Sähkö G (ent. om606 moottorin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Olin näemmä hieman oikolukenut ketjun alkupään kun ei nuo Arduino-jutut ottaneet silmään. Ilmeisesti alan miehiä kun näppärästi onnistuu kontrolleri- ja softahommat :thumbup: Näin se pitää ollakin että tekee lähtöjään kunnon alustan tiedonkeruun kanssa niin jatkojalostus on helppoa. Edellisessä omassa projektissa oli aluksi oopic, myöhemmin arduino, nykyiseen päätin tehdä idioottivarmat mekaaniset ohjaukset mutta toisen ahtimen myötä etenkin on nyt kaivattu sitä mittadataa ja softasäätöjä..

Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa 8)
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Olin näemmä hieman oikolukenut ketjun alkupään kun ei nuo Arduino-jutut ottaneet silmään. Ilmeisesti alan miehiä kun näppärästi onnistuu kontrolleri- ja softahommat :thumbup: Näin se pitää ollakin että tekee lähtöjään kunnon alustan tiedonkeruun kanssa niin jatkojalostus on helppoa. Edellisessä omassa projektissa oli aluksi oopic, myöhemmin arduino, nykyiseen päätin tehdä idioottivarmat mekaaniset ohjaukset mutta toisen ahtimen myötä etenkin on nyt kaivattu sitä mittadataa ja softasäätöjä..

Tee nyt testivetoja vielä ennen laatikonvaihtoa että nähdään miten pakosarja-asiat vaikuttaa 8)
Juu työkseen kun tulee noita ohjelmointi hommia tehtyä niin niiden kanssa kyllä pärjää.. Nämä autonlaitto jutut sitten opetellaankin kantapään kautta :) Heti tulee testivetoja kun vähänkään pitoja jostain löytyy (ja ylimääräistä aikaa).
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Vähän oli urat sulanut niin pääsi testaamaan:

Viitosvaihteella alhaalta:
uusisarja1.png
Makeasti menee ahdot ja pakoset melkein samassa, mutta sitten 4-vaihteella vähän isommilla kierroksilla:
uusisarja2.png
Nämä oli samoilla säädöillä kuin ennenkin, eli paranee varmaan kunhan pääsee kunnolla säätelemään. Nyt kun on märät ja kylmät urat niin 2-2.5bar ahtoja ja pito on menetetty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Vaaka-akseli ei siis ole rpm vaan joku timestamp? Millä kierroksilla tuo ap//pp ero alkaa kasvamaan?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Vaaka-akseli ei siis ole rpm vaan joku timestamp? Millä kierroksilla tuo ap//pp ero alkaa kasvamaan?
On rpm vaaka akselilla. 3000 jälkeen lähtee pakopaine nouseen. Ahtojen nousu nopeudessa vähän eroja kun pitää varovasti painaa kaasua ei pysty suoraan läppään lappua lattiaan kun pito karkaa heti.

Mistähän sais halvalla oman dynon tai edes painavat rullat joilla vois testailla..
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.

Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.

Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

JSJ kirjoitti: Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Tarkoittaako tuo sitä että ison turbon pakopesä jäisi liian pieneksi noilla isommilla kierroksilla/paineilla? Muuta logiikkaa en nyt just löydä :D
lauri a.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 279
Liittynyt: Ti 14.04.2009 21:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

JSJ kirjoitti:
muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.

Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Eikö Geessä oo kumminkin ihan normaali keskitasauspyörästö jakolaatikossa, eli hetkellisesti veto voi "karata" pelkästään etu tai taka-akselin kautta, ellet aja keskitasauspyörästön lukko päällä jolloin voimanjako on sitte kiinteä 50-50? Vai onko tässä joku eri jakis?
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

lauri a. kirjoitti:
JSJ kirjoitti:
muuris kirjoitti:Ok, oli niin kovasti erilaiset noi 4. ja 5. vaihteiden erot että epäilin mutta tuohan selittää. Ap-pp ero on joka tapauksessa parantunut merkittävästi lähtötilanteesta.

Onko jakoloota mallia neliveto aina jäykkä (ei avointa keskipyörästöä) ja vedot ajettu 2wd:llä? Se oma dyno olis säätöhommissa kova juttu vrt tien päällä testauksiin.
Juu jäykkä jakoloova. Tänään kokeilin 2wd ensin mutta liian liukasta 4wd päällä on nuo vedetty. On parantunut kyllä tuo ap-pp suhde ja käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aiemmin. Tuossa vielä noita datoja katselin niin näyttäisi että siinä vaiheessa kun pikkuturbon ohitusporttia ruvetaan avaamaan ja ohjaamaan pakokaasua isolle niin siinä alkaa pakopaineet nousemaan.
Eikö Geessä oo kumminkin ihan normaali keskitasauspyörästö jakolaatikossa, eli hetkellisesti veto voi "karata" pelkästään etu tai taka-akselin kautta, ellet aja keskitasauspyörästön lukko päällä jolloin voimanjako on sitte kiinteä 50-50? Vai onko tässä joku eri jakis?
W460 on jäykällä loivalla ja w463 jakolaatikko on tasauspyörästöllä + kytkettävällä lukolla.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar. :clap:
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja muuris »

JSJ kirjoitti:Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar. :clap:
Hieno homma! :thumbup: Lienee paineita nosteltu, uutta logia vaan näytille.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

muuris kirjoitti:
JSJ kirjoitti:Pikkasen säätelyä ja pakopaine menee 0.8bar yli ahtojen josta alkaa jopa laskemaan kun kierroksia tulee lisää 4000rpm kohdalla ero on 0.6bar. :clap:
Hieno homma! :thumbup: Lienee paineita nosteltu, uutta logia vaan näytille.
Tuossapa logi. Paineita ei ole vielä pystynyt nostamaan kun edelleen pito ongelmia ja tietty lisää lunta on luvattu.. Tässä on myös painettu kaasua pikkuhiljaa ja seurailtu paineiden kehittymistä. Tosi hyvältä tämä nyt näyttää koska tuo pakopaine käyttäytyy paljon loogisemmin kuin aikaisemmin. Näkee hyvin esim. tuossa alussa kun pikkuahdin alkaa ahdistamaan ja pakopaine alkaa nousemaan sitten kun porttia avaataan niin alkaa helpottamaan.
uusisarja3.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Nopea oli toimitus laatikolla:
rps20150203_120621.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

On se nätti:
rps20150203_170838.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Vanha laatikko alas:
rps20150205_112217.jpg
Seuraavaksi pitää varmaan pesaista tuo ja alkaa ihmettelemään löytyykö mistään ohjeita tuon turbiinikopan vaihtoon..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei siinä turbiinikopan vaihdosa ole mitään erikoista. Otat vaan irti ja vaihdat osat kopasta toiseen.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

jukkis. kirjoitti:Ei siinä turbiinikopan vaihdosa ole mitään erikoista. Otat vaan irti ja vaihdat osat kopasta toiseen.
Ok . Hyvä tietää!
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Kyllä niissä on ollu eroja, tiivisteissä varsinki... :think:

Mistäs tuo laatikko ny on sitte peräsin? Onko mallia 580nm vai peräti 900nm?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Kummeli kirjoitti:Kyllä niissä on ollu eroja, tiivisteissä varsinki... :think:

Mistäs tuo laatikko ny on sitte peräsin? Onko mallia 580nm vai peräti 900nm?
Pitänee olla tarkkana tiivisteiden kanssa.. CL65 AMG eli 900nm 722.649 oli muistaakseni tarkka malli. Huomenna ois tarkoitus kopan vaihto aloittaa eli vielä kerkeää vinkkailla jos on jotain mitä pitää huomioida!
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Vanha loova palasina:
rps20150206_131035.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Sähkölevyssä näytti olevan pari venttiiliä eri näköisiä kuin vanhassa (nuo sinivihreäpäiset):
rps20150206_170216.jpg
Ja uudemman öljypumpussa on turbiini akselille neulalaakeri:
rps20150206_170232.jpg
Yleiskuvaa kaaoksesta:
rps20150206_170311.jpg
Ja valmiina paikoilleen laittoa varten:
rps20150206_170149.jpg

Muistaako kukaan paljonko on kuivan laatikon/turbiinin öljyn täyttömäärä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Hienoo! :thumbup:

Itellä lojuu kans 380 ja 900 tallin lattialla, ku kerkeis vaa alottaa purkamisen ja saattaa palaset yhteen :D
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Viikonloppu menikin kun punnersin uudet jakolaatikon puslat paikoilleen. Olivatkin reilun vuoden odotelleet tuolla tallin hyllyssä inspiraatiota. Nyt ne sai kohtuudella paikoilleen kun oli vähän enemmän tilaa.

Siinäpä olisi kamat odottelemassa josko huomenna kerkeäisi nostamaan laatikon uuteen kotiin:
rps20150208_150312.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Paljonko tuli lootalle hintaa ja mistä löysit? Mitä öljyä ajattelit käyttää?

Ps. hieno rojekti, tätä on tullu seurailtuu sivusta :thumbup:
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Pansu kirjoitti:Paljonko tuli lootalle hintaa ja mistä löysit? Mitä öljyä ajattelit käyttää?

Ps. hieno rojekti, tätä on tullu seurailtuu sivusta :thumbup:
Vajaa 1500€ oli laatikolla hintaa kotiin toimittettuna ja saksan ebaystä löytyi. Öljy on kl-varaosilta olikohan fuchs. Kiitosia kehuista!
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Mielenkiinnolla seurailen voimansiirron muiden paikkojen kestämistä :) Jakolooda, kardaanit, perävälitykset...ehkäpä etumurrokset myös. Vetoakselit on melkoisen paksua tavaraa ainakin takana...tuskin sieltä poikii ensimmäisenä. Veikataan, että purkautuu tässä järjestyksessä a) kardaani/ristikko, b) murros edestä ja c) välitys takaa....oletuksena tälle on se, että kun kunnolla paineistat niin silloin on 4wd päällä, takalukko kiinni ja etulukko auki?
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Petri R kirjoitti:Mielenkiinnolla seurailen voimansiirron muiden paikkojen kestämistä :) Jakolooda, kardaanit, perävälitykset...ehkäpä etumurrokset myös. Vetoakselit on melkoisen paksua tavaraa ainakin takana...tuskin sieltä poikii ensimmäisenä. Veikataan, että purkautuu tässä järjestyksessä a) kardaani/ristikko, b) murros edestä ja c) välitys takaa....oletuksena tälle on se, että kun kunnolla paineistat niin silloin on 4wd päällä, takalukko kiinni ja etulukko auki?
Ei tule pitävällä alustalla pidettyä koskaan 4wd päällä varmasti porsisi heti etumurrokset. Jakolaatikkoa veikkaisin itse taikka sitten kardaanit...
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Mitäs viddua onko näitä turbiineja eri pulttijaolla vai mikä tässä mättää?
rps20150209_143634.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: om606 moottorin piristys, tuplan rakentelua..

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ilmeisesti on olemassa iso ja pieni turbiini ja tuo iso ei mahdu startinkaan puolesta olemaan paikoillaan, eli laatikko alas ja vanhalla turbiinilla kasaan.

Edit:

Turbiini mahtuu olemaan mutta isompi vetolevy ottaa starttiin. Muokataan siis turbiinia..
Vastaa Viestiin