Adblue ongelma
Re: Adblue ongelma
Service valikon alla ei ole tässä adblue liittyviä juttuja niin kuin joillain on. Tuon mittariston ns "salavalikon" kautta (mistä siis näkee auton valmistenumeron ja moottorikoodin yms) niin sieltä näkee vain kohdan "Adblue level: Not full", eli se ei tarkemmin määrittele paljonko ainetta on jäljellä. Mutta joo, ehkä ajelen vain ainakin nykyisen huoltovälin loppuun ja katsoo sitten tarviiko lisäillä! Vähän ihmetyttää vaan kun talvella kaikilla tuntui olevan vastaavissa ongelmaa adbluen kanssa ja itse pääsin ajamaan täysin huoletta. Ehkä tuo pitkän matkan ajaminen ja esilämmitys auttaa asiaa.
Re: Adblue ongelma
Nopeimmin tuohon toki saa selvyyden tyhjentämällä säiliö, jolloin aineen loppumisesta pitäisi ilmoitusta tulla.
Eikä tarvitse aivan tyhjäksikään saada, koska etukäteenhän se aineen vähenemisestä jo herjailee.
Eikä tarvitse aivan tyhjäksikään saada, koska etukäteenhän se aineen vähenemisestä jo herjailee.
MB E240 -98
Re: Adblue ongelma
Totta, eipä tullut edes ajateltua näin yksinkertaisesti
Okei, no ehkä ne hyvät kokemukset jääkin vaan sitten sanomatta ihmisillä
Re: Adblue ongelma
Oma tilanne ratkesi (2016 W205 C250d 4matic) pelkällä putken vaihdolla ja suuttimen putsaamisella. Itse suutin oli tässäkin ketjussa muiden käyttäjien toimesta kuvaamassa kunnossa, vaaleaa töhnää oli kauttaaltaan suuttimen pinnalla. Hieman jännitystä aiheutti sitten tuo kilometrimäärärajoitteen nollaus, joka ei onnistunut Boschin "vihreällä testerillä", joka vaihtotyön suorittaneella korjaamolla oli käytössään.
Eihän siinä, varasin paikalliseen merkkiliikkeeseen ajan rajoitteen poistoa varten ja siellä kaikki sujuikin noin 20 minuutissa. Itse nollausoperaatio oli siinä mielessä erikoinen, että edes merkkiliikkeen laitteilla se ei onnistunut ensimmäisellä kerralla, vaan sama toimenpide piti suorittaa kahteen kertaan, jonka jälkeen kilometrimäärää rajoittava vikakoodi CDI-boksilta saatiin poistettua. Asentajalta kuultuna ilmeisesti joskus on käynyt jopa niin, että auton ECU/CDI-ohjainlaite on jouduttu vaihtamaan uuteen, kun vikatilaa ei ole saatu poistettua muutoin.
Eihän siinä, varasin paikalliseen merkkiliikkeeseen ajan rajoitteen poistoa varten ja siellä kaikki sujuikin noin 20 minuutissa. Itse nollausoperaatio oli siinä mielessä erikoinen, että edes merkkiliikkeen laitteilla se ei onnistunut ensimmäisellä kerralla, vaan sama toimenpide piti suorittaa kahteen kertaan, jonka jälkeen kilometrimäärää rajoittava vikakoodi CDI-boksilta saatiin poistettua. Asentajalta kuultuna ilmeisesti joskus on käynyt jopa niin, että auton ECU/CDI-ohjainlaite on jouduttu vaihtamaan uuteen, kun vikatilaa ei ole saatu poistettua muutoin.
W205 250 Bluetec -16
Re: Adblue ongelma
Löysin tuolta "salavalikosta" myös tuon Adblue level -kohdan, jossa lukee not full. Omassa (W212 220cdi 2016) menee nyt tuo taka-NOx vaihtoon, alkuperäinen anturi maksaa 790€ (Wetterillä 1120€). AmPron tarvike NOx maksaisi 450€, mutta en uskalla sellaista laittaa, kun ei tiedä miten toimii. Sain anturille vaihtoajan vasta 8.4., mutta ei haittaa, koska taka-NOx vika ei jostain syystä aiheuta tuota kilometrirajoitusta.
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
Re: Adblue ongelma
ArtoP79 kirjoitti: ↑Ma 18.03.2024 16:06 https://www.kahaviesti.fi/ampro-on-kaha ... oimittaja/
Onko kokemuksia näistä tarvike-NOx-antureista?
Kannattaako muita kuin alkuperäisosia käyttää näissä kusilaitteissa?
BMWhen läitettu ko. valmistajan anturi. Toimi heti sopeutuksen jälkeen ja toimii edelleen vaikka BMW on tosi tarkka noiden antureiden suhteen.
Re: Adblue ongelma
Wetterin mukaan autossa ei ole muuta ongelmaa kuin taka NOx rikki, minkä vuoksi urearuiskutus on estetty.ArtoP79 kirjoitti: ↑Ti 12.03.2024 16:50Adblue järjestelmää testattiin tänään ja todettiin seuraavaa:ArtoP79 kirjoitti: ↑Pe 08.03.2024 12:28 Mittaristoon syttyi viime viikolla moottorin häiriövalo ja testeri antoi koodin P229F85 (Nox anturi, maksimiarvo ylitetty). Koodi kuitattiin ja nyt olen viikon ajellut eikä häiriö ole palautunut.
Sellainen tuli mieleen, että onko mahdollista, että urearuiskutus on poistettu ohjelmallisesti toiminnasta ja Nox-anturit jätetty toimintaan? Joka tapauksessa tuo adblue järjestelmän toiminta tarkastetaan ensi viikolla huollossa.
• Järjestelmä toimii muuten normaalisti, (testerin livedatan mukaan) mutta ureasuutin ei syötä ad-blue:ta.
• mahdollisesti ureasuutin (ruiskutuspyyntö) poistettu ohjelmallisesti
• takimmainen NOx-anturi näyttää sekavia lukemia (ei mahdollisia), kuitenkaan auto ei herjaa NOx-järjestelmän vioista?
o autossa mahdollisesti ”jälkiasenteinen” ohjelmisto, moottorinohjaus
Tänään kuitenkin vaihdettiin (ei Wetterillä) uusi alkuperäinen taka NOx, jonka jälkeen NOx vika saatiin poistettua ja anturi alkoi näyttämään oikeita arvoja. Asentaja ajoi testerin kanssa autolla 40 minuuttia, mutta urearuiskutus ei edelleenkään aktivoidu. Vika näyttäisi siis edelleen olevan ohjelmistoperäinen ja autosta olisi tosiaankin moottorinohjaimesta poistettu urearuiskutus sekä siihen liittyvät mahdolliset vikakoodit. Mitään vikakoodeja ei tule, vaikka urearuiskutus on estetty. Auto viedään nyt sitten seuraavaksi Wetterille ja siihen asennetaan alkuperäinen moottorinohjaussofta. Saas nähdä mitä vikoja sen jälkeen ilmaantuu mittaristoon...
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma 05.02.2024 12:25
Re: Adblue ongelma
Muistaakseni tästä ketjusta lueskelin että jotkut oli AdBlue tankin tyhjentäneet/huuhdelleet. Meinasin samaan ryhtyä mutta en saa 10mm letkua menemään AdBlue tankkiin, menee n.50cm ja tökkää johonkin. Miten olette saaneet letkun tankkiin asti?
Kyseessä vuoden -20 C 300 de.
Kyseessä vuoden -20 C 300 de.
Re: Adblue ongelma
Ei onnistunut minultakaan. -> takapyörä irti, sisälokasuoja irti, täyttöputki tankista irti ja imu suoraan tankistahullu-ukko kirjoitti: ↑Ke 10.04.2024 08:16 Muistaakseni tästä ketjusta lueskelin että jotkut oli AdBlue tankin tyhjentäneet/huuhdelleet. Meinasin samaan ryhtyä mutta en saa 10mm letkua menemään AdBlue tankkiin, menee n.50cm ja tökkää johonkin. Miten olette saaneet letkun tankkiin asti?
Kyseessä vuoden -20 C 300 de.
Re: Adblue ongelma
Tänään käytin W205 220cdi vm 2018 Autoexpert oy
Siellä luettiin vikakoodit. Kilometrirajoitus on nollattu. Moottorin vikavalo hävisi.
Minulle kerrottiin:
Neljännen auton käynnistykesen jälkeen vika tulee uudelleen. Toista kertaa kilometrejä ei saa enää nollattua.
Nox anturi 2 ainakin vialla.
Mitä muuta vialla?
Siellä luettiin vikakoodit. Kilometrirajoitus on nollattu. Moottorin vikavalo hävisi.
Minulle kerrottiin:
Neljännen auton käynnistykesen jälkeen vika tulee uudelleen. Toista kertaa kilometrejä ei saa enää nollattua.
Nox anturi 2 ainakin vialla.
Mitä muuta vialla?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma 05.02.2024 12:25
Re: Adblue ongelma
Joo täyttöputken irroittamalla sainkin imastua tankin tyhjäksi.tulimäki kirjoitti: ↑Ke 10.04.2024 08:25Ei onnistunut minultakaan. -> takapyörä irti, sisälokasuoja irti, täyttöputki tankista irti ja imu suoraan tankistahullu-ukko kirjoitti: ↑Ke 10.04.2024 08:16 Muistaakseni tästä ketjusta lueskelin että jotkut oli AdBlue tankin tyhjentäneet/huuhdelleet. Meinasin samaan ryhtyä mutta en saa 10mm letkua menemään AdBlue tankkiin, menee n.50cm ja tökkää johonkin. Miten olette saaneet letkun tankkiin asti?
Kyseessä vuoden -20 C 300 de.
Uudelleen täytön jälkeen n. 10km, sähköllä ajaen, syttyi moottorin vikavalo ja näyttöön tuli AdBluen-järjestelmähäiriö teksi. Myös huoltovalikon kautta katsoen ei näyttänyt rangea adbluelle vaan sama teksti näkyi siellä.
Kun auton sammutti ja hetken päästä uudelleen lähti ajamaan, valo jäi palamaan mutta huoltovalikosta viesti hävisi sekä range tuli takaisin näkyviin.
Täytyy varmaan käydä jossain lukaisemassa koodit.
E: Vikavalo hävisikin muutaman käynnistyksen jälkeen, liekö kuitenkin muistiin jäänyt vikakoodi joka näkyy esim. katsastuksessa?
Re: Adblue ongelma
Auto tutkittiin eilen ja Adblue toimi kuin toimikin normaalisti. Näköjään se ottaa aikansa, kun Adblue järjestelmään vaihdetaan komponentteja ennen kuin se taas aktivoituu.ArtoP79 kirjoitti: ↑Ma 08.04.2024 12:29Wetterin mukaan autossa ei ole muuta ongelmaa kuin taka NOx rikki, minkä vuoksi urearuiskutus on estetty.ArtoP79 kirjoitti: ↑Ti 12.03.2024 16:50Adblue järjestelmää testattiin tänään ja todettiin seuraavaa:ArtoP79 kirjoitti: ↑Pe 08.03.2024 12:28 Mittaristoon syttyi viime viikolla moottorin häiriövalo ja testeri antoi koodin P229F85 (Nox anturi, maksimiarvo ylitetty). Koodi kuitattiin ja nyt olen viikon ajellut eikä häiriö ole palautunut.
Sellainen tuli mieleen, että onko mahdollista, että urearuiskutus on poistettu ohjelmallisesti toiminnasta ja Nox-anturit jätetty toimintaan? Joka tapauksessa tuo adblue järjestelmän toiminta tarkastetaan ensi viikolla huollossa.
• Järjestelmä toimii muuten normaalisti, (testerin livedatan mukaan) mutta ureasuutin ei syötä ad-blue:ta.
• mahdollisesti ureasuutin (ruiskutuspyyntö) poistettu ohjelmallisesti
• takimmainen NOx-anturi näyttää sekavia lukemia (ei mahdollisia), kuitenkaan auto ei herjaa NOx-järjestelmän vioista?
o autossa mahdollisesti ”jälkiasenteinen” ohjelmisto, moottorinohjaus
Tänään kuitenkin vaihdettiin (ei Wetterillä) uusi alkuperäinen taka NOx, jonka jälkeen NOx vika saatiin poistettua ja anturi alkoi näyttämään oikeita arvoja. Asentaja ajoi testerin kanssa autolla 40 minuuttia, mutta urearuiskutus ei edelleenkään aktivoidu. Vika näyttäisi siis edelleen olevan ohjelmistoperäinen ja autosta olisi tosiaankin moottorinohjaimesta poistettu urearuiskutus sekä siihen liittyvät mahdolliset vikakoodit. Mitään vikakoodeja ei tule, vaikka urearuiskutus on estetty. Auto viedään nyt sitten seuraavaksi Wetterille ja siihen asennetaan alkuperäinen moottorinohjaussofta. Saas nähdä mitä vikoja sen jälkeen ilmaantuu mittaristoon...
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
Re: Adblue ongelma
Nyt olisi apu tarpeen adblue vikatilassa auto ja reilu sata km jäljellä..
Mikä sulake antaa taas lisää 800km ajomatkaa.
Osat on tilattu mutta ei kerkiä tähän ongelmaan.
Auto 212-350 CDI 2014vm..
Mikä sulake antaa taas lisää 800km ajomatkaa.
Osat on tilattu mutta ei kerkiä tähän ongelmaan.
Auto 212-350 CDI 2014vm..