Onko hyöty .. kannattavuutta...
Hukkaportin letku 124 300DT
Hukkaportin letku 124 300DT
Ono kokemuksia.. 300 DT:stä vakio sellainen... kalvorasiasta menevä musta letku turbolle.. onko se nyt hukkaportinletku....irti kalvon päästä ja tukkia...kuulema ahdot kasvais tuolla menetelmällä...
Onko hyöty .. kannattavuutta...
Onko hyöty .. kannattavuutta...
nouseehan ne... mutta saattaa mennä jo vaarallisille lukemille. Ja meneekin ilman välijäähdytintä. Vakioturbolla ei varmaan kannata yli 1kilon paineilla ajella. Varsinkaan ilman kuuleria. Joku turboguru varmaan tietää paremmin... Ja toiseksi... onko pelkästä paineiden nostosta käytännön hyötyä... polttoainetta pitäis saada myös enemmän... Mutta ekana se välijäähdytin. 
Re: Hukkaportin letku 124 300DT
No hui, siis tukkia hukkaportille menevän letkun -> Ahtopaine kasvaa rajoittamattomasti -> pakopaine kasvaa ja ilman cooleria olevan koneen tuloilman lämpötila kasvaa aivan liikaa.Riku kirjoitti:Ono kokemuksia.. 300 DT:stä vakio sellainen... kalvorasiasta menevä musta letku turbolle.. onko se nyt hukkaportinletku....irti kalvon päästä ja tukkia...kuulema ahdot kasvais tuolla menetelmällä...
Onko hyöty .. kannattavuutta...
Mikäli et lisää syöttöä ei ahtopaineen nostamisesta ole muuta seurausta kuin koneen rasittuminen edellä mainittujen seikkojen johdosta. Eikös siinä koneessa ole suojasysteemikin, joka katkaisee syötön mikäli ahtopaine karkaa liian suureksi...ei kuulosta järkevältä ajaa sen suojapiirin varassa, eli ahtaa niin paljon kuin suojapiiri antaa periksi, ja suojapiirin pätkiessä syöttöä päälle/pois.
Ahtopainetta voi nostaa hallitusti siitä letkusta kun/jos tarve tulee. hakusana vaikkapa 'bleedaus'.
Dieselin viritys:
#1: Lisää syöttöä
#2 Alkoi tulla mustaa, lisää ahtopainetta harkiten
#3 Lisää cooler jollei sitä jo ollut, tämä suositellaan kohdan #2 sijaan
#4 Ahdin kävi pieneksi, hanki isompi
#5 Muokkaa pumppua
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Hukkaportin letku 124 300DT
kohdassa #4 varmaan jo laatikko sutii ja sitäkin pääsee säätämään.veskola kirjoitti: Dieselin viritys:
#1: Lisää syöttöä
#2 Alkoi tulla mustaa, lisää ahtopainetta harkiten
#3 Lisää cooler jollei sitä jo ollut, tämä suositellaan kohdan #2 sijaan
#4 Ahdin kävi pieneksi, hanki isompi
#5 Muokkaa pumppua
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Jep, juuri näin kun päälliköt tuossa yllä listas.
Itse vääntelin lisää ahtamatonta syöttöä siitä ALDAn päältä ja huomattavasti paremmin kulkee. Suosittelen, mutta maltilla. Hakusana: syöttöpumpuista
Nyt ei sitten mitään muuta ennenkuin saan coolerin...
(Ehkä 3" rosteriputki sentään
)
Minulla turbon ja portin välinen letku on metalliputki, eikä musta kumiletku?
Itse vääntelin lisää ahtamatonta syöttöä siitä ALDAn päältä ja huomattavasti paremmin kulkee. Suosittelen, mutta maltilla. Hakusana: syöttöpumpuista
Nyt ei sitten mitään muuta ennenkuin saan coolerin...
(Ehkä 3" rosteriputki sentään
Minulla turbon ja portin välinen letku on metalliputki, eikä musta kumiletku?
Euroopan malleissa on metalli... Mulla on ameriikan malleja... niissä kumiletku...Rässi66 kirjoitti:Jep, juuri näin kun päälliköt tuossa yllä listas.
Itse vääntelin lisää ahtamatonta syöttöä siitä ALDAn päältä ja huomattavasti paremmin kulkee. Suosittelen, mutta maltilla. Hakusana: syöttöpumpuista
Nyt ei sitten mitään muuta ennenkuin saan coolerin...
(Ehkä 3" rosteriputki sentään)
Minulla turbon ja portin välinen letku on metalliputki, eikä musta kumiletku?
Nuissa jenkkiversioissa esim. mulla on siinä syöttö pumpun päällä sellanen 3 napanen liitin.. niitä tyhjäkäynti hässäköitä... jota ei oo ollu euroopanmalleissa kun 92- vasta... Eikö se tuo pakokierrätyskin oo tuoreempaa tapausta.. mulla on sekin.. eliminoitu niin kuin pitääkin..
Eilettäin käväsin HP-pajalla ylivieskassa...säädätettiin pumppu ja ajotukset kuntoon.. Kyllä huomattavasti kepeemmin rupes kulkee.. niin kuin oli tarkootus.. mutta ei hornetin lailla...
Voihan sitä kokeilla.. ahtomittari kyllä kannattaa olla...
Pitäisin coolerittoman koneen ahdon < 0.8 bar.
Aika hyvin se kyllä 64 / 53 mm pakoputkikin toimi tuossa pakussani, ei paljoa tehoa ollut kateissa mutta hiukan sentään...tai ei siis uskaltanut ottaa ihan niin paljona ulos.
Joo joo, emmää mitään ole säätänyt, ai niin on laatikoita ja laatikoita, mut juu, kantsii sitä koneen ulkopuoltakin hieman jossain kohtaa pohtia eli pakoputkistoa, ilman saantia, kytkintä/automaattia.nokileka kirjoitti:kohdassa #4 varmaan jo laatikko sutii ja sitäkin pääsee säätämään.
Aika hyvin se kyllä 64 / 53 mm pakoputkikin toimi tuossa pakussani, ei paljoa tehoa ollut kateissa mutta hiukan sentään...tai ei siis uskaltanut ottaa ihan niin paljona ulos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No hankala sanoo.. ei taho päästä näkeen ajon aikana...Mika.T kirjoitti:jos kokeilet niin älä päästä ahtoja mielellään yli 1.5kilon. Sekin vain lyhyt aikaisesti. ei kannata vasiten hajottaa hyvää konetta. Savuttaako auto kiihdyttäessä? Jos ei niin ei kannata nostaa ahtoja.
Ei ainakaan pölläytä kun taustapeiliin vilkuilee...
Just asensin ahtomittarin ja testille..hukkaletku vielä paikallaan anto.. 0,8 max bar. elikkäs ihan norm. arvot...
Kannattaa muistaa että nää on dieseleitä, ahtojen nosto ei nosta tehoja jollet saa lisää poltettavaa pumpusta. Ja vakiopumpusta kun on kyse, niin vakioahdot melkein riittää kaiken polttamiseen. Nostamalla ahtoja vakiosta saat tehdä kansirempan paljon pikemmin kuin edes uskot.
Vakiokokoonpanolla imuilman lämpö on jossain +80 astetta, ja kesällä ehkä vielä enemmän, tuohon kun lisätään se 0,5-0,7 kiloa, sakkaava kompura ja erittäin pahasti ahdistava turbiini ja pakoputki -> imuilma +150 astetta, pakopaine 3 kiloa ja soronoo moottori.
Cooleri tuohon lisäksi nyt ja ahtojen noston voit unohtaa, ei ole tarpeen, eikä tuosta vakioturbosta edes kannata yhtään nostaa.
Mutta jos haluat kokeilla niin oma on autosi, ollaan ainakin varoitettu.
Lisätehot sitten vaatii jo suuria muutoksia, niistä löytyy aivan niin monta ketjua kun jaksat lukea.
Vakiokokoonpanolla imuilman lämpö on jossain +80 astetta, ja kesällä ehkä vielä enemmän, tuohon kun lisätään se 0,5-0,7 kiloa, sakkaava kompura ja erittäin pahasti ahdistava turbiini ja pakoputki -> imuilma +150 astetta, pakopaine 3 kiloa ja soronoo moottori.
Cooleri tuohon lisäksi nyt ja ahtojen noston voit unohtaa, ei ole tarpeen, eikä tuosta vakioturbosta edes kannata yhtään nostaa.
Mutta jos haluat kokeilla niin oma on autosi, ollaan ainakin varoitettu.
Lisätehot sitten vaatii jo suuria muutoksia, niistä löytyy aivan niin monta ketjua kun jaksat lukea.
Pitäskö kuitenkin laittaa muutama linkki topiciin jossa on kuvaa hajonneesta koneesta
*ahdin ei määrää tahtia, DISELISSÄ*
Ihan vaan vinkkinä, Viton vakio paine on 0,8 bar, siinä on cooler. Nostin paineen 1,0 bar ja tehoja tuli jokseenkin 50..75 % lisää kun pumppu muokattiin, joten miksi polttaisin koneen jollain 1,7 barilla kun se aiheuttaa vain tehon laskua.
*ahdin ei määrää tahtia, DISELISSÄ*
Ihan vaan vinkkinä, Viton vakio paine on 0,8 bar, siinä on cooler. Nostin paineen 1,0 bar ja tehoja tuli jokseenkin 50..75 % lisää kun pumppu muokattiin, joten miksi polttaisin koneen jollain 1,7 barilla kun se aiheuttaa vain tehon laskua.
Viimeksi muokannut veskola, Pe 27.05.2005 21:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi





