W123 hydrauli-iskarin kestävyys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

W123 hydrauli-iskarin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Miten on;
onko kellään muulla "lojahtanut" MB (W123 230 TE) hydraulinen iskunvaimennin puolivälistä sitä runko-osaa (siis yläpäätä)?

No, tulipahan tämäkin ihme nyt nähtyä :(

Atf-öljy valui iskarista ulos ULKOKUORTA pitkin siitä yläosan puolivälistä. Yläpää ja letkun kiinnitys olivat kuivia (tarkistin vielä yläkautta taskulampulla asian).
Männänvarsi ei ollut märkä.

...asiaan tietenkin kuuluu, että auton mukana tuli korjaamon kuitti, jossa lukee: "Kuskinpuoleinen hydrauli-iskunvaimennin vaihdettu. Hinta 1250 markkaa ja työt..." Tämä siis tehty vuonna 1999.
Onko 7 vuotta normaali kesto näille iskareille?

Hintaahan uudella on liki 250 euroa, joten (ainakin kirjoittanut) odottaa niiltä hieman pidempää ikää.

Bonuksena sekin, että menneenä helmikuuna paikallinen MB-korjaamo vaihtoi juuri kierrejouset takapäähän ja rikkoi / vaihtoi juuri tälle iskarille menevän paineletkun uuteen (80 e), joten olisihan sitä kiva käyttää jatkossakin eikä alkaa puljaamaan tilalle tavallisia iskareita...

Korjaamolla sanottiin myös, että farmarin normaalit kierrejouset + Motonetin tavalliset iskarit = sopiva yhdistelmä. Onko?
Meneekö tavalliset iskarit suoraan hydraulisten tilalle?
Vaurioituuko hydraulipumppu nokka-akselin päässä jos ajaa ilman öljyä?
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Hieman oudolta oireelta kuulostaa :?

Asia kai saa lisää selvyyttä kun saat iskarin irti ja tutkit tarkemmin.
Mulla oli mystinen vuoto pari vuotta sitten iskarin yläpäässä (hydr.putken kiinnityskohdassa) vuoto loppui samantien kun ostin käytetyn iskarin varulle :shock:

Käsittääkseni sitä pumppua ei pitäisi pyörittää kuivana, saatko järkättyä niin, että se pumppaisi öljyä vaikka suoraan siihen säiliöön???
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Timo999 kirjoitti:Käsittääkseni sitä pumppua ei pitäisi pyörittää kuivana, saatko järkättyä niin, että se pumppaisi öljyä vaikka suoraan siihen säiliöön???
Tässä yksi ratkaisumalli tähän asiaan: W123 tasonsäädön pumpusta. Toki se varmasti onnistuu noinkin, että sen paineputken vetää säiliöön. Tuo roottorin poisto on helppo tehdä. Ottaa ne kuusiokoloputit pois siitä pumpusta ja sitten vetää pumpun pois ja roottori on siellä välissä. Sellainen pyöreä osa, jossa risti keskellä. Ne kaksi lyhyempää kuusiokolopulttia tulevat keskelle ylhäälle ja alhaalle ja pitkät muihin reikiin. Itse lähden toteuttamaan tuon roottorin poiston nyt.

EDIT: Ei toiminutkaan tuo pumpun roottorin poisto. Lue ylläolevasta linkistä tarkemmin.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Kotiseutuni MB-korjaamo, tuttu jo vuosien takaa (ei siis tämä paikallinen), kertoi että jos hydrauliikkapiiriin tulee vuoto, niin pumpussa sulkeutuu automaattisesti venttiillit ja kaikki öljy ei pääse ulos - pumppuun jää aina öljyä sen verran, ettei leikkaa kiinni tms.
Voi ajella kuten ennenkin, mitä nyt jousitus on hieman löysempi... ja näin asia tosiaankin taitaa olla, sillä olen vuodon jälkeen ajanut yli 300 km peräkärryn kera. Vielä kulkee eteenpäin ja säiliössäkin on öljyä jäljellä... :D
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!
Toivotaan,että näin on! Mulla nimittäin pamahti iskarille menevä letku ajossa rikki pari viikkoa sitten ja säiliö ehti käymään tyhjänä :? :?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Jaaha. Seuraava iskari sylkäisi sitten öljyt ulos männävartta pitkin... :(

Voiko saman puolen painekammio olla viallinen ts. antaa liikaa öljyä / painetta iskarille - jota nämä eivät kestä???

Työpöydällä on yksi ylimääräinen painekammio, jossa on Viialan Nahkatehtaan leima kyljessä - luultavasti siis ehjä. Mutta se vaihtaminen... :roll: olisi tässä muutakin tekemistä.

Hydrauli-iskunvaimentimen voi muuten purkaa! kertoi aiemmin mainitsemani MB-korjaamo - projekti on täällä käynnissä, jahka ehdin sen pariin. Eilen jäi kesken... ei pitäisi olla paha rasti korjata itse tuo männänvarren vuodon aiheuttanut kumitiiviste...

:twisted: piruuttanikin koetan korjata itse enkä rahoita tällä kertaa korjaamoja.
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Kerrohan miten purku projekti etenee. Ittellä tarkoituksena peruskorjata varulta yksi. (EN OSTA UUTTA :twisted: )
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Joo. Kyllä se alkuperäinen hydrauli-iskari oli todellakin haljennut yläpäästä, kuten aiemmin epäilinkin - selvä murtuma löytyi kaiken öljyn ja hiekan alta.

Sain käytettyjä hydrauli-iskareita muutaman kappaleen "koesovitukseen" kotiseutuni MB-korjaamolta ja toinen on alkanut pitämään öljyt sisällään. Aluksi tihkutti mutta nyt on öljynmenekki loppunut (säiliössä on vielä atf:ää :!: )
Eli tod.näk. kun hydrauli-iskari on aikansa käyttämättä hyllyllä ilman öljyä, niin männänvarressa oleva kumitiiviste "kuivahtaa"?! en tiedä, epäilen. Ja kun saa uudelleen öljyä, niin hetken tihkuu, kunnes turpoaa taas pitäväksi?!
- hyviä teorioita 8) mutta voimassa toistaiseksi, jos ei parempiakaan esitetä...

Purkuprojekti on alkanut niin, että pidetään 19 mm kiintoavaimella kiinni männänvarren alapäässä olevasta hahlosta, johonka ko. avain mahtuu (kunhan sitä ensin hieman ohentaa rälläkällä - ainakin tässä tapauksessa kun avain on mallia Bilteman 10 vuoden takuu).
Sitten tartutaan isolla putkipihdillä kiinni siitä "reikälevystä" (johonka alapään kumisuoja kiinnitetään) ja väännetään nämä kappaleet irti toisistaan --- voi olla muuten Tiukassa - en ole vieläkään saanut sitä auki :? viilapenkki voisi olla hyvä apu, mutta kun ei ole sellaista vielä työpajalle hankittu... (ehkä olisi syytä)
Anyway, kun em. toimenpide on saatu suoritettua, painetaan männänvarsi melkein kokonaan yläpään sisälle, siis melkein.
Ja nyt aletaan painamaan sitä alumiiniholkkia, joka on männänvarren ja iskarin yläpään välissä, alaspäin.

Kerron lisää, jahka pääsen tuohon asti... :wink:
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
kristian210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.12.2004 20:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja kristian210 »

On tullu näitä hydrauli "iskareita" purettua ja jos ei sylinteri ole haljenut niin öljyvuodon korjaus korjaantuu o-renkaan vaihdolla. tyyppi: GC P5008 24*32*6
alan liikkeistä löytyy tuolla numerolla, maksoi viimeksi noin 11€/kpl.
toinenkin o-rengas tyyppi: Parker PDF 6704240 UN 22*22*8/5
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

mursularaunio kirjoitti:Sain käytettyjä hydrauli-iskareita muutaman kappaleen "koesovitukseen" kotiseutuni MB-korjaamolta ja toinen on alkanut pitämään öljyt sisällään. Aluksi tihkutti mutta nyt on öljynmenekki loppunut (säiliössä on vielä atf:ää :!: )
Mutta miksi siellä tasonsäädössä on ATF:ää? :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

AriK123 kirjoitti:
mursularaunio kirjoitti:Sain käytettyjä hydrauli-iskareita muutaman kappaleen "koesovitukseen" kotiseutuni MB-korjaamolta ja toinen on alkanut pitämään öljyt sisällään. Aluksi tihkutti mutta nyt on öljynmenekki loppunut (säiliössä on vielä atf:ää :!: )
Mutta miksi siellä tasonsäädössä on ATF:ää? :)
Sitähän oli säiliössä jo ostohetkelläkin :wink:
..eikä ole ensimmäinen W123-farmari, jonka säiliössä majailee punaista nestettä keltaisen sijaan... (viittaus öljyyn, jota mm. KL-Varaosat kauppaa tähän tarkoitukseen).

Enpä ole jaksanut vaihtaa - hyvin on ne entisetkin atf:llä pelanneet.
Öljyjen välisestä hintaerosta en puhu mitään... kunhan ei osta atf:äänsä huoltoasemilta.

Oli vuosikaudet tuo atf myös toisessa MB:ssä manuaalilaatikossa - toimi pakkasellakin... laatikko kesti kaikki ne vuodet mitä auto oli perheessä. Ei valittamista, ei minulla eikä laatikolla.

...ja kun perheessä on useampi tomaattipeli, ihmeesti noita atf-purkkeja on hyllyssä 8)
Vaadimme peltivanteita!
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

kristian210 kirjoitti:On tullu näitä hydrauli "iskareita" purettua ja jos ei sylinteri ole haljenut niin öljyvuodon korjaus korjaantuu o-renkaan vaihdolla. tyyppi: GC P5008 24*32*6
alan liikkeistä löytyy tuolla numerolla, maksoi viimeksi noin 11€/kpl.
toinenkin o-rengas tyyppi: Parker PDF 6704240 UN 22*22*8/5
Ystävällinen Kiitos tiedosta :D
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

mursularaunio kirjoitti:Oli vuosikaudet tuo atf myös toisessa MB:ssä manuaalilaatikossa - toimi pakkasellakin... laatikko kesti kaikki ne vuodet mitä auto oli perheessä. Ei valittamista, ei minulla eikä laatikolla.
Laatikossa pitääkin olla ATF-öljyt. Ei kai siinä mitään, jos se tasonsäätökin pelaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 431
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Joo mullakin on atf mömmöt tasonsäätö systeemissä. Venttiili on tosin haljennut alaosastaan jostain kumman syystä niin ei tasonsäätö pelaa.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

kerosiini kirjoitti:Joo mullakin on atf mömmöt tasonsäätö systeemissä. Venttiili on tosin haljennut alaosastaan jostain kumman syystä niin ei tasonsäätö pelaa.
Itsellä on toisesta tasonsäädön iskarista se suojakumi rikki. Eli varsi näkyy paljaana. Mitenhän tuo olisi viisain korjata, eli mitä siihen sovittelisi suojaksi? Onko se suoja miten kiinni siinä iskarissa?

Minulla on ZH-M öljyt tasonsäädössä. Juuri perjantaina vaihdetut ja uusi suodatin samalla kertaa. Kuinkahan useasti tuo suodatin ja öljyt kannattaisi vaihtaa?

Tuon säätöventiilin voi aukaista ja vaihtaa sen toisen puolen, jos se on rikki. Itsellä oli toisesta osasta kierteet rikki ja siihen vaihdettiin romuttamolta haetusta ehjä puoli. Se ei ole mitenkään kauhean monimutkainen osa. Katsoo vain, että se jousi ja kuula ei lähde lattialle karkuun.

Kyllä tasonsäätö on kunnossa ollessaan mainio varuste. Nyt on kupariputkea lähes kaikki putket ja venttiili korjattu sekä käytetyt ehjät paineakut vaihdettu. Putkien pitäisi nyt kestää ruostumista vastaan. Ei pompi perä kuoppaisella tiellä eikä vuoda öljyä alle. Niin ja hommasin sen uuden säätötangon siihen niin on hyvä säätää korkeutta siitä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
kristian210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.12.2004 20:50
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja kristian210 »

Laitoin volkwagenin raidetangon suojakumin, lemmareilla päät kiinni.Otin vain mitat iskarista ja niillä tedoilla varaosaliikkeeseen tonkimaan sopiva kumi.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

kristian210 kirjoitti:Laitoin volkwagenin raidetangon suojakumin, lemmareilla päät kiinni.Otin vain mitat iskarista ja niillä tedoilla varaosaliikkeeseen tonkimaan sopiva kumi.
Olisiko sinulla muistissa minkä volkkarin raidetangon suojakumi tuo oli? Voisi hakea suoraan liikkeestä ilman etsiskelyä. Tai onko jollakin mittoja antaa, niin ei tarvisi ottaa sitä varten iskaria irti, vaikka toisaalta joka tapauksessahan sen joutuu irrottamaan.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

"Itsellä on toisesta tasonsäädön iskarista se suojakumi rikki. Eli varsi näkyy paljaana. Mitenhän tuo olisi viisain korjata, eli mitä siihen sovittelisi suojaksi? Onko se suoja miten kiinni siinä iskarissa?"


Mulla ei ollut koko kumia siinä haljenneessa hydrauli-iskarissa :roll: minne lie edellinen omistaja / MB-korjaamo, joka vaihtoi jouset, hukannut???

Kyselisin ehjiä käytettyjä (tutulta) MB-korjaamolta - tuskin maksaa mitään... (voiko MB:n osia saada ilmaiseksi? kyllä ;)

Suoja on kiinni painamalla: suojan sisäpuolella on kaksi kumihuulta, joidenka väliin sovitellaan se iskarin alapäässä oleva "reikälevy". SImppeli juttu.
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

mursularaunio kirjoitti:Mulla ei ollut koko kumia siinä haljenneessa hydrauli-iskarissa :roll: minne lie edellinen omistaja / MB-korjaamo, joka vaihtoi jouset, hukannut???

Kyselisin ehjiä käytettyjä (tutulta) MB-korjaamolta - tuskin maksaa mitään... (voiko MB:n osia saada ilmaiseksi? kyllä ;)

Suoja on kiinni painamalla: suojan sisäpuolella on kaksi kumihuulta, joidenka väliin sovitellaan se iskarin alapäässä oleva "reikälevy". SImppeli juttu.
Täälläpäin, kun ei oikein ole noita merskukorjaamoja. Veholta kysyin joskus ja irrallaan ei saa sitä suojakumia. Aika jännä juttu, kun kuitenkin niinkin kallis osa kyseessä. No laitoin ostoilmoituksen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Mikähän suojakumi se on, mitä Motonet markkinoi

Mercedes-Benz -> W123 -> W123 Takaiskarin suojakumi -> tilausnumero 17-3151 -> 5.00 euroa / kpl?

Ehkä tarkoitettu tavallisiin iskareihin, mutta sopisiko myös näihin?

Varmaan kannattaisi käydä katsomassa / soittaa :idea:
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

mursularaunio kirjoitti:Mikähän suojakumi se on, mitä Motonet markkinoi

Mercedes-Benz -> W123 -> W123 Takaiskarin suojakumi -> tilausnumero 17-3151 -> 5.00 euroa / kpl?

Ehkä tarkoitettu tavallisiin iskareihin, mutta sopisiko myös näihin?

Varmaan kannattaisi käydä katsomassa / soittaa :idea:
Soitin äsken tuonne ja ei käy tuo tasonsäätöiskariin. Siispä etsintä jatkuu...
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin