Niin pelottelee

No kaikkea voi aina ihmisen tekemään vekottimeen tulla. Ja mitä noihin ajokilometreihin tulee, niin niitäkään ei kannatta tuijottaa aivan siten, kuin piru raamattua lukisi.
Tehtyjen huoltojen ja muiden ylläpitopuuhien lisäksi vaikuttaa erittäin paljon se, millaisessa ajossa kilsat ovat syntyneet. Pitkässä tasaisessa matka-ajossa vähän "junatyyliin" paikat eivät juurikaan ota itseensä, vaikka matkamittari raksuttaisi enemmänkin.
Jos auto kulkee esim. 200 km päivässä vaikkapa kaksi satasen siivua
yhtäjaksoisesti kerrallaan tai 100 km taajamapyörityksessä ja kauppakassi- tai jopa taksityyppisessä pätkäajossa, niin ero on iso. Kiihdytyksiä, jarrutuksia, vaihtoja, käynnistyksiä, ratin pyöritystä ja muuta rassaavaa syntyy monin verroin enemmän. Oviakin auotaan enemmän

Ajallisesti autot saattavat silti olla "tien päällä" yhtä kauan eli koriin vaikutattavien ulkoisten rasitusten osalta puntit ovat tasan.
Voisi jopa väittää, että pitkää matkaa ajetun pirssin kone ja voimansiirto ei ole sen "horompi" kuin pätkäajossa olleen, vaikka kilsoja olisi jopa tuplat

Toki onmyös osia, joissa ajomäärä ei ratkaise, vaan käyttötunnit. Siinä paljon ajettu tietenkin on alakynnessä.