Miksi W201:ssä on käsijarru keskellä?
- JohtajanTähti
- Vakiokalustoa

- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
- Paikkakunta: Helsinki
Se on vain niin tyylikästä katsoa jossain kadulla kun mersumies pitää ovea auki ja samalla kokeilee tyylikkäästi ovessa roikkumalla jalallansa onko käsijarru, vai pitäisikö sanoa jalkajarru päällä. Taisi tosiaan olla suunnittelijoilla tilapäisesti vähähappista verta päässä, kun käsijarru kahvan menivät suunnittelemaan.

Mersulla mennään eikä meinata!
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen että miksi w201:ssä on käsijarru:
Siksi koska auto on suunniteltu nuorille ikäluokille jotka tunnetustu tykkäävät pelleillä liikenteessä käsijarrulla, niin onhan autoon sellainen laitettava jotta ei tule ihan pappastatusta ja jotta voi esitellä orastavia kilpa-ajajan taitoja korson keskustan torin grillin ympärillä. ( tai missä hyvänsä)
Siksi koska auto on suunniteltu nuorille ikäluokille jotka tunnetustu tykkäävät pelleillä liikenteessä käsijarrulla, niin onhan autoon sellainen laitettava jotta ei tule ihan pappastatusta ja jotta voi esitellä orastavia kilpa-ajajan taitoja korson keskustan torin grillin ympärillä. ( tai missä hyvänsä)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- dieselflosse
- Valvoja

- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jenkeistä
Terve!
Tulipa mieleeni, jotta amerikkalaiset tuota jalkamallia suosivat. Miten mahtaa olla noissa vähän sporttisimmissa jenkkipeleissä, vetessä tai trans-amissa yms. vekottimissa, tuo jarrukonstruktio... Antaako 'pappamalli'-nimitys oikeutta jalkajarrutoteutukselle?
Voimalla sitä autoa heitellään eikä käsijarrulla... Käsijarru ajossa on noita etuvetoisten kotkotuksia.
Tulipa mieleeni, jotta amerikkalaiset tuota jalkamallia suosivat. Miten mahtaa olla noissa vähän sporttisimmissa jenkkipeleissä, vetessä tai trans-amissa yms. vekottimissa, tuo jarrukonstruktio... Antaako 'pappamalli'-nimitys oikeutta jalkajarrutoteutukselle?
Voimalla sitä autoa heitellään eikä käsijarrulla... Käsijarru ajossa on noita etuvetoisten kotkotuksia.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja

- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Jenkeistä
Satunnaisotannalla voisi väittää, että jalallahan noissa jarru lukitaan.dieselflosse kirjoitti:Tulipa mieleeni, jotta amerikkalaiset tuota jalkamallia suosivat. Miten mahtaa olla noissa vähän sporttisimmissa jenkkipeleissä, vetessä tai trans-amissa yms. vekottimissa, tuo jarrukonstruktio... .
Vuoden 2005 Corvettessa ei ole jalkakäsijarrua:
http://www.corvettemuseum.com/specs/2005/detail17.htm
Vuoden –79 Trans Amissa on:
http://pontiac.sk/graphics/gallery/full/79ta21.4.jpg
Ja myös –69 Camarossa
http://www.collectormotors.com/Cortez/interior.html
Ja mm. 80-luvun öky-Corvettessa näkyisi olevan jalkakäyttöinen seisontajarru:
http://image.nettiauto.com/extra/carimg ... 60c730.jpg
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- dieselflosse
- Valvoja

- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Meinaatko sellaista 'ASR-käyttöä' , jolla pyritään estämään sutiminen? Muutoinhan tuo mäkilähtö on mitä helpoin jalkajarrun kanssa. Vapautushan on käsinupilla...AM kirjoitti:Yksi huonopuoli tulikin mieleen tuosta jalkapysäköintijarrusta.Oikein jyrkässä mäessä olisi mukavampi lähteä paikaltaan jos olisi oikea käsijarru.Jollain nipponi kytkimellä olisikin mahdoton tehtävä.
Terveisin
Tero
Tero
En mitään "lukkoperäksi käsijarrulla" yritystä tarkoittanut,vaan ihan normaalia mäestä lähtöä.
Vaikka kohta 400tkm olen tuolla autolla ajellut niin eipä ole tullut edes testattua tuota seisontajarrua mäkilähdöissä.Ehkä johtuu siitä että aika harvoin tulee kuitenkaan noin mäkisissä kaupungeissa ajeltua.Ja hyvähän mersu on kuitenkin saada lähdölle pelkällä kytkimen käytölläkin.Jotenkin vaan tuntuisi hankalalle/hitaalle laitaa välillä vapaalle,jarru päälle ja sitten taas vaihdetta jne.
Käsijarrun käyttö tällaisessa tilanteessa jotenkin tuntuisi helpommalta.Mutta kuitenkin pieni haitta kun hyviä puolia löytyy enemmän.
Vaikka kohta 400tkm olen tuolla autolla ajellut niin eipä ole tullut edes testattua tuota seisontajarrua mäkilähdöissä.Ehkä johtuu siitä että aika harvoin tulee kuitenkaan noin mäkisissä kaupungeissa ajeltua.Ja hyvähän mersu on kuitenkin saada lähdölle pelkällä kytkimen käytölläkin.Jotenkin vaan tuntuisi hankalalle/hitaalle laitaa välillä vapaalle,jarru päälle ja sitten taas vaihdetta jne.
Käsijarrun käyttö tällaisessa tilanteessa jotenkin tuntuisi helpommalta.Mutta kuitenkin pieni haitta kun hyviä puolia löytyy enemmän.
- jytäkkä
- Mersumies

- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Automaatti ei paljoo kässäriä tarvi mäkilähdössä... 
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Re: Jenkeistä
Vuoden '88-mallissa taas oli ns. normaali keskikonsolikässäri. Jos itse aiheeseen mennään, niin jalkakäyttöinen systeemi on toimiva normaalitilanteessa. Manuaalin kanssa tosin joskus tulee käsijarrua ikävä hankalissa mäkilähdöissä.Aku P kirjoitti: Vuoden –79 Trans Amissa on:
http://pontiac.sk/graphics/gallery/full/79ta21.4.jpg
Mutta kyllä perinteinen vedettävä sateenvarjokahva kojetaulun alla on sentään kunkku, mm. rättärissä tällainen oli
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Jenkeistä
Eikös tuollainen ole "vanhemmissa" mersuissakinKaapo kirjoitti:Aku P kirjoitti:
Mutta kyllä perinteinen vedettävä sateenvarjokahva kojetaulun alla on sentään kunkku, mm. rättärissä tällainen oli
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Aikaisemmin ei tullut kiinnitettyä asiaan paljon huomiota:automaatti P-asentoon pysäköitäessä ja menoks,mutta tänä talvena saanut käskeä autoa kovemmalla kädellä u-rampeissa.Onkohan sitten edessä huonommat renkaat,vai liukkaammat kelit,mutta käsijarru keskikonsolissa on pelastanut ulkopuoliselta hinausavulta!
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: Jenkeistä
W111:ssa ainakin, muistaakseni W114/115 on sitten jo jalkapoljinkäsijarrulla.SLC-450 kirjoitti:Kaapo kirjoitti:Eikös tuollainen ole "vanhemmissa" mersuissakinAku P kirjoitti:
Mutta kyllä perinteinen vedettävä sateenvarjokahva kojetaulun alla on sentään kunkku, mm. rättärissä tällainen oli![]()
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
jpitkaniemi
- Sisäänajossa

- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
- Paikkakunta: Lempäälä
Käsijarru on ralliautoissa kätevä, mutta jalkajarru tuo arvokkuutta.
Ajatelkaa sitä juhlavaa tunnetta, kylmiä väreitä kyydissä istujien selkäpiissä, kun mersukuski polkee auton seis; tuo arvokas, huomiota herättävä polkaisu narahduksineen kuskin jalkatilasta; tuo diiselin vakaa nakutus, joka muistuttaa pellin alla piilevästä varmasta voimasta, joka vain odottaa, että sitä vielä kahlitseva ies vapautettaisiin: vain veto ratin vierestä kahvasta, ja ratsu saisi antaa kannettavilleen uljasta kyytiä läpi Pohjolan talvisten maisemien - tai valkean kesäyön - ja vielä tuo arvokkuutta huokuva tähti auton keulalla, joka on yhtä ylevä kuin ne haaveet, joita kyytiläisten mielessä silloin liikkuu: "Olisinpa minäkin vielä joskus mersukuski...".
Ajatelkaa sitä juhlavaa tunnetta, kylmiä väreitä kyydissä istujien selkäpiissä, kun mersukuski polkee auton seis; tuo arvokas, huomiota herättävä polkaisu narahduksineen kuskin jalkatilasta; tuo diiselin vakaa nakutus, joka muistuttaa pellin alla piilevästä varmasta voimasta, joka vain odottaa, että sitä vielä kahlitseva ies vapautettaisiin: vain veto ratin vierestä kahvasta, ja ratsu saisi antaa kannettavilleen uljasta kyytiä läpi Pohjolan talvisten maisemien - tai valkean kesäyön - ja vielä tuo arvokkuutta huokuva tähti auton keulalla, joka on yhtä ylevä kuin ne haaveet, joita kyytiläisten mielessä silloin liikkuu: "Olisinpa minäkin vielä joskus mersukuski...".
Alkuperäiseen kysymykseen; niin maahantuojan sisäiseen käyttöön tarkoitettu esitelmä W201:stä vuodelta -82 mainitsee seisontajarrun olevan keskellä kuljettajan jalkatilan takaamiseksi. Mene ja tiedä, mutta onko näin kun autoja aletaan liiaksi pienentämään niin pitää jo hallintalaitteita alkaa siirtelemään paikoiltaan.
Jalalla poljettavaan on totuttu, mutta keskikonsoliin sijoitetulla on omat puolensa. Toisaalta konsolissa se veisi vain tilaa keskikyynärnojalta ja laajalta velour-mattopohjaiselta säilytyslokerolta

Jalalla poljettavaan on totuttu, mutta keskikonsoliin sijoitetulla on omat puolensa. Toisaalta konsolissa se veisi vain tilaa keskikyynärnojalta ja laajalta velour-mattopohjaiselta säilytyslokerolta
Niin... suunnittelijat + johtokunta... ketkäs muutkaan...XUX63 kirjoitti:Kuka hullu ???mika, kirjoitti:kyllähän tuota 190 mesee etuvetoiseksikin harkittiin![]()
![]()
Mistä moinen tieto ?
Silloin 70-luvun lopussa oli vielä piirrustuspöydillä suunnitelmat 3-ovisesta pikkumersusta (Golf-muoto), ja reippaasti lyhyemmästä, mutta kuten tiedämme niin onneksi 4-ovinen siitä kuitenkin tuli. Mitä muistan niitä kuvia niin keula oli tietenkin hervottoman pitkä verraten muuhun koriin, mikä viittaisi pitkittäisesti sijoitettuun moottoriin ja takavetoon.
Varmasti tämmönen etuvetosuunnitelmakin oli, siitä nyt ei muistin syövereissä vain ole niin tarkkaa kuvaa. Oisko tämä pikkuautosuuntaus ollut jotenkin seurausta energiakriisistä ja hiukan aiemmin tapahtuneen Audi-merkin myymisestä, tai ehkä suunnittelu aloitetiin jo Audin aikana...
Pitäs paneutua aiheeseen ja lukasta pölysiä lehtiä...
http://www.ajovalo.net/Historia/mb_190.htm
"Uuden mallin kehittelyyn oli uhrattu aikaa lähes kymmenen vuotta. Myös etuvetoa sanottiin harkitun, mutta 190 oli kuitenkin perinteinen takavetoinen"
"Uuden mallin kehittelyyn oli uhrattu aikaa lähes kymmenen vuotta. Myös etuvetoa sanottiin harkitun, mutta 190 oli kuitenkin perinteinen takavetoinen"
wannabee mersusti


