perä(?) huutaa 50-60 km/h

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

jaaha jähmepiste jo -24 astetta.saapi siinä sitte talvell ajaa ensimmäiset aikas montaki kilsaa kuivillla osilla :lol:
ei sovi ainakaan pohjois suomeen veikkaisin :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
mad as a hatter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 02.06.2005 17:13
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mad as a hatter »

vonkuna kuuluu vain 50-60 km/h välillä. jos ajaa kovempaa tai hiljempaa ni ei kuulu. ääni siis alkoi kun murikka vaihtu.

minkämoinen homma on vaihtaa perän laakerit. tarviiko erikoistyökaluja yms.
vai onko täälä asiantuntijoita ollenkaan!
:wink:
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Saksankielisessä WISsissä aihetta käsiteltiin muutaman kymmenen sivun verran per perä. :lol: Ja hammaskosketuksen mittaamisen esiteltiin muutama erikoistyökalu joiden mitat ois kiva tietää. :roll: Kielimuuri, liian vähän numeroita.

Mutta jos ei turhia mittaile ja vaihtaa vain laakerit ja toivoo niiden olevan samanlaiset niin ei tuo juuri pyöränlaakerin vaihtoa kummempi homma ole. Ton pinioniakselin kiristykseen piti käyttää momenttiavainta.

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Saksankielisessä WISsissä aihetta käsiteltiin muutaman kymmenen sivun verran per perä. :lol: Ja hammaskosketuksen mittaamisen esiteltiin muutama erikoistyökalu joiden mitat ois kiva tietää. :roll: Kielimuuri, liian vähän numeroita.

Mutta jos ei turhia mittaile ja vaihtaa vain laakerit ja toivoo niiden olevan samanlaiset niin ei tuo juuri pyöränlaakerin vaihtoa kummempi homma ole. Ton pinioniakselin kiristykseen piti käyttää momenttiavainta.

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Omassa kans vähän ulvoo perä, ja juuri 50-60km/h vauhdissa.. Heti ku kaasun hellää niin hiljenee, ja kun vähänkin pitää vetoa päällä niin ulisee.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

JarnoH kirjoitti:käsittääkseni kyllä se on juuri tuota!!tarkoitettu varmaanki myytäväksi alunperin johkin korjaamoihin ko sitä ei myydä kuulemma ko 20 litran astiois!!ainakin täälä varaosa liikkeis niin sanottiin ko kävin kyselemäs sitä ja niistä toinen pullottaa sen itse jolta sitte sain ostettua sitä omaan perään!!
Onko nyt muka niin, että KL:ssä "mersun" purkissa myytävä lukkoperäöljy ei käykään? Aivan heti en usko, että vain tuo 20 litran kannussa oleva olisi ainoaa käypästä. Olisko lie vain samaa tavaraa Mobililta kuin tuo litran purkeissa oleva "merkillinen" öljy :roll: Mobililtahan sekin varmaan tulee..
Ja se lisäaine siellä ei ole niiinkään tarkoitettu estämään perän huutamista vaan toimimaan kitkalukon kanssa oikein. Eli jos tavan öljyn laittaa perään, niin ei kitkalukko pidä :?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

JarnoH kirjoitti:eli vain ja ainoastaan tällästä öljyä ko mobil hd 85w-90a ! ja toi a on sen lisäaineen merkki
Joo , mä hai tota Veholta ja ne laitto sen mulla kanisteriin ei se paljoo maksanut ,
ja vielä on perä hiljainen ,, Vaihdoin peräöljyt 2 vuotta sitten .

Muuta ei mersun perään tosiaan saa kaataa !!
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Automatic260E kirjoitti:
JarnoH kirjoitti:eli vain ja ainoastaan tällästä öljyä ko mobil hd 85w-90a ! ja toi a on sen lisäaineen merkki
Joo , mä hai tota Veholta ja ne laitto sen mulla kanisteriin ei se paljoo maksanut ,
ja vielä on perä hiljainen ,, Vaihdoin peräöljyt 2 vuotta sitten .

Muuta ei mersun perään tosiaan saa kaataa !!
On niitä muitakin valmistajia esim. Shell spirax 90 MB on vasittu Mersun perä öljy eikä kyllä omassani ole alkanut huutamaan vaikka tuollaiset öljyt on laitettu ja edellisessä 124:ssa oli Gulf 85-90 MB Öljyä eikä onngelmia. Mutta ei sinne mitä tahansa yleisöljyä saa laittaa eli käyttäkää MB:hen tarkoittettuja öljyjä.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja BrFC »

Otetaanpa omakin perä tähän...

Eli Autona C180 -94. Ostin sen Saksasta ja tuntui että siinäkin perä vinkui tietyillä nopeuksilla - alle 80km/h kuitenkin. Vajaan kuukauden päivät ajelin kunnes sain vihdoinkin teetettyä perushuollot johon myöskin peräöljyn vaihto kuului. Sen jälkeen ei perästä ole mitään kuulunut.
Eli voi siinä käydä näinkin päin :D näyttää olevan aika yleistä että öljyjen vaihdon jälkeen perä alkaa vinkumaan mutta onneksi täällä toisin päin. Auto on huoltokirjaton eli ei ollut mitään tietoa oliko sinne ikinä niitä öljyjä vaihdettu. Muistaakseni Vehon mekaanikko sanoi, että siellä on joku (tarkentakaa ammattilaiset) suodatin joka pitää aina putsata kun öljyt vaihtaa. Muuten saattaa perästä öljyt lentää komeasti mäkeen...olisko niin että jollain on jäänyt tuo tekemättä ja sitä öljyä on sitten matkan varrelle jäänyt josta sitten tuo vinkuna alkaa...arvailuja vain
MB E 550 4 Matic Avantgarde 2007
ex MB E 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB C 250 Avantgarde CGI 2009
ex MB E 320 A Avantgarde 2004
ex MB E 220 CDI Elegance 2007
ex MB E 500 V8 Avantgarde 2002
ex MB E 240 V6 Classic 2001
ex MB C230 Kompressor Classic 1996
ex MB C180 Esprit 1994




-Pääsis jo kalaan-
Avatar
JarnoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.04.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

no mobililta saa öljyä litranpulloissa hd 85w-90 mutta siitä puuttuu lisäaine eli merkki a !! mun mielestä ei vaan ole muuta mahdollisuutta ko kerran noin monella on alkanut ehjä perä huutaan öljynvaihdon jälkeen että on väärä öljy!! ajattelin nyt vaan kertoa mitä mulle on sanottu ja omasta kokemuksesta mikä on sinne paras öljy! mutta tullee sellanenki mieleen että ko tätä kyseistä öljyä on saanut veholtakin ni ei ne varmaan sinne huollossa huonoa laita!! toki jokainen voi laittaa autoonsa mitä haluaa :D
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Arto S kirjoitti:
Automatic260E kirjoitti:
JarnoH kirjoitti:eli vain ja ainoastaan tällästä öljyä ko mobil hd 85w-90a ! ja toi a on sen lisäaineen merkki
Joo , mä hai tota Veholta ja ne laitto sen mulla kanisteriin ei se paljoo maksanut ,
ja vielä on perä hiljainen ,, Vaihdoin peräöljyt 2 vuotta sitten .

Muuta ei mersun perään tosiaan saa kaataa !!
On niitä muitakin valmistajia esim. Shell spirax 90 MB on vasittu Mersun perä öljy eikä kyllä omassani ole alkanut huutamaan vaikka tuollaiset öljyt on laitettu ja edellisessä 124:ssa oli Gulf 85-90 MB Öljyä eikä onngelmia. Mutta ei sinne mitä tahansa yleisöljyä saa laittaa eli käyttäkää MB:hen tarkoittettuja öljyjä.
Kyse oli nyt siis ASD-perään tarkoitetusta lukkoperäöljystä. Tavan perään kai käy mikä vaan :lol:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
mad as a hatter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 02.06.2005 17:13
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mad as a hatter »

sain tiedusteltua asiaa oikealta asiantuntijalta ja hän totes että ääni ei lähde laakerien vaihdolla. rattaat on kulunu.

