Kiitos vastauksesta
500SL 1990
Re: 500SL 1990
Itse olisin laittanut isommman jäähdyttimen koska tilaa riittää. Haydenin RapidCool sarjasta esim.
Ei sitä öljyä kesäkäytössä kannata lämmittää.
Ei sitä öljyä kesäkäytössä kannata lämmittää.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: 500SL 1990
Ahaa,eli onko turha laittaa tuota minkä olen ostanut? Ei pysy öljyt viileämpänä tuolla kuin että kiertää orkkistavalla jäähyttäjän läpi?
Re: 500SL 1990
Ei, en minä sitä tarkoittanut. Lähinnä vaan piikiksi lihaan näille ikuisesti tehtaan suunnittelun luomuksia vaaliville. Kyllähän tuo kenno paremmin jäähdyttää kuin lämmönvaihdin jäähdyttäjän päädyssä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: 500SL 1990
En määkään kyllä orkkisratkasuja suosittele jos on jotain parempaa saatavilla.. muuten en ois tehnyt uusiks pyyhkijän ohjausta eikä myöskään vilkkujenMouTine kirjoitti: ↑Su 18.02.2024 18:13Ei, en minä sitä tarkoittanut. Lähinnä vaan piikiksi lihaan näille ikuisesti tehtaan suunnittelun luomuksia vaaliville. Kyllähän tuo kenno paremmin jäähdyttää kuin lämmönvaihdin jäähdyttäjän päädyssä.
Mietin jos pystyis jotenkin mittaan öljyjen lämmöt laatikosta, jos mittaa vaikka öljypohjasta ir-mittarilla kun on orkkisjärjestelmällä ja sen jälkeen kytken orkkisjärjestelmän pois ja mittaan uudestaan kun on tuo erillinen jäähytin..
Re: 500SL 1990
Tai sitten kytket lämpömittarin laatikkoon? Seuraat sillä ensin vanhaa systeemiä ja sitten kytket uuden käyttöön niin on seuranta jo valmiina. Näkyykö laatikon öljynlämpö jo obd väylässä näissä?
Re: 500SL 1990
ei tässä ole obd väylää laatikon öljylämpöä ei nää millään testerillä koska sellaista anturia ei edes ole laatikossa..
Re: 500SL 1990
Re: 500SL 1990
Vähän tullut touhuttua tämän kanssa. Tilasin perjantaina uudet alatukivarret ja ne tulee huomena. Myös uudet pultit ja mutterit niille myös että saa hyvin säädettyä kulmat kohilleen sitten
Aloin ohjaussimpukkaa avaamaan ja taisin avata liian paljon, kuulat tippu ulos ja neulalaakerin rullat
Taidan tilata toisen simpukan varalle jos en saa tätä enään kasattua.. just r129 ei näytä löytyvän ohjeita tämän suhteen mutta w124 löytyy mutta niissä on vähän erilaiset nämät..
Aloin ohjaussimpukkaa avaamaan ja taisin avata liian paljon, kuulat tippu ulos ja neulalaakerin rullat
Taidan tilata toisen simpukan varalle jos en saa tätä enään kasattua.. just r129 ei näytä löytyvän ohjeita tämän suhteen mutta w124 löytyy mutta niissä on vähän erilaiset nämät..
Re: 500SL 1990
Mitä vaihteistoöljyjä porukka käyttää tässä 722.3 laatikossa? Ite olen käyttänyt dexron 3, sehän pitäis riittää hyvin? Jostain ku lukee niin ei suositella synteettiöljyjä tämmöseen laatikkoon..
Re: 500SL 1990
Moi, minä olen käyttänyt viimeiset 10 vuotta pelkästään Mobil ATF220. Se on ollut käytössä kaikissa näissä:
W126, Volvo 960 ja jenkin TH350 laatikossa.
W126, Volvo 960 ja jenkin TH350 laatikossa.
Re: 500SL 1990
Ostin 20litraa Agrol dexron 3 öljyä, litrahinnaks tuli noin 6euroa. Nyt mietin vielä tuota vaihteiston öljyn jäähytystä.. kun netiltä lukee niin monet kirjottaa että on hyvä että auton oma jäähytin on kytketty myös jäähytinsysteemiin koska se pitää öljyn lämmön tasaisempana. Öljy tarvii olla kuumaa että se tekee mitä sen pitää eikä myöskään liian kylmää. Monet meinaa just että erillisen jäähyttimen kanssa ei ole mitään aavistusta öljyn lämmöstä.
Nyt tuli semmonen "tänka på" tässä, en tiiä miten nyt sitten teen.. annanko olla niinkun orkkiksena(mitään en ole vielä katkaissut auton omista putkista).. Tosin se sisäinen öljyvuoto/glykolin vuoto aina on mielessä..
Nyt tuli semmonen "tänka på" tässä, en tiiä miten nyt sitten teen.. annanko olla niinkun orkkiksena(mitään en ole vielä katkaissut auton omista putkista).. Tosin se sisäinen öljyvuoto/glykolin vuoto aina on mielessä..
Re: 500SL 1990
Saahan siihen öljylinjaan termostaatin laitettua, jos motorsport linjalle lähtee. Tietty vaatii sen lämpömittarin seurantaa varten
Sama pätee, jos moottoriöljylle laitetaan oma jäähdytin
Jollainhan sitä öljynkiertoa jäähdyttimelle pitää rajoittaa, jotta saavutetaan ”oikea” käyttölämpötila kaikissa olosuhteissa
Sama pätee, jos moottoriöljylle laitetaan oma jäähdytin
Jollainhan sitä öljynkiertoa jäähdyttimelle pitää rajoittaa, jotta saavutetaan ”oikea” käyttölämpötila kaikissa olosuhteissa
Re: 500SL 1990
Nyt en ole ihan varma mutta luulen että tähän ei saa laittaa termostaattia linjalle.. jos toisen putkista rajoittaa termostaatilla öljynkiertoa niin laatikko ei tykkää siitä eikä toimi oikein. Näissä tarvii olla täys kierto koko ajan linjoissa eli ei saa rajoittaa sitä millään.Orlov kirjoitti: ↑La 02.03.2024 12:34 Saahan siihen öljylinjaan termostaatin laitettua, jos motorsport linjalle lähtee. Tietty vaatii sen lämpömittarin seurantaa varten
Sama pätee, jos moottoriöljylle laitetaan oma jäähdytin
Jollainhan sitä öljynkiertoa jäähdyttimelle pitää rajoittaa, jotta saavutetaan ”oikea” käyttölämpötila kaikissa olosuhteissa
Näissä ei ole erillistä termostaattia sen takia linjoille koska se on laskettu että kun öljy kiertää jäähyttimen läpi niin se on tarpeeks tasattu lämmön suhteen.
Re: 500SL 1990
Siinä se on nyt kytketty:
Päädyin ratkasuun että auton orkkisjärjestelmään menee ensin kuuma öljy vaihteistolta, se jäähtyy siellä ja sen jälkeen menee extrajäähyttimelle ja sieltä takasin laatikkoon. Silloin pitäis lämmön pysyä vähän kurissa ainakin, ei jäähy liian paljon sitten koska menee myös jäähyttimen läpi öljyt. Näin netillä luki että se kannattaa laittaa..
Päädyin ratkasuun että auton orkkisjärjestelmään menee ensin kuuma öljy vaihteistolta, se jäähtyy siellä ja sen jälkeen menee extrajäähyttimelle ja sieltä takasin laatikkoon. Silloin pitäis lämmön pysyä vähän kurissa ainakin, ei jäähy liian paljon sitten koska menee myös jäähyttimen läpi öljyt. Näin netillä luki että se kannattaa laittaa..
Re: 500SL 1990
Täytyy nyt (ansaitun) pussihousuleimankin uhalla todeta, että en ihan ymmärrä tätä lootaöljynjäähdytinkeskustelua. Minkä ongelman sellainen kampe ratkaisee, jos nyt ei puhuta mistään moottoriurheilusta?
Tämän sukupolven laatikko on kuitenkin täysin tyhmä kapistus, joka on suunniteltu toimimaan tietyssä lämpötilassa, jota se alkuperäinen jäähdytysratkaisu tukee (eli on myös lämmitysratkaisu). Uudemmissa kenties TCU osaa adaptoitua tilanteen mukaan, mutta näissä vanhemmissa ei ole sellaisia hienouksia. Ja samalla kuitenkin on tosiasia, varmaan myös siellä Ruotsissa, että joku kaunis kesäaamukin voi olla lähestulkoon pakkaskeli, joten "kesäauto" joutuu joskus töihin vähemmänkin kesäisissä oloissa. Ainakin oma rajallinen kokemus näistä 722.3-sukuisista laatikoista on, että ne kyllä tykkäävät olla lähellä suunniteltua käyttölämpötilaansa, ja kylmä kyyti sellaisella ei ole kellekään kivaa.
Loppuun vielä liudennuksena, että en tuomitse yhtään kenenkään tapaa harrastaa. Itsekin olen tehnyt varmasti kaikenlaista sellaista, mikä ei objektiivisesti ole "järkevää". Halusin nyt kuitenkin esittää toisenlaisen ajatuksen tähän keskusteluun noin yleisesti enkä mitenkään väheksyä Pasin hemmetin hienoa tekemistä.
Tämän sukupolven laatikko on kuitenkin täysin tyhmä kapistus, joka on suunniteltu toimimaan tietyssä lämpötilassa, jota se alkuperäinen jäähdytysratkaisu tukee (eli on myös lämmitysratkaisu). Uudemmissa kenties TCU osaa adaptoitua tilanteen mukaan, mutta näissä vanhemmissa ei ole sellaisia hienouksia. Ja samalla kuitenkin on tosiasia, varmaan myös siellä Ruotsissa, että joku kaunis kesäaamukin voi olla lähestulkoon pakkaskeli, joten "kesäauto" joutuu joskus töihin vähemmänkin kesäisissä oloissa. Ainakin oma rajallinen kokemus näistä 722.3-sukuisista laatikoista on, että ne kyllä tykkäävät olla lähellä suunniteltua käyttölämpötilaansa, ja kylmä kyyti sellaisella ei ole kellekään kivaa.
Loppuun vielä liudennuksena, että en tuomitse yhtään kenenkään tapaa harrastaa. Itsekin olen tehnyt varmasti kaikenlaista sellaista, mikä ei objektiivisesti ole "järkevää". Halusin nyt kuitenkin esittää toisenlaisen ajatuksen tähän keskusteluun noin yleisesti enkä mitenkään väheksyä Pasin hemmetin hienoa tekemistä.
Re: 500SL 1990
Kiva topikki ja mielenkiintoista tekemistä, tykkään kun tällaisia on luettavana. Laatikkoon liittyen täytyy tosin sanoa että juusmo vei sanat suustani.
Ja jos ajattelee auton mahdollista jälleenmyyntiä, niin itse ainakin passaan kaikki autot missä on tehty vastaavan kaltaisia parannuksia.
Ja jos ajattelee auton mahdollista jälleenmyyntiä, niin itse ainakin passaan kaikki autot missä on tehty vastaavan kaltaisia parannuksia.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: 500SL 1990
Olen samaa mieltä ko tapauksessa, ihan turha työntää rahaa järjestelyyn jossa vain menetetään toiminnallisesti
Termostaatin toiminta säätää öljynkiertoa jäähdyttimelle, ei öljynkiertoa
Termostaatin toiminta säätää öljynkiertoa jäähdyttimelle, ei öljynkiertoa
Re: 500SL 1990
Hei.Kiitos viestistäsi. Tämän topiikin suosituksien mukaan nimiä mainitsematta tein tämän homman. Vaikka täällä sitä suositeltiin niin että tuota orkkisjäähytintä ei ois käytetty ollenkaan. Tässä nyt kuitenkin on se homma että orkkisjäähytin jähyttää(tai lämmittää) ensin öljyn ja sen jälkeen extrajäähytin jäähyttää vähän lisää. Ei ole siis riskiä että jonoissa alkaa öljyt käymään liian kuumaks koska viskoflekti vetää tuon läpi myös ilmaa sitten.. no en tiiä sitten mikä tässä ois paras, kun kaikki sanoo erilailla samasta asiasta. Tosin tuon orkkisjäähyttimen haluan kuitenkin pitää tuossa linjassa koska se kuitenkin tasottaa lämpöä hieman ja myös tarvittaessa pystyy lämmittään öljyä.juusmo kirjoitti: ↑La 02.03.2024 17:11 Täytyy nyt (ansaitun) pussihousuleimankin uhalla todeta, että en ihan ymmärrä tätä lootaöljynjäähdytinkeskustelua. Minkä ongelman sellainen kampe ratkaisee, jos nyt ei puhuta mistään moottoriurheilusta?
Tämän sukupolven laatikko on kuitenkin täysin tyhmä kapistus, joka on suunniteltu toimimaan tietyssä lämpötilassa, jota se alkuperäinen jäähdytysratkaisu tukee (eli on myös lämmitysratkaisu). Uudemmissa kenties TCU osaa adaptoitua tilanteen mukaan, mutta näissä vanhemmissa ei ole sellaisia hienouksia. Ja samalla kuitenkin on tosiasia, varmaan myös siellä Ruotsissa, että joku kaunis kesäaamukin voi olla lähestulkoon pakkaskeli, joten "kesäauto" joutuu joskus töihin vähemmänkin kesäisissä oloissa. Ainakin oma rajallinen kokemus näistä 722.3-sukuisista laatikoista on, että ne kyllä tykkäävät olla lähellä suunniteltua käyttölämpötilaansa, ja kylmä kyyti sellaisella ei ole kellekään kivaa.
Loppuun vielä liudennuksena, että en tuomitse yhtään kenenkään tapaa harrastaa. Itsekin olen tehnyt varmasti kaikenlaista sellaista, mikä ei objektiivisesti ole "järkevää". Halusin nyt kuitenkin esittää toisenlaisen ajatuksen tähän keskusteluun noin yleisesti enkä mitenkään väheksyä Pasin hemmetin hienoa tekemistä.
Re: 500SL 1990
Joo kivaa juttua tästä tuli Tosin tämän ketjun suosituksien mukaan tein tuon homman, tuskin muuten oisin tehnytkään. Vaikka täällä sitä suositeltiin tekemään niin että orkkisjäähytin ei ois ollenkaan mukana kuviossa.Häksä kirjoitti: ↑La 02.03.2024 18:26 Kiva topikki ja mielenkiintoista tekemistä, tykkään kun tällaisia on luettavana. Laatikkoon liittyen täytyy tosin sanoa että juusmo vei sanat suustani.
Ja jos ajattelee auton mahdollista jälleenmyyntiä, niin itse ainakin passaan kaikki autot missä on tehty vastaavan kaltaisia parannuksia.
Jälleenmyyntiä ajatellen niin en usko että tällainen "parannus" vaikuttaa yhtään mihinkään, se mun mielestä näyttää vaan sen että autosta välitetään niin että ei haluta mitään hajoavan korkeiden öljyjen lämmöistä.
Sitten tämä on kyllä sellainen muutos että jos haluaa niin helposti pystyy laittaan ihan orkkikseen takasin. Sittenhän mun pitäis tuo alumiinijäähytinkin vaihtaa orkkisjäähyttimen
Re: 500SL 1990
Re: 500SL 1990
Tulee mun mielestä liian paljon puuta kun nuppikin on puuta ja paneelit puuta.. sais vähän eritäyttyä toisistaan
Re: 500SL 1990
Tuli "uus" ohjaussimpukka viikolla mutta siinä olikin väljyyttä, kyselin sitä sitten myyjältä ja vastas että myyntiilmoituksessa oli maininta siitä. Katoin sitten ilmotusta ja niinhän siinä luki, oli jäänyt huomaamatta Sitten aloin miettiin että mitäs nyt tehään.. ei muutakuin se vanha nippuun sitten, ja yli tunnin yrityksien kanssa niitten kuulien suhteen niin onnistu.
Nyt on uudet tiivisteet, toivottavasti ei vuoda enään..
Tarkotus on saada paikalleen viikonloppuna ja sitten kokeilla
Nyt on uudet tiivisteet, toivottavasti ei vuoda enään..
Tarkotus on saada paikalleen viikonloppuna ja sitten kokeilla
Re: 500SL 1990
Nyt on auto taas renkaitten päällä Vaihteisto toimii nyt ja kytkin öljyjäähytyksen pois moottorin jäähyttimestä koska en halua ottaa riskiä että menee glykolit vaihteistoon. Nyt on vielä kerran ei orkkisjäähytin niin en oikein luota siihen kestävyyteen
Laitan vaihteiston öljypohjaan lämpöanturin jolla sitten seuraan lämpöä kun otan auton ajoon ettei nouse lämmöt liikaa. Jos pysyy hyvin lämmöt siellä kurissa niin sitten vaan anturi ja mittari pois
Seuraavaks vaihan kaikki jarruletkut koska huomasin tuossa etupäätä laittaessa että oikeassa etujarruletkussa oli halkeema joten kaikki letkut vaihtoon varmuuden vuoksi. Sen jälkeen sitten vaihan öljyfiltterin kotelon ja lohkon väliin tiivisteen koska pikkusen tiputtaa öljyä sieltä.
Sen jälkeen sitten laitan bose basson takapenkin alle joka näissä oli lisävarusteena.
Laitan vaihteiston öljypohjaan lämpöanturin jolla sitten seuraan lämpöä kun otan auton ajoon ettei nouse lämmöt liikaa. Jos pysyy hyvin lämmöt siellä kurissa niin sitten vaan anturi ja mittari pois
Seuraavaks vaihan kaikki jarruletkut koska huomasin tuossa etupäätä laittaessa että oikeassa etujarruletkussa oli halkeema joten kaikki letkut vaihtoon varmuuden vuoksi. Sen jälkeen sitten vaihan öljyfiltterin kotelon ja lohkon väliin tiivisteen koska pikkusen tiputtaa öljyä sieltä.
Sen jälkeen sitten laitan bose basson takapenkin alle joka näissä oli lisävarusteena.
Re: 500SL 1990
Vaihoin kaikki jarruletkut uusiin koska oikeassa etuletkussa oli halkeema..
vasen taka uus letku:
vasen etu uus letku:
Seuraavaks jarrujen ilmaus Jonnan(vaimon) kanssa
Sen jälkeen sitten stereon rassausta ja muuta pientä, sitten pitäis olla pikkuhiljaa valmis kesää varten ja voin alkaa jatkaan mun w123 projektia
vasen taka uus letku:
vasen etu uus letku:
Seuraavaks jarrujen ilmaus Jonnan(vaimon) kanssa
Sen jälkeen sitten stereon rassausta ja muuta pientä, sitten pitäis olla pikkuhiljaa valmis kesää varten ja voin alkaa jatkaan mun w123 projektia
Re: 500SL 1990
Jotta niin tuota eikös sulla ole pesuria käytössä? Tämmönen reipas kysymys tuli mieleen, kun näitä kuvia katselee? Auton alle löytyy hyviä tuotteita, joilla saa elinikää lisää.
Toivottavasti ei mene ihon alle
Toivottavasti ei mene ihon alle