Rakensin äänentoistoa W124

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jani kirjoitti:No ne päätetransistorit on yleensä ruuvattu vahvarin kuoreen yläpuolelle, eli lämpö siirtyy suoraan ylöspäin jäähdetyselementtinä toimivaan koteloon.
Kun vahvari on ylösalaisin nousee suurin osa lämmöstä transistoreihin :roll:
Elikkä ne eivät jäähdy niinkuin pitäisi.
Yleensähän vahvareissa on ylikuumenemis-suoja, mutta sekään ei aina auta.
Saattaa tulla toimitasavut pihalle jos enempi luukuttaa.
Eri asia sitten jos on puhaltimia tms apuna.
Niinhän se on... Ei vaan äskettäin taas kerran "aivot toiminu" :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Notna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.12.2004 19:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Notna »

Juu toi on kyllä totta!
Saisivat kyllä pistää jo valmiiksi vahvistimien mukaan jotku irralliset lisäkiinnikkeet että sais ne sinne hattuhyllyyn oikein päin ja jäisi jonkunlainen ilmarako.
Monet jotka tarvitsee sitä säilytys tilaa siellä kontissa kuitenkin juotuu laittaan sinne hattyhyllyn alapuolelle sen vahvistimen piiloon :roll:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mä myös laitoin vaan säilytystilan takia sen vahvarin sinne hattuhyllyyn. Nyt saa napattua subbarikotelon kätevästi lennossa pois jos tarvii lisätilaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Jani kirjoitti:No ne päätetransistorit on yleensä ruuvattu vahvarin kuoreen yläpuolelle, eli lämpö siirtyy suoraan ylöspäin jäähdetyselementtinä toimivaan koteloon.
Kun vahvari on ylösalaisin nousee suurin osa lämmöstä transistoreihin
Onko faktaa? Tuntuu kyllä ettei tuo pidä paikkaansa. Lämmön johtuminen metallissa ei muutu nimittäin yhtään mihinkään, vaikka metallin asento eli lämmön johtumissuunta olisi mikä tahansa (painovoimalla ei merkitystä).

Lämpö nousee kyllä ilmassa ylöspäin, koska lämmin ilma on kylmää kevyempää. Vahvistimen kuori käsittääkseni jäähdyttää siihen pultattuja transistoreita kaikissa asennoissa, koska sen pinta-ala on suuri, jolloin vahvistinta ympäröivä ilma jäähdyttää sitä riittävästi, jotta transistorien tuottama lämpö saadaan kuoresta pois.

Tuolla logiikalla, että vahvistimen ollessa ylösalaisin lämpö siirtyy transistoreihin, pitäisi myös esim. tietokoneet sijoittaa aina niin päin, että jäähdytyssiili olisi aina prosessorin yläpuolella. :)

Edit: ei ohutta, vaan kylmää ilmaa
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

m4rcuz kirjoitti:[Onko faktaa? Tuntuu kyllä ettei tuo pidä paikkaansa. Lämmön johtuminen metallissa ei muutu nimittäin yhtään mihinkään, vaikka metallin asento eli lämmön johtumissuunta olisi mikä tahansa (painovoimalla ei merkitystä).

Lämpö nousee kyllä ilmassa ylöspäin, koska lämmin ilma on kylmää kevyempää. Vahvistimen kuori käsittääkseni jäähdyttää siihen pultattuja transistoreita kaikissa asennoissa, koska sen pinta-ala on suuri, jolloin vahvistinta ympäröivä ilma jäähdyttää sitä riittävästi, jotta transistorien tuottama lämpö saadaan kuoresta pois.

Tuolla logiikalla, että vahvistimen ollessa ylösalaisin lämpö siirtyy transistoreihin, pitäisi myös esim. tietokoneet sijoittaa aina niin päin, että jäähdytyssiili olisi aina prosessorin yläpuolella. :)
Juu, ei muutu lämmön johtuminen mihinkään.
Tarkoitin siis, että lämpöä jää transistoreihin ja vahvistimen sisälle enemmän kuin normaaliasennossa.
Kun kerran jäähdyttävä pinta on trankun alapuolella ja lämmin ilma nousee ylöspäin, niin eikös silloin isompi osa lämmöstä jää vahvistimen sisälle :roll:
Ja tietokoneissahan yleensä on siilissä puhallin, ainakin mulla on.
Eli silloinhan ei ole merkitystä asennolla, kun lämpö hoidetaan puhaltamalla muualle.

Yhden Kenwoodin vahvarin olen saanut hajalle ylikuumenemisen takia, ja oli juuri ylösalaisin asennettuna.
Huoltomies joka sen tutki ja korjasi, sanoi palamisen luultavammin johtuneen "katollaan" olemisesta.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Notna
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.12.2004 19:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Notna »

Saatat kyllä m4rcuz olla oikeassa, ja varmaan oletkin.
Tietokoneessa asia on kuitenkin vähän eri asia kun siellä on ihan erilliset tuulettimet hoitamassa sen siilin jäähdytyksen. Ja on sitä tilaakin siellä kotelossa enemmän.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Jani kirjoitti:Tarkoitin siis, että lämpöä jää transistoreihin ja vahvistimen sisälle enemmän kuin normaaliasennossa.
Kun kerran jäähdyttävä pinta on trankun alapuolella ja lämmin ilma nousee ylöspäin, niin eikös silloin isompi osa lämmöstä jää vahvistimen sisälle
Joo, ihan totta. Ainakin järkevältä kuulostaa tuo, että jäähtyy paremmin kun ei ole "selällään", kun kuuma ilma nousee rivoitettuun puoleen päin eikä piirilevy "kylve" kuumassa ilmassa.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että oli vahvistin sitten miten päin vain, sen ympärillä pitäisi olla vapaata tilaa riittävästi, jossa jäähdyttävä ilma pääsee liikkumaan, tai sitten ilmanvaihto on hoidettava puhaltimilla, niin kuin jo tuossa sanottiinkin.

Jonkin verran jäähdytykseen luulisi vaikuttavan myös vaffarin kiinnityskin, esim. tasaiseen peltiin kiinnitettynä (pohja koskettaa) jäähtyy varmasti paremmin. Tuosta maadoituspisteen ja vahvistimen kuoren väliin syntyvästä jännite-erosta sen verran, ettei pitäisi olla mitään merkitystä, kunhan maan ottaa vahvistimen vierestä.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Varmmankin on näin että asennus paikan tuuletus on ratkaisevin seikka, eikä se onko vahvistin ylösalaisin vaiko oikeinpäin, ne päätetransistorithan sen lämmön suurimmaksi osaksi juuri tuottaa, josta se johdetaan johonkin alumiinisiiliin, ja se miten tästä alumiinista poistuu lämmin eteenpäin, on sitte se jolle on jotain tehtävissä paikkaa valitessa.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Vastaa Viestiin