W124 230 CE -89 Pientä ulkonäön parannusta.
Ainakin minulla tuo ratin taakse jäävä nopeusmittarin yläreuna l. tärkein alue (n. 100 km/h) häiritsi. Kun pudotin penkin lähes alimpaan asentoonsa senkin näkee nyt kurkkimatta. Auton imagoon ja omiin tottumuksiin ei oikein sovi, että kantapäät ovat takapuolta korkeammalla...Pasi H. kirjoitti:Tuli muuten Michael tossa mieleen, että onko se ratti mitä olet nyt ostamassa, paljon pienempi halkaisijaltaan kuin originaali ratti? Tossa kun ei oo ratissa korkeussäätöä, niin pienempi ratti saattaa osua juuri nopeus sun muitten mittareiden eteen?
Pienemmällä ratilla tuokaan ei riittäisi.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Juu kyllä se on niin että peittoon ne mittarit osittain jäävät 
En muista ihan tarkalleen miten iso se ratti on, mutta se on kuitenkin jonkin verran pienempi. Ei tosin paljoa pienempi
Ainut tapa korjata tilannetta on just toi penkinsäätö. Se on kyllä siinä mielessä vähän hankalaa kun asentaa uudemman ratin.

En muista ihan tarkalleen miten iso se ratti on, mutta se on kuitenkin jonkin verran pienempi. Ei tosin paljoa pienempi

Ainut tapa korjata tilannetta on just toi penkinsäätö. Se on kyllä siinä mielessä vähän hankalaa kun asentaa uudemman ratin.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Jep jep aivan nii voiki tuntua 
Kaikkeen tottuu.....ehkä
Mä oon joutunu totuttelemaan ajamaan matalalla, koska mun kupla on nii tontissa ku voi vaan olla
Arvaa onko ku ajais kiven päällä
Pittää katella, vielä ei ole ratista kuulunut mitään mutta toivottavasti tuossa lähiaikoina saan jotain infoa asiasta.

Kaikkeen tottuu.....ehkä

Mä oon joutunu totuttelemaan ajamaan matalalla, koska mun kupla on nii tontissa ku voi vaan olla


Pittää katella, vielä ei ole ratista kuulunut mitään mutta toivottavasti tuossa lähiaikoina saan jotain infoa asiasta.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Noniin nyt sitä ollaan jo syyskuussa eikä tietoakaan ratista 
Kyllä tuntuu olevan kiven alla noi ratit, pitää varmaan soitella sille viikonloppuna ja hoputella asiaa eteenpäin.

Kyllä tuntuu olevan kiven alla noi ratit, pitää varmaan soitella sille viikonloppuna ja hoputella asiaa eteenpäin.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Itseä kanssa kiinnostais hommata tohon edes vähän pienempikokonen nahkaratti, tuo alkuperäinen kun on niin suuri ruori. Mut en todellakaa mitää tuningratteja esim momo sun muut vaan haluisin sen näyttävän vähän paremmin auton tyyliin istuvalta.
Entä osaako kukaan kertoa, mistä löytyisi mersuun uusi vaihdekeppinnuppi+mahdollisesti suojapussi, missä olisi esim AMG-teksti tai jotain muuta vastaavaa? Tai pelkkä vaihdekaavio. Tai molemmat
Entä osaako kukaan kertoa, mistä löytyisi mersuun uusi vaihdekeppinnuppi+mahdollisesti suojapussi, missä olisi esim AMG-teksti tai jotain muuta vastaavaa? Tai pelkkä vaihdekaavio. Tai molemmat

Passat Variant 1.9TDI 2001
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
Sellane alkuperäinen mutta uudempi ratti olis aika bueno 
Tossa muuten soittelin sille kaverille nii sano et yks ois w203 ratti. Kolari ajettu jossai berliini lähellä, eikä vielä tietoa missä kunnossa mut se selviää täs parin päivän aikana. Veikkaan kuitenki et siinä on se tyyny posahtanu, joten ei ehkä kande ainaskaa sitä, mut pitää kuulostella mitä kaveri sanoo.

Tossa muuten soittelin sille kaverille nii sano et yks ois w203 ratti. Kolari ajettu jossai berliini lähellä, eikä vielä tietoa missä kunnossa mut se selviää täs parin päivän aikana. Veikkaan kuitenki et siinä on se tyyny posahtanu, joten ei ehkä kande ainaskaa sitä, mut pitää kuulostella mitä kaveri sanoo.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Tuli tänään sitten tehtyä oikeen miehinen teko, otin nuo kromikaaret irti ja kirosin, että perkele kun on päässä vikaa kun tommosia tonne ruuvailee!
Mitään hirveetä mätää ei siis alla ollut mutta ruuvinreikien ympärillä oli osittain pientä kukkaa. Saas nähdä jos pelimerkit piisaa jos sais vähän maalia päälle, ettei pahene talven aikana. Ikävä kyllä kuvia ei nyt ole mutta kai niitäkin jossain vaiheessa saadaan. Jos vaikka olis vähän valoisampia ja selkeämpiä kuin nuo aikasemmat. Oikean takakromikaaren alta löytyi valtava lakkavaluma, eli ompas tuotakin takakylkeä fiksailtu... Myös hiontajälkeä on näkyvissä kyljessä... Eiköhän noistakin selvitä...

Mitään hirveetä mätää ei siis alla ollut mutta ruuvinreikien ympärillä oli osittain pientä kukkaa. Saas nähdä jos pelimerkit piisaa jos sais vähän maalia päälle, ettei pahene talven aikana. Ikävä kyllä kuvia ei nyt ole mutta kai niitäkin jossain vaiheessa saadaan. Jos vaikka olis vähän valoisampia ja selkeämpiä kuin nuo aikasemmat. Oikean takakromikaaren alta löytyi valtava lakkavaluma, eli ompas tuotakin takakylkeä fiksailtu... Myös hiontajälkeä on näkyvissä kyljessä... Eiköhän noistakin selvitä...

Passat Variant 1.9TDI 2001
Näinhaän se
Ainahan sitä kaikkea löytyy, mutta ei masennuta
Sellaista noinkin "iäkästä" autoa jota ei olisi korjailtu ja maalailtu ei liikenteestä montaa kappaletta löydy, mutta se ei sen arvoa enää halvenna, jos työ on tehty siististi. Täydellistä maalipintaa saa hakea, ruoste on siitä kavalaa että se elää ja liikkuu terveenkin maalipinnan alla, ja saattaa olla ja uinua siellä jopa vuosia, kunne putkahtaa "itsestään" sieltä ulos. Olen nähnyt tapauksia joissa harmittomasta ruoste kukkasesta on kasvanut iso harmi. Ongelmaan eli niihin pieniin kukkasiin kannattaa tarttua heti, koska ruoste voi vaeltaa siitä terveen maalipinnan alle ja kulkea siellä vaikka kuinka pitkälle.
Ja mitä tulee ruosteeseen, lähes jokainen vanhemman mersun omistaja ( myös minä ) olen joutunut toteamaan että tuohon voisi fiksata pikku paikan kun tarkastelleessaan tulee kaikkea pientä kivaa esiin. Mutta kun sen tekee ajoissa ei tarvitse kovin isoja leikkauksia tehdä.


Sellaista noinkin "iäkästä" autoa jota ei olisi korjailtu ja maalailtu ei liikenteestä montaa kappaletta löydy, mutta se ei sen arvoa enää halvenna, jos työ on tehty siististi. Täydellistä maalipintaa saa hakea, ruoste on siitä kavalaa että se elää ja liikkuu terveenkin maalipinnan alla, ja saattaa olla ja uinua siellä jopa vuosia, kunne putkahtaa "itsestään" sieltä ulos. Olen nähnyt tapauksia joissa harmittomasta ruoste kukkasesta on kasvanut iso harmi. Ongelmaan eli niihin pieniin kukkasiin kannattaa tarttua heti, koska ruoste voi vaeltaa siitä terveen maalipinnan alle ja kulkea siellä vaikka kuinka pitkälle.
Ja mitä tulee ruosteeseen, lähes jokainen vanhemman mersun omistaja ( myös minä ) olen joutunut toteamaan että tuohon voisi fiksata pikku paikan kun tarkastelleessaan tulee kaikkea pientä kivaa esiin. Mutta kun sen tekee ajoissa ei tarvitse kovin isoja leikkauksia tehdä.
Totta varmaan että tommosta ei löydy, mitä ei olis jostain fiksailtu...
Ei masennuta
Ei sitä itte viittis mitään rumia paikkamaalauksia alkaa tekemään, vaikka ei nuo niin näkyvällä paikalla olekaan, vaan veisi kerralla ammattimaalarille, kaveri maalaa autoja työkseen ja on siinä todella hyvä. Jos siltä pyytäis jotain pientä tarjousta noiden maalauksesta... Mut iso raha siitäkin kertyy, ku nyt on jo mielessä että tekis sitte kaikki virheet pois kerralla, mut se vaatis melkein koko auton maalaamisen 
Takapuskurin päältä kun kurkkii lampun kanssa sinne koriin niin se sauma on aika ruskee ruosteesta. Ulkopelteihin asti ei oo vielä levinny. Jos senkin samalla paikkais. Ja takalyhtyjen vaihdon yhteydessä löyty myös sieltä lampun tiivisteen takaa vähän kukkaa. Sekin olisi hyvä fiksata ennen talvea, sen voin tehdä itsekin kun ei ole näkyvä paikka. Huomasin tossa vaan että se oikean puoleinen syvennys siellä takahutlarissa on hieman homeessa pohjalta. Olisko peräti vähän vuotanut vettä sinne sieltä lyhdyntiivisteen välistä.
Ei masennuta


Takapuskurin päältä kun kurkkii lampun kanssa sinne koriin niin se sauma on aika ruskee ruosteesta. Ulkopelteihin asti ei oo vielä levinny. Jos senkin samalla paikkais. Ja takalyhtyjen vaihdon yhteydessä löyty myös sieltä lampun tiivisteen takaa vähän kukkaa. Sekin olisi hyvä fiksata ennen talvea, sen voin tehdä itsekin kun ei ole näkyvä paikka. Huomasin tossa vaan että se oikean puoleinen syvennys siellä takahutlarissa on hieman homeessa pohjalta. Olisko peräti vähän vuotanut vettä sinne sieltä lyhdyntiivisteen välistä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
- Michael M.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 495
- Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
- Paikkakunta: Espoo
En oo saanu, siitä jannusta ei oo edes kuulunu mitään nyt pitkillee. Mut mulla on onneks varasuunnitelma. Serkku on menossa saksaan auto ostoksille ja mä kysäsin siltä et voisko se käyä pari purkaamoo läpi ja tois mulle w203:en ratin. Ei ainaskaa tuntunu vastustavan, sano vielä et jos ostaa samanikäsen mesen ku mulla nii ottaa itelleenki 
Serkku on menossa saksaan ensi vuoden puolella, ajankohtaa tarkemmin en vielä tiedä. Mut se kyllä saa sen tuotua, harmittaa vaan ku menee näin pitkää. Ei tunnu raha kelpaavan sille jolta olisin sen alunperin ostanu

Serkku on menossa saksaan ensi vuoden puolella, ajankohtaa tarkemmin en vielä tiedä. Mut se kyllä saa sen tuotua, harmittaa vaan ku menee näin pitkää. Ei tunnu raha kelpaavan sille jolta olisin sen alunperin ostanu

MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Noniin nyt tuli tilattua madallusjouset. H&R -40mm
Tein kyselyn tuonne Dr Wheelgoodsiin nimenomaan eibachin jousista, että paljonko maksais, mutta yllätyksekseni sieltä tuli vastaehdotus.
Vastaukseksi tuli, että jos haluat autostasi hyvän, niin laita H&R. Valmistaa muun muassa AMG -mersujen jouset.
En tosin laita niitä talvella vielä alle, siinä ei olisi mitään järkeä. Ja täytyy hommata vielä ne 2kpl kapeampia takarenkaita. Jos jollain on myydä 225/45/17 renkaita (mieluiten uusia), niin voipi ilmotella. Ja niissä täytyy olla se pieni "huuli" estämässä pienet kiveniskut vanteen reunasta.
Ps. Voiko nuo jouset laittaa alle vakioiskareiden kanssa?
Tein kyselyn tuonne Dr Wheelgoodsiin nimenomaan eibachin jousista, että paljonko maksais, mutta yllätyksekseni sieltä tuli vastaehdotus.
Vastaukseksi tuli, että jos haluat autostasi hyvän, niin laita H&R. Valmistaa muun muassa AMG -mersujen jouset.
En tosin laita niitä talvella vielä alle, siinä ei olisi mitään järkeä. Ja täytyy hommata vielä ne 2kpl kapeampia takarenkaita. Jos jollain on myydä 225/45/17 renkaita (mieluiten uusia), niin voipi ilmotella. Ja niissä täytyy olla se pieni "huuli" estämässä pienet kiveniskut vanteen reunasta.
Ps. Voiko nuo jouset laittaa alle vakioiskareiden kanssa?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Kuten Kaurmi jo sanoikin...Pasi H. kirjoitti:Noniin nyt tuli tilattua madallusjouset. H&R -40mm
Tein kyselyn tuonne Dr Wheelgoodsiin nimenomaan eibachin jousista, että paljonko maksais, mutta yllätyksekseni sieltä tuli vastaehdotus.
Jep H%R on jäykempi ja tiputtaa hiukan enemmän jos ei huomioi iskarien kumeja. Eibachilla säilyttää alkuperäisen mukavuuden mutta kuitenkaan alusta ei ole liian pintakova. En voi muuta kuin kehua

===
Tiedä sitten paljonko omalla autolla on ajettu..mittarissa +100 000 tai sitten +200 000...kuitenkin kun alle tuli uudet bilsteinit sprint auto aloitti uuden elämän...tänään viimeksi namuttelin mukulakivimutkassa perä irti ei kilisi eikä kolise...vaan on helvetin jämäkkä!
Ei sitä uskois miten paljon ne iskarit vaikuttaa...ihan tavallisetkin....eli turha väittää etteikö jokainen jamppa huomaa eroa jos uudet ruuvaa sen kuuluisan 300 000+ ajetun orginaali-iskarin tilalle?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Jep varmaan toimii hyvin. Mutta jos autossa on 150-300 000 km ajetut vakiot niin niiden vaimennusteho ei riitä enää madallusjousiin ja se on selvä...vaikka uudemmissa riittäisi ja lisäksi niiden joustovara on liian suuri. Ja tuskin kukaan joka ostaa madallusjouset hankkii uudet vakioiskarit.m4rcuz kirjoitti:En tiedä miten paljon vaikuttaisi omaan autoon Bilstein Sprintit noiden H&R:n jousien kanssa, mitkä mullakin on alla, mutta ainakin tuoreilla Bilsteinin mustilla iskareilla pelaa hyvin eikä pompota yhtään.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
jep, vakioiskarit eivät kauaa kestä noinkin paljon madalletussa... kannattaisi myydä ne pois kun vielä iskussa ovat.Petri M. kirjoitti:Jep varmaan toimii hyvin. Mutta jos autossa on 150-300 000 km ajetut vakiot niin niiden vaimennusteho ei riitä enää madallusjousiin ja se on selvä...vaikka uudemmissa riittäisi ja lisäksi niiden joustovara on liian suuri. Ja tuskin kukaan joka ostaa madallusjouset hankkii uudet vakioiskarit.m4rcuz kirjoitti:En tiedä miten paljon vaikuttaisi omaan autoon Bilstein Sprintit noiden H&R:n jousien kanssa, mitkä mullakin on alla, mutta ainakin tuoreilla Bilsteinin mustilla iskareilla pelaa hyvin eikä pompota yhtään.
Miksi näin? Mikä niissä vakioiskareissa saa aikaan huonon kestävyyden, kun eivät toimi suunnitellulla alueella?epk kirjoitti:jep, vakioiskarit eivät kauaa kestä noinkin paljon madalletussa... kannattaisi myydä ne pois kun vielä iskussa ovat.
Sprintithän tuohon olisivat varmasti hyvä lisä, mutta kun auto toimii nytkin hyvin, ei viitsisi sijoittaa "varmuuden vuoksi". Halvimmat tähän saakka ilmeisesti:
Ja tuskinpa alla pyörineillä vakiopumpuilla paljoa rahallista arvoa olisikaan...enska kirjoitti: DRW:llä koko kierros kustansi 490€

Voi olla, mutta jos on niin miksi? Eikö toiminta ole kuitenkin samanlaista koko toiminta-alueella, jos vaimentimet eivät ole ehtineet "kulua" tietylle alueelle? Ja jos ongelmia "väärästä" toiminta-alueesta tulee, eikö se koske kaikkia iskunvaimentimia, Sprintit mukaanlukien? Vai eivätkö ne sitten toimi vakiojousien kanssa oikealla alueella ja kuluvat niiden kanssa helpommin? Faktaa peliin, kiitos...epk kirjoitti:no eikös nimenomaan se tee hallaa niille, etteivät toimi suunnitellulla "alueella" , pohjaavat yms....

Edit: Niin ja tosta pohjaamisesta: tuskin vakioiskaritkaan pohjaavat vaikka ei jousia olisi lainkaan, eikö pohjaanlyöntikumit ota ennemmin vastaan?
sama toisinpäin tietenkin, kuvittele että iskarin mäntä hakkaa tapauksesta riippuen koko ajan joko iskarin ylätappiin/alatappiin, johtuen siitä että jousi vetää taas tapauksesta riippuen jompaan kumpaan "maksimirajaan" vastaan....m4rcuz kirjoitti:Voi olla, mutta jos on niin miksi? Eikö toiminta ole kuitenkin samanlaista koko toiminta-alueella, jos vaimentimet eivät ole ehtineet "kulua" tietylle alueelle? Ja jos ongelmia "väärästä" toiminta-alueesta tulee, eikö se koske kaikkia iskunvaimentimia, Sprintit mukaanlukien? Vai eivätkö ne sitten toimi vakiojousien kanssa oikealla alueella ja kuluvat niiden kanssa helpommin? Faktaa peliin, kiitos...epk kirjoitti:no eikös nimenomaan se tee hallaa niille, etteivät toimi suunnitellulla "alueella" , pohjaavat yms....
höh, tulipa oudosti selitettyä, kertokaa joku oikeilla termeillä

epk kirjoitti :
"höh, tulipa oudosti selitettyä, kertokaa joku oikeilla termeillä"
vaikea selittää näin on, sama juttu, vaikkei ole sama juttu, mitä isompi eetee vanteissa, sitä varmemmin käy laakereiden päälle, eli ne rasittuu silleen miten niitä ei ole suunniteltu käytettävän
ja taas oli oudosti selitetty
Mutta ei ne iskarit nyt sen takia heti hajoa.
"höh, tulipa oudosti selitettyä, kertokaa joku oikeilla termeillä"
vaikea selittää näin on, sama juttu, vaikkei ole sama juttu, mitä isompi eetee vanteissa, sitä varmemmin käy laakereiden päälle, eli ne rasittuu silleen miten niitä ei ole suunniteltu käytettävän

Mutta ei ne iskarit nyt sen takia heti hajoa.
Mä annan ääneni noille Konin Sporteille...
Mukava tilanteen mukaan vääntää vähä jäykemmälle/löysemmälle...
H&R:n jouset mullakin... Ei pahaa sanottavaa noistakaan, mut pirun matalaks menee...
Mukava tilanteen mukaan vääntää vähä jäykemmälle/löysemmälle...
H&R:n jouset mullakin... Ei pahaa sanottavaa noistakaan, mut pirun matalaks menee...

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
En tiedä ymmärsinkö oikein tuota vertausta, mutta eihän se nyt noin voi olla. Väärällä vanteen offsetilla koko pyöräntuennan geometria menee pieleen ja pidempi "vääntövarsi" eli vanne aiheuttaa pyörän napaan suuremman vääntömomentin kuin vakiopyörä. Vakioiskunvaimennin tavallisesta poikkeavalla korkeudella toimiessaan sen sijaan toimii edelleen juuri sillä liikeradalla, millä sen on suunniteltukin toimivan, vaikka toiminta-alue onkin hieman eri kohdassa kuin normaalisti.Benzo kirjoitti:vaikea selittää näin on, sama juttu, vaikkei ole sama juttu, mitä isompi eetee vanteissa, sitä varmemmin käy laakereiden päälle, eli ne rasittuu silleen miten niitä ei ole suunniteltu käytettävänja taas oli oudosti selitetty
En nyt halua kinastella, mutta tahdon tietää miten asia oikeasti on. Ei kai eri korkuisten jousikumienkaan käyttäminen vaikuta iskunvaimentimien kestoikään, vaikka niillä aika paljon korkeutta voidaankin muuttaa?
Voisi jopa kuvitella, että iskunvaimennin toimisi paremmin, mitä enemmän "kasassa" se toimii, sillä kun mäntä liikkuu mahdollisimman kaukana "tiivistemuhvista", ei vaimennin rasitu vääntöliikkeistä yhtä paljon, eli ei niinsanotusti nurjahda. Samahan pätee hydraulisylintereihin, jotka ovat arempia männänvarteen kohdistuville sivuttaismomenteille mitä ulompana männänvarsi on.