Lämppärin puhallin - 124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Lämppärin puhallin - 124

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Muistelen nähneeni täällä ohjeen 124:sen lämppärin puhaltimen esillekaivamiseen. Haut 'lämmityslaite AND w124' tai 'puhallin AND w124' eivät tuottaneet toivottua tulosta.

Muistaako kukaan topiccia?

nimim. Haluan kuunnella turbon vihellystä, en lämppärin kitinää
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Projektiosastolla tuota vissiin just hiljan käsiteltiin. Muistaakseni jotain tekemistä lämppärin kitinöitten kanssa. Kattele sieltä.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tuossa:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... al%2A+w124

Löytyi haulla
puhal* and w124
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kiitos

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Lämmin kiitos!

Tuosta topicista saa sen kuvan, että E-mallin puhallin löytyy konehuoneen ja vanhemman mallin ohjaamon puolelta. Onko asia näin?

Onko joku sattunut kaivelemaan esille sitä pientä tuuletinta, joka kierrättää ilmaa katossa olevan lämpöanturin ja oikean jalkatilan välillä? Missä ko. värkki tarkalleen ottaen majailee, vai onko kyseessä urbaanilegenda?
Terveisin
Tero
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän se vanhemmassakin löytyy konehuoneenpuolelta.Onko sitten ilmastoinnilla varustetussa erilainen,siitä ei mitään hajua.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ilmastoinnillisessa on erilainen. Purattaapi kojelaudan tai sitten pitää leikata muoviä vähän ja käyttää sikaliimaa kokoamisessa :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

Niinpä niin.

Ilmastoinnillisessakin kaksisiipinen puhallin löytyi konehuoneen puolelta,
230E -89 :roll: Klipseillä kansi kiinni, ei tarvinnut särkeä mitään.
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ilmastoiduista löytyy molempia versioita, mulla se paskempi, mut ei enää kauaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Se pienempi puhallin löytyy pelkääjän oikean polven kohdalta hanskalokeron alta. Noin suurinpiirtein. Löytyy käsittääkseni vain kattoluukullisista malleista. Ilman luukkua putki menee suoraan lämppärin kylkeen.

Oma ilmastointipakettini oli kattoluukullisesta autosta jossa oli jälkiasennus ilmastointi. Tuo pikkupuhallin sisältää etuvastuksen. Jos ei toimi niin älä heti lyö roskiin mokomaa vaan käytä sen takapää auki ja juota vastus uudestaan kiinni. ;)

Tuo mun Valeon ison puhaltimen teho ja huollettavuus on suoraan sieltä missä ei päivä paista. Huollettavuus rajoittuu lähinnä polttamiseen. :evil: Jotain sille tarttis tehdä.... :roll:

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Pikku puhallin vai imumoottori löytyy myös ilman kattoluukua olevasta autostakin hanskalokeron takaa rintapellistä oikea reuna.
EDIT: Tarkemmin sanottuna apparin raitisilmasuuttimen alta!
Autossa on automaatti-ilmastointi ja W124E
Viimeksi muokannut felmit, La 29.01.2005 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
vesapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 22.10.2004 23:09
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja vesapa »

mun pitäis saada auki se iso puhallin : 300dt-87 automaatti ilmastointi on?????? eli pääseeköhän konetilasta???????
ex-mb:t 350se -72 280se -82 200d -89
300d -86 300turbod -86
300turbod(usa) 95-look 190d -85
200d -87 280se -84 (3.0 6-syl. diesel aut) e200cdi -02 300td .-95-look -86, 300d -87
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Sorry, menee vähä offtopic, mutta askarruttaa eräs ilmastointiin liittyvä asia...
Mistä tuonne ilmastoinnin kennolle syötetään lisää freoneja?
Mistä järjestelmä siis täytetään?
Mulla toi kenno vuotaa vähän (vuotaa tyhjäksi n. 3 kk:ssa) ja täytyis tässä keväällä täyttää se sitten... Toimisi kesän taas. :wink:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vasemmalla

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

FosgateT kirjoitti:Sorry, menee vähä offtopic, mutta askarruttaa eräs ilmastointiin liittyvä asia...
Mistä tuonne ilmastoinnin kennolle syötetään lisää freoneja?
Mistä järjestelmä siis täytetään?
Mulla toi kenno vuotaa vähän (vuotaa tyhjäksi n. 3 kk:ssa) ja täytyis tässä keväällä täyttää se sitten... Toimisi kesän taas. :wink:
Vasemmalla lampun takapuolella on tulppa, josta kaman saa sisään...
Terveisin
Tero
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Juu, tarkoitin sitä imuria. Onko siellä olemassa toinenkin puhallin sen ison lisäksi tuoreemmissa malleissa? :shock:

Mun kokemukset rajoittuvat -85 ei ilmastoituun ja -90 jälkiasennusilmastoituun :lol:

-K-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vuoden 1985 karvalakkimallissa on minusta vain yksi kaksisiipinen moottori lasinpyyhkijän "alla". Pääsee käsiksi konehuoneesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Selvennetään tai sekoitetaan lisää, kun "dieselflosse" kysyy:
Onko joku sattunut kaivelemaan esille sitä pientä tuuletinta, joka kierrättää ilmaa katossa olevan lämpöanturin ja oikean jalkatilan välillä? Missä ko. värkki tarkalleen ottaen majailee, vai onko kyseessä urbaanilegenda?
Aikaisempi vastaukseni liittyi tähän kysymykseen.
Eli varsinainen tuuletuspuhallin on pääsääntöisesti löydettävissä W124 malleissa konehuoneenpuolelta.
Ja pikkuimurin merkitys mittausilman kierrätäminen.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

FosgateT kirjoitti:Mulla toi kenno vuotaa vähän (vuotaa tyhjäksi n. 3 kk:ssa) ja täytyis tässä keväällä täyttää se sitten... Toimisi kesän taas. :wink:
Kannattaisi tyrkätä väriaineen kanssa, että pääsisi vuodon paikallistamaan.
autodidakti
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Niitä lämppärin kotelointeja on kahdella eri mallilla. Toinen klipseilla ja lähtee puolikansi pois ( moottoritilasta purettava ). Toinen koko musta muovikotelo, jota ei saa puretuksi kuin sisältä. Olen tekemässä itselle ulkoa purettavaa koko koppa mallia, kunhan vaan saan sen loppuun. Tulee kuvat ja ohjeet sitten aikanaan. Onhan se nyt per**le, että konehuoneen puolella oleva lämppärin moottori pitää purkaa sisäpuolelta. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
vesapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 22.10.2004 23:09
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja vesapa »

korjattu on! kiitos hyvistä purkuohjeista kun oli kuvat ja kaikki!!
-87 w-124 300dt automaattiilmastoinnilla pystyy purkaan konetilan puolelta eikä aikaa mee ku 20min. laitoin moottorin pusliin crc:tä ja pidin sitä pystyssä kädessä ja virrat mottiin niin rupes pyäriin kevyesti(aluks ei ).
ex-mb:t 350se -72 280se -82 200d -89
300d -86 300turbod -86
300turbod(usa) 95-look 190d -85
200d -87 280se -84 (3.0 6-syl. diesel aut) e200cdi -02 300td .-95-look -86, 300d -87
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Oliko laakerissa paljonkin klappia. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Lainattua

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

felmit kirjoitti:
FosgateT kirjoitti:Mulla toi kenno vuotaa vähän (vuotaa tyhjäksi n. 3 kk:ssa) ja täytyis tässä keväällä täyttää se sitten... Toimisi kesän taas. :wink:
Kannattaisi tyrkätä väriaineen kanssa, että pääsisi vuodon paikallistamaan.
Ilmastointineuvokselta lainattuna tärppinä sanoisin, jottei kannata väriainetta laitella, ainakaan ensimmäiseksi. Tutkimus voidaan aloittaa sellaisella puoli-ilmaisella mömmöllä, jolla a) saadaan systeemiin paine kompuran testaamiseksi b) sellainen mitta-anturi haistamaan vuotokohta.

