Viton automaattivaihteisto ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Viton automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuplakupla kirjoitti:Alan googletella mutta jos jollain on tiedossa mistä löytyy nämä 2002 Viton sähkökaaviot niin saa vinkata, joitain jo löysinkin mutta olisi vaatinut rekisteröintiä tms. Ja ne tiedot pitäisi olla myös että minkälainen virtamäärä on missäkin normaali ja mikä ei jos ei ole kokonaan pimeänä. En tiedä osaanko selittää oikein kun ei ole osaamista itsellä näissä :?

Katsotaan nuo sähköasiat mitä asentaja pystyy, ja sitten jos ei mitään löydy on siirryttävä Mersun huoltoon mikä ei houkuta.

Nuo vikakoodit luki siis autosähköliike, kysyin onnistuuko MB Viton koodien luku, sanoivat että onnistuu, mutta mahtaako merkkiliikkeen lukijalla saada tarkemmin tietoa vai onko se ja sama? Pitää huomenna soittaa ja kysyä.
Testeristä löytyy WIS siellä kytkentä kaaviot, mittaus arvot(mitkä löytty myös testerin näkymästä mittaus arvot)
tuohon vika kodin lukijaan paha sano kun ei tiedä mitä lukojaa on käytetty mutta mersuun tarkoitettu testeri
usein lukee semoisetkin mitä yleislukijat ei varsinkin tämän ikä kauden autoissa
usein käy että yleis lukija lukee vain moottrin ohjausboxsin jos sitäkään oikein
eli jos ei tieto onko se millä tutkittu niin kannattaa tutkia vielä,

Saman ikä kauden E/C maileista vaikei nissäkän juuri hurramista ollut ei sentään tippunut
muutaman vuoden ikäisenä koura kaupalla sulakeita itsekseen...
toisin kuin näissä manjana maan ihmeessä

,
Mökkillä
'
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Viton automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Olisikin jokin edullinen vika!

Voiko tuollainen vika tulla korjaamokäynnin yhteydessä? Vaihteistoon ei ole puututtu mutta vaihteisto toimi normaalisti asentajalle mennessä mutta ei enää sieltä tullessa. Autoon vaihdettiin osia. Lisäksi tutkinnan alla oli sähkövika, josta kerroin tarkemmin aikaisemmin aloittamassani ketjussa. Eli yksi sulake pitää aina irrottaa ratin alapuolelta, muuten mittarivalot jäävät päälle. Jos sulaketta ei laita takaisin mittarivalot eivät toimi ja ennen kaikkea nopeusmittari ja muut mittarit eivät toimi. Aiemmin kuului myös päättymätön ääni kun auton sammutti mutta asentaja irrotti ovivalon johdon jolloin piippaus lakkasi. Muuten siis pitää aina ennen ajoon lähtemistä laittaa sulake paikalleen jos haluaa että mittarit toimivat, ja vastaavasti irrottaa sulake ajon jälkeen etteivät mittarivalot jää palamaan (ja aiemmin myös piippaus jatkumaan).

Onko se voinut jotenkin sekoittaa asiaa vai onko kyse vain sattumasta? Takaa kuuluu myös metallinen ääni joka kuulostaa siltä että jomman kumman takarenkaan kohdalla on jokin mikä hankaa. Ääntä ei kuulunut ennen kuin samalla korjaamokäynnillä vaihdettiin kesärenkaat alle.
Jos nopeusmittarin toimimattomuus johtuu siitä Ecun ja vaihdelaatikon ohjaimen puuttuvasta nopeustiedosta, ei vaihdelaatikko voikaan toimia oikein. Mittaristo on piirikaaviossa instrument cluster, se on väylän kautta yhteydessä Vitoossa kymmenkuntaan eri controlmoduleen (ohjainlaitteeseen). Piippaukset saa aikaan bulbcheckmodule, joka tarkkailee hehkulankapolttimoiden kuntoa. Jossain johtosarjassa se vika luultavasti piileksii, tai sitten jossain boksissa. Kertakaikkiaan haasteellista. Eli jostain johto poikki tai niiden kuoret rikkoutuneet (jännite karkaa muualle).

Mittasitko muuten niiden pulttien pituudet ennen kesärenkaiden asennusta, entä vanteiden ET ja renkaiden leveys? Vika voi olla myös käsijarrukenkien pidätinjousessa, jarrukilpi voi olla ruosteessa ia kyseinen jousi korkannut läpi. Tämä on vain arvailua mahdollisista vikakohdista...
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Viton automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Tämä asia ei ole edennyt vielä mihinkään, merkkihuollosta suositeltiin tosiaan ensimmäiseksi tarkistamaan korjatut asiat että onko siinä jotain käynyt, siis varmaankin esim. jokin johto jäänyt irti, rikkoutunut tms. Mutta asentaja ei ole suostunut sitä tekemään ja olen aika vihainen, monivuotinen tuttava johon olen aina voinut luottaa. Samoin kova kolke takapyörän kohdalta mitä ei ollut korjaamolle viedessä ennen kuin siellä renkaat vaihdettiin, sitäkään ei ole suostunut tarkistamaan :evil:

En siis syytä mistään enkä luule että olisi mitään rikkonut tms. vaan olisi vain pitänyt tsekata tehdyt asiat, ja se uusi kolke. Jos asiat toimineet normaalisti korjaamolle viedessä ja eivät enää sieltä tuodessa niin lienee ihan luonnollista että siitä lähdetään liikkeelle.

Tilasin ajan merkkihuoltoon ensi viikolla, vian selvittelyä varten.
Viimeksi muokannut tuplakupla, Ke 20.05.2020 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Viton automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Tämä asia ei ole edennyt vielä mihinkään, merkkihuollosta suositeltiin tosiaan ensimmäiseksi tarkistamaan korjatut asiat että onko siinä jotain käynyt, siis varmaankin esim. jokin johto jäänyt irti, rikkoutunut tms. Mutta asentaja ei ole suostunut sitä tekemään ja olen aika vihainen, monivuotinen tuttava johon olen aina voinut luottaa. Samoin kova kolke takapyörän kohdalta mitä ei ollut korjaamolle viedessä ennen kuin siellä renkaat vaihdettiin, sitäkään ei ole suostunut tarkistamaan :evil:

En siis syytä mistään enkä luule että olisi mitään rikkonut tms. vaan olisi vain pitänyt tsekata tehdyt asiat, ja se uusi kolke. Jos asiat toimineet normaalisti korjaamolle viedessä ja eivät enää sieltä tuodessa niin lienee ihan luonnollista että siitä lähdetään liikkeelle.

Sen verran nyt ketuttaa että tuskin enää tarvitsee meidän autoja korjailla, mutta jo aloitetut hommat olisi pitänyt hoitaa loppuun.

Tilasin ajan merkkihuoltoon ensi viikolla, vian selvittelyä varten.
Harmin paikka tuo sinun tilanteesi.
Hieman ihmetyttää luottoasentajasi asenne, liekö kokenut ammattiylpeyttään loukatun. Eihän esim. pyöränpulttien pituuden tarkistaminen veisi kauaakaan aikaa, jotta niiden vaikutuksen tuohon kolkkeeseen voisi tarkistaa. Takapyörään liittyvät osat kun ovat aika simppeleitä.
Toivottavasti automaattilaatikkokin tulee kuntoon, lisäkustannuksia siitä tulee väistämättä.
Etsiessäni muutama vuosi sitten pakua harrastuksiini, vaatimuksena ollut automaattivaihteisto rajasi monta muuten hyvää vaihtoehtoa pois. Yhtenä kriteerinä olivat myös ajo-ominaisuudet, siksi valitsin Viton (uskokaa tai älkää). Olihan siinä askaretta; korin kunnostus ja maalaus, uudet iskarit kääntölaakereineen, jarrut Brembon osilla ja uusilla jarrukilvillä (myös satulat saivat hellää huolenpitoa). Lisäksi pyöränlaakeria, veto- ym. niveliä jne. Vaikka sillä oli ajettu vajaa parisataatuhatta, tein silti siihen ns. käyttöentisöinnin. Oliko tässä mieltä vai ei, olen kuitenkin itse tulokseen tyytyväinen.
Tuollaisen, liki parikymppisen auton omistaminen (pidemmän päälle) tarjoaa askaretta. Joka taas tarvitsee aikaa, tiloja ja työkaluja käyttötaitoineen. Tai sitten rahaa, valitettavasti.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Viton automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Kyllä tällä ihan mukava ajella on, ei siinä mitään. Kiitos Vitollinen ja muut neuvoista :thumbup:

Nyt on merkkiliikkeessä käytetty, ja että sieppaa kun eivät toimineet kuten oli sovittu, tutkivat enemmän kuin pyysin, ei voi kehua asiakaspalvelua muutenkaan. Laskukin oli isompi kuin sovittu, taidan reklamoida. Olisi siis suotavaa että asiakasta kuunneltaisiin ja kunnioitettaisiin, lisäksi olisi mukavaa että asentajat opettelisivat kirjoittamaan selkeämmin ja parempaa suomea myös, nyt saa lukea tekstin moneen kertaan että miten se nyt olikaan...

Mutta siis... tieto ei autossa kulje, sehän oli jo tiedossakin.

Käytin merkkihuollossa vikakoodien luvussa ja diagnosoinnissa ja kuulemma vika on siinä ettei esp ja mittaristo ja can väylä keskustele keskenään. Lainaus huollon paperista: "Vaihteisto hätäkäytöllä, ei saa vaihteistoon yhteyttä, esp päälläoleva vikakoodi canväylä, moottorin ohjainlaite ei lähetä, mittaristossa vikakoodi moottorin can ei lähetä, esp ei lähetä. Testeri menee vanhalle das puolelle, ei anna tarkastuksia, mittaristo on osa canväylä välittäjää. Vika vain kylmänä? Nyt vaihteisto ei paukahdellut, viat nollattu"

Vika voi kuulemma olla missä noissa vain, mutta suurin epäilys kohdistuu mittaristoon, koska siihen on puututtu äskettäin eikä vaihteisto tosiaan ollut vikatilassa korjaamolle viedessä ja nyt sitten on ollut, tosin nyt taas toimi normaalisti kun vikakoodit on nollattu. Mutta se ei liene pitkäaikainen ilo... Kuulemma varmaankin hajonnut viime korjaamokäynnin yhteydessä mittaristossa jotain. Eihän sille mitään voi mutta olisi kyllä suotavaa että asentaja kantaisi vastuun myös vahingoista mitä tekevälle toki joskus sattuu vaikka ei mitään ns. väärin tekisikään.

Uusi mittaristo maksaa järjettömästi eikä niitä taida saadakaan enää, korjaus on siis se mitä harkitsen. Siitä lähdetään.
tuplakupla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 14.02.2020 21:12

Re: Viton automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Ensin kuitenkin puhdistetaan liittimet yms. ennen kuin mittaristoa aletaan korjaamaan.

Täytyy sanoa että on tuolla nyt ihan mukava ajella kun vika on poissa, kiihtyyhän se paljon reippaammin kuin muistinkaan ja kiva kun vaihteet eivät jysähdä :D Pari asiointireissua ajellut ja pienen pätkän isommalla tiellä. Saa nähdä kauanko vika pysyy poissa kun koodit on nollattu. Olisi ollut kiinnostavaa saada myös ne vikakoodit mukaan merkkihuollosta.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Viton automaattivaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

tuplakupla kirjoitti:Ensin kuitenkin puhdistetaan liittimet yms. ennen kuin mittaristoa aletaan korjaamaan.

Täytyy sanoa että on tuolla nyt ihan mukava ajella kun vika on poissa, kiihtyyhän se paljon reippaammin kuin muistinkaan ja kiva kun vaihteet eivät jysähdä :D Pari asiointireissua ajellut ja pienen pätkän isommalla tiellä. Saa nähdä kauanko vika pysyy poissa kun koodit on nollattu. Olisi ollut kiinnostavaa saada myös ne vikakoodit mukaan merkkihuollosta.
Antaahan se toki toivoa, kun välillä toimii... Olisi ne vikakoodit pitänyt saada (ainakin pyydettäessä), olethan tuosta maksanutkin.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Vastaa Viestiin