Super-Turbo ja muu tekniikka

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

stonehead kirjoitti:saapa nähdä keneltä seuraavaksi lähtee ajokortti kuivuun...
Aivan :D

Pitää vaan yrittää malttaa mielensä eikä anna muitten kiusata. paitsi jos sattuu olemaan erittäin sopiva paikka vähän kokeilla :P
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Äläkää manatko, rouva sano että mun pitäis lähtee lapin reissulle kuskiksi... No, ens viikko meneekin sedanin puikoissa kaksinuomeroisilla teholuvuilla - siihen ei käsittääkseni edes korttia tartte :wink:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Nonniin...

Lumet on sulaneet jo näiltäkin korkeuksilta ja suvikumit, tosin viime vuotista vuosikertaa, on vaihdettu alle.

Nuo poijaat, joilla on kokemusta morkoolimoottorin keväällä aiheuttamista rampeista oikealle jalalle, olivat oikeessa taas kerran :cry:

Eipäs löydy laatikon modulaattorista tarpeeksi kierroksia että pitoa löytyis nyt kun rengas vähän pitää. En ala tuota momenttiavaimella vääntämään :lol: vaan taitaa käydä lintan tie 5-tietä alaspäin.

Ahtopaineet tuntuu nousevan sulalla paljon herkemmin ja ehkä jotain vaikutti myös pipercrossin peseminen ja öljyäminen. Piperihän meni jo kertaalleen ruttuunkin testaillessa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

XUX63 kirjoitti:Eipäs löydy laatikon modulaattorista tarpeeksi kierroksia että pitoa löytyis nyt kun rengas vähän pitää. En ala tuota momenttiavaimella vääntämään :lol: vaan taitaa käydä lintan tie 5-tietä alaspäin.
Kokeile ottaa laatikolle menevä alipaineletku irti modulaattorista. Jos vielä luistaa niin automaatti hoitoon. Modulaattoria pystyy itse muokkaamaan jonkin verran. Muokkasin omassa siten, että ilman kaasua ja pienellä kaasulla kulkee alipaine läpi. Mutta kun poljinta painaa hiemankin enemmän niin sulkee heti alipaineen. :arrow: Ei luista, mutta kylmänä ekat vaihdot pienellä kaasulla hieman kovat. Toimii kyllä hyvin. (saikohan tuosta nyt mitään selvää :?: :) )
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Samuli H kirjoitti:Kokeile ottaa laatikolle menevä alipaineletku irti modulaattorista. Jos vielä luistaa niin automaatti hoitoon. Modulaattoria pystyy itse muokkaamaan jonkin verran. Muokkasin omassa siten, että ilman kaasua ja pienellä kaasulla kulkee alipaine läpi. Mutta kun poljinta painaa hiemankin enemmän niin sulkee heti alipaineen. :arrow: Ei luista, mutta kylmänä ekat vaihdot pienellä kaasulla hieman kovat. Toimii kyllä hyvin. (saikohan tuosta nyt mitään selvää :?: :) )
Laatikolle menevä alipaineletku on irti koko ajan ja vaihdot on pintakaasulla ajettaessa "kovahkot" :wink: Laatikon kyljen modulaattorista menee seuraavaksi kierteet jos vielä vääntää tiukemmalle. Vähänkin kovemmilla ahdoilla meinaa kolmonen luistaa jos ei anna rauhassa lukittua kaasua löysäämällä - toisaalta välillä menee tosi nätisti eli voisi ajatella että on likaiset öljyt, väärä määrä tms. mutta kun ei. Taitaa olla pakka sekasin :lol: Kävin kokeileen miten käyttäytyy tuolla laatikolla ja 1,5 paineilla ja tehot jäi renkaista alle 300kW:n ja vääntö vähän vajaa 600Nm mutta pitää käydä sitten kesällä kokeilemassa kun kaikki on kesäsäädöissä.

Laatikko lähtee JarkkoS:n hoitoon muutaman viikon sisällä kun shift-kittejä tulee lisää.

Toinen pikaista updatea vaativa seikka on jarrut, jos meinaa käydä saksanmaalla reissussa niin vaatii samantyyppisen update kun Maurilla on meneillään.

H&R:ää, matalaprofiilisempia ja nopeusluokaltaan korkeempia kumeja katellaan myös sitten em. jälkeen.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kävin shift-kittejä odotellessa iskaritestissä taka-ajatuksena saada auton painojakauma selville normaalikuormalla.

Tavaraa oli kontissa sen verran kun siellä nyt yleensä sattuu lojumaan:

Kokonaispaino 1565Kg josta etupyörillä 725Kg ja takapyörillä 840Kg eli luokkaa 46/54 :shock: . Ei tuon pitäis juurikaan sutia - ehkä ennemminkin puskemisen puolelle menee eli ei ainakaan puolla lukkoperää lisäämään puskuefektiä.

Iskareissa oli edessä (konin sportit) ero 1% ja takana (orggis) 5% ero.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

XUX63 kirjoitti:Kokonaispaino 1565Kg josta etupyörillä 725Kg ja takapyörillä 840Kg eli luokkaa 46/54 :shock: . Ei tuon pitäis juurikaan sutia - ehkä ennemminkin puskemisen puolelle menee eli ei ainakaan puolla lukkoperää lisäämään puskuefektiä.
Oho, onpas kevyt. Paljonkos sitä roinaa siellä kontissa normaalisti on sitten?

Paino oli siis ilman kuskia?

Omassa oli jakauma 50/50, mutta keulalla ilmastoinnin hilut ym vähän tasoittaa. Tyhjäpaino oli 1670 kg.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mauri H. kirjoitti:Paljonkos sitä roinaa siellä kontissa normaalisti on sitten?
Valvoline VR1 Racing 10W-60 pönttö, lasinpesunestettä jos sattuu joskus tulemaan nokea myös tuulilasille :wink: , iso lenkkisarja, vähän meisseliä yms, pyöräkoukku... eilen oli pari keskusyksikköö kans, muutaman kilon kappale. Oli niillä äijillä niin kiire purkaa systeemiä etten ehtinyt tyhjentää autoo - tarkoitus oli.

Tuohan on aikalailla basic kaikkineen, ei oikeestaan muuta painavaa kuin automaatti ja turbo - on siinä sähkölasit 8)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

XUX63 kirjoitti:Kokonaispaino 1565Kg josta etupyörillä 725Kg ja takapyörillä 840Kg eli luokkaa 46/54 :shock: . Ei tuon pitäis juurikaan sutia - ehkä ennemminkin puskemisen puolelle menee eli ei ainakaan puolla lukkoperää lisäämään puskuefektiä.
Rajusti yleistettynä keulapainoinen puskee ja takapainoinen yliohjaa, näin siis esim ajettaessa tarpeeksi suurella parkkipaikalla vakiosäteistä ympyrää ja nostettaessa vauhtia hitaasti. Kaasunkäytöllähän voi toki puskevan takavedon saada yliohjautumaan. Lukkoperä vielä korostaa tällaista äkkinäistä käytöstä, kuten kirjoititkin. Eli kun molemmat takapyörät työntävät niin keulaa on vaikeampi poikkeuttaa suunnastaan -> puskee. Sitten survottaessa kaasua ja pidon irrotessa katoaa takaa pito kokonaan myös poikittaissuunnassa -> sladia tai pahimmassa tapauksesssa spinnaa.
So long, and thanks for all the fish
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jos takapainoinen yliohjaa niin miksi vanhakoppaista skodaa oli mahdoton saada sladiin lumella / parkkipaikalla ympyrää ajaessa? :)

Auto kääntyi, puski ja puski entistä enemmän jos yritti kaasulla saada sutimaan.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

e320 kirjoitti:Jos takapainoinen yliohjaa niin miksi vanhakoppaista skodaa oli mahdoton saada sladiin lumella / parkkipaikalla ympyrää ajaessa? :)
Kyseessä olikin raaka yleistys. Lopputulokseen vaikuttaa lisäksi pyörän tuentaratkaisut, painonsiirtymät, korin kallistus, renkaat jnejnejne.... Luulisin että tuossa tapauksessa on edessä kallistuksenvakaaja, mutta takana ei. Tämä johtaa yleensä puskevaan käytökseen.

Mutta eipä tästä kannata tässä topikissa ehkä enempää jauhaa.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Melitos kirjoitti:Rajusti yleistettynä keulapainoinen puskee ja takapainoinen yliohjaa, näin siis esim ajettaessa tarpeeksi suurella parkkipaikalla vakiosäteistä ympyrää ja nostettaessa vauhtia hitaasti. Kaasunkäytöllähän voi toki puskevan takavedon saada yliohjautumaan. Lukkoperä vielä korostaa tällaista äkkinäistä käytöstä, kuten kirjoititkin. Eli kun molemmat takapyörät työntävät niin keulaa on vaikeampi poikkeuttaa suunnastaan -> puskee. Sitten survottaessa kaasua ja pidon irrotessa katoaa takaa pito kokonaan myös poikittaissuunnassa -> sladia tai pahimmassa tapauksesssa spinnaa.
Tota noin, eikös se just ole toisin päin. Eli tietysti tiettynpisteeseen asti, jos sulla on takapainoinen, niin sehän on aliohjaava ja jos etupainoinen kulkine pyrkii olemaan yliohjaava, näin niikuin yleistäen :wink:

No toisaalta tähän loppu teoria, eli ainahan sitä autoa yritetään saamaan mahdollisimman neutraaliksi ja sen onnistuu tekemään alustan säädöillä niin etu- kuin takapainoisesta autosta. Mutta se on sitten taas ihan oma maailma ja sitä tuskin näissä haetaan :twisted:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

roliseva ääni

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Koneesta alkoi kuulua kummallinen rolina. Teräväkäyntinenhän tuo ennakosta ja syötöistä johtuen on mutta yhtäkkiä ilmeni lisäksi vähän semmoinen laakerivikaisen ääni :shock:

Ensiksi tarkistettiin ja kuunneltiin automaattia ettei siellä mikään värise kun joskus olen kuullut tomaatin "rolisevan" samantapaisella äänellä = kaikki ok!

Seuraavaksi meisselillä kuuntelua suutin kerrallaan vaikkei ääni oikein siihen viitannutkaan mutta kun äänsi niin ovelasti koko kone ettei sitä oikein pystynyt paikallistamaankaan = ei suuttimet kusseet eikä käynti ollut muutenkaan epätasainen - roliseva ääni vaan askarrutti.

Alimmainen (kampiakselin) kiilapyörä näytti väpättävän aavistuksen ja pyörän vulkanoinnin pettäminen alkoi epäilyttämään mutta ei, pultti oli löystynyt ??? No, tilaa ei ollut tarkempaan analyysiin kun syyläri on coolerista johtuen niin lähellä konetta mutta pultin sai kiristettyä. Kiristys auttoi ja ääni oli taas normaali n. 20-30km ajan jolloin taas sama väpätys alkoi.

Onko tullut muilla vastaavaa eteen ? Lienee edessä ainakin kampiakseliin tiivisteen liukurenkaan ja kiilan uusiminen vai meneeköhän vielä kiilapyöräkin uusiksi...??? :roll:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos kampiakselissa oleva kiilaura on vaurioitunut, on pahimmillaan kampuran vaihto edessä. Ei kyllä ihan helposti vaurioidu. Hihnapyörän navan saa onneksi vaihdettua ja niitä löytyy käytettynäkin.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Täytyy huomenna analysoida tilanne. Ainakin kuvan perusteella tarkasteltaessa kampuran ei pitäis olla ensimmäisenä tulilinjalla kun suttaamaanhan tuo ei ole vielä päässyt.

Kuva

En tosin tuota rakennetta niin tarkkaan vielä tunne että vaikee ottaa kantaa. Mutta kuvasta liukurengas 29 mennee vaihtoon, siihen kuuluva lieriösokka, jousiprikka (lautasjousi - miten vaan) ja akselin kiila. Ne on tilattu huomiseksi. Tuo jousiprikka on vaihtunut jossain vaiheessa jonkinlaiseen keskittävään versioon, oliskohan sellaisesta kellään tietoa että miten tuo toimii ja voiko sellaisen vaihtaa vanhempaan koneeseen... Hihnapyörän suhteen täytyy katsoa mikä on yleiskunto ja tehdä sitten päätöksiä sen perusteella ... Jos joku Oulun ympäristöstä sattuu lukemaan tämän ja tuollainen sattuu lojumaan hyllyssä niin yv:tä voi laittaa jo valmiiksi kaiken varalta.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sellainen tieto tähä lisää, että tuo värinän vaimennin on wissin mukaan kovin moottorikohtainen, mm. turbossa ja vaparissa erilainen. Lisäksi painotetaan, ettei niitä saa vaihtaa moottorista toiseen. Eli jos vaihtelee myös muista osia, niin sitten vain juuri samasta moottorityypistä olevia.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Perttu K kirjoitti:Sellainen tieto tähä lisää, että tuo värinän vaimennin on wissin mukaan kovin moottorikohtainen, mm. turbossa ja vaparissa erilainen. Lisäksi painotetaan, ettei niitä saa vaihtaa moottorista toiseen. Eli jos vaihtelee myös muista osia, niin sitten vain juuri samasta moottorityypistä olevia.
Hyvä pointti - Kiitos ! Toivottavasti huomenna ei tartte soitella naama punasena, suu kuivana ja puhelimet kuumana pitkin suomenmaata kaikille turbomiehille josko nurkissa lojuis ylimääräisiä... :oops:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei tarvii soitella ympäriinsä, mulla on ylimääräinen.
joopa joo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 05.07.2004 21:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja joopa joo »

minulla on kokemusta kyseisestä asiasta jos haluaa voi soittaa ihmisten aikaan 8,00 -20,00
Antti. puh 040-5008957
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kiitos MB-klaanin veljet :lol: Soittelen huomenissa kun alkaa jotain näyttään.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Perttu K kirjoitti:Sellainen tieto tähä lisää, että tuo värinän vaimennin on wissin mukaan kovin moottorikohtainen, mm. turbossa ja vaparissa erilainen. Lisäksi painotetaan, ettei niitä saa vaihtaa moottorista toiseen. Eli jos vaihtelee myös muista osia, niin sitten vain juuri samasta moottorityypistä olevia.
Onkos siis tuo mersun kone ulkoisesti tasapainotettu?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siitpä en osaa sanoa. Niitä tasapainotusporauksia kyllä löytyy kyllä niin kampiakslelista, kuin hihna- ja vauhtipyörästäkin. Itse asiassa tasapainotuspainoja on lisätty, myös vesipumpun ja ohjaustehostimen hihnapyöriin, että kaipa sitä on tasapainotettu.

Itse olen siinä käsityksessä, että kampiakseli olisi tasapainotettu ilman hihnapyörää ja hihnapyörä olisi tasapainotettu erikseen. Muutenhan hihnapyörää ei voisi vaihtaa ikinä.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Juu on varmasti kaikki pyörivä tasapainotettu.

Lähinnä hain sitä että onko ulkoisesti vai sisäisesti tasapainotettu. Ainakin amerikan moottoreita on sekä että, jopa samaa moottorisarjaa (esim. sbc 350 on sis. ja sbc 400 ulkois).

Omaa hopan konetta yritettiin saada sisäiseen tasapainoon mutta olisi vaatinut mallorya akselille ja sitten olisi kustannukset pompsahtaneet.
Väittävät että ainakin teoriassa sisäisellä saataisiin jopa tehohyötyäkin, ainakin on helpompaa vaihdella damppereita ja vetolevyjä.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Eiköhän Mersun koneet ole sisäisesti tasapainotettu.

Turbokoneessa on enemmän vääntöä, eli aina kunkin sylinterin työtahdilla tulee kampiakselin kaulalle isompi isku. Näin ollen värähtelylle on suurempi heräte ja värähtely pyrkii tapahtumaan herkemmin. Tämän korjaamiseksi käytetään sitten isompaa värähtelynvaimenninta. Tässä uskoisin piilevän syyn erilaisiin vaimentimiin vapari- ja turbokoneissa.
So long, and thanks for all the fish
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Rivikutonen on luontojaan ulkoisesti tasapainossa.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

Mulla pääsi hihnapyörä runtiin kiilauran paskaksi.eipä hätää uusi pyörä,kiila ja kemiallista metallia väliin ja metrin jatkovarrella kiinni(ei sitten saa kiinni millään tavallisella räikällä) toimii!!!
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Meinaa mennä tuon kiilan kanssa välillä hermot, nimimerkillä kaksi kiilaa öljypohjassa. Oisko joku hyvä kikka jollain, millä ton kiilan saa pysymään paikoillaan helposti hihnapyörää asentaessa? Liimaaminen?
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

JP74 kirjoitti:Meinaa mennä tuon kiilan kanssa välillä hermot, nimimerkillä kaksi kiilaa öljypohjassa. Oisko joku hyvä kikka jollain, millä ton kiilan saa pysymään paikoillaan helposti hihnapyörää asentaessa? Liimaaminen?
Siihen kiilan tonkimiseen öljypohjasta on helppo kikka:
Vetele jollain magneetilla pitkin öljypohjan pohjaa siihen öljynpoistoreijän kohtaan, ja sit hinkkaat sitä magneettia ruuvimeisselin talttapäähän, ja nostat sillä sen (ne) kiilat sieltä pois.. Vaikka siellähän ne pysyis kyllä tallella :roll:
T. Nimimerkki: Mulla ei ollu varakiilaa :shock:
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

agentti74 kirjoitti:Mulla pääsi hihnapyörä runtiin kiilauran paskaksi.eipä hätää uusi pyörä,kiila ja kemiallista metallia väliin ja metrin jatkovarrella kiinni(ei sitten saa kiinni millään tavallisella räikällä) toimii!!!
Samoilla metodeilla...

Kampiakselin kiilaura oli levinnyt jonkin verran mutta ei toivottomasti. Uusi kiila ei meinannut pysyä millään paikoillaan kun uusi kiilapyörä oli sen verran tiukkasovitteinen ja kampiakseli uran vierestä hiukan noussut. Yksi uusi kiila paskaksi eka asennuksessa mutta vanhasta 6-pyttysestä uusi käytetty kiila tilalle ja kemiallisen metallin avulla paikalleen. Hiukan tujumpaa lukkoliimaa (sitä lämmön kanssa irroitettavaa) akselille ja kesympää pulttiin. Pultti tuli uudemmasta koneesta. Siinä vaihtui hevosvoimien lisäännyttyä jousirikat yhteen isompaan rikkaan. Kunnon pulttipyssyllä (niinkuin stone sanoo: ämpärin kokoinen norsupyssy) kiinni ja nyt sitten katsotaan miten pysyy.

Jäi hiukan askarruttamaan tuo pitkä jatkovarsi pulttipyssyn sijaan. Tuolla pulttipyssyllä pitäis semmonen 400 - 500Nm irrota mutta olisko jatkovarren päällä hyppiminen yli 100Kg elopainolla ollut kuitenkin parempi vaihtoehto...

Menihän siinä taas aikaa ja rahaa (ei kauheesti :) ) mutta on se taas kivaa kun voimasauhua irtoaa. Oli "jännä" ajella välillä 200d vaparilla.

Conclusion:
Taitaa olla kierrokset pahaksi tuolle pultille. Olettaisin että perinteinen pulttia vasten naputeltava lukkorikka vois olla asiaa. Tuo vika tuntuu kuitenkin supereissa aika yleiselle ja turhalle... ??? ... :? :shock: :roll:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

JP74 kirjoitti:Meinaa mennä tuon kiilan kanssa välillä hermot, nimimerkillä kaksi kiilaa öljypohjassa. Oisko joku hyvä kikka jollain, millä ton kiilan saa pysymään paikoillaan helposti hihnapyörää asentaessa? Liimaaminen?
Joo, kemiallinen metalli tai jotain tiukkaa liimaa helpottaa kummasti. Sillä kun on vielä tapana lähtee liikkeelle varsinkin jos pyssyllä asentaa kiilapyörää.
Vastaa Viestiin