Kun on todettu vehkeet toimivaksi, niin voidaan laittaa kylmäainettakin.
Terveisin
Tero
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Tiedossa on että tuo vuoto on jossainpäin kennoa.
Näin kertoi edellinen omistaja. Ei voi kuulemma paikata, täytyisi uusi kenno hommata :x
Jos tuo tuolla täytöllä 3 kk aina pelaa (tämä myöskin edellisen omistajan kertomaa, itsellä ei omistussuhteen aikana ole tuo ilmastointi pelannut sen nesteen takia) niin taidan kyllä täytellä vaan sitä. 50 € kuulemma täyttökerta. :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Uusi kenno

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

FosgateT kirjoitti:Tiedossa on että tuo vuoto on jossainpäin kennoa.
Näin kertoi edellinen omistaja. Ei voi kuulemma paikata, täytyisi uusi kenno hommata :x
Jos tuo tuolla täytöllä 3 kk aina pelaa (tämä myöskin edellisen omistajan kertomaa, itsellä ei omistussuhteen aikana ole tuo ilmastointi pelannut sen nesteen takia) niin taidan kyllä täytellä vaan sitä. 50 € kuulemma täyttökerta. :roll:
Jos päädyt uusimaan kennoa, niin ota yhteyttä. Tiedän Tuusulasta hyvän putiikin, jossa vanha kenno kannattaa käydä näyttämässä korjausmielessä. Jos korjaus ei onnistu, niin heiltä saa kohtuuhintaan uuden. Ostin kesällä kennon omaan farkkuuni.
Terveisin
Tero
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ajattelin :arrow: vanhan kokemukseni myötä, että vuoto kyllä väriaineella selviää, eikä ollut kallis lisä freonin lisäykseen!
autodidakti
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Mistä kennosta on kyse?

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Moi!

Tosiasia on että ilmastoinnissa aina (2) kennoa
höyrystin ja lauhdutin.

Lauhdutin on jopa herkempi menemään puhki kun tiesuola
syövyttää alumiinia ja toinen on kiveniskemät. Helppo vaihtaa.

Höyrystin on huomattavasti suojaisemmassa paikassa
lämmitys laitteen kotelon sisällä.Tosin sen vaihto niin kuin
edellä on kerrottu hiukka suurempi urakka ja varsikin jos
se on ns. jälkiasennus malli "Diavia" koskee myös puhallin
moottorin vaihtoa mistä topicissa keskusteltu mm.tänään.

Ps.Allekirjoittaneella on juuri "Diavia" versio!
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
vesapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 22.10.2004 23:09
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja vesapa »

mjo33400 kirjoitti:Oliko laakerissa paljonkin klappia. :roll:
ei yhtään mihinkään suuntaan ,mutta oli niin jumissa ettei meinannu kunnolla käsillä pyöriä.
ex-mb:t 350se -72 280se -82 200d -89
300d -86 300turbod -86
300turbod(usa) 95-look 190d -85
200d -87 280se -84 (3.0 6-syl. diesel aut) e200cdi -02 300td .-95-look -86, 300d -87
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Sitten se toimii taas vuosia. Rasvaus tuli suoritettua oikeeseen aikaan. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vihellys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Nyt vihellys on palautettu! Ts. otin eilisiltana lämppärin puhaltimen pihalle ja rasvailin. Tuo vihellys tulee turbosta ja kuuluu, kun ei enää ole häiritsevää kitinää 'edessä' 8)

Kiitokset 'felmit':lle hyvästä ohjeesta ja 'Sivoselle' vinkistä ohjeeseen!

PS. Lämmönsäädinpikkupropellin kimppuun en vielä eilen ehtinyt...
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Vihellys

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dieselflosse kirjoitti:PS. Lämmönsäädinpikkupropellin kimppuun en vielä eilen ehtinyt...
Kerropa kommenttia, jos/kun saat homman tehtyä. Itselläkin kuuluu melkoinen pörinä tuolta hanskalokeron alta ja pakkasella menee jonkin aikaa, että ylipäätään lähtee pyörimään.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vihellys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Roisto kirjoitti:]
Kerropa kommenttia, jos/kun saat homman tehtyä. Itselläkin kuuluu melkoinen pörinä tuolta hanskalokeron alta ja pakkasella menee jonkin aikaa, että ylipäätään lähtee pyörimään.

t.
Risto
Mistä tiedät, ettei ropelli pyöri?

Meidän W201:ssä kuuluu välillä sellainen hampaan paikkoja täristävä pörinä, mutta olen arvaillut sen tulevan lämppärin moottorista....
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin