W123 m111 turbo

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
ruatikainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2023 12:44

W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja ruatikainen »

Kirjotellaanpas tännekkin vähän tarinaa.
Autona vuoden 84 240D joka on ollut meillä talossa uudesta asti. Minulle auto jäi ukilta "perinnöksi"
Viimeksi auto on leimattu vuonna 2015 jonka jälkeen auto jäi talliin seisomaan. Korissa olleiden ruoste hommien takia.
Kunnes tässä joku aika sitten tuli idea muuttaa mersu dieselistä bensaksi. Asiaa hetken selviteltyäni kävi ilmi että projektille löytyi heti deadline tämänvuoden loppuun.

Siispä mersu osiksi ja selvittelemään ruostevaurioiden laajuutta.
Ja olihan sitä..Kuva
Kuva
Kuva
Eteen tuli molemmat lokarit uutta ja molemmat sivuhelmat vähän oven ala laitoja ja taakse "runkopalkit"
Hitsuu hommista ei tullu juuri kuvia otettua
Kuva

Kori hommien yhteydessä tuli mietittyä mikä mottori mersuun vaihdetaan.
Ensimmäisenä vaihtoehtona oli bemarin m52b28 kun semmoinen olisi nurkissa valmiina. Tämä olis ollu käytettävään aikaan nähden liian iso homma.
Sitten rupesin katselemaan mitäs koneita mersulta löytyis m104 oli ensimmäinen vaihtoehto mutta saatavuus ja hankinta hinta eivät ollu mieleen.
M112 moottoreita olis saanu halvalla mutta sen sopivuus w123 konehuoneeseen arvelutti.
Kunnes naapuri kylältä tuli myyntiin m111+722.4 laatikko lähes ilmaiseksi.
Niinpä moottori valinta oli selvä.
Kilometrejä tuo tekniikka oli jo niellyt 550tkm mut ei anneta sen häiritä.

Koneen sivituksesta ei juuri kuvia taas tullu otettua mutta pää piirteittään kone istahti koriin varsin helposti.
Kuskinpuolen kumityynyksi tuli w123 oma jonka päälle 240? Volvon vasemmanpuolen epäkesko kumi ja kuskinpuolelle ford sierran mottorin kumi tällä setillä ja w124 koneen korvilla kone asettui just oikeeseen linjaan. Kardaani just oikeen mittanen ja vaihteiston kannake kävi pienen vinguttelun jälkeen paikoilleen
Kuva
ruatikainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2023 12:44

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja ruatikainen »

Sitten kun kone oli saatu paikoilleen mieleen tuli ajatus että kun sen nyt joutuu muutoskatsastamaan niin se on sama sitten katsastaa turbon kanssa niin ei tarvii moneen kertaan juosta konttorilla muutosten perässä.
Turboksi valikoitui pulsar 3076r 0.82 pesällä.
Kuva
Pakosarja 42 putkesta
Kuva

Moottorinohjaukseen tuli speeduino ua4c. Näiden kanssa kunnon tullut touhuttua muutenkin
Kuva
Ja sille 3d tulostettu kotelo
Kuva

Sittenpä on kuvien otto jääny aika vähälle.
Cooleri on motonetistä 450 leveä mahtui juuri syylärin etupuolelle kun veisteli lähdöt uusiksi
Kuva

Marraskuussa auto oli ensimmäistä kertaa ajokunnossa uudella tekniikalla.Kuva
Sen jälkeen onkin nysvättä öljynpaineiden kanssa oikein urakalla..
Kone oli seisonut jonkun aikaa ja ehkä joku öljynvaihtokin oli 550tkm unohtunut tehdä kone oli sisältä melkolailla kartsainen /öljymoskaa täynnä. Putsasin koneen niiltä osin mitä venttiilikopan ja öljypohjan alta sai. Ja ajattelin että parit huuhtelu öljyt varmaan riittää lopuille.... Ei riittäny..
Ensimmäiset huuhteluöljyt koneeseen kone kerran lämpimäks ja öljyt pois. uudet öljyt ja suodatin kone käyntiin ja lämpimäks tämän öljyn sekaan kaadoin sitten motonetin engine flushhia ja annoin käydä puolisen tuntia. Ja öljyt pois.
Uudet öljyt sisään ja kone käyntiin.... Öljynpaine ei nouse v**tu.
Kone pois ja öljypohja auki imusihti aivan täynnä karstaa ja sitä öljymoskaa. Sekä paineventtiili jumissa. Putsi ja vehkeet nippuun. Pyörivästä pyörivään 4h. Sit taas lämpimäks käyttöä ja öljyn vaihto.. kovin oli mustaa. Uudet öljyt sisään ja koe ajolle 4 km öljynpaineet tippuu -> sihti tukossa. Ja eikun öljypohja irti. Nyt en enää nostanut koko konetta pois vaan sen verran että öljypohja mahtui pois.
Putsaus ja nippuun. Tähän meni aikaa n.1h ja taas koe ajolle nyt päästiin jo n.20 kilometriä kunnes öljynpaineet taas tippuu -> sihti tukossa. Öljypohja auki. Putsaus ja nippuun. Ja eikun taas koeajolle 30km naapurin peltoradalla lenkkiä että öljy lämpii kunnolla ja öljyn vaihto taas öljy aivan mustaa ja öljyn seassa näkyy karstahippuja mutta nyt öljynsuodatin oli miltei tukossa. Uutta öljyä ja suodatinta taas koneeseen ja ajolle n.10 km lenkin jälkeen vilkasin öljynsuodattimen.. melkolailla karstaa.. uusi suodatin ja öljyt koneeseen. nyt n.40litraa ja 6 öljynsuodattimen jälkeen näillä öljyillä on ajettu dyno+katsastus eikä suodattimessa ole enää hirveästi karstaa🤭.
Dynossa ei lähetty kokeilemaan mitä koneesta irti saadaan vaan että ajetaan pelkkä teholappu katsastukseen. 210hv lappuun ja tyytyväisenä kotiin.
Kuva

Seuraavana aamuna soitto konttorille aikaa katsastukseen aika oli tiistaina 19.12.23 klo10 auto trailerilla konttorin pihaan ja ihmettelemään. Katsastuksessa ei mitään ihmeellistä ollut etupää oli uudella koneella 60kg kevyempi
Leima paperiin ja muutokset otteeseen.Kuva
Leiman kunniaksi vielä tankki täyteen menovettä
Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämä on kiva tekniikanvaihto, pikkukone jossa kuitenkin potkua "vähän" enemmän kuin OM616:ssa.
Oliko puhetta konttorilla mitkä olisi olleet maksimitehot otteeseen ? (tein muuten tähän silloin kesällä vertailulapun)
wiimax.fi
ruatikainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2023 12:44

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja ruatikainen »

dealer kirjoitti: Ke 20.12.2023 17:11 Tämä on kiva tekniikanvaihto, pikkukone jossa kuitenkin potkua "vähän" enemmän kuin OM616:ssa.
Oliko puhetta konttorilla mitkä olisi olleet maksimitehot otteeseen ? (tein muuten tähän silloin kesällä vertailulapun)
On kyllä huomattavasti mukavampi auto ajaakin nyt eikä jää jalkoihin enää.
Hyvin porukalla päät kääntyy kun vanha mersun rohjo "aivastaa"
Tämähän meni niillä "vanhoilla säännöillä" eli 20% mallisarjan tehokkaimpaan. Eli 222hv oli maksimi. 210 ajettiin lapulle.

Keväällä tarkotus käydä ajamassa uudestaan penkissä kunnollisilla ennakoilla ja ahtopaineella. Jo nyt jouduttiin ennakoilla/seoksella tiputtamaan tehoja 40 heppaa :D

https://aaape.kuvat.fi/kuvat/W123/
Tuolta löytyy lisää kuva projektista
MeseOtto05
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 07.01.2025 21:56

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja MeseOtto05 »

Moro onkos tää mikä m111? Millon turbo alkaa tuottamaan painetta ja onko pysynyt kasassa?
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 636
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja jusi »

Nyt on taas asiallista tekemistä :thumbup:
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

MeseOtto05 kirjoitti: Pe 28.03.2025 17:43 ...Millon turbo alkaa tuottamaan painetta...?
Teho- ja vääntökäyrän alla näkyy myös ahtopaineen käyrä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
ruatikainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2023 12:44

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja ruatikainen »

MeseOtto05 kirjoitti: Pe 28.03.2025 17:43 Moro onkos tää mikä m111? Millon turbo alkaa tuottamaan painetta ja onko pysynyt kasassa?
Tää on 2.2 litranen w124 kone eli m111.960. oon kerenny tuolla nyt jonkun 4000 km ajaa eikä oo ollu ongelmia. Kyllä tuo ihan ok herää. vähän on saanu herottua karttoja tuon teholapun jälkeen paremmaksi 3500rpm kohdalla on n0.5bar ja 4000 0.8bar mihin portti ne toistaiseksi rajoittaa.
ruatikainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 17.06.2023 12:44

Re: W123 m111 turbo

Viesti Kirjoittaja ruatikainen »

Vähän on hiljaista ollut mersun osalta harrastelu mutta jotain pientä kuitenkin.. nopeusmittari toimi loppu syksystä vaihtelevasti ja vika paikannettu laatikon päähän. Ei oikein innosta rueta tuota yli puoli miljoonaa ajettua 722.4 enää laittamaan vaan etsinnässä on joko 722.3 tai 722.6 todenäköisesti laitan tuon .6 mutta mittari piti kuitenkin saada toimimaan siihen löytyi seuraavanlainen resepti w126 mittaristo josta tuli käyttöön oikeastaan vain pelkkä tausta ja viisari. Koneisto ja elektroniikka tuli e30 mittaristosta (joka käytännössä sama Kuin w126) mutta huomattavasti sirompi. Nopeus singaali tulee aliexpressistä hommatulta parin kympin gps lähettimeltä. Alle vielä muutama kuva toteutuksesta mitä tuli aina niukasti taas räpsittyäKuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin