Tuontiauton huolto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sepi81
Mersumies
Mersumies
Viestit: 755
Liittynyt: Ma 05.12.2005 09:57
Paikkakunta: Pori

Tuontiauton huolto.

Viesti Kirjoittaja Sepi81 »

HEI!

Toin lauantaina mersun :D Saksasta, 190E 2.6 vm 89 ajettu mittarin mukaan 100000 :?: , ja pitäis varmaan huoltaa ennenkuin laittaa Suomesa ajoon.
Millaisia asioita kannattaa tarkistaa/huoltaa ennen kuin rupeaa oikeen ajeleen :roll: ? Öljyt, nesteet, tiivisteet jne.?
Automaattivaihteinen johtotähti mustalla nahkasisustalla.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!
Avatar
TeroK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Pe 18.02.2005 17:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Omasta kokemuksesta voin sanoa että, öljyt kannattaa vaihtaa ainakin ensimmäisenä. Omassa öljyt oli sen näköiset että ei oo ikinä vaihdettu. Ainakin laatikossa oli kauheet kurat. :evil:
W203 200K -01
Korotettu W124 250TD -87
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Jos kori on hyvässä kunnossa (oletan että varmasti on) sitten ruosteenestokäsittely niin pian kuin mahdollista. Mulla 190E ja käsittely maksoi 460€ Jyväskylässä.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tuontiauton huolto.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sepi81 kirjoitti: Millaisia asioita kannattaa tarkistaa/huoltaa ennen kuin rupeaa oikeen ajeleen :roll: ? Öljyt, nesteet, tiivisteet jne.?
Automaattivaihteinen johtotähti mustalla nahkasisustalla.
!
Hyvältä kuulostaa auto. Ei sillä km-määrälläkään ole niin väliä, tärkeämpää on että auto on ehjä ja hyvin pidetty.

Mutta itse vaihtaisin:
- öljyt koneeseen, laatikkoon, perään
- pakkasneste
- jarruneste

Autotohtorilla voisi käydä ihan hakemassa "vikalistan", jos ei sellaista ole. Siis että antaa nostaa auton ylös ja tsekata kaikki alustan osat ym.
Laittaa ne samalla kondilkseen, kun auto muutenkin menee "käyttöönottohuoltoon". Näkee siinä nestevuodot, mahdolliset pullistumat jarruletkuissa ym.
Korin ruosteruojaus ja kunnon vahaus ennen tuonne loskaan lähtöä tietysti.
Mielenrauhaa antavaa on myös tsekata laturin hiilet + jännitteensäädin ynnä akun (autossa olevan) kunto.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Moottorin sisäpesu fortella on myös suositeltavaa ja liputan ruostesuojauksen puolesta! Nokkaketju kannattaa myös vaihtaa kaikkine hilppeineen!
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Mainittu jarrunesteen vaihto, kannattaa suorittaa lohkolämmittimen asennuksen yhteydessä.
W210 290TD T
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: Tuontiauton huolto.

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sepi81
Mersumies
Mersumies
Viestit: 755
Liittynyt: Ma 05.12.2005 09:57
Paikkakunta: Pori

Tuontiauton huolto.

Viesti Kirjoittaja Sepi81 »

Jalasjärvisiäpä hyvinkin.

Mistäköhän kannattais hommata lohkolämmitin kun sitä pirua ei tossa ole?
Ja ennen kesää tulee varmaan ajankohtaiseksi laittaa siihen ilmastointi kun auto on musta ja mustat nahkapenkit nii persehän siinä kärventyy :oops: .
Onneksi siinä on edes kattoluukku :) .
Ja täytyyhän siihen laittaa stereokki viä kun kerkee, siinä on mersun joku erikoosradio/kasettimankka mutta kun ei oo koodia siihen.
jomi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Pe 02.09.2005 21:42
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Itse toin elokuussa 2.0 version ja vaihdoin öljyt, suodattimen, polttoaineensuodattimen, tulpat. Syksyllä vielä ohjaustehostimen öljyt + suodattimen. Vaihdeaskin- ja perän öljyt vaihtelen kunhan tässä ennätän. :wink:
jomi
+ n. 40 exää (autoja pärriä v.sta -74
________________________________________
Sylinterien lukumäärä ei ole ratkaiseva,kunhan luku on 3 jaollinen
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

