Se on vain niin tyylikästä katsoa jossain kadulla kun mersumies pitää ovea auki ja samalla kokeilee tyylikkäästi ovessa roikkumalla jalallansa onko käsijarru, vai pitäisikö sanoa jalkajarru päällä. Taisi tosiaan olla suunnittelijoilla tilapäisesti vähähappista verta päässä, kun käsijarru kahvan menivät suunnittelemaan.
Ville Komulainen kirjoitti:Omista autoistani olen säätänyt vaijerit löysälle, koska ajattuksena oli että jos vaijerit ei ryytyisi kun joutuu liikkumaan enemmän
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen että miksi w201:ssä on käsijarru:
Siksi koska auto on suunniteltu nuorille ikäluokille jotka tunnetustu tykkäävät pelleillä liikenteessä käsijarrulla, niin onhan autoon sellainen laitettava jotta ei tule ihan pappastatusta ja jotta voi esitellä orastavia kilpa-ajajan taitoja korson keskustan torin grillin ympärillä. ( tai missä hyvänsä)
Tulipa mieleeni, jotta amerikkalaiset tuota jalkamallia suosivat. Miten mahtaa olla noissa vähän sporttisimmissa jenkkipeleissä, vetessä tai trans-amissa yms. vekottimissa, tuo jarrukonstruktio... Antaako 'pappamalli'-nimitys oikeutta jalkajarrutoteutukselle?
Voimalla sitä autoa heitellään eikä käsijarrulla... Käsijarru ajossa on noita etuvetoisten kotkotuksia.
dieselflosse kirjoitti:Tulipa mieleeni, jotta amerikkalaiset tuota jalkamallia suosivat. Miten mahtaa olla noissa vähän sporttisimmissa jenkkipeleissä, vetessä tai trans-amissa yms. vekottimissa, tuo jarrukonstruktio... .
Satunnaisotannalla voisi väittää, että jalallahan noissa jarru lukitaan.
Yksi huonopuoli tulikin mieleen tuosta jalkapysäköintijarrusta.Oikein jyrkässä mäessä olisi mukavampi lähteä paikaltaan jos olisi oikea käsijarru.Jollain nipponi kytkimellä olisikin mahdoton tehtävä.
AM kirjoitti:Yksi huonopuoli tulikin mieleen tuosta jalkapysäköintijarrusta.Oikein jyrkässä mäessä olisi mukavampi lähteä paikaltaan jos olisi oikea käsijarru.Jollain nipponi kytkimellä olisikin mahdoton tehtävä.
Meinaatko sellaista 'ASR-käyttöä' , jolla pyritään estämään sutiminen? Muutoinhan tuo mäkilähtö on mitä helpoin jalkajarrun kanssa. Vapautushan on käsinupilla...
En mitään "lukkoperäksi käsijarrulla" yritystä tarkoittanut,vaan ihan normaalia mäestä lähtöä.
Vaikka kohta 400tkm olen tuolla autolla ajellut niin eipä ole tullut edes testattua tuota seisontajarrua mäkilähdöissä.Ehkä johtuu siitä että aika harvoin tulee kuitenkaan noin mäkisissä kaupungeissa ajeltua.Ja hyvähän mersu on kuitenkin saada lähdölle pelkällä kytkimen käytölläkin.Jotenkin vaan tuntuisi hankalalle/hitaalle laitaa välillä vapaalle,jarru päälle ja sitten taas vaihdetta jne.
Käsijarrun käyttö tällaisessa tilanteessa jotenkin tuntuisi helpommalta.Mutta kuitenkin pieni haitta kun hyviä puolia löytyy enemmän.
Automaatti ei paljoo kässäriä tarvi mäkilähdössä...
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
Vuoden '88-mallissa taas oli ns. normaali keskikonsolikässäri. Jos itse aiheeseen mennään, niin jalkakäyttöinen systeemi on toimiva normaalitilanteessa. Manuaalin kanssa tosin joskus tulee käsijarrua ikävä hankalissa mäkilähdöissä.
Mutta kyllä perinteinen vedettävä sateenvarjokahva kojetaulun alla on sentään kunkku, mm. rättärissä tällainen oli
silloin kun nismosta mersuun vaihtoi niin pari kertaa tuli keskellä olevaa käsijarrua ikävä, ja siis juuri mäkilähdöissä. Äkkiäkös kyllä tottui lähtemään ihan kytkimellä mäestä.
mukavahan se on kun siinä keskellä on enempi tilaa, vielä pitäisi jonain päivänä käsinoja siihen hommata
Aikaisemmin ei tullut kiinnitettyä asiaan paljon huomiota:automaatti P-asentoon pysäköitäessä ja menoks,mutta tänä talvena saanut käskeä autoa kovemmalla kädellä u-rampeissa.Onkohan sitten edessä huonommat renkaat,vai liukkaammat kelit,mutta käsijarru keskikonsolissa on pelastanut ulkopuoliselta hinausavulta!
Käsijarru on ralliautoissa kätevä, mutta jalkajarru tuo arvokkuutta.
Ajatelkaa sitä juhlavaa tunnetta, kylmiä väreitä kyydissä istujien selkäpiissä, kun mersukuski polkee auton seis; tuo arvokas, huomiota herättävä polkaisu narahduksineen kuskin jalkatilasta; tuo diiselin vakaa nakutus, joka muistuttaa pellin alla piilevästä varmasta voimasta, joka vain odottaa, että sitä vielä kahlitseva ies vapautettaisiin: vain veto ratin vierestä kahvasta, ja ratsu saisi antaa kannettavilleen uljasta kyytiä läpi Pohjolan talvisten maisemien - tai valkean kesäyön - ja vielä tuo arvokkuutta huokuva tähti auton keulalla, joka on yhtä ylevä kuin ne haaveet, joita kyytiläisten mielessä silloin liikkuu: "Olisinpa minäkin vielä joskus mersukuski...".
en kanssa ymmärrä mikse on tehty siihe keski konsoliin?mutta kyllä se ois munkin miälestä parempi olla polkimella.tuskin se sitä varte siihen on laitettu että pystyy paremmin käsijarru käännöksiä tekeen koska se on kuitenki takaveto
W123 300D -78,lihamersu niin mersujensa mersu niin ääreismersu!!
Alkuperäiseen kysymykseen; niin maahantuojan sisäiseen käyttöön tarkoitettu esitelmä W201:stä vuodelta -82 mainitsee seisontajarrun olevan keskellä kuljettajan jalkatilan takaamiseksi. Mene ja tiedä, mutta onko näin kun autoja aletaan liiaksi pienentämään niin pitää jo hallintalaitteita alkaa siirtelemään paikoiltaan.
Jalalla poljettavaan on totuttu, mutta keskikonsoliin sijoitetulla on omat puolensa. Toisaalta konsolissa se veisi vain tilaa keskikyynärnojalta ja laajalta velour-mattopohjaiselta säilytyslokerolta
Niin... suunnittelijat + johtokunta... ketkäs muutkaan...
Silloin 70-luvun lopussa oli vielä piirrustuspöydillä suunnitelmat 3-ovisesta pikkumersusta (Golf-muoto), ja reippaasti lyhyemmästä, mutta kuten tiedämme niin onneksi 4-ovinen siitä kuitenkin tuli. Mitä muistan niitä kuvia niin keula oli tietenkin hervottoman pitkä verraten muuhun koriin, mikä viittaisi pitkittäisesti sijoitettuun moottoriin ja takavetoon.
Varmasti tämmönen etuvetosuunnitelmakin oli, siitä nyt ei muistin syövereissä vain ole niin tarkkaa kuvaa. Oisko tämä pikkuautosuuntaus ollut jotenkin seurausta energiakriisistä ja hiukan aiemmin tapahtuneen Audi-merkin myymisestä, tai ehkä suunnittelu aloitetiin jo Audin aikana...
Pitäs paneutua aiheeseen ja lukasta pölysiä lehtiä...
http://www.ajovalo.net/Historia/mb_190.htm
"Uuden mallin kehittelyyn oli uhrattu aikaa lähes kymmenen vuotta. Myös etuvetoa sanottiin harkitun, mutta 190 oli kuitenkin perinteinen takavetoinen"