W211 pelastus koivun alta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ola94
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 23.04.2012 18:58
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja ola94 »

juha1 kirjoitti: To 10.07.2025 15:13 Menihän siinä joku viikko ja uskoi auto vihdoin, että se lamppu on vaihdettu kilven päälle. Yks päivä mietin että tänään illalla tutkin ja rapaan sitä lampun kiinnityspintaa, sitten huomasin, etteihän tämä ole siitä enää edes huomauttanut. Yllättävän pitkä aika siinä menikin.

Penkin säädin vielä tutkimatta, ollut tässä taas kaikenlaista, vielähän tuo martta on siinä istunut vaikka selkänoja ei ihan ideaalinen olekaan ehkä.

Kajjjaanissa tuli käytyä Tuikulla joku viikko sitten. EGR lähti kuikkaan ohjelmasta ja aikoi laittaa vähän muutakin pikkukivaa sinne samalla käynnillä. Ehkä se nyt vääntää paremmin kaupungissa nurkka-ajossa. Kulutuksessa ei nyt hirveää eroa, mutta muutamalla kerralla töihin ajaessa tietokone sanonut 7 litraa keskikulutusta, mikä on pienimpiä lukemia auton aikana, että saattaa se vähemmän nyt syödä. Eilisen tankin keskikulutus oli 7,37. Vuosi sitten oli suunnilleen 8 ja ahtimen vaihdon jälkeen keväällä 7,5. Kyllä tuo kohtuudella kulkee, mutta tietenkin se paras kiihtyvyys on kun lähtee pikkuvaihteella vedättämään, isolla pykälällä ei niin kovasti tunnu liikkuvan vaikka ihan tarpeeksi se liikkuu kuitenkin. Viitosella lähtee väännöllä kiihtymään ellei paina kickdownia pohjaan sieltä satasesta. Vakkarilla 90 -> 100 pudottaa neloselle hetkeksi edelleen. Mutta mieluummin jalalla kiihdyttää ja sitte sopivassa kohdassa tikku päälle. Tasaisempaa menoa.

Pitänee alkaa seuraavaksi keskittymään Hiluxin laittoon, lava irti ja tutkia runkoa. Suunnitelmia jo valmiina, katsotaan miten etenee. Ei ne muutkaan autot ole ongelmattomia.. :lol:
Itsellä myös w211 3,0 v6 cdi , muistatko paljonko oli tehot /väännöt Tuikun ohjelmalla ? Kuinka paljon auto muuttui ? Miettinyt myös Tuikun ohjelmaa
W211 320CDI A-07
EX:W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Olikos 224/510 tms. Nyt pitäisi olla 285/650. Tuntuu se parempana vääntönä kun vakkarillla nostaa nopeutta, edelleen tuo 5-pykäläinen aski käyttää nelosella kun 70 nostaa 80 nopeuden tilalle. 80->90 ja siitä ylöspäin toimii väännöllä ilman vaihtamista. Alussa käytti 80 -> 90 vai oliko 90 -> 100 nelosella mutta nyt vissiin oppinut että vääntö riittää. Ajettu toistakymmentätuhatta Kajjjaanin reissun jälkeen. Katsastus olisi nyt kuukauden sisään suunnilleen, katsotaan tuleeko huomautuksia. Periaatteessa ei pitäisi tulla. Savua ei tule putkesta ja hitupönttökin on polttanut viimeksi 800km sitten, kun otettiin koodit ilmaletkun vaihdossa. Mutta mitenkään repivästi ei tehonlisäystä huomaa, voi johtua kun 4maticci ja ei perä yksistään työnnä kiihdyttäessä vaan tasaisemmin kiihtyy, kun etupää vetää myös.