TIMO T T kirjoitti:Mainittu jarrunesteen vaihto, kannattaa suorittaa lohkolämmittimen asennuksen yhteydessä.
Tarkoitus oli varmaankin että pakkasnesteen vaihto ja lämppärin asennus kannattaa tehdä samalla kertaa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kaikki mahdollinen kulutus tavara, minkä jaksaa. alottaa sieltä kuluvimmasta ja helpoimmasta päästä: öljyt, ilmansuodatin, tulpat... niin pitkälle, kun näkee tarpeelliseks. ei nyt varmaan kannata ihan koko autoo purkaa ja jokaista osaa vaihtaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

OT. Olisko täällä forumilla jotain bugia, kun noita yo. kaltaisia tuplapostauksia tuntuisi näkyvän paljon enemmän kuin aikaisemmin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Mulle ainakin tuli kerran tuplaviesti, kun kirjoittamisen jälkeen painoin 'lähetä', niin sivu jäi vaan roikkumaan siihen eikä mitään tapahtunut. Ihan kuin serveri olis ollut niin kiireinen, ettei ehtinyt vastata. Siinä sitten painoin selaimeni 'refresh' -nappia ja johan alkoi toimimaan... kaksi viestiä :)

Juu, ja tähän varsinaiseen aiheeseen liittyen... vaihda vaihteiston ja perän öljyt siihen autoosi. Ne tuntuu olevan sellaiset, joihin suhtaudutaan kuin niiden pitäisi kestää koko auton ikä... yhdet öljyt vaikka 30 vuotta :)
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Joo kannattaa vaihtaa kaikki öljyt samantien niin tietää ainakin että on vaihdettu ja on suomen oloihin kuuluvia rasvoja. Ite Vaihdoin kaikki rasvat ja nesteet kun laitoin tuontiautosta koko tekniikkapaketin vanhukseen... 8)
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Sepi81
Mersumies
Mersumies
Viestit: 755
Liittynyt: Ma 05.12.2005 09:57
Paikkakunta: Pori

Tuontiauton huolto.

Viesti Kirjoittaja Sepi81 »

Kiitoksia vastauksista :lol: .
Tommosia edellä mainittuja asioita ajattelin vähän itsekin tsekata.
Meisselimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 18.04.2005 12:22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Meisselimies »

Ruostesuojaus on nähdäkseni turhaa. Jos on hyvä talli/halli niin kannattaa mielummin sijoittaa sen vuokriin. Koko suojaus on ylimainostettu juttu ja tulos saattaa olla pian päinvastainen kun oli ajateltu.

Ite toin W124 91:sen ja koko pohja on alkuperäisessä "suojassa" (joku ihmeen tasainen kaunis kerros päällä ei kuitenkaan mitään ruostesuojausmassaa) nimenomaan kiellettiin suojaamasta!
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Matti R kirjoitti:
TIMO T T kirjoitti:Mainittu jarrunesteen vaihto, kannattaa suorittaa lohkolämmittimen asennuksen yhteydessä.
Tarkoitus oli varmaankin että pakkasnesteen vaihto ja lämppärin asennus kannattaa tehdä samalla kertaa.
Just !
:oops:
W210 290TD T
Avatar
TeroK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Pe 18.02.2005 17:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

PaHa kirjoitti:
Meisselimies kirjoitti:Ruostesuojaus on nähdäkseni turhaa. Jos on hyvä talli/halli niin kannattaa mielummin sijoittaa sen vuokriin. Koko suojaus on ylimainostettu juttu ja tulos saattaa olla pian päinvastainen kun oli ajateltu.

