja saksan ebaystä löytyi. Öljy on kl-varaosilta olikohan fuchs. Kiitosia kehuista!Pansu kirjoitti:Paljonko tuli lootalle hintaa ja mistä löysit? Mitä öljyä ajattelit käyttää?
Ps. hieno rojekti, tätä on tullu seurailtuu sivusta
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Mielenkiinnolla seurailen voimansiirron muiden paikkojen kestämistä
Jakolooda, kardaanit, perävälitykset...ehkäpä etumurrokset myös. Vetoakselit on melkoisen paksua tavaraa ainakin takana...tuskin sieltä poikii ensimmäisenä. Veikataan, että purkautuu tässä järjestyksessä a) kardaani/ristikko, b) murros edestä ja c) välitys takaa....oletuksena tälle on se, että kun kunnolla paineistat niin silloin on 4wd päällä, takalukko kiinni ja etulukko auki?
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ei tule pitävällä alustalla pidettyä koskaan 4wd päällä varmasti porsisi heti etumurrokset. Jakolaatikkoa veikkaisin itse taikka sitten kardaanit...Petri R kirjoitti:Mielenkiinnolla seurailen voimansiirron muiden paikkojen kestämistäJakolooda, kardaanit, perävälitykset...ehkäpä etumurrokset myös. Vetoakselit on melkoisen paksua tavaraa ainakin takana...tuskin sieltä poikii ensimmäisenä. Veikataan, että purkautuu tässä järjestyksessä a) kardaani/ristikko, b) murros edestä ja c) välitys takaa....oletuksena tälle on se, että kun kunnolla paineistat niin silloin on 4wd päällä, takalukko kiinni ja etulukko auki?
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Mitäs viddua onko näitä turbiineja eri pulttijaolla vai mikä tässä mättää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..
Ilmeisesti on olemassa iso ja pieni turbiini ja tuo iso ei mahdu startinkaan puolesta olemaan paikoillaan, eli laatikko alas ja vanhalla turbiinilla kasaan.
Edit:
Turbiini mahtuu olemaan mutta isompi vetolevy ottaa starttiin. Muokataan siis turbiinia..
Edit:
Turbiini mahtuu olemaan mutta isompi vetolevy ottaa starttiin. Muokataan siis turbiinia..



