Mutka 250d.hen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

JP74 kirjoitti:Joo, tutun näköinen mäntä.
Hyvin on mulla kestäny 250 vaparikone autokärryn edessä , koneella on kilometrejä takana yli 600tkm ja ahdettuna 25 tkm .Öljynjäähdytin ja isompijäähdytin on ollut suunnitelmissa kun lämmöt huitelee 100 astetta ohituksissa ja pitkissä ylämäissä ,läppäri täysillä niin kone ei kiehu .Ilmeisesti männät on pelastanu nokan kokoinen välijäähdytin ja kiloon rajatut paineet ,pakopaine 0,5 enemmän kun ahtopaine.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

sunbeam kirjoitti:Hyvin on mulla kestäny 250 vaparikone autokärryn edessä...
Sekin auttaa kummasti mikäli malttaa olla kääntämättä syöttöä 130+ kuutiomilliin.

Huomasin tuossa aamulla töihin ajellessa, että näytti ahdot nousevan 1,7 bariin vaikka olen ruuvaillut säätöä pienemmälle. Näinpä ollen on aika tarkistaa onko hukkaportin letku irronnut. Tehoa ei ole ollut yhtään enempää vaikka ahdot ns. karkasi, pikemminkin päin vastoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa ei lämmöt oikeestaan yli 90:n ole nousseet ikinä. Normaalisti on siellä jossain 82. Heti alkaa kohota lämmöt jos vetää isoa ylämäkeä 120km/h. (onneksi täällä ei ole isoja mäkiä eikä 120Km/h rajoituksia :wink: )
Omaan suunnittelen asentaa väyrysen suodatin jalan, jossa on lämmönvaihdin tyyppinen öljynlauhdutin kyljessä. Helpompi toteuttaa, eikä tarvii pelätä kennon rikkoutumista/ tukkeutumista. Ei ehkä niin tehokas ,mutta varmasti riittävä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jaa, mulla on ollut tapana päivittäin vetää nuo varsinaissuomen ylämäet 140 lasissa ja 1900 kiloa painoa päällä. Niissä on niin mukava ohittaa, jos meinaa letkaa tulla. Ei se mitään lämpiä tuo originaali turbokone, ehkä 85 astetta. Varmasti asiassa auttaa öljynjäähdytin ja sitä taasen vesien kautta toimiva kunnollinen, no se pääjäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei mullakaan ole ollut enää lämpöongelmia, kun kiertää tuon ko. penkin kaukaa...Lämmöt ei nouse yli 90, vaikka ajetaan suljetullakin hiukan kovempaa. Uusi jäähdytin ja öljynjäähdytys auttaa.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

TULIPA TESTATTUA.... Ensimmäinen vapari turbo otti ja sulatti jostain kumman syystä 5 mukin kiertokangen :!: :?: kesti se noin 20 km. sit palo käämit :twisted: ostettiin orginal turpo kones.. osina :? aloin kotona tarkemmin kattoon sitä niin nelos pytty oli kulunu huomattavasti enemmän ku muut. Siellä oli ollut "sökö" mäntä mutta ehjä mukaan. putkitukseen ja vanha mäntä kiinni. kun kone tuli putkituksesta oli viä vähä vastoin käymisiä mut sit kaks ehtoota nii kone oli käynnissä ja seuraavana ehtoona ajossa :D :arrow: tehoa ei ollenkaa riitävästi :cry: nyt on kuitenki hyvä tosta jatkaa... ajattelin vain muille tierottaa tällä että kannattaa hakea heti orkkis turbo... ja että tuli toi rojekti kuntoon mutta mikä sulatti vapari koneen :?: ja mikä on syöny nelos pytyn :?: öljyruisku oli puhdas :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

20 km, no taisit tehdä ennätyksen vaparin sulattamisessa. Saatko kuvaa kangesta, miten se nyt sieltä voi sulaa...

Oliko tehot päällä kun tuo tapahtui, paljonko ahtoa, mikä ahdin ja miten pumppu ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Terho P kirjoitti: mikä on syöny nelos pytyn :?: öljyruisku oli puhdas :?
Katkennut männänrengas.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

aikas pieni ahdin... kilon paikkeilla tais olla paineet(ei ollu mittaria just silloin) pumppu oli vakio mut ruuvattu. se alkoi pikkuhiljaa kilkattamaan sit viä ajelin pajalle (5km) ku öljy paineet oli viä yli kilon... laitan kuvia kun saan vain kameran käyttöön.ainiin laitoin merkit muka paikallensa ja sit vasta ketju kiristimen... purkaessa oli nokka jako hampaalla pielessä ja pumppu oli 25 jykk ku olis pitäny olla se 13... :oops: onneksi auto on ny nipus n 500 km takana... huomenna vähä pumppua suuremmalle jos jaksaa/viittii/osaa :roll: eikös se samalla periaattella toi pumppu ruuvata ku vapariski :?: ainiin toi männänrengas teoria kyl vois toimia...
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Putkitettu nelonen leikkaa kiinni jos meinaa tehoo nostella :roll: Jos meinaat voimaa irroitella niin tarviit orggis alakerran :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Hmm... Mielenkiintoista kumminkin tuon vapari alakerran rikkoontuminen. Minusta tuntuu että siinä on ollut jotain jo vikana ennen ahtamista. Perustelen sillä, että mun käsityksen mukaan tuo vaparinkin alakerta on varsin luja. Siis eikös ensimmäiset super-turbot olleetkin juuri OM603 vapareista tehtyjä, ja käsityksen mukaan alakertaan ei ollut tehty muuta muutoksia kuin turbon kk-laakerit?? Ja eikös ne ensimmäiset superit kumminkin kestäneet käyttöä usemman 10 tkm yli 100 hv/litra tehoilla??
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

nelosen putki on alkuperäisessä turbo koneessa ja hoonailtu yhtä väliäksi kuin muutkin pytyt. eli ei leikkaa enää :shock: ja toi ensimmäinen otos vaparikoneella oli semmoinen että ensi tehtiin remonttia mm turbon laakerit,männänrenkaat, kansi oikastiin, koe ponnistettiin, 5 venttiiliä laitettiin ja saman verta seetiä vaihdettiin... ei ollu halpa :? nyt se on turhana hyllyssä.. tossa vaparissa täytyi tulla jokin typerä virhe ku hajos :oops:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kasausvirhe tod. näk. jos noin pienellä ajolla hajoaa. Vapari alakerta kestää melko paljonkin, mutta lämmöt ei saa nousta yhtään ja ahtopaineet on pidettävä kohtuullisina, alle 1.5 baria. On aina muistettava, että monella moottorilla on ajettu jo vaikkapa 0.5 miljoonaa kilometriä ennen virittämistä, joten mikäpä ihme tuo on, jos joku paikka joskus pettää.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Putkitettu kone ei tule kestämään rajua rääkkäystä, koska se putkitettu pytty käyttäytyy aina eri tavoin lämmitessään kuin ne muut. Leikkaa kiinni ennemmin tai myöhemmin, jos oikein rankasti ajaa.

Ajoitko sitä edellistä konetta edes yhtään sisään?
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

kyllähän mä sillä rauhas koitin ajella :roll: täytynee vain sulattaa se mahdollinen kasaus moka :cry: mutta mihinkäs se perustuu että putkitettu olis lämpö alttiimpi :?:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Eikö näisssä ole putket jo tehtaalta lähtiessä?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

nii munki mielestä. tottahan se voi temppuilla jos on huono laatuinen putki/putkitus... tuohon kyseiseen koneeseen laitettiin mahlen putki ja hoonailtiin se yhtä "harvaksi" ku muutki pytyt ja käytetyllä männällä kasaan :arrow: räjähtää jos räjähtää... ei näillä mun painella ainakaa vielä hetkeen voi rajusti ajaa kaan :?
saa ny nähdä kuinka käy saako koskaa lisää palikoita irti :arrow: Tehoa
Vastaa Viestiin