Miksi W201:ssä on käsijarru keskellä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Se on vain niin tyylikästä katsoa jossain kadulla kun mersumies pitää ovea auki ja samalla kokeilee tyylikkäästi ovessa roikkumalla jalallansa onko käsijarru, vai pitäisikö sanoa jalkajarru päällä. Taisi tosiaan olla suunnittelijoilla tilapäisesti vähähappista verta päässä, kun käsijarru kahvan menivät suunnittelemaan. :wink: 8) :D
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Ville Komulainen kirjoitti:Omista autoistani olen säätänyt vaijerit löysälle, koska ajattuksena oli että jos vaijerit ei ryytyisi kun joutuu liikkumaan enemmän
Tuo on muuten varmasti ihan totta. :idea:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen että miksi w201:ssä on käsijarru:
Siksi koska auto on suunniteltu nuorille ikäluokille jotka tunnetustu tykkäävät pelleillä liikenteessä käsijarrulla, niin onhan autoon sellainen laitettava jotta ei tule ihan pappastatusta ja jotta voi esitellä orastavia kilpa-ajajan taitoja korson keskustan torin grillin ympärillä. ( tai missä hyvänsä)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jenkeistä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tulipa mieleeni, jotta amerikkalaiset tuota jalkamallia suosivat. Miten mahtaa olla noissa vähän sporttisimmissa jenkkipeleissä, vetessä tai trans-amissa yms. vekottimissa, tuo jarrukonstruktio... Antaako 'pappamalli'-nimitys oikeutta jalkajarrutoteutukselle?

Voimalla sitä autoa heitellään eikä käsijarrulla... Käsijarru ajossa on noita etuvetoisten kotkotuksia.
Terveisin
Tero
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

190d:llä???
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Automaattisesti

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ponton kirjoitti:190d:llä???
190D AUTOMATIC:lla 8)
Terveisin
Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jenkeistä

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dieselflosse kirjoitti:Tulipa mieleeni, jotta amerikkalaiset tuota jalkamallia suosivat. Miten mahtaa olla noissa vähän sporttisimmissa jenkkipeleissä, vetessä tai trans-amissa yms. vekottimissa, tuo jarrukonstruktio... .
Satunnaisotannalla voisi väittää, että jalallahan noissa jarru lukitaan.

Vuoden 2005 Corvettessa ei ole jalkakäsijarrua:

http://www.corvettemuseum.com/specs/2005/detail17.htm

Vuoden –79 Trans Amissa on:

http://pontiac.sk/graphics/gallery/full/79ta21.4.jpg

Ja myös –69 Camarossa

http://www.collectormotors.com/Cortez/interior.html

Ja mm. 80-luvun öky-Corvettessa näkyisi olevan jalkakäyttöinen seisontajarru:

http://image.nettiauto.com/extra/carimg ... 60c730.jpg
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Ostakaa niitä 300 Pömpöttimiä ja leikkikää niillä.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

201 on ralliauto ;) niissä on käkkäri
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tovayryn kirjoitti:201 on ralliauto ;) niissä on käkkäri
niin näitä W201siä on aika paljon tuolla ralli teillä. kuten oli viimeviikonloppuna vanajanlinna-ralleissakin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Yksi huonopuoli tulikin mieleen tuosta jalkapysäköintijarrusta.Oikein jyrkässä mäessä olisi mukavampi lähteä paikaltaan jos olisi oikea käsijarru.Jollain nipponi kytkimellä olisikin mahdoton tehtävä.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

AM kirjoitti:Yksi huonopuoli tulikin mieleen tuosta jalkapysäköintijarrusta.Oikein jyrkässä mäessä olisi mukavampi lähteä paikaltaan jos olisi oikea käsijarru.Jollain nipponi kytkimellä olisikin mahdoton tehtävä.
Meinaatko sellaista 'ASR-käyttöä' , jolla pyritään estämään sutiminen? Muutoinhan tuo mäkilähtö on mitä helpoin jalkajarrun kanssa. Vapautushan on käsinupilla...
Terveisin
Tero
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

En mitään "lukkoperäksi käsijarrulla" yritystä tarkoittanut,vaan ihan normaalia mäestä lähtöä.
Vaikka kohta 400tkm olen tuolla autolla ajellut niin eipä ole tullut edes testattua tuota seisontajarrua mäkilähdöissä.Ehkä johtuu siitä että aika harvoin tulee kuitenkaan noin mäkisissä kaupungeissa ajeltua.Ja hyvähän mersu on kuitenkin saada lähdölle pelkällä kytkimen käytölläkin.Jotenkin vaan tuntuisi hankalalle/hitaalle laitaa välillä vapaalle,jarru päälle ja sitten taas vaihdetta jne.
Käsijarrun käyttö tällaisessa tilanteessa jotenkin tuntuisi helpommalta.Mutta kuitenkin pieni haitta kun hyviä puolia löytyy enemmän.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tavallista jarrua käyttää vaan..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Automaatti ei paljoo kässäriä tarvi mäkilähdössä... :lol:
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Jenkeistä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Vuoden –79 Trans Amissa on:
http://pontiac.sk/graphics/gallery/full/79ta21.4.jpg
Vuoden '88-mallissa taas oli ns. normaali keskikonsolikässäri. Jos itse aiheeseen mennään, niin jalkakäyttöinen systeemi on toimiva normaalitilanteessa. Manuaalin kanssa tosin joskus tulee käsijarrua ikävä hankalissa mäkilähdöissä.
Mutta kyllä perinteinen vedettävä sateenvarjokahva kojetaulun alla on sentään kunkku, mm. rättärissä tällainen oli :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Re: Jenkeistä

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Kaapo kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Mutta kyllä perinteinen vedettävä sateenvarjokahva kojetaulun alla on sentään kunkku, mm. rättärissä tällainen oli :shock:
Eikös tuollainen ole "vanhemmissa" mersuissakin :?: :?
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

silloin kun nismosta mersuun vaihtoi niin pari kertaa tuli keskellä olevaa käsijarrua ikävä, ja siis juuri mäkilähdöissä. Äkkiäkös kyllä tottui lähtemään ihan kytkimellä mäestä.

mukavahan se on kun siinä keskellä on enempi tilaa, vielä pitäisi jonain päivänä käsinoja siihen hommata
W124 200 -85
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Aikaisemmin ei tullut kiinnitettyä asiaan paljon huomiota:automaatti P-asentoon pysäköitäessä ja menoks,mutta tänä talvena saanut käskeä autoa kovemmalla kädellä u-rampeissa.Onkohan sitten edessä huonommat renkaat,vai liukkaammat kelit,mutta käsijarru keskikonsolissa on pelastanut ulkopuoliselta hinausavulta!
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jenkeistä

Viesti Kirjoittaja Aku P »

SLC-450 kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Mutta kyllä perinteinen vedettävä sateenvarjokahva kojetaulun alla on sentään kunkku, mm. rättärissä tällainen oli :shock:
Eikös tuollainen ole "vanhemmissa" mersuissakin :?: :?
W111:ssa ainakin, muistaakseni W114/115 on sitten jo jalkapoljinkäsijarrulla.

:roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jpitkaniemi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja jpitkaniemi »

Käsijarru on ralliautoissa kätevä, mutta jalkajarru tuo arvokkuutta.

Ajatelkaa sitä juhlavaa tunnetta, kylmiä väreitä kyydissä istujien selkäpiissä, kun mersukuski polkee auton seis; tuo arvokas, huomiota herättävä polkaisu narahduksineen kuskin jalkatilasta; tuo diiselin vakaa nakutus, joka muistuttaa pellin alla piilevästä varmasta voimasta, joka vain odottaa, että sitä vielä kahlitseva ies vapautettaisiin: vain veto ratin vierestä kahvasta, ja ratsu saisi antaa kannettavilleen uljasta kyytiä läpi Pohjolan talvisten maisemien - tai valkean kesäyön - ja vielä tuo arvokkuutta huokuva tähti auton keulalla, joka on yhtä ylevä kuin ne haaveet, joita kyytiläisten mielessä silloin liikkuu: "Olisinpa minäkin vielä joskus mersukuski...". :lol:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No nyt pistelee kyllä jpitkäniemi niin runollista, että...
Mutta noinhan se asia on! :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
tuappi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 24.03.2005 19:57
Paikkakunta: Viljakkala

Viesti Kirjoittaja tuappi »

en kanssa ymmärrä mikse on tehty siihe keski konsoliin?mutta kyllä se ois munkin miälestä parempi olla polkimella.tuskin se sitä varte siihen on laitettu että pystyy paremmin käsijarru käännöksiä tekeen koska se on kuitenki takaveto :wink:
W123 300D -78,lihamersu niin mersujensa mersu niin ääreismersu!!
mika,
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 20.07.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja mika, »

kyllähän tuota 190 mesee etuvetoiseksikin harkittiin
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

mika, kirjoitti:kyllähän tuota 190 mesee etuvetoiseksikin harkittiin
Kuka hullu ??? :shock: :shock: :shock: Mistä moinen tieto ?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eio tullu käsijarrua paljon käytettyä, aina jätän vaihteelle :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Alkuperäiseen kysymykseen; niin maahantuojan sisäiseen käyttöön tarkoitettu esitelmä W201:stä vuodelta -82 mainitsee seisontajarrun olevan keskellä kuljettajan jalkatilan takaamiseksi. Mene ja tiedä, mutta onko näin kun autoja aletaan liiaksi pienentämään niin pitää jo hallintalaitteita alkaa siirtelemään paikoiltaan.

Jalalla poljettavaan on totuttu, mutta keskikonsoliin sijoitetulla on omat puolensa. Toisaalta konsolissa se veisi vain tilaa keskikyynärnojalta ja laajalta velour-mattopohjaiselta säilytyslokerolta :wink: :)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

XUX63 kirjoitti:
mika, kirjoitti:kyllähän tuota 190 mesee etuvetoiseksikin harkittiin
Kuka hullu ??? :shock: :shock: :shock: Mistä moinen tieto ?
Niin... suunnittelijat + johtokunta... ketkäs muutkaan...
Silloin 70-luvun lopussa oli vielä piirrustuspöydillä suunnitelmat 3-ovisesta pikkumersusta (Golf-muoto), ja reippaasti lyhyemmästä, mutta kuten tiedämme niin onneksi 4-ovinen siitä kuitenkin tuli. Mitä muistan niitä kuvia niin keula oli tietenkin hervottoman pitkä verraten muuhun koriin, mikä viittaisi pitkittäisesti sijoitettuun moottoriin ja takavetoon.
Varmasti tämmönen etuvetosuunnitelmakin oli, siitä nyt ei muistin syövereissä vain ole niin tarkkaa kuvaa. Oisko tämä pikkuautosuuntaus ollut jotenkin seurausta energiakriisistä ja hiukan aiemmin tapahtuneen Audi-merkin myymisestä, tai ehkä suunnittelu aloitetiin jo Audin aikana... :?:
Pitäs paneutua aiheeseen ja lukasta pölysiä lehtiä...
mika,
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 20.07.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja mika, »

http://www.ajovalo.net/Historia/mb_190.htm
"Uuden mallin kehittelyyn oli uhrattu aikaa lähes kymmenen vuotta. Myös etuvetoa sanottiin harkitun, mutta 190 oli kuitenkin perinteinen takavetoinen"
wannabee mersusti
Vastaa Viestiin