1991 190E elvytysprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Kilvet ilman EU-tunnusta tulikin tänään niin kävin koppasemassa mukaan kun kävin siinä lähellä marmorilla. Laitoin 2-puoleisella teipillä kiinni, reiättömät tilasin. Auto on vielä pukeilla, huomenna aamulla pitää ottaa alas ja vähän tuossa kadulla ajella. Katsastus on klo 13.20 niin mihinköhän aikaan uskaltaa "lähteä viemään katsastukseen". Otin autoon tänään liikennevakuutuksen ja osakaskon netissä.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2706
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja AK47 »

karra kirjoitti: Su 23.11.2025 23:28
Pissapojan säiliön pesin eilen homeenpoistoaineella, tuli siisti ja tänään huuhtelin ja asensin, testasin pumpun mutta toisen puolen suuttimet on jumissa. Millähän ne liottaisin auki,neulalla rassaus ei auttanut.
W220 suuttimiin kävi ihan 10ml (muistaakseni) ruisku suoraan. Sen täyttelin sitruunahapolla ja ruuttailin edestakaisin upottaen suuttimen lasiin. Kökköä tuli ulos huomattavasti mutta meni vähän ajan päästä taas jumiin. Kökkö taisi jättää yksisuuntaventtiilin auki ja letku pääsi täyteen ilmaa ja siksi aina viive suuttimen ruiskuttelussa ja sitten myös ne roskat tukki sen reijän. Vaihdoin lopulta käytettyyn paremmin toimivaan kun uusia ei saa enää. Kokeilin muistaakseni myös hellanpuhdistusnestettä (rainbow) sitä uudempaa ja vähemmän tehokasta josta ei enää nouse savu kun ruiskuttaa puhdistettavaan kökköön sitä. Mutta siis suutin astiaan ja edestakaisin ruiskulla painetta sinne.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto katsastettu tänään sellaisella huomautuksella että vasen takajarrulevy vaikuttaa kierolta tai huonosti asennetulta; se nypyttää. Dynossa saatiin kaikki arvot hyviksi. Päästötkin alittui kirkkaasti. Muutahan en ollut autolla ajanut kun tallista pihalle ja 8 km katsastuskonttorille.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Katsoin takavasemman jarrulevyn kierouden heittokellolla; puoli milliä oli. Otin levyn irti, putsasin kunnolla navan laipan yms pinnat, sama jatkui. Kellotin laipan, se oli suora. Asensin levyn toiseen napaan missä laakeri, sillä testaan vanteiden suoruutta. Sama heitto oli eli kyseinen Zimmermannin levy on kiero. Pitää selvittää saako uuden takuuseen.

Aluvanteet vein pulveriukolle.

Pesin tänään takaistuimet kylppärissä Kärcherin koneella, sitten tallissa pesin etupenkit, hattuhyllyn ja maton niiltä osin mihin pääsee pesemään. Edessä olevat irroitettavat matot olin pessyt jo aikaisemmin.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1881
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja Pontus »

karra kirjoitti: To 27.11.2025 22:07 Katsoin takavasemman jarrulevyn kierouden heittokellolla; puoli milliä oli. Otin levyn irti, putsasin kunnolla navan laipan yms pinnat, sama jatkui. Kellotin laipan, se oli suora. Asensin levyn toiseen napaan missä laakeri, sillä testaan vanteiden suoruutta. Sama heitto oli eli kyseinen Zimmermannin levy on kiero. Pitää selvittää saako uuden takuuseen.

Aluvanteet vein pulveriukolle.

Pesin tänään takaistuimet kylppärissä Kärcherin koneella, sitten tallissa pesin etupenkit, hattuhyllyn ja maton niiltä osin mihin pääsee pesemään. Edessä olevat irroitettavat matot olin pessyt jo aikaisemmin.
Harvinaista että Zimmermannin levy on ollut huonolaatuinen.

Aika pienellä laitolla sai leiman. Milloin on museokatsastuksen aika? :thumbup:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Purettu ja paalattu: W123 200D/230E A 1980
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1387
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kerta se on ensimmäinenkin,jos jossain on vikaa,niin se pitää sanoa
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti: To 27.11.2025 22:47 Harvinaista että Zimmermannin levy on ollut huonolaatuinen.

Aika pienellä laitolla sai leiman. Milloin on museokatsastuksen aika? :thumbup:
Joo kun auto on laadukas niin ei niitä vikoja isommin seisoessa tule, täähän me tiedetään :P . Tuo korin kunto on kyllä mieletön, ruosteensuojaus on varmaan auttanut ja se että tällä baby-benzillä ei ole kynnetty suolassa 34 talvea kuten suomiautoilla. Etumattojen alla ja takapenkin alla on kun tehtaalta just tullut.

Noh, kuskin penkki pitää saada korjattua, paikallisen verhoilijan kanssa sovittu että joulukuussa. Odotan parilta kaverilta tietoa josko he ehtisivät hakea kangaspalan Kaasiselta Espoosta ja laittaa sen kirjeessä minulle. Kaikilla tuntuu olevan vaan kiire.

Ja pitää fundeerata käyttäisikö auton mobilisteilla, vaiko klubilla... riippuu miten MR-tarkastaja liikkuu tänne etelään... jos S-AHK tekee tarkastuksen pitäs vetarit ja ainakin kardaanin suojarauta putsata pintaruosteesta ja maalata. En jaksais enää pukeille nostaa. Muutenhan tuo kestää pussihousukatsastuksen altapäinkin tarkastettuna.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Takakonttia siistitty tänään. Pikkaisen pintaruostetta putsailtu varapyöräkotelosta ja maalattu jo. Takakontin maton pesin ulkona terassin laatoilla.

Radio ja penkkiin kangasta sekä maskin pystylista tulossa Espoosta ensi viikolla.

Ilmanputsarin kotelon kansi on työn alla parhaillaan.

Vanteet saatiin pulverimaalattua.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Penkin korjauspala tuli, on tummempi mutta kunhan on paikoillaan niin näkee että pomppaako silmään.

Maskiin tuli eilen asennettua uusi tarvikeritilä sekä uudet alumiinisäleet eli rivat.

Radioksi tuli nyt alkuun Becker MB Special Cassette. Onhan se liian uuden oloinen, tosin 2 vuotta vaan "gäppiä" eli kelvannee museotarkastuksessa mutta pari Europa 2000:sta tiedossa josko raaskisi niihin investoida. Pulttikanavan mukaan hopearaidoista ei kannata maksa täyttä hintaa ellei ole kondensaattorihuoltoa tehty. Siellä on yksi huollettu ja sitä kyttään mutta hinta saattaa alkaa kolmosella sitten, ihanan kallista!
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Ai niin kokeillaan saako tänne kuvaa. Laite ei ole vielä pohjaan asti painettu kuvan ottohetkellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Mun mielestä toi sopii kyllä hyvin teiniin. Sitten vielä period correct kasettiteline takapenkille! Sisällöllä tietty.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3566
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti: Pe 05.12.2025 09:03 Ai niin kokeillaan saako tänne kuvaa. Laite ei ole vielä pohjaan asti painettu kuvan ottohetkellä.
Tyhmä ei huomaa, ja viisas ei virka mitää, joten kyl pitää huomauttaa et vähähä tuo uuen karkee ratio silmille pomppaa :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti: Ti 09.12.2025 11:58
karra kirjoitti: Pe 05.12.2025 09:03 Ai niin kokeillaan saako tänne kuvaa. Laite ei ole vielä pohjaan asti painettu kuvan ottohetkellä.
Tyhmä ei huomaa, ja viisas ei virka mitää, joten kyl pitää huomauttaa et vähähä tuo uuen karkee ratio silmille pomppaa :lol:
Pussihousut hulmuaa :lol:

Tuolta löytyi orggis Beckerin vanha liitin johon oli asennettu muunnossarja joten saa sinne helposti oikeankin. Pari hopearaita Europaa on tiedossa, mutta toisen hinta ei vielä ole selvillä ja toista ei ole huollettu joten on kallis.

Kuskin penkki on nyt korjattu. Onhan se uusi kangas tummempi.

Kuva20251209_194023 by Kari Pykäläinen, on Flickr
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Jäsen "jackie" kävi autoa äsken tutkimassa. Huomasi että autossa on orkkis vetokoukku, se taitaa olla siis orggis MB- varuste, Oris mutta varustekoodien mukaan ei ole koukkua kait tehtaalta lähtiessä ollut?
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18399
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole ollut, mutta vetokoukkuhan on sellainen varuste jota on laitettu alkuperäisosana jälkikäteenkin.
wiimax.fi
Seniorikansalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 20.05.2010 11:00

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja Seniorikansalainen »

1991 oli vielä sitä aikaa, jolloin autot pyrittiin tuomaan Suomeen mahdollisimman vähillä (tehdas)varusteilla. Saatiin maahantuontihintaa ja sitä kautta autoveroa pienemmäksi. Vehon omistama Assistor laitteli Hangossa sitten maahantulon jälkeen vetokoukut, radiot ym. varusteet kiinni. Ja piirimyyjillä oli oikein kilpailuja automyyjille siitä kuinka paljon lisävarusteita onnistuttiin myymään.

Eli alkuperäinen vetokoukku on asennettu joko Hangossa tai piirimyyjällä. Case closed?

Eikun olikos tämä ns. jälkituontia? Sitten pitää etsiä muuta vaihtoehtoa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13778
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1991 190E elvytysprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Seniorikansalainen kirjoitti: La 13.12.2025 09:55
Eikun olikos tämä ns. jälkituontia? Sitten pitää etsiä muuta vaihtoehtoa.
Moi H, KLB osti tämän Kai Lindbladilta joka oli "tunnettu" autoharrastaja, tai siis hänen kuolinpesältä. Tullut Saksasta 2005 eli koukun asennusajankohta jää arvoitukseksi. Tässä oli siis etukaiuttimet ja manuaalinen antenni tehtaalta, mutta ei radiota.

Tunsitko tällaista Lindbladia, en löytänyt netistä mitään tietoa; oli siis jo iäkkäämpi ketterä herra joka bongattiin aina kaikista harrastehuutokaupoista tms tapahtumista missä oli tavaraa myynnissä.
1987 MB 560 SEC museoauto
1991 MB 190E projekti
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin