Aivanstonehead kirjoitti:saapa nähdä keneltä seuraavaksi lähtee ajokortti kuivuun...

Pitää vaan yrittää malttaa mielensä eikä anna muitten kiusata. paitsi jos sattuu olemaan erittäin sopiva paikka vähän kokeilla

Kokeile ottaa laatikolle menevä alipaineletku irti modulaattorista. Jos vielä luistaa niin automaatti hoitoon. Modulaattoria pystyy itse muokkaamaan jonkin verran. Muokkasin omassa siten, että ilman kaasua ja pienellä kaasulla kulkee alipaine läpi. Mutta kun poljinta painaa hiemankin enemmän niin sulkee heti alipaineen.XUX63 kirjoitti:Eipäs löydy laatikon modulaattorista tarpeeksi kierroksia että pitoa löytyis nyt kun rengas vähän pitää. En ala tuota momenttiavaimella vääntämäänvaan taitaa käydä lintan tie 5-tietä alaspäin.
Laatikolle menevä alipaineletku on irti koko ajan ja vaihdot on pintakaasulla ajettaessa "kovahkot"Samuli H kirjoitti:Kokeile ottaa laatikolle menevä alipaineletku irti modulaattorista. Jos vielä luistaa niin automaatti hoitoon. Modulaattoria pystyy itse muokkaamaan jonkin verran. Muokkasin omassa siten, että ilman kaasua ja pienellä kaasulla kulkee alipaine läpi. Mutta kun poljinta painaa hiemankin enemmän niin sulkee heti alipaineen.Ei luista, mutta kylmänä ekat vaihdot pienellä kaasulla hieman kovat. Toimii kyllä hyvin. (saikohan tuosta nyt mitään selvää
![]()
)
Oho, onpas kevyt. Paljonkos sitä roinaa siellä kontissa normaalisti on sitten?XUX63 kirjoitti:Kokonaispaino 1565Kg josta etupyörillä 725Kg ja takapyörillä 840Kg eli luokkaa 46/54. Ei tuon pitäis juurikaan sutia - ehkä ennemminkin puskemisen puolelle menee eli ei ainakaan puolla lukkoperää lisäämään puskuefektiä.
Valvoline VR1 Racing 10W-60 pönttö, lasinpesunestettä jos sattuu joskus tulemaan nokea myös tuulilasilleMauri H. kirjoitti:Paljonkos sitä roinaa siellä kontissa normaalisti on sitten?
Rajusti yleistettynä keulapainoinen puskee ja takapainoinen yliohjaa, näin siis esim ajettaessa tarpeeksi suurella parkkipaikalla vakiosäteistä ympyrää ja nostettaessa vauhtia hitaasti. Kaasunkäytöllähän voi toki puskevan takavedon saada yliohjautumaan. Lukkoperä vielä korostaa tällaista äkkinäistä käytöstä, kuten kirjoititkin. Eli kun molemmat takapyörät työntävät niin keulaa on vaikeampi poikkeuttaa suunnastaan -> puskee. Sitten survottaessa kaasua ja pidon irrotessa katoaa takaa pito kokonaan myös poikittaissuunnassa -> sladia tai pahimmassa tapauksesssa spinnaa.XUX63 kirjoitti:Kokonaispaino 1565Kg josta etupyörillä 725Kg ja takapyörillä 840Kg eli luokkaa 46/54. Ei tuon pitäis juurikaan sutia - ehkä ennemminkin puskemisen puolelle menee eli ei ainakaan puolla lukkoperää lisäämään puskuefektiä.
Kyseessä olikin raaka yleistys. Lopputulokseen vaikuttaa lisäksi pyörän tuentaratkaisut, painonsiirtymät, korin kallistus, renkaat jnejnejne.... Luulisin että tuossa tapauksessa on edessä kallistuksenvakaaja, mutta takana ei. Tämä johtaa yleensä puskevaan käytökseen.e320 kirjoitti:Jos takapainoinen yliohjaa niin miksi vanhakoppaista skodaa oli mahdoton saada sladiin lumella / parkkipaikalla ympyrää ajaessa?
Tota noin, eikös se just ole toisin päin. Eli tietysti tiettynpisteeseen asti, jos sulla on takapainoinen, niin sehän on aliohjaava ja jos etupainoinen kulkine pyrkii olemaan yliohjaava, näin niikuin yleistäenMelitos kirjoitti:Rajusti yleistettynä keulapainoinen puskee ja takapainoinen yliohjaa, näin siis esim ajettaessa tarpeeksi suurella parkkipaikalla vakiosäteistä ympyrää ja nostettaessa vauhtia hitaasti. Kaasunkäytöllähän voi toki puskevan takavedon saada yliohjautumaan. Lukkoperä vielä korostaa tällaista äkkinäistä käytöstä, kuten kirjoititkin. Eli kun molemmat takapyörät työntävät niin keulaa on vaikeampi poikkeuttaa suunnastaan -> puskee. Sitten survottaessa kaasua ja pidon irrotessa katoaa takaa pito kokonaan myös poikittaissuunnassa -> sladia tai pahimmassa tapauksesssa spinnaa.
Hyvä pointti - Kiitos ! Toivottavasti huomenna ei tartte soitella naama punasena, suu kuivana ja puhelimet kuumana pitkin suomenmaata kaikille turbomiehille josko nurkissa lojuis ylimääräisiä...Perttu K kirjoitti:Sellainen tieto tähä lisää, että tuo värinän vaimennin on wissin mukaan kovin moottorikohtainen, mm. turbossa ja vaparissa erilainen. Lisäksi painotetaan, ettei niitä saa vaihtaa moottorista toiseen. Eli jos vaihtelee myös muista osia, niin sitten vain juuri samasta moottorityypistä olevia.
Onkos siis tuo mersun kone ulkoisesti tasapainotettu?Perttu K kirjoitti:Sellainen tieto tähä lisää, että tuo värinän vaimennin on wissin mukaan kovin moottorikohtainen, mm. turbossa ja vaparissa erilainen. Lisäksi painotetaan, ettei niitä saa vaihtaa moottorista toiseen. Eli jos vaihtelee myös muista osia, niin sitten vain juuri samasta moottorityypistä olevia.
Siihen kiilan tonkimiseen öljypohjasta on helppo kikka:JP74 kirjoitti:Meinaa mennä tuon kiilan kanssa välillä hermot, nimimerkillä kaksi kiilaa öljypohjassa. Oisko joku hyvä kikka jollain, millä ton kiilan saa pysymään paikoillaan helposti hihnapyörää asentaessa? Liimaaminen?
Samoilla metodeilla...agentti74 kirjoitti:Mulla pääsi hihnapyörä runtiin kiilauran paskaksi.eipä hätää uusi pyörä,kiila ja kemiallista metallia väliin ja metrin jatkovarrella kiinni(ei sitten saa kiinni millään tavallisella räikällä) toimii!!!
Joo, kemiallinen metalli tai jotain tiukkaa liimaa helpottaa kummasti. Sillä kun on vielä tapana lähtee liikkeelle varsinkin jos pyssyllä asentaa kiilapyörää.JP74 kirjoitti:Meinaa mennä tuon kiilan kanssa välillä hermot, nimimerkillä kaksi kiilaa öljypohjassa. Oisko joku hyvä kikka jollain, millä ton kiilan saa pysymään paikoillaan helposti hihnapyörää asentaessa? Liimaaminen?