W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2696
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ari kirjoitti: La 08.11.2025 17:07 Seuraavanlaista tapahtunut: Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen siihen mikä autossa oli vikojen ilmetessä, ja tällä kertaa sellaista takapotku-efektia ei tapahtunut.Ei tosin käynnistynytkään.Ääneen loppui käynnistys jälleen,mutta erilaiseen.Illalla tuli mieleen että kytkinkö anturin liittimen?En.Seuraavana päivänä auto käynnistyi mutta kävi vajaana.En kauaa tietenkään käyttänyt.Vikakoodi 0303-83.

Muutakin hyvää tapahtui.Mullahan Xentry lakkasi toimimasta,mutta DAS näyttääkin pelaavan.Valitettavasti en ehtinyt Staria saamaan mukaan siloin kuin tuo koodi tuli,luettu iCarsoftilla.

Uuden starttimoottorin ja kampiakselin asentotunnistimen asennuksen jälkeen odotukset oli korkealla,niin myös jännitys.Tämäkin päättyi tuttuun tapaan,äänen kanssa ja ikäänkuin jokin jumittaisi heti alkuunsa..ei siis mitään pitkää startin pyöritystä.

Taisin vähän eksyä sivuraiteille kun tuli tuo käynnistysongelma ja äänet.Bensa öljyn seassa oli heti alussa kuitenkin selvä merkki,ja selitys käyntihäiriöille.En enää usko että tässä kaksi erillistä vikaa,vaan kaikki johtuu samasta viasta ja oireet viittaa bensapuolelle.Käsittääkseni ei mene niinpäin,että sytytysongelmat aiheuttaisi bensapuolen häiriöitä,kuten tämä.

Siellä on nyt varmasti taas bensaa öljyn seassa.Muutaman tulpan irrotin ja 3-pytyn tulppa haisee selvästi bensalle,toiselta puolelta irrotettu ei lainkaan.Bensalinjan -jakotukki,vai millä nimellä? - irrotus ei ole vaikeaa,tosin jonkin rikkoutumisen vaara on.Jos noita suuttimia pääsisi testaamaan.
Eli lähtöruutuun on palattu ja suutinvika tuntuisi todennäköisimmältä. Jollain kaverilla oli jostain syystä runsaasti päässyt paljon vettä bensan sekaan.Kuvaili käynnistysvaikeuksia ja hieman samanlaisia ääniä käynnistysyrityksissä.
Ja katsoit nyt sitten varmuudella ettei vetolevyssä ole mitään murtumaa siellä kiinnityskohdan lähellä eli moottorin puolella?

Bensan voi selittää se, että ruiskutusta tapahtuu mutta ei palamista kuin satunnaisesti jolloin palamatonta bensaa menee öljyn joukkoon.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1367
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja Ari »

Koitetaan uudestaan katsoa vetolevyä,edelleen varteenotettava vikakohde.Eilen starttia vaihtaessani näin aukosta että hampaissa oli kiiltävää,kulumisen merkkejä.Hieman pyöritin moottoria käsin ja näytti taas hyvältä.Koko kierros jäi katsomatta mutta toivottavasti en ole vakavaa vahinkoa aiheuttanut käynnistysyrityksillä.Ymmärrän kyllä,mitä osaa pyörästä tarkoitat ja pyrin sinne huomenna kameralla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1367
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja Ari »

Katsottiin kaikki sylinterit.2 ja 3 lainehti bensaa.Nyt tarvis selvittää miksi sinne niin paljon menee,tai miksi ei sytytä.Kummaa,jos kahteen suuttimeen tai kahden pytyn sytkäosiin tulee vika samanaikaisesti.Jos on elektroniikassa vika,niin varmaankin Ecu.Myös se Flexfuel-boksi epäilyttää.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 851
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja zukka »

Itse koittaisin purkaa flex fluelin ensimmäisenä pois.
Sitten katsoisi vuotaako suuttimet läpi kun kääntelee virtoja päälle.

Nuo pari suutinta saattaa olla ottanut itseensä hydrolukosta kun sylinterit olleet täynnä bensaa.
Suutinten testauspaikkoja löytyy googlen kautta.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2684
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja AK47 »

zukka kirjoitti: Su 09.11.2025 20:52 Itse koittaisin purkaa flex fluelin ensimmäisenä pois.
Sitten katsoisi vuotaako suuttimet läpi kun kääntelee virtoja päälle.