Edessä näkyy renkaat kuluvan reipaasti enemmän kuin takana, mahtaa raskas moottori tehdä osansa, vanhalla mersullahan kului takana aina ensimmäisenä ja takana meni kahdet sillä aikaa kun edessä yhdet. Pitäisi aina vissiin vaihtaa paikkaa keskellä talvea/kesää, että kuluisi tasaisemmin. Toki tuo 4maticci ja jakolaatikko tykkäisi kun vaihtaisi aina kerralla kokonaan uudet. Pitää katosa nyt talvella jos jossain vaiheessa jaksaa kontata renkaat ja vaihtaa paikkaa. Kaksi hallitunkkia olisi mukava siinä hommassa, tallissa nyt vain yksi kunnollinen. Ei tarttis pyörittää yhtä kesärengasta sitten siinä turhaan rasiteena..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja zukka »

Voi olla että tammi-helmikuussa ei rengasliikkeissäkään ole isoa ja ruuhkaa ja voisi saada aika pienellä rahalla ja nopeasti vaihdatettua renkaat keskenään.
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

juha1 kirjoitti: To 23.10.2025 08:18 Kaksi hallitunkkia olisi mukava siinä hommassa, tallissa nyt vain yksi kunnollinen. Ei tarttis pyörittää yhtä kesärengasta sitten siinä turhaan rasiteena..

Ainakin c-mersu nousee etu ja takarengas ilmaan helman tunkkauspisteestä tommosella bahcon 2,5t hallitunkilla
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Voisihan sitä kokeilla miten se nousee toisesta nostokohdasta. Kolmen tonnin MTX:n hallinostin tallissa. Kiinalainen, mutta siellä kai ne Bahcotkin tehdään nykyisin. Motonetistä ostin sitä, niin myyjä sanoi, että yhtä tiheään tuodaan molempia takuuvaihtoon, niin otin sitten sen MTX:n. Eka toki meni vaihtoon kun oli vaihdettu kahteen autoon renkaat, kun ei enää noussut ylös, seuraava ollut jo paljon parempi. :lol:
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 561
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Halpoihin halli- ja pullotunkkeihin, sekä prässeihin saa huomattavasti lisäaikaa, kun vaihtaa välittömästi ne alkuperäiset öljyt kunnon hytikkaöljyihin.

En tiedä mitä se halpojen tunkkien öljy on, mutta sen jäljiltä näkyy sisuskaluissa syöpymäjälkiä ja öljy on aina ihan mustaa. Musta väri lienee peräisin juuri tuosta syöpymisestä. Haju on myös aivan kauhea. Tuossa vähän aikaa sitten vaihtelin hallilla halvan prässin öljyt kunnollisiin, niin lakkasi tiivisteetkin vuotamasta. Hallitunkille on tehty sama jo vuosia sitten, kun alkoi alkuperäisillä öljyillä laskeutumaan itsekseen. Siinä kans mehi jokainen tiiviste ulospäin ennen uusia öljyjä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

T-Row kirjoitti: Pe 24.10.2025 11:48 Halpoihin halli- ja pullotunkkeihin, sekä prässeihin saa huomattavasti lisäaikaa, kun vaihtaa välittömästi ne alkuperäiset öljyt kunnon hytikkaöljyihin.

En tiedä mitä se halpojen tunkkien öljy on, mutta sen jäljiltä näkyy sisuskaluissa syöpymäjälkiä ja öljy on aina ihan mustaa. Musta väri lienee peräisin juuri tuosta syöpymisestä. Haju on myös aivan kauhea. Tuossa vähän aikaa sitten vaihtelin hallilla halvan prässin öljyt kunnollisiin, niin lakkasi tiivisteetkin vuotamasta. Hallitunkille on tehty sama jo vuosia sitten, kun alkoi alkuperäisillä öljyillä laskeutumaan itsekseen. Siinä kans mehi jokainen tiiviste ulospäin ennen uusia öljyjä.
Sen verran kommentoin nostohommia, että minulla on kaksi hallitunkkia, ihan oikea eli 2tn Nike ja sitten Motonetin 3tn Bahco joka on paljon kolhompi ja painaa 20kg enemmän.
Nikeä ei enää valmisteta mutta hyvin lähelle vastaava on tanskalainen ja Tanskassa tehty AC.

Tuo isompi Bahco maksaa noin 260€ ja 2tn AC maksaa 380€. Olen aika varma, että tuon AC:n kestävyyden aikana täytyy ostaa useampi Bahco. Meilläkin on kolmen vuoden aikana jo Bahcon toinen nostomäntä jumittanut mutta Nike toimi moitteetta yli 20 vuotta kunnes alkoi tiputtamaan öljyä.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12857
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja epk »

juu bahco tunkeilla sama laatu kuin mersulla nykyään, ei ne kummoisia kestä.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Alkoi taas tulla 60tkm täyteen, niin pitihän se vaihtaa voimansiirtoon kaikki mahdolliset öljyt. Lintosella käytin kuten viimeksikin. Hieman oli aika myöhässä, mutta ei pahasti. Öljyt vaihdettu, ei yllätyksiä. Jotain Wolffin öljyä tuli tällä kertaa, ei ollu samoja kuin mitä oli toista vuotta sitten. Kunhan nyt öljyn koodi ja viskositeetti on oikea, luulisi olevan onhan net mersuja huoltaneet jo pitemmän aikaa. Ainakin laatikko pelaa kuten ennenkin, kaipa tonni tullut jo mittariin kohta huollon jälkeen. Sen verran tuntuu olevan mersulla menekkiä tien päällä, että alkaa välillä tuo 60tkm huoltoväli olla jo aika tiheän tuntuinen. Tosin mieluummin huoltaa, jos kestää pitemmälle.

Joskus aamulla tuntuu että käynnistys vie hieman enemmän aikaa. Meinasivat että saattaa olla suuttimiin tulossa jotain. Sitten kun ei enää lähde käyntiin, niin sitten vasta huoltoon oli ohjeistus. En ole tutkinut mitähän niiden huolto maksaa sitten kun tulee ajankohtaiseksi. Ja voiko huoltaa vaiko vaihtaa uusiin kokonaan. Ja mistä tuon edes tietää, mikä niistä kusee. Diesel ei haise konehuoneessa eli ei ainakaan isommin vuoda päällepäin. Vanhassa 124:ssa oli helpoa, kun alkoi vuotaa ulospäin, niin piti viedä suutinhuoltoon. Ja taas mentiin joku satatuhatta. Kaksi tai kolme suutinta vaihdettu/kunnostettu vanhan mersun om602:een sinä aikana kun oli aktiivikäytössä eli 2002-2023, kilometrejähän tuli noin 272500 -> 1066000.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

juha1 kirjoitti: La 08.11.2025 11:31
Joskus aamulla tuntuu että käynnistys vie hieman enemmän aikaa. Meinasivat että saattaa olla suuttimiin tulossa jotain. Sitten kun ei enää lähde käyntiin, niin sitten vasta huoltoon oli ohjeistus.
Ennen suutinremonttia on hyvä tarkistaa hehkut koska oire sopii ennemminkin huonoihin hehkuihin kuin suuttimiin.

Meillä toisenmerkkisessä commonrailissa hehkut kestivät 80 000km jonka jälkeen kolme neljästä oli pimeänä.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

E200kompressor kirjoitti: La 08.11.2025 17:13
juha1 kirjoitti: La 08.11.2025 11:31
Joskus aamulla tuntuu että käynnistys vie hieman enemmän aikaa. Meinasivat että saattaa olla suuttimiin tulossa jotain. Sitten kun ei enää lähde käyntiin, niin sitten vasta huoltoon oli ohjeistus.
Ennen suutinremonttia on hyvä tarkistaa hehkut koska oire sopii ennemminkin huonoihin hehkuihin kuin suuttimiin.

Meillä toisenmerkkisessä commonrailissa hehkut kestivät 80 000km jonka jälkeen kolme neljästä oli pimeänä.
Eikös näissä uudemmissa ala hehkun valo palamaan, jos hehku menee? Vanhemmissa tottunut siihen, että tulee joku ilmoitus. Sitten olen yleensä vaihtanut kaikki kerralla. Joku tuttu on mitannut aina mikä niistä on rikki, mutta ei ne entiseen niin paljoa maksanut, että oli sama vaihtaa kaikki kerralla. Ei ainakaan mitään moottorin koodeja ole antanut auto, otettu koodit viimeksi, kun se ilmaletku alkoi vuotamaan.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1178
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Wolffin öljyillä ei näytä olevan Mersun hyväksyntää operating fluidsissa ainakaan vaihteiston osalta. Kaipa ne siellä pyörii.

Käynnistymisvaivaan, kokeilepa pitää virtoja pidempään päällä / virrat päälle, anna olla, virrat pois ja uudelleen päälle. Joskus pienikin vuoto linjastoissa voi aiheuttaa ongelmaa. Onko polttoainejärjestelmään tehty lähiaikoina mitään / oletko huomannut vuotoa?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

multiviri kirjoitti: Su 09.11.2025 19:58
Käynnistymisvaivaan, kokeilepa pitää virtoja pidempään päällä / virrat päälle, anna olla, virrat pois ja uudelleen päälle. Joskus pienikin vuoto linjastoissa voi aiheuttaa ongelmaa. Onko polttoainejärjestelmään tehty lähiaikoina mitään / oletko huomannut vuotoa?
Ei ole tehty mitään muutoksia, eikä haise diesel missään. Polttoainesuodatin hyllyssä, kunhan saa talliin tilaa, niin ottaa yöksi sisälle ja seuraavana päivänä vaihtaa kaikkki suodattimet talvea vasten, myös polttoainesuodatin. Kerran vuoteen kaikki menee vaihtoon.

siitä tulikin mieleen, että ärsyttää se kuskinpuoleinen ilmaputki, mikä menee sinne suodattimelle, aina irtoaa siitä etupäästä, vaikka kuinka painaa kiinni siihen uraan.. Kun ei kehtaa sitä millään ruuvillakaan kiinni laittaa..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Tulipa käytyä pesussa. Yleensä sen jälkeen sanoo että takaluukku auki. Niin sanoo nytkin mutta eipä enää aukea koko luukku. Ei kuulu edes sitä moottorin ääntä kun painaa vipua auki. Jos sitten meni vettä sisään ihan kunnolla. Antaapa olla tallissa pari päivää jos kosteus haihtuu. Jos ei niin sisäkautta auki. Katsoa meneekö koko moottori uusiksi vaiko johdoissa kosteutta. No se selviää kun luukku auki ja johtoihin vähän voitelua..
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Aukeaahan se takaluukku, mitä nyt herjaa että olisi auki.. Moottorin ääni kuului eilen, mutta imu ei toisaalta toiminut. Aika sekaisin tuntuu olevan. Tuttu meinasi että jos ensin yrittää voidella niitä kontakteja, kuulemma vettäkin niihin on sisälle joskus mennyt. Uusi älyboxi maksaa 300-400 jos siinä vika. Ja uskaltaakohan käytettyä ostaa, jos niissäkin vesi käynyt sisällä. Jos siinä se vika.

Hehkujen hintoja katsellut, niissäkin aika monta valmistajaa, jossain luki että Bosch olisi huono ja jotkut Berut parempia, en ole hintoja kysellyt. Outo merkki itselle se Beru kyllä. Viikonlopun oli auto pakkasessa, olihan tuo hieman vaivalloisempi käynnistys normaaliin verrattuna, voisihan se hehkutus olla syynä. Ajattelin paikalliselta kysyä niiden vaihdosta, tuskin alan itte ropaamaan.

Pakkaset ovat tulleet jäädäkseen, ainakin hetkeksi. Töihin ajelin nyt illalla ja katselin lämpömittaria, eihän tuo maltillisella kympin pakkasella kovinkaan hitaammin lämpene, vaikka se egr onkin otettu pois käytöstä. 110 vakkarilla ja suunnilleen samaan tahtiin nousee lämpö kuin ennenkin. Kunnon pakkasia odotellessa. Pannaan maskiin suoja sitten hieman myöhemmin kuten viime talvenakin. Pyhällä oltiin maaliskuussa, turistit katteli mersua pitkään. Sitten kaupan pihalla huomasin että mullahan on itse tehty viimasuoja siinä ritilän päällä, sitä vissiin ihmettelivät. :lol:

Ne Wolffin öljyt ei kuulemma ollu hyväksyntää.. Välillä tuntuu että hieman nihkeämmin lähtee pihasta pakila kuin ennen, pitää seurata. Kuulemma löytyy mersun numerot purkin kyljestä kun soitin ja kysyin..

Niin ja Hiluxissa on jo lava päällä, etenee sekin projekti. Ei kyllä ihan kohdalleen mennyt ekalla kerralla, vähän löysätä pultteja ja tönäistä toiselta puolelta että menee keskelle. Seuraavaksi maalaamoon.. Aina jotain.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
T-Row
Mersumies
Mersumies
Viestit: 561
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Wolfin öljyjä ei tosiaan hyväksyttyjen öljyjen listalta löydy. Tarkoittaa siis sitä, että öljyn valmistajan mielestä öljy täyttää ko. luokituksen, mutta sitä ei ole auton valmistajan puolelta testattu ja hyvyksytty. On jopa hieman huolestuttavaa, että jos korjaamo on vielä mersuihin erikoistunut, eikä siellä ymmärretä "oem approval" ja "recommendation" merkintöjen eroa. Seuraile laatikon toimintaa. Mikäli yhtään tuntuu huonontuneen, niin asiasta kannattaa reklamoida. Mersun vaihteistot ovat ikävä kyllä kohtalaisen ronkeleita, kun taas esim. Aisinit tuntuu olevan sellaisia, että ne kyllä pelaa kaikennäköisillä multivehicle-öljyilläkin.

Jos ei muisti kovin pahasti petä, niin alkuperäiset hehkutulpat ovat Berut. Mua hieman epäilyttää, että onko tuossa pitkässä startissa kyse hehkuista. Jos hehku pimenee kokonaan, siitä tulee vikakoodi ja tämä ilmenee siten, että hehkun valo jää palamaan mittaristoon joksikin aikaa. Hehku osaa kyllä pimentyä myös osittainkin siten, että hehkuu enää juuresta, mutta ei kärjestä. Tämä ei sytytä ainakaan joka kerta vikavaloa. Hieman epäilen, että saisiko tämä vielä pitkiä startteja aikaan nollakelien tuntumassa. Minun käsittääkseni nämä vehkeet rävähtää nollakelissä käyntiin suht kivuttomasti vaikka ilman hehkutusta. Epäililisin, että kyse on jostain muusta, kuten esim. alkavasta suuttimen ohivuodosta.
Avatar
juha1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 425
Liittynyt: La 29.01.2005 21:28
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: W211 pelastus koivun alta

Viesti Kirjoittaja juha1 »

Suodattimet aloin vaihtamaan tallissa pari iltaa sitten. Kaikki sain vaihdettua, niin viimeisenä huomasin että polttoainesuodattimen päällä oli polttoainetta. Paluuletku oli halki päästä. Eli siitä voisi ottaa ilmaa ja siinä mahdollinen syy siihen vähän pitempään starttiin. Ei sitä paljon ollut mutta jos siitä menee ilmaa sisään niin tokihan se voi vaikuttaa. Pitää vaihtaa se letku ja sitten yksi mahdollinen kohde pois listalta ja seurata.

Vasemman ilmansuodatinkotelon taaempi tärinäkumi oli mennyt rikki, tilasin uuden tilalle kun ei löytynyt mistään sopivaa. Sitten kokeilin gorillan pikaliimaa niin sehän toimi. Katsotaan kuinka kauan, onpa sitten uudet hyllyssä valmiina. Wetterin kautta hieman kalliimpi mutta seuraavaksi päiväksi toimitus.

Näytti kadonneen myös saman puolen kotelon etupään kumi myös alapuolelta mihin se tappi tulee sisälle. Sekin tilattu uusi.

Laatikko nyt on toiminut ok. Seurataan tilannetta edelleen.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Vastaa Viestiin