juuri se kun kaasua nostettaessa ääni katoaa, viittaa kuluneisuuteen.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Välityksen rattaathan ne kuulemma yleensä kuluu..Alunperin hampaiden pinta ei ole tasainen ja sen takia siellä pysyy öljy välissä.Väärä hammaskosketus kuluttaa hampaiden pinnat tasaiseksi ja meteli alkaa....Tuohon farkkuun just eilen vaihdoin perän ja nyt on hiljainen.Kardaanin laipasta kun nyki niin välystä oli muutama milli.Olisikohan joku vaihtanut vaikkapa stefan ja jättänyt mutterin liian löysälle.Liian kireällekin vedettynä tuhoaa laakerit äkkiä.,ainakin hammaskosketus muuttuu niin että perä alkaa ääntämään.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Alkuperäiseen viestiin palatakseni, se ulinahan johtuu väärästä hammaskosketuksesta. Miksi hammaskosketus on väärä voi taas johtua joko kulumasta laakereissa tai itse pyöräparissa. Yleensä laakereissa on syy ensiksi ja vasta myöhempi seuraus on pyöräparin kuluminen. Jos siis vaihdat laakerit ennenkuin pyöräpariin tulee kulumaa , saat perän hiljaiseksi. Jos tasauspyörästö ei ole väljä tämä myös kannattaa tehdä. Opettelemaan ei kannata ruveta omin päin, vaan ota vaikka perä irti ja tee laakerien vaihto jonkun kanssa joka homman hallitsee.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Näkeekö niiden pyörien kulumisen silmällä? Oma perä ääntää ja jos sen jossain vaiheessa viittis ottaa irti ja tehdä ruumiinavaus.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

No joo näkee sen kuka osaa katsoa, mutta hyvä konsti on panna taiteilijoiden öljyväriä muutamaan isonpyörän hampaaseen molemmin puolin ja sitten pyörittää läpi pienenpyörän. Samalla kannattaa painaa sopivalla vääntimellä mahdollinen poskilaakerin välys pois pyörityksen aikana ja tämä myös ahdistaa sopivasti. Kosketuskuva näkyy hampaassa se ei saisi mennä reunasta hampaan juureen eikä kummastakaan päästä yli vaan pitäisi jäädä hampaan tasopinnalle. Aivan sököillä laakereilla kuva menee aina ulos, ja myös kuluneella pyöräparilla. Samalla tavalla voit tarkistaa hammaskosketuksen myös laakerien vaihdon jälkeen tarviiko rikkojen paksuuksia ruveta säätään. Yleensä onnistuu entisillä rikoilla jos pyöräpari on ok.
Avatar
mad as a hatter
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 02.06.2005 17:13
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mad as a hatter »

minkämoinen homma on vaihtaa ite toi perä? osaisko joku selvittää..

en löytäny haulla aiheesta ainakaan yhtäkkiä.
JkT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:28
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja JkT »

Täälläkin kuuluu kumma ulina juuri 80-90km/h pinnassa ainakun löysää kaasun tai kytkimen. Mutta yli 100km/h ei kuulu eikä pienillä km/h. Itse kans olen veikkaillut pyöränlaakereita mutta mistä sitä tietää... :)
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Jaa kuuluu mullaki pieni vihellys 50 nopeudessa kun on normaali vedätys päällä ja se kuuluu vaihdelootasta,aikalailla samanlainen ääni kun vois kuulua mankan kaiuttimista kun laturi antaa häiriöö,että sillee.Muilla nopeuksilla ei kuulu ylimääräsiä.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Mulla on sellainen käsitys että kun nuo hampaat on tehty siten että ne ei "liu`u" toisiaan vasten vaan pyörivät tasaisesti...juuri pari viikkoa sitten tästä oli koulussa laboratoorio ingenjöörin toimesta informaatiota...ja kun tosiaan hampaat/laakerit kuluu niin ne rupeavat liukumaan toisiaan vasten ja tästä syntyisi sitten tämä ääni...sama asiahan ilmenee auton pakissa jossa suorat hampaat ja ei ole sitten kunstannus syistä tehty normaaleita "äänettömiä" rattaita...voin olla väärässä ja tämä on aika mutua,mutta olipa pakko avautua...kiitos!
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

joo elikkäs rupes toi perä(ilneisesti) ujeltamaan kun tosa ajoin eli kun päästin kaasun niin se rupesi ujeltamaan ja tämän jälkeen kaveri lähti ajamaan ja sanoin että tarkkailla sen ääntämistä. Kohta tulee puhelinsoitto että se jumi nyt kokonaan :( ei muuta kuin tutun hajottamon pihalle ja nyt odotellaan tuomiota eli on ilmeisesti pskana koko perä tms. Se ihmetyttää itseäkin että kun pistää vaihteen p:lle niin rupeaa kuulumaan hirveä ranklatus, voisiko joku kertoa mistä tämä johtuu? Pitääkös tässä vaihtaa vaihelaatikkokin, että menikö sekin rikki??? :cry:

autohan on 290td aut. ja rullannut ihan riittämiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

nicnac kirjoitti:Mulla on sellainen käsitys että kun nuo hampaat on tehty siten että ne ei "liu`u" toisiaan vasten vaan pyörivät tasaisesti...juuri pari viikkoa sitten tästä oli koulussa laboratoorio ingenjöörin toimesta informaatiota...ja kun tosiaan hampaat/laakerit kuluu niin ne rupeavat liukumaan toisiaan vasten ja tästä syntyisi sitten tämä ääni...sama asiahan ilmenee auton pakissa jossa suorat hampaat ja ei ole sitten kunstannus syistä tehty normaaleita "äänettömiä" rattaita...voin olla väärässä ja tämä on aika mutua,mutta olipa pakko avautua...kiitos!
Kyllä ne liukuu, niin lieriö- kuin kartiohammaspyörissäkin.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Omassa perässä huomasin olevan kardaanin pään pinion akselin laakereissa pienen välyksen. Uskalsin ottaa riskin ja kiristin mutteria aavistuksen tiukemmalle. Vuoden verran olen ajellut ja ulina on pysynyt poissa. Ehkä se oli vaan niin vähän väljä että kiristys vielä auttoi :roll:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

2 viikkoa sitten laakeroittin oman 124 perän. Uudet laakerit, stefat ja tasauspyörästön osat siihen loppu vollotukset ja hävis löysät. :)
RED POWER IHC DT-358
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onko kukaan käyttänyt perässään tuota Castrolin SAF-XO 75W-90 a öljyä?

Kokemuksia?
220.128 Black Mirror
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Dieselpower kirjoitti:2 viikkoa sitten laakeroittin oman 124 perän. Uudet laakerit, stefat ja tasauspyörästön osat siihen loppu vollotukset ja hävis löysät. :)
Minkäs hintanen jopi tää on? Osat, työ...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Gee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 13.06.2005 13:18
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Gee »

terve
pakkanenko teki tempun terävän kun edellisen illan nollakelin jälkeen seuraavana aamuna parinkymmenen pakkasasteen saattelemana lähdin työmaalle, niin eikös perästä kuulunut kaamea ulina n. 60-70 nopeudessa.
Veto päällä ja jarruttaessa on hiljaa mutta rullatessa ulisee.
Kaarteissa ei huomaa eroa. Vaihdoin perän marraskuussa ja mersun öljyillä.
Kardaanin pään stefa on myös vaihdettu; jäikö mutteri löysälle?
Osaako kukaan tehdä diagnoosia oireiden perusteella
300TDT(TE) 4Matic -88
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Tolla tavalla se mulla käyttäyty ennen pinionon laakerin kiristystä. Mutta voihan se olla muukin vika.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Gee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 13.06.2005 13:18
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Gee »

onkos se se kardaanin puoleinen laakeri? eli juuri sitä mutteria pitäisi tiukata mitä epäilinkin?
300TDT(TE) 4Matic -88
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Onko kukaan käyttänyt perässään tuota Castrolin SAF-XO 75W-9

Viesti Kirjoittaja geoman »

Miettinyt olen kyseisen öljyn käyttämistä, mutta MB:n suositus perään on ymmärtääkseni paksuhko mineraaliöljy ja sillä en ole synteettisiä kokeillut. Peräni ei ulise, mutta stefat on pitänyt vaihtaa öljyvuotojen takia 220'000 km:ssä.
Vastaa Viestiin