Ite toin W124 91:sen ja koko pohja on alkuperäisessä "suojassa" (joku ihmeen tasainen kaunis kerros päällä ei kuitenkaan mitään ruostesuojausmassaa) nimenomaan kiellettiin suojaamasta!
just joo... :shock: Perustelua?
Eipä tuota meikäläisen autoakaa oo suojattu suomessa. Muistelin kans että 124:n ohjekirjassa väitetään että ei tarvita suojausta jälkeenpäin :?:
W203 200K -01
Korotettu W124 250TD -87
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Ot: Onko mahdollista saada kuvia autosta? :)
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

TeroK kirjoitti:
PaHa kirjoitti:
Meisselimies kirjoitti:Ruostesuojaus on nähdäkseni turhaa. Jos on hyvä talli/halli niin kannattaa mielummin sijoittaa sen vuokriin. Koko suojaus on ylimainostettu juttu ja tulos saattaa olla pian päinvastainen kun oli ajateltu.

Ite toin W124 91:sen ja koko pohja on alkuperäisessä "suojassa" (joku ihmeen tasainen kaunis kerros päällä ei kuitenkaan mitään ruostesuojausmassaa) nimenomaan kiellettiin suojaamasta!
just joo... :shock: Perustelua?
Eipä tuota meikäläisen autoakaa oo suojattu suomessa. Muistelin kans että 124:n ohjekirjassa väitetään että ei tarvita suojausta jälkeenpäin :?:
Jos meinaa autoaan pitää ja ajella sillä ympärivuotisesti niin suojaus varmasti kannataa...näin teen itse kunhan saan tulevan autoni käsiini.
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Meisselimies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 18.04.2005 12:22
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Meisselimies »

[quote="EzKo"][quote="TeroK"][quote="PaHa"][quote="Meisselimies"]Ruostesuojaus on nähdäkseni turhaa. Jos on hyvä talli/halli niin kannattaa mielummin sijoittaa sen vuokriin. Koko suojaus on ylimainostettu juttu ja tulos saattaa olla pian päinvastainen kun oli ajateltu.

Ite toin W124 91:sen ja koko pohja on alkuperäisessä "suojassa" (joku ihmeen tasainen kaunis kerros päällä ei kuitenkaan mitään ruostesuojausmassaa) nimenomaan kiellettiin suojaamasta![/quote]

just joo... :shock: Perustelua?[/quote]

Eipä tuota meikäläisen autoakaa oo suojattu suomessa. Muistelin kans että 124:n ohjekirjassa väitetään että ei tarvita suojausta jälkeenpäin :?:[/quote]Jos meinaa autoaan pitää ja ajella sillä ympärivuotisesti niin suojaus varmasti kannataa...näin teen itse kunhan saan tulevan autoni käsiini.[/quote]


Autoni pohjassa on tasainen kaunis kullanharmaa "MASSA" kovaa kuin kivi eikä tahraa käsiä kun siihen koskee. En missään nimessä mene tahrimaan pohjaa jollain "ruotesuojalla" . Ja vielä maksaa siittä 500€. Huhhuh. Kuten totsesin, jos auto on ilmavassa hallissa jossa se ehtii nätisti kuivua on ruostesuojaus turhaa.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Tuontiauton huolto.

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Sepi81 kirjoitti: Mistäköhän kannattais hommata lohkolämmitin kun sitä pirua ei tossa ole?
Lohkolämmitintä ei ainakaan etelän talvessa tartte...kyllä noi maamoottorit kestää nykiä 20 asteesta käyntiin :twisted:
Myöskin ruostesuojaus on turhaa jos autosi on oikeasti ruosteeton etkä aio museoida sitä. 16-vuotiaalla ruosteettomalla saksantuonnilla ajelee ainakin 10 vuotta ennenkuin mistään läpi ruostuu ja aika harvalla sama auto 10 vuotta on :lol:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tuontiauton huolto.

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Petri M. kirjoitti:
Sepi81 kirjoitti: Mistäköhän kannattais hommata lohkolämmitin kun sitä pirua ei tossa ole?
Lohkolämmitintä ei ainakaan etelän talvessa tartte...kyllä noi maamoottorit kestää nykiä 20 asteesta käyntiin :twisted:
Myöskin ruostesuojaus on turhaa jos autosi on oikeasti ruosteeton etkä aio museoida sitä. 16-vuotiaalla ruosteettomalla saksantuonnilla ajelee ainakin 10 vuotta ennenkuin mistään läpi ruostuu ja aika harvalla sama auto 10 vuotta on :lol:
Ootteko nyt aivan tosissanne noiden ruostesuojausjuttujenne kanssa? Onhan ne alkuperäiset massat jo hivenen kovettuneet ja menettäneet ominaisuuksiaan. Entäs kotelot?

Ja ei kai siitä mitään haittaa ole, jos auton suojauttaa - suojaapahan silloin uudet suoja-aineet alkuperäisiä!

Onneksi w124 on paras mersu ruostetta vastaan kamppailemaan - eikö? Tämä kuva ainakin minulla on.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

TeroK kirjoitti: Muistelin kans että 124:n ohjekirjassa väitetään että ei tarvita suojausta jälkeenpäin :?:
No elä.. :roll:
Yllättäen automyyjät/liikkeet aina mainostavat että tätä ei tarvi suojata ts. rahojaan tuhlata turhaan, koska se on NIIN luja. Ja kestäähän ne, suunnitellun elinikänsä (n. 10v) hyvinkin. Mutta se mikä vanhan auton omistajaa ketuttaa että tekniikaltaan täysin soiva peli on koriltaan romu 10v ikäisenä.. :roll:
Vaikkei itse autoa 10v pidäkkään niin onhan se hippasen helpompi myydä kun on suojattu/todistus siitä. No ainakin itse ostaisin ennemmin suojatun w124 kuin sellaisen jota ohjekirjaa noudattaen ei ole suojattu, ja jopa siitä tonnin pari enemmän köyhtyisin, kun kuitenkin ruoste autot suomessa kilvistä poistaa..
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Oma mielipiteeni on että, ainakin koteloiden sisäpuolelle jokin ruosteen esto käsittely. Kun täälä suomen maassa on nää lämpötila vaihtelut välillä aika suuria niin väkisinkin se vesi tuppaa "kondensoitumaan" koteloihin ja peltihän ei vedestä tykkää.

Tuo alustan massaus on kyllä vähän niin ja näin.. Jos asustelee asfalttiteiden varsilla eikä tarvitse ajaa hiekkateillä olleskaan, niin ei kait se alkuperänen massa sieltä kovin herkästi irtoa..? :roll: Itse asustelen 13km päässä lähimmästä asfalttitiestä, vähän pakko turrata masssaa pohjaan! Jos ajo(t) tapahtuu lähinnä kestopäällisteisillä teillä (asfaltti) niin ehkä hyvänä suojauksena vois kokeilla jotain öljyämistä? Mutta kait ois syytä varoo joitain alustasta löytyviä kumisia osia ettei ne pääsee kovettumaan/hapertumaan öljyn vaikutuksesta`.?

Enivei, ite massaisin alustan. asuisin missä vaan. :?
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

menee vähän asian vierestä. mutta, esim toyota ilmoittaa että tehtaan takuu raukeaa jos auto ruostesuojataan. voiko olla tyhmempää?????
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Mulle sanoi katsastusinssi heinäkuun lopulla, että kyllä on siisti pohja, eikä Saksan tapaan ruosteen, eikä ruostesuojauksen häivääkään. Ja ensimmäinen homma että viet auton suojaukseen, niin ei pääse ruostumaankaan. Kuulemma Väyrysen takapenkin kohdalta alkaa heti meillä Suomessa hapettuun. No ei se mun kolmessav uodessa puhki menisikään, mutta mukava myydä eteenpäin kun tietää ettei ole laho.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Avatar
EzKo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: Su 17.10.2004 09:29
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

honkonen kirjoitti:menee vähän asian vierestä. mutta, esim toyota ilmoittaa että tehtaan takuu raukeaa jos auto ruostesuojataan. voiko olla tyhmempää?????
Eipä juurikaan...tuskin mikään auto kestää suojaamatta suomen suolahelvettiä vuodesta toiseen.
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Tuulilasinpyyhkijän varsi kannattaa voidella. Tietoa löytyy esim. tuolta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16200
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin