jaaha jähmepiste jo -24 astetta.saapi siinä sitte talvell ajaa ensimmäiset aikas montaki kilsaa kuivillla osilla
ei sovi ainakaan pohjois suomeen veikkaisin
Saksankielisessä WISsissä aihetta käsiteltiin muutaman kymmenen sivun verran per perä. Ja hammaskosketuksen mittaamisen esiteltiin muutama erikoistyökalu joiden mitat ois kiva tietää. Kielimuuri, liian vähän numeroita.
Mutta jos ei turhia mittaile ja vaihtaa vain laakerit ja toivoo niiden olevan samanlaiset niin ei tuo juuri pyöränlaakerin vaihtoa kummempi homma ole. Ton pinioniakselin kiristykseen piti käyttää momenttiavainta.
Saksankielisessä WISsissä aihetta käsiteltiin muutaman kymmenen sivun verran per perä. Ja hammaskosketuksen mittaamisen esiteltiin muutama erikoistyökalu joiden mitat ois kiva tietää. Kielimuuri, liian vähän numeroita.
Mutta jos ei turhia mittaile ja vaihtaa vain laakerit ja toivoo niiden olevan samanlaiset niin ei tuo juuri pyöränlaakerin vaihtoa kummempi homma ole. Ton pinioniakselin kiristykseen piti käyttää momenttiavainta.
JarnoH kirjoitti:käsittääkseni kyllä se on juuri tuota!!tarkoitettu varmaanki myytäväksi alunperin johkin korjaamoihin ko sitä ei myydä kuulemma ko 20 litran astiois!!ainakin täälä varaosa liikkeis niin sanottiin ko kävin kyselemäs sitä ja niistä toinen pullottaa sen itse jolta sitte sain ostettua sitä omaan perään!!
Onko nyt muka niin, että KL:ssä "mersun" purkissa myytävä lukkoperäöljy ei käykään? Aivan heti en usko, että vain tuo 20 litran kannussa oleva olisi ainoaa käypästä. Olisko lie vain samaa tavaraa Mobililta kuin tuo litran purkeissa oleva "merkillinen" öljy Mobililtahan sekin varmaan tulee..
Ja se lisäaine siellä ei ole niiinkään tarkoitettu estämään perän huutamista vaan toimimaan kitkalukon kanssa oikein. Eli jos tavan öljyn laittaa perään, niin ei kitkalukko pidä
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
JarnoH kirjoitti:eli vain ja ainoastaan tällästä öljyä ko mobil hd 85w-90a ! ja toi a on sen lisäaineen merkki
Joo , mä hai tota Veholta ja ne laitto sen mulla kanisteriin ei se paljoo maksanut ,
ja vielä on perä hiljainen ,, Vaihdoin peräöljyt 2 vuotta sitten .
Muuta ei mersun perään tosiaan saa kaataa !!
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
JarnoH kirjoitti:eli vain ja ainoastaan tällästä öljyä ko mobil hd 85w-90a ! ja toi a on sen lisäaineen merkki
Joo , mä hai tota Veholta ja ne laitto sen mulla kanisteriin ei se paljoo maksanut ,
On niitä muitakin valmistajia esim. Shell spirax 90 MB on vasittu Mersun perä öljy eikä kyllä omassani ole alkanut huutamaan vaikka tuollaiset öljyt on laitettu ja edellisessä 124:ssa oli Gulf 85-90 MB Öljyä eikä onngelmia. Mutta ei sinne mitä tahansa yleisöljyä saa laittaa eli käyttäkää MB:hen tarkoittettuja öljyjä.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
Eli Autona C180 -94. Ostin sen Saksasta ja tuntui että siinäkin perä vinkui tietyillä nopeuksilla - alle 80km/h kuitenkin. Vajaan kuukauden päivät ajelin kunnes sain vihdoinkin teetettyä perushuollot johon myöskin peräöljyn vaihto kuului. Sen jälkeen ei perästä ole mitään kuulunut.
Eli voi siinä käydä näinkin päin näyttää olevan aika yleistä että öljyjen vaihdon jälkeen perä alkaa vinkumaan mutta onneksi täällä toisin päin. Auto on huoltokirjaton eli ei ollut mitään tietoa oliko sinne ikinä niitä öljyjä vaihdettu. Muistaakseni Vehon mekaanikko sanoi, että siellä on joku (tarkentakaa ammattilaiset) suodatin joka pitää aina putsata kun öljyt vaihtaa. Muuten saattaa perästä öljyt lentää komeasti mäkeen...olisko niin että jollain on jäänyt tuo tekemättä ja sitä öljyä on sitten matkan varrelle jäänyt josta sitten tuo vinkuna alkaa...arvailuja vain
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994
no mobililta saa öljyä litranpulloissa hd 85w-90 mutta siitä puuttuu lisäaine eli merkki a !! mun mielestä ei vaan ole muuta mahdollisuutta ko kerran noin monella on alkanut ehjä perä huutaan öljynvaihdon jälkeen että on väärä öljy!! ajattelin nyt vaan kertoa mitä mulle on sanottu ja omasta kokemuksesta mikä on sinne paras öljy! mutta tullee sellanenki mieleen että ko tätä kyseistä öljyä on saanut veholtakin ni ei ne varmaan sinne huollossa huonoa laita!! toki jokainen voi laittaa autoonsa mitä haluaa
On niitä muitakin valmistajia esim. Shell spirax 90 MB on vasittu Mersun perä öljy eikä kyllä omassani ole alkanut huutamaan vaikka tuollaiset öljyt on laitettu ja edellisessä 124:ssa oli Gulf 85-90 MB Öljyä eikä onngelmia. Mutta ei sinne mitä tahansa yleisöljyä saa laittaa eli käyttäkää MB:hen tarkoittettuja öljyjä.
Kyse oli nyt siis ASD-perään tarkoitetusta lukkoperäöljystä. Tavan perään kai käy mikä vaan
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Välityksen rattaathan ne kuulemma yleensä kuluu..Alunperin hampaiden pinta ei ole tasainen ja sen takia siellä pysyy öljy välissä.Väärä hammaskosketus kuluttaa hampaiden pinnat tasaiseksi ja meteli alkaa....Tuohon farkkuun just eilen vaihdoin perän ja nyt on hiljainen.Kardaanin laipasta kun nyki niin välystä oli muutama milli.Olisikohan joku vaihtanut vaikkapa stefan ja jättänyt mutterin liian löysälle.Liian kireällekin vedettynä tuhoaa laakerit äkkiä.,ainakin hammaskosketus muuttuu niin että perä alkaa ääntämään.
Alkuperäiseen viestiin palatakseni, se ulinahan johtuu väärästä hammaskosketuksesta. Miksi hammaskosketus on väärä voi taas johtua joko kulumasta laakereissa tai itse pyöräparissa. Yleensä laakereissa on syy ensiksi ja vasta myöhempi seuraus on pyöräparin kuluminen. Jos siis vaihdat laakerit ennenkuin pyöräpariin tulee kulumaa , saat perän hiljaiseksi. Jos tasauspyörästö ei ole väljä tämä myös kannattaa tehdä. Opettelemaan ei kannata ruveta omin päin, vaan ota vaikka perä irti ja tee laakerien vaihto jonkun kanssa joka homman hallitsee.
No joo näkee sen kuka osaa katsoa, mutta hyvä konsti on panna taiteilijoiden öljyväriä muutamaan isonpyörän hampaaseen molemmin puolin ja sitten pyörittää läpi pienenpyörän. Samalla kannattaa painaa sopivalla vääntimellä mahdollinen poskilaakerin välys pois pyörityksen aikana ja tämä myös ahdistaa sopivasti. Kosketuskuva näkyy hampaassa se ei saisi mennä reunasta hampaan juureen eikä kummastakaan päästä yli vaan pitäisi jäädä hampaan tasopinnalle. Aivan sököillä laakereilla kuva menee aina ulos, ja myös kuluneella pyöräparilla. Samalla tavalla voit tarkistaa hammaskosketuksen myös laakerien vaihdon jälkeen tarviiko rikkojen paksuuksia ruveta säätään. Yleensä onnistuu entisillä rikoilla jos pyöräpari on ok.
Täälläkin kuuluu kumma ulina juuri 80-90km/h pinnassa ainakun löysää kaasun tai kytkimen. Mutta yli 100km/h ei kuulu eikä pienillä km/h. Itse kans olen veikkaillut pyöränlaakereita mutta mistä sitä tietää...
Jaa kuuluu mullaki pieni vihellys 50 nopeudessa kun on normaali vedätys päällä ja se kuuluu vaihdelootasta,aikalailla samanlainen ääni kun vois kuulua mankan kaiuttimista kun laturi antaa häiriöö,että sillee.Muilla nopeuksilla ei kuulu ylimääräsiä.
Mulla on sellainen käsitys että kun nuo hampaat on tehty siten että ne ei "liu`u" toisiaan vasten vaan pyörivät tasaisesti...juuri pari viikkoa sitten tästä oli koulussa laboratoorio ingenjöörin toimesta informaatiota...ja kun tosiaan hampaat/laakerit kuluu niin ne rupeavat liukumaan toisiaan vasten ja tästä syntyisi sitten tämä ääni...sama asiahan ilmenee auton pakissa jossa suorat hampaat ja ei ole sitten kunstannus syistä tehty normaaleita "äänettömiä" rattaita...voin olla väärässä ja tämä on aika mutua,mutta olipa pakko avautua...kiitos!
joo elikkäs rupes toi perä(ilneisesti) ujeltamaan kun tosa ajoin eli kun päästin kaasun niin se rupesi ujeltamaan ja tämän jälkeen kaveri lähti ajamaan ja sanoin että tarkkailla sen ääntämistä. Kohta tulee puhelinsoitto että se jumi nyt kokonaan ei muuta kuin tutun hajottamon pihalle ja nyt odotellaan tuomiota eli on ilmeisesti pskana koko perä tms. Se ihmetyttää itseäkin että kun pistää vaihteen p:lle niin rupeaa kuulumaan hirveä ranklatus, voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu? Pitääkös tässä vaihtaa vaihelaatikkokin, että menikö sekin rikki???
autohan on 290td aut. ja rullannut ihan riittämiin
nicnac kirjoitti:Mulla on sellainen käsitys että kun nuo hampaat on tehty siten että ne ei "liu`u" toisiaan vasten vaan pyörivät tasaisesti...juuri pari viikkoa sitten tästä oli koulussa laboratoorio ingenjöörin toimesta informaatiota...ja kun tosiaan hampaat/laakerit kuluu niin ne rupeavat liukumaan toisiaan vasten ja tästä syntyisi sitten tämä ääni...sama asiahan ilmenee auton pakissa jossa suorat hampaat ja ei ole sitten kunstannus syistä tehty normaaleita "äänettömiä" rattaita...voin olla väärässä ja tämä on aika mutua,mutta olipa pakko avautua...kiitos!
Kyllä ne liukuu, niin lieriö- kuin kartiohammaspyörissäkin.
Omassa perässä huomasin olevan kardaanin pään pinion akselin laakereissa pienen välyksen. Uskalsin ottaa riskin ja kiristin mutteria aavistuksen tiukemmalle. Vuoden verran olen ajellut ja ulina on pysynyt poissa. Ehkä se oli vaan niin vähän väljä että kiristys vielä auttoi
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Dieselpower kirjoitti:2 viikkoa sitten laakeroittin oman 124 perän. Uudet laakerit, stefat ja tasauspyörästön osat siihen loppu vollotukset ja hävis löysät.
terve
pakkanenko teki tempun terävän kun edellisen illan nollakelin jälkeen seuraavana aamuna parinkymmenen pakkasasteen saattelemana lähdin työmaalle, niin eikös perästä kuulunut kaamea ulina n. 60-70 nopeudessa.
Veto päällä ja jarruttaessa on hiljaa mutta rullatessa ulisee.
Kaarteissa ei huomaa eroa. Vaihdoin perän marraskuussa ja mersun öljyillä.
Kardaanin pään stefa on myös vaihdettu; jäikö mutteri löysälle?
Osaako kukaan tehdä diagnoosia oireiden perusteella
Miettinyt olen kyseisen öljyn käyttämistä, mutta MB:n suositus perään on ymmärtääkseni paksuhko mineraaliöljy ja sillä en ole synteettisiä kokeillut. Peräni ei ulise, mutta stefat on pitänyt vaihtaa öljyvuotojen takia 220'000 km:ssä.