Hukkaportin letku 124 300DT

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Hukkaportin letku 124 300DT

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Ono kokemuksia.. 300 DT:stä vakio sellainen... kalvorasiasta menevä musta letku turbolle.. onko se nyt hukkaportinletku....irti kalvon päästä ja tukkia...kuulema ahdot kasvais tuolla menetelmällä...

Onko hyöty .. kannattavuutta... :roll:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

nouseehan ne... mutta saattaa mennä jo vaarallisille lukemille. Ja meneekin ilman välijäähdytintä. Vakioturbolla ei varmaan kannata yli 1kilon paineilla ajella. Varsinkaan ilman kuuleria. Joku turboguru varmaan tietää paremmin... Ja toiseksi... onko pelkästä paineiden nostosta käytännön hyötyä... polttoainetta pitäis saada myös enemmän... Mutta ekana se välijäähdytin. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Hukkaportin letku 124 300DT

Viesti Kirjoittaja veskola »

Riku kirjoitti:Ono kokemuksia.. 300 DT:stä vakio sellainen... kalvorasiasta menevä musta letku turbolle.. onko se nyt hukkaportinletku....irti kalvon päästä ja tukkia...kuulema ahdot kasvais tuolla menetelmällä...

Onko hyöty .. kannattavuutta... :roll:
No hui, siis tukkia hukkaportille menevän letkun -> Ahtopaine kasvaa rajoittamattomasti -> pakopaine kasvaa ja ilman cooleria olevan koneen tuloilman lämpötila kasvaa aivan liikaa.

Mikäli et lisää syöttöä ei ahtopaineen nostamisesta ole muuta seurausta kuin koneen rasittuminen edellä mainittujen seikkojen johdosta. Eikös siinä koneessa ole suojasysteemikin, joka katkaisee syötön mikäli ahtopaine karkaa liian suureksi...ei kuulosta järkevältä ajaa sen suojapiirin varassa, eli ahtaa niin paljon kuin suojapiiri antaa periksi, ja suojapiirin pätkiessä syöttöä päälle/pois.

Ahtopainetta voi nostaa hallitusti siitä letkusta kun/jos tarve tulee. hakusana vaikkapa 'bleedaus'.

Dieselin viritys:
#1: Lisää syöttöä
#2 Alkoi tulla mustaa, lisää ahtopainetta harkiten
#3 Lisää cooler jollei sitä jo ollut, tämä suositellaan kohdan #2 sijaan
#4 Ahdin kävi pieneksi, hanki isompi
#5 Muokkaa pumppua
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Re: Hukkaportin letku 124 300DT

Viesti Kirjoittaja nokileka »

veskola kirjoitti: Dieselin viritys:
#1: Lisää syöttöä
#2 Alkoi tulla mustaa, lisää ahtopainetta harkiten
#3 Lisää cooler jollei sitä jo ollut, tämä suositellaan kohdan #2 sijaan
#4 Ahdin kävi pieneksi, hanki isompi
#5 Muokkaa pumppua
kohdassa #4 varmaan jo laatikko sutii ja sitäkin pääsee säätämään.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jep, juuri näin kun päälliköt tuossa yllä listas.
Itse vääntelin lisää ahtamatonta syöttöä siitä ALDAn päältä ja huomattavasti paremmin kulkee. Suosittelen, mutta maltilla. Hakusana: syöttöpumpuista
Nyt ei sitten mitään muuta ennenkuin saan coolerin...
(Ehkä 3" rosteriputki sentään :twisted: )

Minulla turbon ja portin välinen letku on metalliputki, eikä musta kumiletku?
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Rässi66 kirjoitti:Jep, juuri näin kun päälliköt tuossa yllä listas.
Itse vääntelin lisää ahtamatonta syöttöä siitä ALDAn päältä ja huomattavasti paremmin kulkee. Suosittelen, mutta maltilla. Hakusana: syöttöpumpuista
Nyt ei sitten mitään muuta ennenkuin saan coolerin...
(Ehkä 3" rosteriputki sentään :twisted: )

Minulla turbon ja portin välinen letku on metalliputki, eikä musta kumiletku?
Euroopan malleissa on metalli... Mulla on ameriikan malleja... niissä kumiletku...
Nuissa jenkkiversioissa esim. mulla on siinä syöttö pumpun päällä sellanen 3 napanen liitin.. niitä tyhjäkäynti hässäköitä... jota ei oo ollu euroopanmalleissa kun 92- vasta... Eikö se tuo pakokierrätyskin oo tuoreempaa tapausta.. mulla on sekin.. eliminoitu niin kuin pitääkin..

Eilettäin käväsin HP-pajalla ylivieskassa...säädätettiin pumppu ja ajotukset kuntoon.. Kyllä huomattavasti kepeemmin rupes kulkee.. niin kuin oli tarkootus.. mutta ei hornetin lailla...
Voihan sitä kokeilla.. ahtomittari kyllä kannattaa olla... 8)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jos kokeilet niin älä päästä ahtoja mielellään yli 1.5kilon. Sekin vain lyhyt aikaisesti. ei kannata vasiten hajottaa hyvää konetta. Savuttaako auto kiihdyttäessä? Jos ei niin ei kannata nostaa ahtoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitäisin coolerittoman koneen ahdon < 0.8 bar.
nokileka kirjoitti:kohdassa #4 varmaan jo laatikko sutii ja sitäkin pääsee säätämään.
Joo joo, emmää mitään ole säätänyt, ai niin on laatikoita ja laatikoita, mut juu, kantsii sitä koneen ulkopuoltakin hieman jossain kohtaa pohtia eli pakoputkistoa, ilman saantia, kytkintä/automaattia.

Aika hyvin se kyllä 64 / 53 mm pakoputkikin toimi tuossa pakussani, ei paljoa tehoa ollut kateissa mutta hiukan sentään...tai ei siis uskaltanut ottaa ihan niin paljona ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Mika.T kirjoitti:jos kokeilet niin älä päästä ahtoja mielellään yli 1.5kilon. Sekin vain lyhyt aikaisesti. ei kannata vasiten hajottaa hyvää konetta. Savuttaako auto kiihdyttäessä? Jos ei niin ei kannata nostaa ahtoja.
No hankala sanoo.. ei taho päästä näkeen ajon aikana... :lol:
Ei ainakaan pölläytä kun taustapeiliin vilkuilee...

Just asensin ahtomittarin ja testille..hukkaletku vielä paikallaan anto.. 0,8 max bar. elikkäs ihan norm. arvot...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kannattaa muistaa että nää on dieseleitä, ahtojen nosto ei nosta tehoja jollet saa lisää poltettavaa pumpusta. Ja vakiopumpusta kun on kyse, niin vakioahdot melkein riittää kaiken polttamiseen. Nostamalla ahtoja vakiosta saat tehdä kansirempan paljon pikemmin kuin edes uskot.

Vakiokokoonpanolla imuilman lämpö on jossain +80 astetta, ja kesällä ehkä vielä enemmän, tuohon kun lisätään se 0,5-0,7 kiloa, sakkaava kompura ja erittäin pahasti ahdistava turbiini ja pakoputki -> imuilma +150 astetta, pakopaine 3 kiloa ja soronoo moottori.

Cooleri tuohon lisäksi nyt ja ahtojen noston voit unohtaa, ei ole tarpeen, eikä tuosta vakioturbosta edes kannata yhtään nostaa.

Mutta jos haluat kokeilla niin oma on autosi, ollaan ainakin varoitettu.

Lisätehot sitten vaatii jo suuria muutoksia, niistä löytyy aivan niin monta ketjua kun jaksat lukea.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Pitihän se kokeilla hukkaportti tukossa... :lol: Ahdot nousi sinne reippaasti yli kilon..

Eihän siitä pitäis olla sillon vaaraa.. jos normaalisti ajelee ja pysyy siellä alle 1 kilon... TUOLLA ASETUKSELLA :?:
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Riku kirjoitti:Eihän siitä pitäis olla sillon vaaraa.. jos normaalisti ajelee ja pysyy siellä alle 1 kilon... TUOLLA ASETUKSELLA :?:
ei varmaan. antaa mennä vaan :wink:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, turhahan tässä on jankata. Jos hyvältä tuntuu niin anna mennä vaan.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kannattaa KAHDESTI miettiä ennenkuin ajelet isommilla ahdoilla . Töitä tiedossa. Joko kunnon muutokset tai vakiona muuta vaihto ehtoa ei ole :oops:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitäskö kuitenkin laittaa muutama linkki topiciin jossa on kuvaa hajonneesta koneesta :)

*ahdin ei määrää tahtia, DISELISSÄ*

Ihan vaan vinkkinä, Viton vakio paine on 0,8 bar, siinä on cooler. Nostin paineen 1,0 bar ja tehoja tuli jokseenkin 50..75 % lisää kun pumppu muokattiin, joten miksi polttaisin koneen jollain 1,7 barilla kun se aiheuttaa vain tehon laskua.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 27.05.2005 21:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Joo kyl se on asiantuntijoita uskottava... Mut onpahan kokeiltu.. eikä tuosta niin suoranaista tehon lisäystä ollu havaittavissa... :roll:
Vastaa Viestiin