Maksimikierroslukua nostettu ja syöttöä lisätty, [edit]

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

nokileka kirjoitti:<...> savutti kuulemma tuli jonnin verran noilla tehoilla :twisted:
Voiko asentaa vaparipumppuun samalla sen ulkoisen syötönsäädön, :?: niin ei se savuttaminen sitten turhaan hidasta katsastustoimenpidettä.

Tämä ihan vain muistutuksena niille ketkä halajavat paljon tehoa pelkällä pumpun ruuvauksella.

Itse kaipailisin ulkoista vetävien kierrosten säätöä, mutta sitä patenttia ei taida vielä olla saatavilla kaupallisesti Mynältä. Ei kai semmosen tekemisessä mitään periaatteellista estettä ole, öljyn pitävää läpivientimekaniikkaa tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

veskola kirjoitti:
nokileka kirjoitti:<...> savutti kuulemma tuli jonnin verran noilla tehoilla :twisted:
Voiko asentaa vaparipumppuun samalla sen ulkoisen syötönsäädön, :?: niin ei se savuttaminen sitten turhaan hidasta katsastustoimenpidettä.

Tämä ihan vain muistutuksena niille ketkä halajavat paljon tehoa pelkällä pumpun ruuvauksella.

Itse kaipailisin ulkoista vetävien kierrosten säätöä, mutta sitä patenttia ei taida vielä olla saatavilla kaupallisesti Mynältä. Ei kai semmosen tekemisessä mitään periaatteellista estettä ole, öljyn pitävää läpivientimekaniikkaa tjms.
Tommonen ulkoisesti säädettävä olisi kyllä hyvä, nyt pitää aina valuttaa öljyä purkkiin, kun haluaa pumppua säätää.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Taidan hieman vähentää syöttöä ja nostaa maksimi rundeja, kulutus on noussut jokusen litran ja sehän ei ole hyvä...Taitaa suuttimetkin olla kuluneet ja sylinterit saavat varmaankin epätasaisesti kiisseliä.
Ostin 2T mineraaliöljyä ja lisäsin sitä hieman kiisselin sekaan, jos vaikka voitelisi paremmin? Hirvittää nuo uudet diesel laadut, vanhaan koneeseen kun ei välttämättä kaikki sovi. Säädetty pumppu kiinnostaisi, mutta nyt ei ole ylimääräistä pistää. :?
Mitäköhän tuollainen 200-240D säädetty ja korjattu pumppu kustantaisi?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Haisuli kirjoitti: Tommonen ulkoisesti säädettävä olisi kyllä hyvä, nyt pitää aina valuttaa öljyä purkkiin, kun haluaa pumppua säätää.
Kun katselen tuota omaa pajalla käynyttä 190D:n pumppua, niin tuo ulkoinen säätö on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraava:

Ensin ruuvataan pumppu sisäisesti tappiin, eli nupit kaakkoon. Sen jälkeen rajoitetaan pakkosammutusvivun avautumista ääriasentoon. Kun sammutusvipstaakin avautumisen rajoittaa sopivalle korkeudelle, syöttö säilyy katsastusarvoissa. Vipuhan vedetään alipaineella aukiasentoon.

Turbolle tehdyssä pumpussa tuon sammutusvivun sallitaan nousta ylemmäs ahtopaineen ohjaamana (savurasia, johon johdetaan pieni letku painepuolelta).

Tuo osuus pumpun laitosta ei siis ole rakettitiedettä. :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Dodii, nyt on taas pumppua rukattu.
Vähensin syöttöä puolikierrosta ja samalla vähensin tyhjäkäyntiäkin puolikiekkaa.
Lisäsin maksimikierroksia yhden rundin.
Tyhjäkäynti tasottui kuultavasti.
Pumpun suojakannen ruuvi korkkasi, pitää mennä vaihtamaan uusi tilalle.
Onneksi kierre ei ole yhteydessä öljytilaan, huh.
:)
Fixattu.
Viimeksi muokannut Haisuli, Pe 08.04.2005 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

dieselflosse kirjoitti:
Haisuli kirjoitti: Tommonen ulkoisesti säädettävä olisi kyllä hyvä, nyt pitää aina valuttaa öljyä purkkiin, kun haluaa pumppua säätää.
Kun katselen tuota omaa pajalla käynyttä 190D:n pumppua, niin tuo ulkoinen säätö on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraava:

Ensin ruuvataan pumppu sisäisesti tappiin, eli nupit kaakkoon. Sen jälkeen rajoitetaan pakkosammutusvivun avautumista ääriasentoon. Kun sammutusvipstaakin avautumisen rajoittaa sopivalle korkeudelle, syöttö säilyy katsastusarvoissa. Vipuhan vedetään alipaineella aukiasentoon.

Turbolle tehdyssä pumpussa tuon sammutusvivun sallitaan nousta ylemmäs ahtopaineen ohjaamana (savurasia, johon johdetaan pieni letku painepuolelta).

Tuo osuus pumpun laitosta ei siis ole rakettitiedettä. :wink:
Joo, ei varmasti paha, olisiko kuvaa?
Ja onko w123:ssa samanlainen kuin w124:ssa?
Viimeksi muokannut Haisuli, Su 10.04.2005 15:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Nyt kyllä kulkee hyvin, syöttöjä taisi olla jo liikaa, onneksi ruuvasin takasinpäin.
Kiekkoja kyllä lisään vielä, on meinaa todella positiivinen vaikutus kiihtyvyyteen.
Vielä on jengaakin hieman ruuvissa jäljellä. :twisted:
Isommat kamat pumppuun...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Haisuli kirjoitti: Joo, ei varmasti paha, olisiko kuvaa?
Ja onko w123:ssa samanlainen kuin w124:ssa?
Täytyypä katsoa tuota kuvapuolta. Voipi olla, etten tullut ottaneeksi sopivasta kulmasta.

Yritän muistaa kuvata, kun on taas ilmanputsarin kotelo irti. Viritys jää sen taakse...
Terveisin
Tero
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Nyt on lisätty ilmansuodattimen kotelon putkeen jatkopala, jonka avulla moottori saa viileämpää ilmaa. Aikaisemmin ilmanotto tapahtui syylärin takaa, nyt ilma otetaan aivan edestä. Täyskaasukiihdytyksissä ennen pieni savunmuodostus katosi kokonaan, eli jotain auttoi. Kulkupuoleen ei tullut muutosta, ehkä kierroksia ottaa paremmin, tiedä häntä.
Turbokuume on iskenyt minuunkin ja nyt metsästän 4-sylinteriseen turbosarjaa...
Tai koko konetta... :shock:
Jos vaikka ensi kesäksi saisi sarjan kasattua...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Mites se kolarijuttu hoitui? Olenko nukkunut vai onko sama mese alla? :roll:
-Siis, Haisulille osoitettu kysymys tämä!
Viimeksi muokannut romu, Ti 05.07.2005 02:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Sama mersu on alla, vakuutus korvasi.
Apparin puoli on nyt siisti. Kuskinpuoli kaipaa vielä hieman hiontaa ja maalia.
http://www.edu.stadia.fi/~0102807/Korjattu_Mese/
Kuvia...
Viimeksi muokannut Haisuli, Ti 05.07.2005 02:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Haisuli kirjoitti:Sama mersu on alla, vakuutus korvasi.
Apparin puoli on nyt siisti. Kuskinpuoli kaipaa vielä hieman hiontaa ja maalia.
- Hyvä,hyvä! Tahtoo mennä nämä vanhukset turhan herkästi lunastukseen, onneksi ei tällä kertaa! :D

-Kivoja muuten nuo kuvat! Kertovat todellakin enemmän kuin tuhat sanaa! :wink:
Viimeksi muokannut romu, Ti 05.07.2005 02:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Jep, hyvä homma minunkin mielestä.
Ryhdikäs pelihän tuo on.
Vähän laittoa ja on pimpan päälle...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: To 18.03.2004 22:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja ripe »

Haisuli kirjoitti:Nyt kyllä kulkee hyvin, syöttöjä taisi olla jo liikaa, onneksi ruuvasin takasinpäin.
Kiekkoja kyllä lisään vielä, on meinaa todella positiivinen vaikutus kiihtyvyyteen.
Vielä on jengaakin hieman ruuvissa jäljellä. :twisted:
Isommat kamat pumppuun...
Oletko mittailu polttoaineen kulutuksia :?:

Täytysköhän minunkin ruuvata vanhaa viispyttystä, vai paheneko nälkä syödessä :roll: Tarkotan siis itseäni, en koneta.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kulutus stadissa n.9l/100km.
Tulee kyllä poljettuakin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin