Omani 2008 mallinen OM646 moottorinen lähti aikanaan vaihtoon vähän ennen 230.000 km jälkeen ehjänä puhtaasti tilan puutteen vuoksi.
Yllättävän hyvin kestävä alusta, vain yksi reaktiotanko tuolle matkalle. Ahtoputki näissä lienee tyyppivika, joten liityn muiden jo yllä reklamoimaan kerhoon, koska vaihdettiinhan se putkenpätkä meidänkin autoon. Mitään isompaa ei hajonnut, mutta ensimmäisen vuosimallin tyypillisiä pikkunitinöitä siellä täällä havaittiin. Oman autoni tilinpäätös on naapurifoorumilla, mutta siteeraan pääkohdat niitä varten, joilla ei ole tunnareita sinne:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=159&t=50831
"Huoltojen lisäksi meni muuta sälää 226.000 km kohdalle meidän osaltamme päättyneellä matkalla seuraavasti:
- Jarrukilvet eteen 37 € / puoli
- Ahtopaineputki turbon jälkeen 180 €
- Artico puolinahka istuimen korjaus 250 €
- Reaktiotanko eteen 170 €
- Vikatilan etsintää, muutaman kontrollerin SW-päivityksiä 180 €
- Kourallinen parkkitutkan antureita taakse, á 12,90 € / kpl
- Kuittinippu meni auton mukana, toivottavasti ei mitään isompaa unohtunut, kun listasin muistinvaraisesti?
- EDIT: termostaattikin piti vaihtaa 200 tkm jälkeen. Hinta muutama kymppi.
Kun nämä oli hoidettu kuntoon tarpeen vaatiessa, meillä viimeistä päivää ajettaessa auto tuntui joka suhteessa sellaiselta kuin sen pitääkin.
Kannattaako ostaa? Minun mielestäni Ceen voi hyvinkin ostaa, jos takatilat riittävät."
Kun olet saanut parkkitutkan anturit asennetuksi takapuskuriin, ruiskuta puskurin sisäpuolella kotelosuoja niiden anturien takaseinän päälle. Antureita meni ainakin tähän vanhaan malliin kuin leipää, eli joka talvi keväällä lauhan lumitalven alettua. Kyse lienee kosteusvauriosta, jonka ilmaantumista voi viivyttää merkittävästi kosteussuojaamalla ne anturin heti asennuksen jälkeen. Alla mainitussa Eemelissä ovat kestäneet jo keväästä 2015 lähtien, jolloin vaihdettiin koko puskurillinen.
Nykyiseen E220 CDI:hin (OM651) on vaihdettu yksi suutin 251.000 km matkalle. Koska jakopää on kuulemma hirveän huono, hermo petti 200.000 km huollossa ja pyysin ketjun venymän mittauksen oireettomaan moottoriin. SIlloin oli 20 - 25% vähän ajetun moottorin venymästä käytetty. Koottiin takaisin uuden kiristimen kera, koska oli päivitetty versio saatavana.