Niinhän se on... Ei vaan äskettäin taas kerran "aivot toiminu"Jani kirjoitti:No ne päätetransistorit on yleensä ruuvattu vahvarin kuoreen yläpuolelle, eli lämpö siirtyy suoraan ylöspäin jäähdetyselementtinä toimivaan koteloon.
Kun vahvari on ylösalaisin nousee suurin osa lämmöstä transistoreihin![]()
Elikkä ne eivät jäähdy niinkuin pitäisi.
Yleensähän vahvareissa on ylikuumenemis-suoja, mutta sekään ei aina auta.
Saattaa tulla toimitasavut pihalle jos enempi luukuttaa.
Eri asia sitten jos on puhaltimia tms apuna.
Rakensin äänentoistoa W124
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Juu toi on kyllä totta!
Saisivat kyllä pistää jo valmiiksi vahvistimien mukaan jotku irralliset lisäkiinnikkeet että sais ne sinne hattuhyllyyn oikein päin ja jäisi jonkunlainen ilmarako.
Monet jotka tarvitsee sitä säilytys tilaa siellä kontissa kuitenkin juotuu laittaan sinne hattyhyllyn alapuolelle sen vahvistimen piiloon
Saisivat kyllä pistää jo valmiiksi vahvistimien mukaan jotku irralliset lisäkiinnikkeet että sais ne sinne hattuhyllyyn oikein päin ja jäisi jonkunlainen ilmarako.
Monet jotka tarvitsee sitä säilytys tilaa siellä kontissa kuitenkin juotuu laittaan sinne hattyhyllyn alapuolelle sen vahvistimen piiloon
Onko faktaa? Tuntuu kyllä ettei tuo pidä paikkaansa. Lämmön johtuminen metallissa ei muutu nimittäin yhtään mihinkään, vaikka metallin asento eli lämmön johtumissuunta olisi mikä tahansa (painovoimalla ei merkitystä).Jani kirjoitti:No ne päätetransistorit on yleensä ruuvattu vahvarin kuoreen yläpuolelle, eli lämpö siirtyy suoraan ylöspäin jäähdetyselementtinä toimivaan koteloon.
Kun vahvari on ylösalaisin nousee suurin osa lämmöstä transistoreihin
Lämpö nousee kyllä ilmassa ylöspäin, koska lämmin ilma on kylmää kevyempää. Vahvistimen kuori käsittääkseni jäähdyttää siihen pultattuja transistoreita kaikissa asennoissa, koska sen pinta-ala on suuri, jolloin vahvistinta ympäröivä ilma jäähdyttää sitä riittävästi, jotta transistorien tuottama lämpö saadaan kuoresta pois.
Tuolla logiikalla, että vahvistimen ollessa ylösalaisin lämpö siirtyy transistoreihin, pitäisi myös esim. tietokoneet sijoittaa aina niin päin, että jäähdytyssiili olisi aina prosessorin yläpuolella.
Edit: ei ohutta, vaan kylmää ilmaa
Juu, ei muutu lämmön johtuminen mihinkään.m4rcuz kirjoitti:[Onko faktaa? Tuntuu kyllä ettei tuo pidä paikkaansa. Lämmön johtuminen metallissa ei muutu nimittäin yhtään mihinkään, vaikka metallin asento eli lämmön johtumissuunta olisi mikä tahansa (painovoimalla ei merkitystä).
Lämpö nousee kyllä ilmassa ylöspäin, koska lämmin ilma on kylmää kevyempää. Vahvistimen kuori käsittääkseni jäähdyttää siihen pultattuja transistoreita kaikissa asennoissa, koska sen pinta-ala on suuri, jolloin vahvistinta ympäröivä ilma jäähdyttää sitä riittävästi, jotta transistorien tuottama lämpö saadaan kuoresta pois.
Tuolla logiikalla, että vahvistimen ollessa ylösalaisin lämpö siirtyy transistoreihin, pitäisi myös esim. tietokoneet sijoittaa aina niin päin, että jäähdytyssiili olisi aina prosessorin yläpuolella.
Tarkoitin siis, että lämpöä jää transistoreihin ja vahvistimen sisälle enemmän kuin normaaliasennossa.
Kun kerran jäähdyttävä pinta on trankun alapuolella ja lämmin ilma nousee ylöspäin, niin eikös silloin isompi osa lämmöstä jää vahvistimen sisälle
Ja tietokoneissahan yleensä on siilissä puhallin, ainakin mulla on.
Eli silloinhan ei ole merkitystä asennolla, kun lämpö hoidetaan puhaltamalla muualle.
Yhden Kenwoodin vahvarin olen saanut hajalle ylikuumenemisen takia, ja oli juuri ylösalaisin asennettuna.
Huoltomies joka sen tutki ja korjasi, sanoi palamisen luultavammin johtuneen "katollaan" olemisesta.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Joo, ihan totta. Ainakin järkevältä kuulostaa tuo, että jäähtyy paremmin kun ei ole "selällään", kun kuuma ilma nousee rivoitettuun puoleen päin eikä piirilevy "kylve" kuumassa ilmassa.Jani kirjoitti:Tarkoitin siis, että lämpöä jää transistoreihin ja vahvistimen sisälle enemmän kuin normaaliasennossa.
Kun kerran jäähdyttävä pinta on trankun alapuolella ja lämmin ilma nousee ylöspäin, niin eikös silloin isompi osa lämmöstä jää vahvistimen sisälle
Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että oli vahvistin sitten miten päin vain, sen ympärillä pitäisi olla vapaata tilaa riittävästi, jossa jäähdyttävä ilma pääsee liikkumaan, tai sitten ilmanvaihto on hoidettava puhaltimilla, niin kuin jo tuossa sanottiinkin.
Jonkin verran jäähdytykseen luulisi vaikuttavan myös vaffarin kiinnityskin, esim. tasaiseen peltiin kiinnitettynä (pohja koskettaa) jäähtyy varmasti paremmin. Tuosta maadoituspisteen ja vahvistimen kuoren väliin syntyvästä jännite-erosta sen verran, ettei pitäisi olla mitään merkitystä, kunhan maan ottaa vahvistimen vierestä.
Varmmankin on näin että asennus paikan tuuletus on ratkaisevin seikka, eikä se onko vahvistin ylösalaisin vaiko oikeinpäin, ne päätetransistorithan sen lämmön suurimmaksi osaksi juuri tuottaa, josta se johdetaan johonkin alumiinisiiliin, ja se miten tästä alumiinista poistuu lämmin eteenpäin, on sitte se jolle on jotain tehtävissä paikkaa valitessa.
Kyllä Mersu on aina Mersu
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)





