500SL 1990
Re: 500SL 1990
Kampiakselin takapään stefa kannattaa vaihtaa, kun kone irti laatikosta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 500SL 1990
Minusta myös kyllä kannattaa tehdä perille asti kun kone on nostettu pois. Paljon helpompi touhuilla sen kanssa. Vähintään venttiilivarren kumit vaihtaa mutta miksei ihan kannentiivisteetkin - onpa sitten moottori varmasti kunnossa seuraavat 30 vuotta. Ikä noissa tiivisteissä tulee vastaan, minusta ei kannattais ottaa riskiä ja jättää nyt vaihtamatta. Ja kun itse touhuilet niin mikäs siinä, aikaa vaan menee - ja kokemus karttuu. Saa sitten keskittyä R129:n muihin ominaisuuksiin kun autolla väistämättä ikä alkaa painaa, eikä tarvitse moottoritilassa könytä selkä väärässä.
Re: 500SL 1990
Onko muuten jotain erikoista mitä mun pitää ajatella kun irrotan vaihteiston moottorista? Miten se momentinmuunnin, onko se kiinni jotenkin vaihteistossa vai tipahtaako sieltä pois kun erottaa moottorista?
Re: 500SL 1990
Sielä kai on alapuolella reikä josta turbiinin ja vetolevyn väliset pultit avataan. Olisi ollut helpompi aukaista ne autossa paikallaan ollessa alakatta kuin trukkilavaa vasten.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: 500SL 1990
Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
Re: 500SL 1990
Re: 500SL 1990
DBFI kirjoitti: ↑Ti 07.02.2023 08:27 Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
Re: 500SL 1990
Niijoo, voihan sitä nosturia käyttää toistamiseen...DBFI kirjoitti: ↑Ti 07.02.2023 08:27 Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: 500SL 1990
Vetolevystä irti ja pidät vähän kallistettuna taakse sen koneen, katso että turbiini ei lähde lootasta ulos. Jos se tulee ulos n 5-10mm ja pääse pyörähtämään eikä huomaa niin takaisin laittaessa rikkoo pumpun jos ei pyöräytä ja paina sitä paikoilleen pumpun hahloihin.
Vedä tussimerkki tai jotain siihen vetolevyyn ja turbiiniin, menee samoihin reikiin takas. Ei välttämättä mitään väliä mutta varmuudeksi olen näin tehnyt.
Vedä tussimerkki tai jotain siihen vetolevyyn ja turbiiniin, menee samoihin reikiin takas. Ei välttämättä mitään väliä mutta varmuudeksi olen näin tehnyt.
Re: 500SL 1990
Joo kun se on niin mukavaa No ei tää momentti jäi kyllä mielestä pois ihan kokonaan ja tietenkin ois ollut helpompi tehä se kun moottori ja loota oli vielä paikallaan autossa..MouTine kirjoitti: ↑Ti 07.02.2023 10:52Niijoo, voihan sitä nosturia käyttää toistamiseen...DBFI kirjoitti: ↑Ti 07.02.2023 08:27 Pasi kyllä nostaa tuon mötikän toisella kädellä ja ruuvaa tarpeelliset pultit auki toisella. Tai sitten "huskasi" ja hänellä onkin jonkinlaiset työkalut joilla nosti sen alkujaankin ylös ja pudotti kuormalavalle? Ainakin itselle jäänyt sellainen kuva että työkaluista ja niiden käytön osaamisesta ei homma jää kiinni. Pientä vinkkiä noista valokuvistakin sai.
Re: 500SL 1990
Ahaa elikkä sen takia kone vähän taaksepäin kallistuksessa ettei turbiini lähtis lootasta ulos?MJPfin kirjoitti: ↑Ti 07.02.2023 12:05 Vetolevystä irti ja pidät vähän kallistettuna taakse sen koneen, katso että turbiini ei lähde lootasta ulos. Jos se tulee ulos n 5-10mm ja pääse pyörähtämään eikä huomaa niin takaisin laittaessa rikkoo pumpun jos ei pyöräytä ja paina sitä paikoilleen pumpun hahloihin.
Vedä tussimerkki tai jotain siihen vetolevyyn ja turbiiniin, menee samoihin reikiin takas. Ei välttämättä mitään väliä mutta varmuudeksi olen näin tehnyt.
Re: 500SL 1990
Noniin,nyt on vaihteisto irti moottorista..
Vaihteisto. Lukitsin momentinmuuntajan pannalla vaan kiinni.
Seuraava homma on laittaa moottoripukin kiinnike tuohon että saa tuon nosturin pois tallista kun vie paljon tilaa. Sen jälkeen kun moottori on pukilla niin menen kameralla tuonne sylintereihin kattomaan että mille siellä näyttää ennenkuin päätän että lähteekö kannet irti vai ei.
Vaihteisto. Lukitsin momentinmuuntajan pannalla vaan kiinni.
Seuraava homma on laittaa moottoripukin kiinnike tuohon että saa tuon nosturin pois tallista kun vie paljon tilaa. Sen jälkeen kun moottori on pukilla niin menen kameralla tuonne sylintereihin kattomaan että mille siellä näyttää ennenkuin päätän että lähteekö kannet irti vai ei.
Re: 500SL 1990
Nopeaa toimintaa, mut talvi onkin siellä eteläruotsissa niin lyhyt.
Re: 500SL 1990
Missä päin ruotsia pasi puuhailee?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: 500SL 1990
Sylinterit näyttää siistiltä, ei mitään syytä ottaa kansia pois jos ei halua katsoa venttiiliohjureita sitten ihan väkisin.
Ohjurikumit saa vaihdettua paineilmalla ja sopivalla puristimella yläkautta.
Ohjurikumit saa vaihdettua paineilmalla ja sopivalla puristimella yläkautta.
Re: 500SL 1990
Pakoventtiilien tiivistepinnat näkisi mahdollisesti tähystinkameralla myös?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: 500SL 1990
Joo, no saa olla nyt ihan noin.. Ajattelen että jos jotain vikaa ilmenee niin saan sitten rempata kannet myös.. haluaisin kesäks ajoon
Re: 500SL 1990
Ymmärrän ajatuksen kyllä, ajattelin kyllä ensin että oisin ottanut kannet irti ja remontoinut ne. Siksi halusin kattoa sylintereihin ensin, mutta ne näyttikin odotettua paremmalle niin tuntuu turhalle alkaa enemmän tutkimaan koska kyllä sitä jostain löytää jotain sitten lopulta mikä tekee että ajatus kansien irrottamisesta muuttuukin tekoon..
Kun auto kerran on tominut muuten hyvin niin ajattelin että en korjaa jotain joka toimii vielä.. Tyhmää tai ei, sitä voi tietenkin miettiä mutta jos sitten tulee kansiin ongelmia niin otan ne sitten kun ensin tulee ongelmaa