Millanen auto W126

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika Tukiainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 22.04.2005 19:50
Paikkakunta: Itä-Suomi

Millanen auto W126

Viesti Kirjoittaja Mika Tukiainen »

Moi!

Pyöriskelin tuossa nettiautossa katsellen mersuja ja silmiini sattui vanha "Ässämersu" W126. Ikäisekseen auto on melko hyvännäköinen ja tietääkseni melko hyvä ajaa. Niin kuin ässät nyt yleensä. Jos jollakin on kokemusta millainen mersu tämä on, voisi kertoilla minulle. Kuluttaako miten polttoainetta, onko vikaa, millainen ajaa ym... :?:
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Ajomäärä, ikä ja moottorin koko vaikuttaa aika paljon kysymiisi seikkoihin.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
Mika Tukiainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 22.04.2005 19:50
Paikkakunta: Itä-Suomi

Tarkennusta

Viesti Kirjoittaja Mika Tukiainen »

Meesu kirjoitti:Ajomäärä, ikä ja moottorin koko vaikuttaa aika paljon kysymiisi seikkoihin.
Ehkäpä jokin 200 tuhatta ajettu vuosimallia -89-90 olisi kelvollinen malliyksilö. Koneen kokojahan on useita erilaisia ja olisin kiinnostunut laajasta skaalasta tietoa eri kokoisista koneista...
Avatar
Tapio R.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ma 04.08.2003 10:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarkennusta

Viesti Kirjoittaja Tapio R. »

Mika Tukiainen kirjoitti:
Meesu kirjoitti:Ajomäärä, ikä ja moottorin koko vaikuttaa aika paljon kysymiisi seikkoihin.
Ehkäpä jokin 200 tuhatta ajettu vuosimallia -89-90 olisi kelvollinen malliyksilö. Koneen kokojahan on useita erilaisia ja olisin kiinnostunut laajasta skaalasta tietoa eri kokoisista koneista...
http://mercefreaken.com/ Ja klikkaa "Modellene". Sieltä löytyy koko skaala :wink:

Itse kyllästyin M103:n laiskaan vääntöön alakierroksilla, joten suosittelen 8:n konetta isoon Ässään :)
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Juu ei kutosella aja kun tytöt :lol: . Kateelliset kutosmiehet varmaan kommentoivat tähän jatkoksi jotain mutta ei niitä pienimunaisten puheita kannata vakavasti ottaa. Pensaa menee ihan saman verran ajat nelosella tai kasilla, kutonen vie eniten. Minäkin alelin nuorena poikana Wartburgilla (3-syl. 2 tahti) ennen kuin luin Hymystä että kasikoneisella Mersulla saa parhaiten pesää :shock: . Ihme homma, muutamat viime vuodet on kasilla taivallettu ja lipo joka vuosi on rasiaa lohjennut. Eli siis toimii. :D
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hirviövannemies kirjoitti: ... kasikoneisella Mersulla saa parhaiten pesää :shock: . Ihme homma, muutamat viime vuodet on kasilla taivallettu ja lipo joka vuosi on rasiaa lohjennut. Eli siis toimii. :D
Ei ne doorikset konehuoneiden sisällöstä mitään ymmärrä, omansa korkeintaan 8) Kopan koko se on joka ratkaisee, ts. siellä takapenkillä pitää olla tilaa voimistella. Ja korin koon edelle menee tietysti "henkolökohtainen koko", jolla valloitetaan tirppa jopa farkku-Warren tavaratilaan :lol:
Koska auton akseliväli on Tärviölannemiehellä kohdallaan, otaksun, että näin on myös lihallisessa mittakaavassa :shock: .

Varsinaisen kysymyksen esittäjälle voisi kommentoida, että viimeisten vuosikertojen 126:t rimpuilevat pahimmoilleen siinä jonkinasteisen ali-ikäisen harrasteauton ja yltiömukavan käyttöpelin välimaastossa. Aika tosin korjaa tämänkin vaivan. Mutta ajamista varten ne on tehty ja kunnossa pidettynä niillä on tarjottavaa vielä vuosiksi. Muilta osin forumilla löytyy 126-kommenttia ja tietoa yllin kyllin, ihanuuksineen ja vaivoineen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

5 vuotta ja ~160tkm manuaali-karvalakki-260SE:llä, autoon uponnut about ~8k€ tuona aikana; no onhan siinä rengasta, vannetta ja tuninkiakin toki mukana. Muutama k€ menee vielä pakoputkeen, tuulilasiin, iskareihin/jousiin, penkkien verhoiluun, vesi/bensapumppuun, hihnankiristimeen yms. pikkuremppaan. Eli suhteellisen kallista autoilua kulkupelin ikä ja arvo huomioonottaen.

Ympärivuotisena käyttöpelinä 420/500/560 onki tosi oiva 40-50tkm vuosikertymällä, keskikulutus lienee 3-5 litraa enemmän kuin 260SE:n <10 litraa ja sit vielä mahdollisesti renkkaavat tomaatti, sähkölasit, kattoluukku, perän tasonsäätö, ASD/ASR, ilmastointi sun muut sähköhimmelit... No eipä näitä ole persaukisille alunperin tehtykään. 300-400th ajettuihin suomiautoihin saa uusia lähes kaiken, jos edelliset omistajat ovat nuukaillleet. Sen takia nuo liki 10k€ pyynnit tuntuvat sanalla sanoen naurettavilta.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Osia saa halvalla jopa motonetistä, mutta korjaajia on vaikeempi löytää. Tuntuu vaan olevan asenne monessakin paikassa että kaikki vanhat paaliin. Se taas johtaa siihen että korjattavaa ja monenlaisia virityksiä on varmaan monessakin vanhassa ässässä. Positiivista on taas se että kun joutuu itse oppimaan korjaamaan niin ei tule paljon kuluja. Eli halpa ja hyvä auto jos osaa itse korjata 8)
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti:5 vuotta ja ~160tkm manuaali-karvalakki-260SE:llä, autoon uponnut about ~8k€ tuona aikana;


Mää vaihroin pyhänä iltapäillä - kun Räkä keskeytti - ajankuluksi poljinkumit. Maksoi 6.40 €. Vai kallista :shock: Oli vielä SL:n kumit, kun osanumero alkoi 107.... Nyt siis lotja kulkeekin kovempaa :lol:
Pasi M. kirjoitti: Sen takia nuo liki 10k€ pyynnit tuntuvat sanalla sanoen naurettavilta.
No sellainen hintalappu on aivan oikeutettu, jos kaikki on laitettu. Tarkoittaa siis sitä, että seuraava omistaja pärjää seuraavat 100 tkm 60 litralla öljyä ja 8-10 ketaleella Mann-filttereitä. No jos muutama ilmansuodatin ja pari tulppaa päälle....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:No sellainen hintalappu on aivan oikeutettu, jos kaikki on laitettu.
No ilman muuta, sehän on aivan pilkkahinta näin perkuleen hyvästä autosta. 8)

Mutta hieman kyllä ihmettelen, miksi jotkut vaivautuvat ostamaan jotain muutaman tonnin pommeja ajaen sitten sillä periaatteella että niin kauan kun kulkee ja sitten paaliin. On meinaan muuten harvinaisen paskamainen auto ajella, jos jouset on poikki, iskarit ja puslat lopussa, penkit lysyssä, oravan mentäviä reikiä kyljissä, paneelit tippuneet, tiivisteet vuotaa ikkunoista ja koneesta, kone pöläyttelee sinistä, väljää on joka paikassa, menee ku ajokoira... Ja nyt en tietenkään tarkoittanut tuota avattaressa näkyvää murheenkryyniä. :lol: Mutta sitten kun kaikki on kunnossa ja vimpan päälle laitettu, avot poijaat -> menee ku juna ja sukkasiltaan, harvinaisen pätevä peli vielä nykypäivänäkin. Varaosathan eivät pääpiirteittäin ole tosiaankaan kovinkaan kalliita, mutta kun kokoajan tuntuu olevan jotain korjattavaa...

Ps. Aattelin kans vaihtaa poljinkumit lähiaikoina ja uuden kaasupetaalin, joka on kuoleentunut massiivisen poljennan seurauksena. :)
Avatar
takope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: To 14.10.2004 22:51

Viesti Kirjoittaja takope »

Pasi M. vaan pelottelee. Ei näihin juurikaan mitään tu, vikaa :lol:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Niin pelottelee :lol: No kaikkea voi aina ihmisen tekemään vekottimeen tulla. Ja mitä noihin ajokilometreihin tulee, niin niitäkään ei kannatta tuijottaa aivan siten, kuin piru raamattua lukisi.

Tehtyjen huoltojen ja muiden ylläpitopuuhien lisäksi vaikuttaa erittäin paljon se, millaisessa ajossa kilsat ovat syntyneet. Pitkässä tasaisessa matka-ajossa vähän "junatyyliin" paikat eivät juurikaan ota itseensä, vaikka matkamittari raksuttaisi enemmänkin.

Jos auto kulkee esim. 200 km päivässä vaikkapa kaksi satasen siivua
yhtäjaksoisesti kerrallaan tai 100 km taajamapyörityksessä ja kauppakassi- tai jopa taksityyppisessä pätkäajossa, niin ero on iso. Kiihdytyksiä, jarrutuksia, vaihtoja, käynnistyksiä, ratin pyöritystä ja muuta rassaavaa syntyy monin verroin enemmän. Oviakin auotaan enemmän :lol: Ajallisesti autot saattavat silti olla "tien päällä" yhtä kauan eli koriin vaikutattavien ulkoisten rasitusten osalta puntit ovat tasan.

Voisi jopa väittää, että pitkää matkaa ajetun pirssin kone ja voimansiirto ei ole sen "horompi" kuin pätkäajossa olleen, vaikka kilsoja olisi jopa tuplat :shock:
Toki onmyös osia, joissa ajomäärä ei ratkaise, vaan käyttötunnit. Siinä paljon ajettu tietenkin on alakynnessä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mika Tukiainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 22.04.2005 19:50
Paikkakunta: Itä-Suomi

Naiset ja W126

Viesti Kirjoittaja Mika Tukiainen »

No jos naisetki tykkää nii sehän on melkein pakko ostaa w126 ässä... :wink:
Vastaa Viestiin