Nuo pari suutinta saattaa olla ottanut itseensä hydrolukosta kun sylinterit olleet täynnä bensaa.
Suutinten testauspaikkoja löytyy googlen kautta.
Ääni flex boksille. Itsellä ollut myös sellainen ja on siinä ollut muutama outo tapahtuama ja miksipä se ei voisi hajota. M112/M113 on kyllä mersun kestävimmästä päästä olevia paketteja. Muutaman kerran käynyt M113 hassusti flexfuelboxin asennuksen jälkeen ja uudelleen käynnistys korjannut asian mutta star ei löydä mitään mutta flexboksissa joskus jotain herjoja.

Flex boksiin saa sovelluksen joka näyttää missä sylintereissä "syttyy" (vai olisiko kuitenkin ruiskutustapahtuman merkki) Jos nyt ei auki olevaa suutinta se kerro, mutta boksin häröilystä saattaisi jotain kertoa. Itselle tullut mm "epäpuhtauksia polttoaineessa, etanolianturia ei ole kytketty" yms vikakoodeja siihen sovellukseen.

Boksi pois ensimmäiseksi. Sitten toivotaan ettei bensapesu ole tuhonnut laakereita ja liukupintoja.
Viimeksi muokannut AK47, Ma 10.11.2025 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1367
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitti.Flexfuel sovellusta yritin aikanaan käytellä mutta enimmäkseen se ei toiminut,joten kokolailla unohtunut se ohjelma.

8 vuoden aikana on neljä kertaa tapahtunut tämä käyntihäiriö/savutusilmiö.Ensimmäinen kerta -yllätys,yllätys- katsastuksessa,vähän sen jälkeen kun olin Flexfuelin asentanut.Syytä en keksinyt.Auto toimi kotimatkallakin ja loppujen lopuksi menin uusintakatsastukseen vain uuden polttoainetankin korkin kera.

Viime joulukuussa oireet oli pahemmat kuin nyt.Putsasin mafin,vaihdoin yhden puolan johtoineen ja kampiakselin asentotunnistimen,toimi taas.Voihan olla että aiheuttaja ei ole sama nyt.Tämä viimeisin kerta eroaa sikäli,että nyt bensaa on kertynyt niin paljon ettei käynnisty.Mahdollisesti vaihdoin autoon viallisen kampiakselin asentotunnistimen toisen tilalle ja myöhemmät käynnistysyritykset saivat tulvan aikaan.

Täytyy nyt saada paikat kuivaksi ja laittaa suuttimiin orkkisliittimet suoraan kiinni.Etanolianturihärpäkkeen kai voi jättää kiinni,sehän jää virrattomaksi? Uskoisin että auto käynnistyy,ja jos käy tai alkaa käymään vajaana edelleen niin sitten seuraavaksi suuttimet tarkasteluun.

Voiko Starilla todeta suuttimien kuntoa,jos saan auton käymään?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2696
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ari kirjoitti: Ma 10.11.2025 09:06 Kiitti.Flexfuel sovellusta yritin aikanaan käytellä mutta enimmäkseen se ei toiminut,joten kokolailla unohtunut se ohjelma.

8 vuoden aikana on neljä kertaa tapahtunut tämä käyntihäiriö/savutusilmiö.Ensimmäinen kerta -yllätys,yllätys- katsastuksessa,vähän sen jälkeen kun olin Flexfuelin asentanut.Syytä en keksinyt.Auto toimi kotimatkallakin ja loppujen lopuksi menin uusintakatsastukseen vain uuden polttoainetankin korkin kera.

Viime joulukuussa oireet oli pahemmat kuin nyt.Putsasin mafin,vaihdoin yhden puolan johtoineen ja kampiakselin asentotunnistimen,toimi taas.Voihan olla että aiheuttaja ei ole sama nyt.Tämä viimeisin kerta eroaa sikäli,että nyt bensaa on kertynyt niin paljon ettei käynnisty.Mahdollisesti vaihdoin autoon viallisen kampiakselin asentotunnistimen toisen tilalle ja myöhemmät käynnistysyritykset saivat tulvan aikaan.

Täytyy nyt saada paikat kuivaksi ja laittaa suuttimiin orkkisliittimet suoraan kiinni.Etanolianturihärpäkkeen kai voi jättää kiinni,sehän jää virrattomaksi? Uskoisin että auto käynnistyy,ja jos käy tai alkaa käymään vajaana edelleen niin sitten seuraavaksi suuttimet tarkasteluun.

Voiko Starilla todeta suuttimien kuntoa,jos saan auton käymään?
Mukavaa kuulla, että vetolevy on kuin onkin kunnossa.

Toivottavasti vika löytyy.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1435
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja Karel »

Nämä moottorit eivät ole ominta aluettani, mutta tässä yksi vastaava oma UFO-luokan kokemus oman M113-moottorin kanssa:

17 vuotta sitten E430T alkoi oireilla käynnistyksessä. Startti löi päälle, mutta saman tien kuului pelkkä tömähdys, ja käynnistys keskeytyi. Välillä saattoi pyörittää sekunnin ehkä kaksi, mutta aina lopulta käynnistysyritys loppui tömähdykseen.

Auto vietiin merkkikorjaamolle. Seuraavana päivä sieltä soitettiin, vika oli löytynyt. Oli eriskummallisin selitys, minkä olen tähän mennessä kuullut. Vetopyörän hammaskehä on kuulemma käsitelty jollakin magneettisella rasvapinnoitteella. Sen tehtävä on toimia indikaattorina tip-start toiminnolle. Vetopyörä käsiteltiin heidän toimestaan sillä magneettisella rasvalla, eikä minkäänlaisia käynnistysongelmia ole sen koomin tähän päivään mennessä sen auton kanssa ilmaantunut.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1367
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja Ari »

Johan olikin erikoinen juttu,kertakaikkiaan.
Vetopyörää katsotaan vielä.
E200kompressor,paljonko sinulle maksoi levyn vaihto,ja onnistuiko vian toteaminen kameralla?

Noita 2 ja 3-sylinterien tulpan johtoja mittailin yleismittarilla.2,18kOhm olisi uuden johdon lukema.Kaksi antoi hyviä lukuja ja kaksi on epäilyttäviä.Toinen niistä 2,6k ja toinen 6k.Molemmista oli vaikea saada mitään lukemaa ja helposti lähti lukemat seilaamaan.Nämä mahdollisesti huonot johdot oli eri sylintereissä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2696
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ari kirjoitti: Ma 10.11.2025 19:22 Johan olikin erikoinen juttu,kertakaikkiaan.
Vetopyörää katsotaan vielä.
E200kompressor,paljonko sinulle maksoi levyn vaihto,ja onnistuiko vian toteaminen kameralla?

Noita 2 ja 3-sylinterien tulpan johtoja mittailin yleismittarilla.2,18kOhm olisi uuden johdon lukema.Kaksi antoi hyviä lukuja ja kaksi on epäilyttäviä.Toinen niistä 2,6k ja toinen 6k.Molemmista oli vaikea saada mitään lukemaa ja helposti lähti lukemat seilaamaan.Nämä mahdollisesti huonot johdot oli eri sylintereissä.
Ei ollut kameraa käytössä mutta siinä moottorissa ajoitusmerkit vetolevyssä eivät osuneet kohdalleen. Itse selvitin vikaa pari kuukautta ainakin ja sitä ennen aiemmilla omistajilla auto oli käynyt mm. kaksi kertaa merkkikorjaamolla, eivät löytäneet vikaa.
Testeri ei näyttänyt mitään vikakoodeja kun joku oli niitä nollaillut. Vaihdoin arviolta (kuten sinäkin) osia repullisen (mm. startti), turhaan.

Vian korjaaminen maksoi 80€, käytetty osa tuli Puolasta. Öljyjä poislaskiessa tästä dieselistä tuli ainakin litra ylimääräistä joka oli valunut mäntien ohi raivokkaiden starttausten seurauksena.

Paljon puhutaan Puolasta ja köyhyydestä mutta vetolevy oli pakattu nahkatakkiin käärittynä. Ei meillä ole varaa käyttää nahkatakkeja pakkausmateriaalina. Eikä ollut paljoa homeessakaan, pikkasen kylläkin.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1367
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja Ari »

Heh,melkoista paketointia.Ei mulla taida olla rahkeita irrotella itse vaihteistoa ja arviot (Mersu)korjaamojen veloituksesta kiinnostaa..jos siihen päädytään.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2696
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Ari kirjoitti: Ti 11.11.2025 12:49 Heh,melkoista paketointia.Ei mulla taida olla rahkeita irrotella itse vaihteistoa ja arviot (Mersu)korjaamojen veloituksesta kiinnostaa..jos siihen päädytään.
Ei nyt kannata mennä asioiden edelle.

Työnmäärä sama kuin kytkinremontissa eli 6h - 8h. Töiden osuus noin 600€ - 1000€ max. Omaan autoon uusi vetolevy olisi maksanut 600€.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1435
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W220 käynnistys päättyy kolahdukseen

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tietämättä mikä tässä nyt siis on vikana, mutta jos sattuisi olemaan sama vika mikä minulla aikoinaan oli, niin korjaamo ei joutunut vetolevyä irrottamaan. Saivat homman tehtyä ihan luukun kautta vetopyörää pyörittämällä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin