nykimis episodi (nyt neuvoja!!)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

uusi on jo.. mutta mietin että jos seokset ovat jostain syystä rikkaalla, niin auttaisiko jos saisi enämpi ilimoo..
2.3 l
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eiköhän kuitenkin ole helpompi ja viisaampi kun säädätät siitä seokset kohdalleen.
Ei ole terveellistä ajaa ilman ilmaputsaria kun rupee tiet sulaa ja pöly nousemaan.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no niin toisaalta. voiko seoksia säätää itsekkin? mistä tunnistaa jos seokset ovat laihalla/rikkaalla?
2.3 l
hiltuvi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 11.01.2006 15:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja hiltuvi »

ei ehkä kannata ite säädellä. viet pietikäiselle, niillä on mittalaitteet ja muut pelit ja pensselit
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

mani mani mani :roll:
2.3 l
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Joo oon ite useempaan otteeseen omastani seoksia säädelly ja aina ne on kohdallaan ollu :P .
kunhan korvat toimii ja maalaisjärkee löytyy niin hyvä tulee 8) .
Eli säätöruuvista aukipäin ruuvaten laihenee,kun tyhjäkäyntikierrokset alkaa hieman soutamaan niin on liian laihalla,eli siitä kahdeksasosa kierros kiinnipäin rikkaammalle,kierrokset lakkaa humppaamasta,niin sillon on häkä arvo 0.5 :D .
Näin on ollu jo monesti.
seoksen säätö on maksanu 12 egee aina joten ei kannata kauaa ajaa ettei pala venttiilejä tms.väärien seoksien takia,sillon ei pääse 12 eurolla :roll:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no jos se ei tuon enempää maksa niin totta helevetissä käytän siellä
2.3 l
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

Jos sulla on ruisku ja katti siinä autossa niin älä vie minnekään ihan peruspaikkaan säädettäväksi. Auto pitää säätää pulssijännitteen mukaan joka tulee diagnostiikka pistokkeesta. Kaiketi Lambdan jännitteen mukaan. Säätö tapahtuu scooppia käyttäen, ei onnistu perusjännite mittarilla.

Itse tein sen virheen että menin viemään oman auton päästöjen säätöön perus autokorjaamoon. Nyt ei pelitä ja paskat on housussa. Huomenna jos uskaltaisi ajella että pääsisi Lahteen huoltoon. Saavat kyllä sen vehkeen futaamaan päästöjen suhteen mutta muuten ei.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

ohhoh.. :o ei siinä katmanduuta pitäisi olla.. kasikutonen kun kerta on..
mutta ruisku vehje se on..
2.3 l
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

vinski kirjoitti:Auto pitää säätää pulssijännitteen mukaan joka tulee diagnostiikka pistokkeesta. Kaiketi Lambdan jännitteen mukaan. Säätö tapahtuu scooppia käyttäen, ei onnistu perusjännite mittarilla.
Eiköhän niillä yleensä korjaamoilla ole pikkusen tarkemmat lambdat kun se mesen oma lambda. Eli jos seokset säädetään kunnolla niin sitä ei todellakaan tehdä minkään 20 vuotta vanhan kapeakaistaisen lambdanrotjakkeen perusteella mistään diagnostiikkapistokkeesta. Diagnostiikkapistokkeesta voi ihan joka korjaamosta löytyvän kosketuskulmamittarin avulla saadaa paljon selville, mutta seokset pitäisi säätää oikealla pakokaasuanalysaattorilla.

Toki sen voi tehdä vaikka korvakuulolla niin kuin näköjään myös neuvotaan tai vaikka tarot-korteista katsomalla, ja voi sen säkällä saada kohdalleenkin. Ite en ottais riskiä... Varsinkin jos säätö tosiaan on kunnon laitteilla tuon 12€.
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

niin siis tuo säätö tapahtuu siitä diagnostiikka pistokkeesta, tarkoitin vaan että sen voi myös säätää siitä Lambdan jännitteestä. Jos katti auton säätää pakoputken päästä kohdalleen niin menee aivan tajuttoman laihalle auto. Tästä on kokemusta. Onneksi ei auto hajonnut.

Tuo mersun Ke-jetronic ei vaan toimi oikein jos se säädetään muualta kuin sieltä diagnostiikka pistokkeesta. Ihme jutulta se kuulostaa mutta niin vain on. Asia tarkastettu Veholta ja noin 5 muusta korjaamosta.

Jos säätö tehdään oikeasti tehdään se pulssisuhteesta diagnostiikka pistokkeen kautta. . Ja tähän ei löydy kaikilta laitteita. Melkein kaikilla Bosch centereillä laitteet on. Oma kävi säädössä Autokorjaamo Pertti Hermusella. Makso 20 €. Mutta vaatii sen että kaikki on kunnossa siinä ruiskussa. Ei onnistu muuten.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jos ei autokorjaamolta löydy kosketuskulmamittaria niin sitä ei kyllä voi autokorjaamoksi kutsua. Tuo pulssisuhdesignaalin generointi on järjestelmässä nimenomaan sitä varten, että sitä voidaan tulkita yksinkertaisella kosketuskulmamittarilla joka löytyy joka pajasta.

Diagnostikkapistoke on juuri se mitä nimi kertookin sen olevan, ei sen kautta mitään säädellä vaan hankitaan tietoa moottorista. KE-Jetti kun ei ole ohjelmoitava moottorinohjausjärjestelmä. Diagnostiikkapistokkeesta saatava tieto on varmasti arvokasta kun seoksia säädetään, mutta jos säädössä ei ole mukana "oikeita mittalaitteita", ei saada kunnon tietoa seoksesta. Tuollainen normaali kapeakaistainen lambda on niin epäluotettava ja epätarkka vekotin, että sitä ei seoksien säätöön pitäisi käyttää kuin hätätapauksessa.
Viimeksi muokannut jesse, Ma 27.03.2006 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Ja jos tulpan johdot uusii nii ei mitään silikooni piuhoja vaan alkup. piuhat. ne on paljo pitkäikäsemmät ja silikoonit alakaa pätkiin varsinki pitkää matkaa ajaissa ku ne ei kestä kuumumista :!:
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no kyllä voisi investoida. heikolla suihkulla nykii pelkästään. :? tuossa ruisailin onnessani hetken. ja lämpimäksi asti kun ajan, pätkii ja menee tukkoiseksi kun kaasua on vähän eli suihku on heikko.
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

muutes... ennen tuossa oli paikallaan nelikärki tulpat. vaihdoin ne "muka palaneet" tulpat ja SMAK! eipä nyvi ennää.. :o :o onko mahdollista että ruisku on säädetty noille nelikärkisille!?!? toivottavasti vika löytyi tuosta..
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

nyt tuli se ihan ensimmäinen nykimisen oire mikä tuli ensilumien aikaan (onko ympyrä siis sulkeutumassa :o 8) )

kun käännän oikealle.. pätkiiii. se on kyllä jännä.. tehostajassa saattaapi olla vilippiä jossain suhteessa..
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

vaihdoin tulpanjohdot. ei hyötyä. mitäs sitten testaillaan. pitäs päästä pukille tuon apinan kanssa niin näkis sinne alle että onko mitään välissä tai väärässä reiässä kulkemassa suuntaan jos toiseen ja hinkkaa itseään runkoon ottaen maihin...
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

ahahaa kirjoitti:kannattaa tarkistaa erilaisten alipaine-, huohotus- ym. letkujen puhtaus ja liitosten kunto, ettei falskaa.
tuota... vaikuttaako tuokin syöntiin ja käyntiin!?!?!
2.3 l
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

juu

Viesti Kirjoittaja -O- »

Onkos käyny mielessä, että tankki vois olla tukossa ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Sulla on nykimistä ja jarrujen jumittumista ollut yhtäaikaa? Eikös siellä jarrujen alipainesysteemissä oo joku takaiskuventtiili? Voisko siinä olla jotain häiriötä että joteskin vuotaa ja vetää ittekseen jarrut päälle? Samalla siinä vois kehittyä joku ilmavuoto joka haittais käyntiä??? Tai tehostajassa... Teoria toikin, tiedä sitten miten mahdollinen.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

jarruissa ei enää vikaa, korjautui uudella pääsylinterillä.
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

katsokaapas kuomaseni. on se jännää. tänään nyki silleen kummasti.. nykiminen oli jatkuvaa ja liikkeelle lähtiessä piti ottaa mummo tyylillä eli kierroksia rohkeasti muutoin ei vastaa kaasuun ja sammuu että töks. ihankuin tulpat menossa tai jotain muuta häijyä.. tosiaan pienellä kaasulla nykii, mutta korjaantuu kun antaa kaasua urakalla.

mahd vikoja:

- puola
- sytytys metsässä
- seos ?
2.3 l
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

joo-o

Viesti Kirjoittaja -O- »

Samaa vaivaa edelleen omassa, epäilen enää tankin tukosta, koska olen kaiken muun jo vaihtanut, osan pariin otteeseen.

Pitäis keretä kattoon jossain välissä....
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

pystyyköhän sitä putsaamaan millään? onkohan olemassa tarpeeks ärjyä lientä :roll:
2.3 l
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Sama vika itsellä tossa väyrysessä eli nykii lämmettyään ja on meinaan haettu vikaa jo monta viikkoa.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

välillä itellä tuntuu että helpottaa, mutta kohta tulee takasin. äske kävin kaverin luona ja ei mitään häikkää.. :? :lol:
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

nyt se sen teki.. ajoin tuolla koulun pihalla tutkien nykimistä. kun kääntää nykii paljon enemmän kuin että suoraan ajaisi.. ja heikolla kaasulla. no näin siinä sitten kävi että lähdin koulun pihalta ajamaan poispäin niin alkoi nykimään toivottoman paljon, ei vastannut kaasuun ja sammua poksahti siihen. starttasin... ei elonmerkkiä. auto jäi sinne ja nyt vitutuksen vallassa kirjoitan tänne. katsoin jälkiä niin lumessa oli kolme "poksahdus" jälkeä josta pakokaasut oli puhassut lumet kuusikkoon ja jäljet olivat mustia öljystä.. eli poltti vissiin putkessa.

MIKÄ AUTTAA!?? kohta kait pitää lähteä kattomaan että olisiko vaan tulpat kastuneet, mutta nyt on löydyttävä vika prkl :evil: :evil:

sytytys ja seoksetko on metsässä??
2.3 l
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jos et ole vielä tehnyt niin vaihda tulpat, pyörijä ja jakajan kansi sekä tarkasta sytytysjärjestelmän liitosten kunto.

Olettaen siis että sytkä on kunnossa:
Sanoit tuossa aikaisemmin että kuluttaa todella paljon, joten eiköhän se tämä viimeisin episodi huomioon ottaen saa liikaa bensaa.
Rikkaalla käymiseenhän on KE-Jetronicin tapauksessa paljon syitä, kun kaikki tuppaa vaikuttamaan kaikkeen. Olettaen että koneen ilmansaanti on kunnossa (yleensä on, ellei nyt linnunraatoa satu olemaan imuputkessa tai ilmamäärämittarin lautanen/sen ympäristä todella likainen), niin voidaan lähteä liikkeelle siitä että yläkammio- ja alakammiopaineen suhde määräjakajassa on vääränlainen. Tämä suhde määrittelee siis sen paljonko polttoainetta virtaa suuttimille. Paineiden suhteen pitäisi normaalissa käyntilämpötilassa ja tasakaasulla ajettaessa olla lineaarisesti riippuvainen ilmamäärämittarin lautasen liikkeestä. Eli joko määräjakajan painesuhdetta säätelevässä mekanismissa on vikaa tai sitten muissa osissa jotka tähän painesuhteeseen vaikuttavat. Jos oletetaan että määräjakajan mekanismit ovat kunnossa (jos ei ole --> kallista) niin alakammiopaineeseenhan ja sitä kautta painesuhteeseen vaikuttaa sähköhydraulinen paineesäädin (EHA), joka on tulitikkuaskin kokoinen boksi määräjakajan kyljessä. EHA säätää ECU:n käskyttämänä alakammiopainetta, joka siten vaikuttaa suuttimille menevään polttoaineen tilavuusvirtaan, eli EHA saattaa olla sökö.

Voit yrittää tarkentaa vikakohdetta tällä tavalla:
KE-Jetin ilmeisesti pitäisi toimia (en ole kokeillut) jotenkuten ainakin lämpimänä vaikka koko ruiskun sähköjärjestelmä olisi pois pelistä eli ECU (ja sitäkautta EHA) olisi kytketty pois. Eli voisit koittaa irrottaa esim. EHA:n liittimen ja koittaa muuttuuko käynti. Näin voisi tarkistaa onko vika KE:n sähköpuolella ja siten ainakin vähentää huomattavasti vikamahdollisuuksia.
Tässä on nyt vain se ongelma että en tiedä miten hyvin KE-Jetti toimii ilman sähköjärjestelmäänsä ja kannattaako sitä EHA:n pistoketta nypätä irti ainakaan käyvästä koneesta, omalla vastuulla. Lisäksi tekisin tämän testin tasakaasulla sillä alueella jossa nykimistä yleensä esiintyy, koska esim. kiihdytysrikastus ei ole toiminnassa jos ECU ei ole.

Jos käynti parani niin sitten pitää alkaa selvittämään missäpäin KE:n sähköjärjestelmää vika on (anturit, ilmamäärämittarin potentiometri jne...). Jos ei parantunut niin mitä ilmeisemmin vika on jossain muussa määräjakajan paineisiin vaikuttavassa osassa, eli käytännössä jäljelle jää bensanpaineensäädin. Järjestelmäpaineessa (siihen mikä pumpulta saadaan) tuskin vikaa on kun kerta liikaa saa bensaa. Jos sulta löytyy painemittari niin mittaisin sen alakammiopaineen, sen voi mitata esim. siitä määräjakajan kyljessä olevasta sulkutulpasta, kierre muistaakseni M8 X 1.

Tarkistaisin jossain vaiheessa myös määräjakajan bensaputkien nipoissa olevat likasihdit.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

tajusin tuosta ehkä kahdeksas osan, mutta kuulosti siltä että tulee kalliiksi :D
2.3 l
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

ei välttämättä
Vastaa Viestiin