W124 230 CE -89 Pientä ulkonäön parannusta.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tuli muuten Michael tossa mieleen, että onko se ratti mitä olet nyt ostamassa, paljon pienempi halkaisijaltaan kuin originaali ratti? Tossa kun ei oo ratissa korkeussäätöä, niin pienempi ratti saattaa osua juuri nopeus sun muitten mittareiden eteen?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Pasi H. kirjoitti:Tuli muuten Michael tossa mieleen, että onko se ratti mitä olet nyt ostamassa, paljon pienempi halkaisijaltaan kuin originaali ratti? Tossa kun ei oo ratissa korkeussäätöä, niin pienempi ratti saattaa osua juuri nopeus sun muitten mittareiden eteen?
Ainakin minulla tuo ratin taakse jäävä nopeusmittarin yläreuna l. tärkein alue (n. 100 km/h) häiritsi. Kun pudotin penkin lähes alimpaan asentoonsa senkin näkee nyt kurkkimatta. Auton imagoon ja omiin tottumuksiin ei oikein sovi, että kantapäät ovat takapuolta korkeammalla...
Pienemmällä ratilla tuokaan ei riittäisi.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Juu kyllä se on niin että peittoon ne mittarit osittain jäävät :(
En muista ihan tarkalleen miten iso se ratti on, mutta se on kuitenkin jonkin verran pienempi. Ei tosin paljoa pienempi :)

Ainut tapa korjata tilannetta on just toi penkinsäätö. Se on kyllä siinä mielessä vähän hankalaa kun asentaa uudemman ratin.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Saattaa joo tuntua vähän erikoiselta ajaa ku on itte ihan tontissa :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Jep jep aivan nii voiki tuntua :)

Kaikkeen tottuu.....ehkä :)
Mä oon joutunu totuttelemaan ajamaan matalalla, koska mun kupla on nii tontissa ku voi vaan olla :) Arvaa onko ku ajais kiven päällä :shock:

Pittää katella, vielä ei ole ratista kuulunut mitään mutta toivottavasti tuossa lähiaikoina saan jotain infoa asiasta.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Noniin nyt sitä ollaan jo syyskuussa eikä tietoakaan ratista :(
Kyllä tuntuu olevan kiven alla noi ratit, pitää varmaan soitella sille viikonloppuna ja hoputella asiaa eteenpäin.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itseä kanssa kiinnostais hommata tohon edes vähän pienempikokonen nahkaratti, tuo alkuperäinen kun on niin suuri ruori. Mut en todellakaa mitää tuningratteja esim momo sun muut vaan haluisin sen näyttävän vähän paremmin auton tyyliin istuvalta.

Entä osaako kukaan kertoa, mistä löytyisi mersuun uusi vaihdekeppinnuppi+mahdollisesti suojapussi, missä olisi esim AMG-teksti tai jotain muuta vastaavaa? Tai pelkkä vaihdekaavio. Tai molemmat :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

Sellane alkuperäinen mutta uudempi ratti olis aika bueno :)
Tossa muuten soittelin sille kaverille nii sano et yks ois w203 ratti. Kolari ajettu jossai berliini lähellä, eikä vielä tietoa missä kunnossa mut se selviää täs parin päivän aikana. Veikkaan kuitenki et siinä on se tyyny posahtanu, joten ei ehkä kande ainaskaa sitä, mut pitää kuulostella mitä kaveri sanoo.
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tuli tänään sitten tehtyä oikeen miehinen teko, otin nuo kromikaaret irti ja kirosin, että perkele kun on päässä vikaa kun tommosia tonne ruuvailee! :evil:
Mitään hirveetä mätää ei siis alla ollut mutta ruuvinreikien ympärillä oli osittain pientä kukkaa. Saas nähdä jos pelimerkit piisaa jos sais vähän maalia päälle, ettei pahene talven aikana. Ikävä kyllä kuvia ei nyt ole mutta kai niitäkin jossain vaiheessa saadaan. Jos vaikka olis vähän valoisampia ja selkeämpiä kuin nuo aikasemmat. Oikean takakromikaaren alta löytyi valtava lakkavaluma, eli ompas tuotakin takakylkeä fiksailtu... Myös hiontajälkeä on näkyvissä kyljessä... Eiköhän noistakin selvitä... :x
Passat Variant 1.9TDI 2001
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Näinhaän se

Viesti Kirjoittaja mc »

Ainahan sitä kaikkea löytyy, mutta ei masennuta :roll: :lol:
Sellaista noinkin "iäkästä" autoa jota ei olisi korjailtu ja maalailtu ei liikenteestä montaa kappaletta löydy, mutta se ei sen arvoa enää halvenna, jos työ on tehty siististi. Täydellistä maalipintaa saa hakea, ruoste on siitä kavalaa että se elää ja liikkuu terveenkin maalipinnan alla, ja saattaa olla ja uinua siellä jopa vuosia, kunne putkahtaa "itsestään" sieltä ulos. Olen nähnyt tapauksia joissa harmittomasta ruoste kukkasesta on kasvanut iso harmi. Ongelmaan eli niihin pieniin kukkasiin kannattaa tarttua heti, koska ruoste voi vaeltaa siitä terveen maalipinnan alle ja kulkea siellä vaikka kuinka pitkälle.

Ja mitä tulee ruosteeseen, lähes jokainen vanhemman mersun omistaja ( myös minä ) olen joutunut toteamaan että tuohon voisi fiksata pikku paikan kun tarkastelleessaan tulee kaikkea pientä kivaa esiin. Mutta kun sen tekee ajoissa ei tarvitse kovin isoja leikkauksia tehdä.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Totta varmaan että tommosta ei löydy, mitä ei olis jostain fiksailtu...
Ei masennuta :) Ei sitä itte viittis mitään rumia paikkamaalauksia alkaa tekemään, vaikka ei nuo niin näkyvällä paikalla olekaan, vaan veisi kerralla ammattimaalarille, kaveri maalaa autoja työkseen ja on siinä todella hyvä. Jos siltä pyytäis jotain pientä tarjousta noiden maalauksesta... Mut iso raha siitäkin kertyy, ku nyt on jo mielessä että tekis sitte kaikki virheet pois kerralla, mut se vaatis melkein koko auton maalaamisen :twisted:

Takapuskurin päältä kun kurkkii lampun kanssa sinne koriin niin se sauma on aika ruskee ruosteesta. Ulkopelteihin asti ei oo vielä levinny. Jos senkin samalla paikkais. Ja takalyhtyjen vaihdon yhteydessä löyty myös sieltä lampun tiivisteen takaa vähän kukkaa. Sekin olisi hyvä fiksata ennen talvea, sen voin tehdä itsekin kun ei ole näkyvä paikka. Huomasin tossa vaan että se oikean puoleinen syvennys siellä takahutlarissa on hieman homeessa pohjalta. Olisko peräti vähän vuotanut vettä sinne sieltä lyhdyntiivisteen välistä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

No niin nyt sain digikameran omakseni, joten pian vois saada jotain parempia kuvia tosta autosta. Sitten kun säät sallii ja on pakkasta, ettei paskasta autoa tulis kuvattua..

Palaillaan.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Onkos Michael rattinsa jo saanut??
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Michael M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: Ke 16.06.2004 19:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Michael M. »

En oo saanu, siitä jannusta ei oo edes kuulunu mitään nyt pitkillee. Mut mulla on onneks varasuunnitelma. Serkku on menossa saksaan auto ostoksille ja mä kysäsin siltä et voisko se käyä pari purkaamoo läpi ja tois mulle w203:en ratin. Ei ainaskaa tuntunu vastustavan, sano vielä et jos ostaa samanikäsen mesen ku mulla nii ottaa itelleenki :)

Serkku on menossa saksaan ensi vuoden puolella, ajankohtaa tarkemmin en vielä tiedä. Mut se kyllä saa sen tuotua, harmittaa vaan ku menee näin pitkää. Ei tunnu raha kelpaavan sille jolta olisin sen alunperin ostanu :?
MB S202 C180 -00
EX:Opel Astra 1.6 16v -00
EX:MB S202 C200 -97
EX:Volvo V40 2.0T -04
EX:VW Kupla 1300 "Cal-look"
EX:MB W124 230E -89
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Noniin nyt tuli tilattua madallusjouset. H&R -40mm
Tein kyselyn tuonne Dr Wheelgoodsiin nimenomaan eibachin jousista, että paljonko maksais, mutta yllätyksekseni sieltä tuli vastaehdotus.

Vastaukseksi tuli, että jos haluat autostasi hyvän, niin laita H&R. Valmistaa muun muassa AMG -mersujen jouset.

En tosin laita niitä talvella vielä alle, siinä ei olisi mitään järkeä. Ja täytyy hommata vielä ne 2kpl kapeampia takarenkaita. Jos jollain on myydä 225/45/17 renkaita (mieluiten uusia), niin voipi ilmotella. Ja niissä täytyy olla se pieni "huuli" estämässä pienet kiveniskut vanteen reunasta.

Ps. Voiko nuo jouset laittaa alle vakioiskareiden kanssa?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä ne voi laittaa mutta ajo ominaisuudet meni samantien . Kyllä ne vaatii lyhyemmät vaimentimet. Pitkillä tulee kuin kumi pallo!
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Hmm.. eli täytyy ostaa iskarit ennen kuin laitan ne jouset alle. Sais sit kerralla hyvän..
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei mainos mut Bilstein Sprintit vaan alle hinta laatu suhde hyvä.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pasi H. kirjoitti:Noniin nyt tuli tilattua madallusjouset. H&R -40mm
Tein kyselyn tuonne Dr Wheelgoodsiin nimenomaan eibachin jousista, että paljonko maksais, mutta yllätyksekseni sieltä tuli vastaehdotus.
Kuten Kaurmi jo sanoikin...

Jep H%R on jäykempi ja tiputtaa hiukan enemmän jos ei huomioi iskarien kumeja. Eibachilla säilyttää alkuperäisen mukavuuden mutta kuitenkaan alusta ei ole liian pintakova. En voi muuta kuin kehua :) Aikaisemmin olen sanonut omasta kokemuksesta - vakioiskarit ei riitä...
===
Tiedä sitten paljonko omalla autolla on ajettu..mittarissa +100 000 tai sitten +200 000...kuitenkin kun alle tuli uudet bilsteinit sprint auto aloitti uuden elämän...tänään viimeksi namuttelin mukulakivimutkassa perä irti ei kilisi eikä kolise...vaan on helvetin jämäkkä!

Ei sitä uskois miten paljon ne iskarit vaikuttaa...ihan tavallisetkin....eli turha väittää etteikö jokainen jamppa huomaa eroa jos uudet ruuvaa sen kuuluisan 300 000+ ajetun orginaali-iskarin tilalle?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

En tiedä miten paljon vaikuttaisi omaan autoon Bilstein Sprintit noiden H&R:n jousien kanssa, mitkä mullakin on alla, mutta ainakin tuoreilla Bilsteinin mustilla iskareilla pelaa hyvin eikä pompota yhtään.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

m4rcuz kirjoitti:En tiedä miten paljon vaikuttaisi omaan autoon Bilstein Sprintit noiden H&R:n jousien kanssa, mitkä mullakin on alla, mutta ainakin tuoreilla Bilsteinin mustilla iskareilla pelaa hyvin eikä pompota yhtään.
Jep varmaan toimii hyvin. Mutta jos autossa on 150-300 000 km ajetut vakiot niin niiden vaimennusteho ei riitä enää madallusjousiin ja se on selvä...vaikka uudemmissa riittäisi ja lisäksi niiden joustovara on liian suuri. Ja tuskin kukaan joka ostaa madallusjouset hankkii uudet vakioiskarit.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri M. kirjoitti:
m4rcuz kirjoitti:En tiedä miten paljon vaikuttaisi omaan autoon Bilstein Sprintit noiden H&R:n jousien kanssa, mitkä mullakin on alla, mutta ainakin tuoreilla Bilsteinin mustilla iskareilla pelaa hyvin eikä pompota yhtään.
Jep varmaan toimii hyvin. Mutta jos autossa on 150-300 000 km ajetut vakiot niin niiden vaimennusteho ei riitä enää madallusjousiin ja se on selvä...vaikka uudemmissa riittäisi ja lisäksi niiden joustovara on liian suuri. Ja tuskin kukaan joka ostaa madallusjouset hankkii uudet vakioiskarit.
jep, vakioiskarit eivät kauaa kestä noinkin paljon madalletussa... kannattaisi myydä ne pois kun vielä iskussa ovat.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

epk kirjoitti:jep, vakioiskarit eivät kauaa kestä noinkin paljon madalletussa... kannattaisi myydä ne pois kun vielä iskussa ovat.
Miksi näin? Mikä niissä vakioiskareissa saa aikaan huonon kestävyyden, kun eivät toimi suunnitellulla alueella?

Sprintithän tuohon olisivat varmasti hyvä lisä, mutta kun auto toimii nytkin hyvin, ei viitsisi sijoittaa "varmuuden vuoksi". Halvimmat tähän saakka ilmeisesti:
enska kirjoitti: DRW:llä koko kierros kustansi 490€
Ja tuskinpa alla pyörineillä vakiopumpuilla paljoa rahallista arvoa olisikaan... :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no eikös nimenomaan se tee hallaa niille, etteivät toimi suunnitellulla "alueella" , pohjaavat yms....
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

epk kirjoitti:no eikös nimenomaan se tee hallaa niille, etteivät toimi suunnitellulla "alueella" , pohjaavat yms....
Voi olla, mutta jos on niin miksi? Eikö toiminta ole kuitenkin samanlaista koko toiminta-alueella, jos vaimentimet eivät ole ehtineet "kulua" tietylle alueelle? Ja jos ongelmia "väärästä" toiminta-alueesta tulee, eikö se koske kaikkia iskunvaimentimia, Sprintit mukaanlukien? Vai eivätkö ne sitten toimi vakiojousien kanssa oikealla alueella ja kuluvat niiden kanssa helpommin? Faktaa peliin, kiitos... :)

Edit: Niin ja tosta pohjaamisesta: tuskin vakioiskaritkaan pohjaavat vaikka ei jousia olisi lainkaan, eikö pohjaanlyöntikumit ota ennemmin vastaan?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12842
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

m4rcuz kirjoitti:
epk kirjoitti:no eikös nimenomaan se tee hallaa niille, etteivät toimi suunnitellulla "alueella" , pohjaavat yms....
Voi olla, mutta jos on niin miksi? Eikö toiminta ole kuitenkin samanlaista koko toiminta-alueella, jos vaimentimet eivät ole ehtineet "kulua" tietylle alueelle? Ja jos ongelmia "väärästä" toiminta-alueesta tulee, eikö se koske kaikkia iskunvaimentimia, Sprintit mukaanlukien? Vai eivätkö ne sitten toimi vakiojousien kanssa oikealla alueella ja kuluvat niiden kanssa helpommin? Faktaa peliin, kiitos... :)
sama toisinpäin tietenkin, kuvittele että iskarin mäntä hakkaa tapauksesta riippuen koko ajan joko iskarin ylätappiin/alatappiin, johtuen siitä että jousi vetää taas tapauksesta riippuen jompaan kumpaan "maksimirajaan" vastaan....

höh, tulipa oudosti selitettyä, kertokaa joku oikeilla termeillä :lol:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mistäs saa Bilsteinin Sprintit halvimmalla? Niitä alle vähän ajattelinkin jo aikasemmin. Tai Konin säädettävät, mut taitaa olla kalliimmat.
Passat Variant 1.9TDI 2001
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

epk kirjoitti :
"höh, tulipa oudosti selitettyä, kertokaa joku oikeilla termeillä"

vaikea selittää näin on, sama juttu, vaikkei ole sama juttu, mitä isompi eetee vanteissa, sitä varmemmin käy laakereiden päälle, eli ne rasittuu silleen miten niitä ei ole suunniteltu käytettävän :lol: ja taas oli oudosti selitetty

Mutta ei ne iskarit nyt sen takia heti hajoa.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Mä annan ääneni noille Konin Sporteille...
Mukava tilanteen mukaan vääntää vähä jäykemmälle/löysemmälle...
H&R:n jouset mullakin... Ei pahaa sanottavaa noistakaan, mut pirun matalaks menee... :mrgreen:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Benzo kirjoitti:vaikea selittää näin on, sama juttu, vaikkei ole sama juttu, mitä isompi eetee vanteissa, sitä varmemmin käy laakereiden päälle, eli ne rasittuu silleen miten niitä ei ole suunniteltu käytettävän :D ja taas oli oudosti selitetty
En tiedä ymmärsinkö oikein tuota vertausta, mutta eihän se nyt noin voi olla. Väärällä vanteen offsetilla koko pyöräntuennan geometria menee pieleen ja pidempi "vääntövarsi" eli vanne aiheuttaa pyörän napaan suuremman vääntömomentin kuin vakiopyörä. Vakioiskunvaimennin tavallisesta poikkeavalla korkeudella toimiessaan sen sijaan toimii edelleen juuri sillä liikeradalla, millä sen on suunniteltukin toimivan, vaikka toiminta-alue onkin hieman eri kohdassa kuin normaalisti.

En nyt halua kinastella, mutta tahdon tietää miten asia oikeasti on. Ei kai eri korkuisten jousikumienkaan käyttäminen vaikuta iskunvaimentimien kestoikään, vaikka niillä aika paljon korkeutta voidaankin muuttaa?

Voisi jopa kuvitella, että iskunvaimennin toimisi paremmin, mitä enemmän "kasassa" se toimii, sillä kun mäntä liikkuu mahdollisimman kaukana "tiivistemuhvista", ei vaimennin rasitu vääntöliikkeistä yhtä paljon, eli ei niinsanotusti nurjahda. Samahan pätee hydraulisylintereihin, jotka ovat arempia männänvarteen kohdistuville sivuttaismomenteille mitä ulompana männänvarsi on.
Vastaa Viestiin