Ohjauskulman lukeminen OBDII rajapinnasta tai CANista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Ohjauskulman lukeminen OBDII rajapinnasta tai CANista

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Yhteen omaan projektiin liittyen tarvisi lukea SAS -anturia (Steering Angle Sensor) vuoden 2001 W210 200 CDI autosta. SAS ei jostain järjettömästä syystä ole OBDII:een standardoitu PID vaan vaihtelee valmistajakohtaisesti :x En ole itse selvitellyt asiaa vielä kovinkaan, mutta iltapäivän mittaisella googletuksella löytyi ei oota ja muutama ei onnistu kommenti. Voisihan sitä piruuttaan kysyä Veholta, että millä PID koodilla kutsun SASia, mutta mahtaakohan sielläkään olla kiinnostusta selvittää asiaa. Tietysti jos tämä ei onnistu niin teen oman anturoinnin suoraan rackkiin.

Jos joku on asiaan jo perehtynyt ja haluaa jakaa tätä tietoa niin kiitän jo etukäteen :thumbup:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Ohjauskulman lukeminen OBDII rajapinnasta tai CANista

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Wanha Paawo kirjoitti:Yhteen omaan projektiin liittyen tarvisi lukea SAS -anturia (Steering Angle Sensor) vuoden 2001 W210 200 CDI autosta. SAS ei jostain järjettömästä syystä ole OBDII:een standardoitu PID vaan vaihtelee valmistajakohtaisesti :x En ole itse selvitellyt asiaa vielä kovinkaan, mutta iltapäivän mittaisella googletuksella löytyi ei oota ja muutama ei onnistu kommenti. Voisihan sitä piruuttaan kysyä Veholta, että millä PID koodilla kutsun SASia, mutta mahtaakohan sielläkään olla kiinnostusta selvittää asiaa. Tietysti jos tämä ei onnistu niin teen oman anturoinnin suoraan rackkiin.

Jos joku on asiaan jo perehtynyt ja haluaa jakaa tätä tietoa niin kiitän jo etukäteen :thumbup:
Mukavaa että joillakin on aikaa tutkia ja kokeilla.

Veho tuskin kertoo sulle yhtään mitään. Mutta varmaan kiva kokemus käydä kysymässä.

Paavosta kattelin kesällä kotitesterillä ratin anturin arvoja ja siellä on sille testi/kalibrointi josta voi ihmetellä mitä arvoja se sieltä anturilta pukkaa.

Mikäs projekti semmoinen on jossa käytetään paavon kulma-anturia joka obd porttiin asti standarti väykän sähköhimmeli?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Re: Ohjauskulman lukeminen OBDII rajapinnasta tai CANista

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Kerron itse projektista varmaan myöhemmin kun on kuvia ynnämuuta tukimateriaalia. Millä testerillä näit niitä arvoja muuten? ELM 327 palikalla ja torquella, Carsoftilla vaiko oikein staarilla?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5864
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Ohjauskulman lukeminen OBDII rajapinnasta tai CANista

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Wanha Paawo kirjoitti:Kerron itse projektista varmaan myöhemmin kun on kuvia ynnämuuta tukimateriaalia.
Millä testerillä näit niitä arvoja muuten? ELM 327 palikalla ja torquella, Carsoftilla vaiko oikein staarilla?
..
Väylä analysaatori on on hyvä kapistus siellä liikuvan tiedon tölistelyyn
mersun teserillä näkee ainakin voltit ja kulman

jostain uudemasta kuin 210 voisi näkyä helpommin dipadaa testerillä

mahtoikohan olla että anturissa vaan muttuu jännite kääntelyn mukaan ja sitten se muutettan espillä/abssälä kulmaksi
Mökkillä
'
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Ohjauskulman lukeminen OBDII rajapinnasta tai CANista

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Wanha Paawo kirjoitti:Kerron itse projektista varmaan myöhemmin kun on kuvia ynnämuuta tukimateriaalia. Millä testerillä näit niitä arvoja muuten? ELM 327 palikalla ja torquella, Carsoftilla vaiko oikein staarilla?
Starin kinkkikopiolla ihmeteltiin, asteina ilmoitti mutta mistä se tieto itseasiassa tuli ja miten on hieman epäselvää. Ainoa varma tulema oli että kääntökulma-anturi oli särki.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin