om606:n turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hemingway kirjoitti:Ps2. Varmasti hyviä vinkkejä saa turbomiehiltä ihan puhelimitse jos joku asia turbottamisessa mietityttää. Ei tämä verrattomin tiedonvaltatie tämä foorumikaan ole.
Joo, tuo on kyllä totta. Tässä 8 muun superturbomiehen kanssa pidätään aika lailla tiiviisti yhteyttä puhelimitse, ei kaikkea viitsi tänne kirjoitella, ja alkaa näyttää siltä ettei oikeastaan kannata kirjoitella yhtään mitään :?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Mauri H. kirjoitti:
Hemingway kirjoitti:Ps2. Varmasti hyviä vinkkejä saa turbomiehiltä ihan puhelimitse jos joku asia turbottamisessa mietityttää. Ei tämä verrattomin tiedonvaltatie tämä foorumikaan ole.
Joo, tuo on kyllä totta. Tässä 8 muun superturbomiehen kanssa pidätään aika lailla tiiviisti yhteyttä puhelimitse, ei kaikkea viitsi tänne kirjoitella, ja alkaa näyttää siltä ettei oikeastaan kannata kirjoitella yhtään mitään :?

No joo
Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että joskus tulee kyllä ihan tahtomattaankin kirjoitettua vähän "huonosti".
Sitten jälkeenpäin sitä lukiessaan huomaa, että senhän oikeastaan ymmärtää ihan eri tavalla, kun oli alunperin tarkoittanut.
Kyllä ainakin minua on nuo Maurin kirjoittelut auttaneet suuresti ymmärtämään, miten diiseli toimii. Eiköhän tuo liene täällä suurimmalle osalle sama asia, eli turbotuksen tekniikka olisi suuri mysteerio ilman Maurin ja kumppaneiden kirjoittelua, toivottavasti se jatkuu edelleenkin.
Joskus sekin on tietenkin hyvä, että jättää vastaamatta.
Eiköhän nyt jo osoiteta joulumieltä ja jätetään tämän kasan kääntely.

Hyvää Joulua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

tuikku kirjoitti: Kyllä ainakin minua on nuo Maurin kirjoittelut auttaneet suuresti ymmärtämään, miten diiseli toimii. Eiköhän tuo liene täällä suurimmalle osalle sama asia, eli turbotuksen tekniikka olisi suuri mysteerio ilman Maurin ja kumppaneiden kirjoittelua, toivottavasti se jatkuu edelleenkin.
Joskus sekin on tietenkin hyvä, että jättää vastaamatta.
Eiköhän nyt jo osoiteta joulumieltä ja jätetään tämän kasan kääntely.

Hyvää Joulua.
Samaa mieltä. Toivottavasti asia pitoinen keskustelu foorumilla jatkuu.
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Minä pyydän anteeksi kaikilta kenen mieltä olen pahoittanut jyrkillä kommenteillani. Eiköhän jatketa asialinjalla ja jätetään tämä kinaaminen omaan arvoonsa.

Eiks jee :)
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tämähän rupes kuulostaa taas hyvälle :P
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

kovast tullut uutta juttua! Terveisii vaan kaikille, Las Palmakselta 8) Dieselit vie niin et hyvin kun Jouluksi ehtii kotia.

Ongelma joskus tuon kirjoitetun sanan kanssa et sen voi ymmartaa niin monella tavalla. Mukava naita silti on lukea kun kirjoitellaan.
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Jees, takas asialinjalle :lol:
Jos rakennettaisiin oma mersumiesten hiekkalaatikko johonkipäin, niin sinne vois sitten mennä kinaamaan :mrgreen: ( Jos tulee tarvetta)
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
joopa joo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 05.07.2004 21:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja joopa joo »

ITSELLÄ SAMA VAIKEUS,SANOO SELKEESTI MITÄ MUUT EI YMMÄRRÄ.,ELI EI OIKEIN TIEDÄ MITÄ SANOO :oops: OHO NO
MITÄS TÄÄ NYT
Antti. puh 040-5008957
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mitenkäs se Antin auto muuten pelailee?
joopa joo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 05.07.2004 21:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja joopa joo »

KULKEE HYVIN VOIMAN SIIRTO TAKERTELEE (ELI EI RAHAA,LAATIKKO)
Antti. puh 040-5008957
joopa joo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 05.07.2004 21:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja joopa joo »

AI NIIN USKON KYLLÄ ETTÄ HYVÄT JUTUT POISTUU JOS TAISTELU JATKUU, JOTEN JÄITÄ HATTUUN KAIKILLE. ETTEI HYVÄ FOORUMI PILAANNU, NIIN KUIN MONET MUUT.
Antti. puh 040-5008957
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Hyvä että kone pelaa. Talvella ei se laatikkokaan niin pahasti joudu rasitukseen.

Mutta ota se Caps Lock pois päältä, mukavampi lukea.
joopa joo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 05.07.2004 21:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja joopa joo »

EN OTA JOTAIN KUN SANON YLEENSÄ TARKOITAN SITÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!SIIS YLEENSÄ
Antti. puh 040-5008957
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

joopa joo kirjoitti:EN OTA JOTAIN KUN SANON YLEENSÄ TARKOITAN SITÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!SIIS YLEENSÄ
Henri Junkkala, kirjoittajan ohjeissa kirjoitti:- Pyri kirjoittamaan kunnollista kieltä. Oikolue tekstisi ennen kuin lähetät sen. Tekstistäsi tulee paljon luettavampaa.
- ÄLÄ LAINAA koko viestiä jos vastaat siitä yhteen riviin. Leikkele kaikki ylimääräinen pois niiden quote-hommelien välistä niin palstan luettavuus pysyy hyvällä tasolla ja lukijat eivät saa jännetupintulehdusta scrollaamisesta.
- ÄLÄ VASTAA ollenkaan viestiin jollei sinulla ole mitään muuta sanottavaa kuin "jep, samaa mieltä" tai "näin on".
- ÄLÄ KIRJOITA PELKILLÄ ISOILLA KIRJAIMILLA.
- älä aloita lauseita pienellä kirjaimella.
- Käytä välimerkkejä
- Jaa pitkä teksti kappaleisiin ja erota ne tyhjällä rivillä.
- Älä missään nimessä käytä teinien p3370x -irccislangia täällä. Kiitos.
- Ei kannata käyttää erikoistehosteita tai hymiöitä kuin poikkeustapauksissa.
Ei muuten mitään mutta mukavampaa lukea kun on normikirjaimilla kirjoitettu...

Itseä ainakin v*tuttaa lukea suurella kirjoitettua.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Moi

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Moi!

oon uus tulokas täällä, mutta oon lukenu näitä juttuja n.6kk ja on kyllä ollu asiallista tekstiä tällä foorumilla, niinkuin pitääkin auton merkin huomioon ottaen. Omasta mielestäni kukaan ei ole faktoja salaillut näitä pirtistys-hommia tehdessä, aikalailla selvän kuvan saa tästä superturpo hommasta kun vaan kehtaa koko ketjun läpi lukea. Joten jatkakaa samaan malliin, niin joskus asioista tietämätönkin saa projektinsa alkuun/valmiiksi.

P.S. Itse olen aloittelija, vuodenvaihteen jälkeen saan vasta aihion. 200d tavoite 200hv.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Nyt mulle vasta valkeni miksi dieselin hinta lähestyy kokoajan bensan hintaa..
Sa*****n jätkät :P :wink: :wink:
Sekin päivä vielä koittaa,kun c 124 kurvaa löpömittarille,ja lähtee viheltäen pois....
älkää pelätkö,meikäläinen ajelee hissukseen ja tankkaa bentsiiniä :oops:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Make kirjoitti:Nyt mulle vasta valkeni miksi dieselin hinta lähestyy kokoajan bensan hintaa..
Sa*****n jätkät :P :wink: :wink:
Sekin päivä vielä koittaa,kun c 124 kurvaa löpömittarille,ja lähtee viheltäen pois....
älkää pelätkö,meikäläinen ajelee hissukseen ja tankkaa bentsiiniä :oops:
Täällä oli jo ihan tipalla ettei tullut mustasta 300ce:stä 606-moottorilla varustettua :twisted: Oishan se villi näky jos musta avo-coupe lähtis naftatolpalta korinvärisen savun saattelemana 8) Semmonen mulle sitten isona......
Joku mersupurkaamo??
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Oisko noi takaluukun kirjaimet sitten ollu CETD,vai peräti CEST :P
Ois herra daimler kääntynyt haudassaan......
Koskahan ne alkaa suunnitteleen formuloihin tuon polttoaineen omaavia mjoottoreita...saattaa pohjamaalaisia(Ja muualtakin) kavereita näkyä varikolla :P
no joo,nyt en lipitä enää yhtään viiniä lisää........tai jos yhdet vielä.....hik!
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

veskola kirjoitti:Mikähän se muuten on teoreettinen maksimiteho tuolla 7 mm elementillä, ja 0,5 litran sylinterillä, tietääkö kukaan ?
http://users.utu.fi/ajarol/tehot.xls
Tuolla voi ehkä jotain suuntaa antavaa laskeskella...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

[quote="ajarol]http://users.utu.fi/ajarol/tehot.xlsTuolla voi ehkä jotain suuntaa antavaa laskeskella...[/quote]

Mitä, opiskellaanko/opetetaanko sitä superturbotusta yliopistolla :shock:

...mutta asiaan:
polttoaineen lämpöarvo 4,30E+07 J/kg
polttoaineen tiheys 0,8450 kg/dm3
hyötysuhde max tehon kierrosluvulla 31 %
sylinterien määrä 4
max tehon kierrosluku 4600 rpm
poltettu syöttömäärä max teholla 32 cm3/1000iskua
teho 55,27 kW
75,16 hv
vääntö 114,74 Nm
Mitä laitan luvun 32 kohdalle ? Osaatko keksiä mille ruiskutusmäärälle mahtaa tuo Viton pumpu olla säädetty siellä teillä, ja millainen on säätövara ? Onhan muut muuttujat jo oikeilla arvoillaan ?

80 vois olla ihan hyvä luku... :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

veskola kirjoitti:Mitä, opiskellaanko/opetetaanko sitä superturbotusta yliopistolla :shock:
No toistaseksi ainakin tietotekniikka koitetaan opiskella, eikä tuommosia kursseja kyllä ole tarjonnassa näkyny :) .
veskola kirjoitti:Mitä laitan luvun 32 kohdalle ? Osaatko keksiä mille ruiskutusmäärälle mahtaa tuo Viton pumpu olla säädetty siellä teillä, ja millainen on säätövara ? Onhan muut muuttujat jo oikeilla arvoillaan ?

80 vois olla ihan hyvä luku... :roll:
Eli syöttömäärä on se määrä joka saadaan sylinterissä poltettua. Tähän määrään vaikuttavat monet tekijät, ei pelkästään syötetty määrä. Jos putkenpäästä ei tule savua juuri nimeksikään, lähes kaikki syötetty määrä saadaan palamaan. Mitä enemmän mustaa tuubaa, sitä enemmän jää polttoainetta palamatta. Jos syöttömäärä on pienempi kuin mitä pystyttäisiin polttamaan, (melkein) kaikki polttoaine palaa. Mutta hyötysuhde on huonompi, koska puristustahdin aikana puristetaan enemmän ilmaa kuin olisi tarve eli tehdään hukka työtä.
Nuo luvut mitä siellä taulukossa on vakiona on arvioitu/haettu suunnilleen 200d:n arvoille. Ahdettu moottori toimii yleensä hieman paremmalla hyötysuhteella kuin ahtamaton.
Kokeile vaikka jollain 33-35% hyötysuhteella ja vaikka 75cm3 polttoaine määrä. En tiedä mitä on laitettu, kun en ole tuohon pumppuun koskenut, enkä ollut paikalla sitä laitettaessa. Max tehon kierroksiakin voi ehkä hieman nostaa.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

ajarol kirjoitti: http://users.utu.fi/ajarol/tehot.xls
Tuolla voi ehkä jotain suuntaa antavaa laskeskella...
Mitä muutoksia kaavaan, jos on kyseessä neliventtiili kone?
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Esko R kirjoitti:Mitä muutoksia kaavaan, jos on kyseessä neliventtiili kone?
Varmaan hyötysuhdeprosenttia voi hiukan parantaa, kun se hengittää paremmin, mutta kuinka paljon ettei mene elvistelyn puolelle :twisted:
ajarol kirjoitti:Nuo luvut mitä siellä taulukossa on vakiona on arvioitu/haettu suunnilleen 200d:n arvoille. Ahdettu moottori toimii yleensä hieman paremmalla hyötysuhteella kuin ahtamaton.
Kokeile vaikka jollain 33-35% hyötysuhteella ja vaikka 75cm3 polttoaine määrä. En tiedä mitä on laitettu, kun en ole tuohon pumppuun koskenut, enkä ollut paikalla sitä laitettaessa. Max tehon kierroksiakin voi ehkä hieman nostaa.
Ahaa, tyhjäkayntiryntäys taitaa mennä jonnekin 5300 kieppeille, joten olisko maksimiteho siinä 500 rpm alle vai millainen rakenne pumppuihin on yleensä tullut, no sovitaan tuo 4600, ettei liioitella siinäkään. Olen huomannut että vaikea se on ajaa sillä maksimitehon kierrosluvulla pidempään :D ajatelin josko siellä seinällä on syöttöarvotaulu, johon näitä 7 mm pumppuja säädetään, niitä kun taitaa mennä jo kuin kuumille kiville. Konehan tuossa minulla on 2,3 l.

Muistatko/tiedätkö paljonko maksimisyöttö tippuu (tai vastaavasti nousee) kun savutuksenestopiiri on tukittuna ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tutkailin tuossa ohimennen neliventtiilikoneen kantta ja näyttäs olevan yllättävän pienet venttiilit. Ilmeisesti kannen kestävyyden takia on jätetty tarpeeksi tavaraa venttiilin väleihin. Esikammio taas näin silmämääräisesti vaikuttas hiukan isommalta, kuin kaksiventtiilikoneessa. Parantaako neliventtiilisyys dieselissä loppujen lopuksi itse hyötysuhdetta kovinkaan paljoa? Ainakin tuo Wolkkarin "vanha" tdi on edelleen yksi kaikkein taloudellisimmista ja samalla suorituskykyinen kone nykyisiin neliventtiilidieseleihin verrattuna? Huipputehoa varmasti saa enemmän "pitsikannella", kun tavaraa mahtuu kulkemaan enemmän, siis ilmaa.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

veskola kirjoitti:
Esko R kirjoitti:Mitä muutoksia kaavaan, jos on kyseessä neliventtiili kone?
Varmaan hyötysuhdeprosenttia voi hiukan parantaa, kun se hengittää paremmin, mutta kuinka paljon ettei mene elvistelyn puolelle :twisted:
En usko, että hyötyprosentti juurikaan parempi on. Parempi hengittävyys tarkoittaa enemmän ilmaa sylinterin päällä => voidaan polttaa enemmän polttoainetta. Eli lähinnä tuota poltetun aineen määrää voidaan nostaa.
veskola kirjoitti: Ahaa, tyhjäkayntiryntäys taitaa mennä jonnekin 5300 kieppeille, joten olisko maksimiteho siinä 500 rpm alle vai millainen rakenne pumppuihin on yleensä tullut, no sovitaan tuo 4600, ettei liioitella siinäkään. Olen huomannut että vaikea se on ajaa sillä maksimitehon kierrosluvulla pidempään :D ajatelin josko siellä seinällä on syöttöarvotaulu, johon näitä 7 mm pumppuja säädetään, niitä kun taitaa mennä jo kuin kuumille kiville. Konehan tuossa minulla on 2,3 l.

Muistatko/tiedätkö paljonko maksimisyöttö tippuu (tai vastaavasti nousee) kun savutuksenestopiiri on tukittuna ?
Luulisin, että ahtamaton syöttö on jotain välillä 45-50 cm3/1000iskua. Ahdettu on yleensä säädetty sopimuksen mukaan. Ja eiköhän siellä ole varaa lisätä, jos tarvitsee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ajarol kirjoitti:En usko, että hyötyprosentti juurikaan parempi on. Parempi hengittävyys tarkoittaa enemmän ilmaa sylinterin päällä => voidaan polttaa enemmän polttoainetta. Eli lähinnä tuota poltetun aineen määrää voidaan nostaa.
Tavallaan tuota juuri tarkoitin 'hyötysuhteella' mutten osannut laittaa oikeiksi sanoiksi...mutta kuinka paljon on edelleen mysteeri. Voisiko ajatella, että verrataan tehtaan ilmoittamia tehoarvoja 2 ja 4 venttiilikoneille, ja sen mukaan laitetaan elviskerroin paikalleen.

Tai sitten kokeellisten arvojen mukaan, mutta taitaa näillä superturboäijillä olla sen serran modifioidut koneet ja vehkeet, ettei niistä tavallinen tallaaja näe edes unta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

veskola kirjoitti:Voisiko ajatella, että verrataan tehtaan ilmoittamia tehoarvoja 2 ja 4 venttiilikoneille, ja sen mukaan laitetaan elviskerroin paikalleen.

Tai sitten kokeellisten arvojen mukaan, mutta taitaa näillä superturboäijillä olla sen serran modifioidut koneet ja vehkeet, ettei niistä tavallinen tallaaja näe edes unta.
Hyötysuhteeseen ja ilmamäärään vaikuttavat monet tekijät: ahtopaine, turbon koko, pakopaine, ahtoilman lämpötila jne... että on käytännössä melkein mahdotonta selvittää noiden muuttujien oikeita arvoja. Realistisesti ajattelemalla kuitenkin voidaan saada jotain suuntaa antavaa aikaiseksi. Esim. hyötysuhde 35, syl. 6, kierrosluku 4600, ainemäärä 100: tuottaa tulokseksi noin 400hv. Spekulointi ja laskeskelu on ihan hauskaa puuhaa :) .
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

JP74 kirjoitti:Tutkailin tuossa ohimennen neliventtiilikoneen kantta ja näyttäs olevan yllättävän pienet venttiilit. Ilmeisesti kannen kestävyyden takia on jätetty tarpeeksi tavaraa venttiilin väleihin. Esikammio taas näin silmämääräisesti vaikuttas hiukan isommalta, kuin kaksiventtiilikoneessa. Parantaako neliventtiilisyys dieselissä loppujen lopuksi itse hyötysuhdetta kovinkaan paljoa? Ainakin tuo Wolkkarin "vanha" tdi on edelleen yksi kaikkein taloudellisimmista ja samalla suorituskykyinen kone nykyisiin neliventtiilidieseleihin verrattuna? Huipputehoa varmasti saa enemmän "pitsikannella", kun tavaraa mahtuu kulkemaan enemmän, siis ilmaa.
.
Hyötysuhde tarkoittaa käsittääkseni sitä, että se moottori, jossa on parempi hyötysuhde, pystyy saman polttoainemäärän muuttamaan tehokkaammin lämmöksi, eli tulee vähemmän pakokaasuja, kun polttoaine palaa tehokkaammin.

Luultavasti tarkoitat sylinterin täyttösuhdetta.
Täyttösuhde kertoo käytännössä sen, että mitenkä paljon ilmaa sinne sylinteriin todellisuudessa menee.
Esim ahtopaine ei sitä todellisuudessa kerro, siitä voidaan kyllä jotain tietenkin päätellä.

Pieni esimerkki ehken valottaa asiaa paremmin.
Auton moottori imu- ja pakoputkistoineen on kokonaisuutena toimiva komponentti, parhaan tehon saavuttamiseksi vaaditaan siis oikeassa suhteessa ilmaa ja polttoainetta. Poikettiinpa optimisuhteesta laihempaan tai rikkaampaan seokseen, seuraa siitä mm. se, ettei teho kasva enää yhtä tehokkaasti.

Oletetaan että moottori imu- ja pakoputkistoineen on vesiletku, jossa virtaava vesi kuvaa moottorissa virtaavaa ilmaa.
Kun kraana aukaistaan, niin sovitaan, että putkessa on aina kilon paine ja vettä virtaa vaikkapa 50 litraa minuutissa.
Letkuun asennetaan painemittari.
Letkun päähän laitetaan kastelusuutin.
Seinästä tulevaa painetta ei nosteta.
Jos suutin on sellainen, että se läpi virtaa 25 litraa minuutissa, niin silloin letkusta läpi virtaavan veden määrähän puolittuu, tai vesi virtaa puolta hitaammin, ihan miten vaan. Painemittari näyttää kuitenkin yhtä kiloa.
Painemittarista ei voida päätellä, että vesimäärä on puolittunut.

Suunnilleen sama ilmiö tulee auton moottorissa, jos esim. pakoputkessa on lysmä, tai ahtimen "pakoreikä" on liian pieni, tai koko pakoputkiston mitoitus on väärä, järjestelmään ei voida loputtomiin syöttää enempää ilmaa, kun sieltä loppukädessä poistuu. Ahtopainemittari ei tästä kerro mitään, se vaan edelleen näyttää samaa lukemaa, vaikka kuitenkin todellinen sylinteriin menevän ilman määrä on laskenut, koska ilman kulku järjestelmän läpi on hidastunut. Venttiilien ajoituksenkin vuoksi moottorista ei ole kompressoriksi.
Jos sylinteriin suihkautettavan polttoaineen määrä on laskettu kierrosluvusta ja ahtopaineesta, niin seoksesta tulee liian rikas, eikä haluttua teholukua saavuteta.
Ja mikäli pakokaasut eivät pääse esteettä poistumaan sylinteristä, niin aiheuttaa se tietenkin lämpökuormitusta.

Imupuolella se täyttösuhde kertoo sen, minkä verran sisään puhalletusta ilmasta päätyy sylinteriin sisälle, siis käytettäväksi palotapahtumassa.
Jos kahdessa moottorissa on sama ahtopaine, ja toisessa on esim. suuremman venttiililuvun myötä parempi täyttösuhde, niin siinä myös todellinen sylinteriin menevä ilmamäärä on suurempi. Se antaa mahdollisuuden polttaa suuremman polttoainemäärän kerrallaan, josta on seurauksena suurempi teho. Erot ovat ainakin ahdetuissa moottoreissa varmaan pieniä, mutta todellisia.

ajarollin taulukossa on varmaan lähdetty siitä, että ilman ja polttoaineen suhde on optimaalinen, eli taulukosta saatava luku on maksimi, tai se arvo joka pyritään saavuttamaan, mutta ei pystytä ylittämään, vai.

Ilman esteetömän virtaamisen tärkeys oli ainakin minulle aika vaikea hahmottaa, ja mikäli oikein muistan, pyrin joskus jopa olemaan maurin kanssa hiukan eri mieltäkin. :oops:

Varmaankin moottoriin menevän todellisen ilmamäärän mittaamiseksi, ja näin mahdollisimman oikean seossuhteen määrittelemiseksi sinne ilmanputsarin viereen se ilmamäärämittari on laitettu.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Hyötysuhde tarkoittaa käsittääkseni sitä, että se moottori, jossa on parempi hyötysuhde, pystyy saman polttoainemäärän muuttamaan tehokkaammin lämmöksi, eli tulee vähemmän pakokaasuja, kun polttoaine palaa tehokkaammin.
tarkoitit varmaankin liikkeeksi, ei lämmöksi :D
tuikku kirjoitti:
ajarollin taulukossa on varmaan lähdetty siitä, että ilman ja polttoaineen suhde on optimaalinen, eli taulukosta saatava luku on maksimi, tai se arvo joka pyritään saavuttamaan, mutta ei pystytä ylittämään, vai.
Hänen sanojensa mukaan se perustuu todelliseen moottoriin (200D), ei teoreettiseen, eli epäideaalisuudet on huomioitu 'heittovakioissa'. Näyttäisi samalle hehtaarille asettuvan mitattujen arvojen kanssa. Tosin mulla pitää kyllä laittaa huonompi hyötysuhde mitä on esitetty, meinaan persdynometrin perusteella. Mutta tosiaan tuo on maksimi mitä palaa tehoksi ideeaalisesti ottaen huomioon koneen epäideaalisuudet. Kiihdytystilanteessa voi vain pyrkiä saamaan koneesta tuo ideaalitilanteen ulos, eli tarvittaisiin sellainen, olikos se nyt, hondan vaihdelaatikko ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

tuikku kirjoitti:ajarollin taulukossa on varmaan lähdetty siitä, että ilman ja polttoaineen suhde on optimaalinen, eli taulukosta saatava luku on maksimi, tai se arvo joka pyritään saavuttamaan, mutta ei pystytä ylittämään, vai.
Ideahan taulukossa oli se, että polttoainemäärä olisi se todellinen määrä joka pystytään polttamaan, ei se joka sinne sylinteriin saadaan ruiskutettua. Mikä osa oikeasti ruiskutetusta määrästä saadaan palamaan riippuu hapen määrästä, pisarakoosta, reaktiolämpötilasta jne... Jos taulukkoon laittaa syöttömääräksi ruiskutetun polttoainemäärän se tarkoittaa, että kaikki polttoaine saataisiin poltettua puhtaasti, eli periaatteessa saataisiin teoreettinen maksimi teho. Tähän ei kuitenkaan päästä käytännössä.
Vastaa Viestiin