Vito 110d ahtopaineet ja muuta kysyttävää...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Ahtimen poisottaminenhan on helppoo kun heinanteko... Menee vaan seisomaan auton ja moottorin valiin ja ruuvaa...

:D :x :D :D

jukis
Pakko kysyä...yrititkö irrottaa ?
nokileka kirjoitti:laita väliin Nordlock-aluslevyt niin ei irtoa koskaan itsestään.
Mitäs sitten tehdään kun pitää irrottaa pakosarja...vitsi vitsi :D
Viimeksi muokannut veskola, Ma 05.06.2006 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

jukis kirjoitti:Moro

Jos ihan vähän sais aihetta lainata, muistaakos Veskola että mihin momenttiin pakosarja kiristetään?

jukis
laita väliin Nordlock-aluslevyt niin ei irtoa koskaan itsestään.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:Pakko kysyä...yrititkö irrottaa ?
Jaa pelkkaa ahdinta? EN!!
Alusta asti oli ihan selvaa, et pata ja laatikko klimppina ulos ja laatikko remppaan. Ahtimen vaihtokin paaaljon helpompaa...

jukis
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

nokileka kirjoitti:
jukis kirjoitti:Moro

Jos ihan vähän sais aihetta lainata, muistaakos Veskola että mihin momenttiin pakosarja kiristetään?

jukis
laita väliin Nordlock-aluslevyt niin ei irtoa koskaan itsestään.
kiitti vinkista, uus juttu mulle mut tutkitaan!

jukis
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Nyt kun tuli noista momenteista puhetta niin onko jollain tietoa kannen kiristysmomenteista?
Nyt löytyi vihdoin se raitisilmasuodatin, jostain löytyi siitä kannesta valokuva ni heti löyty kun tiesi mitä etsiä...
Noi valokuvat selventää tilannetta huomattavasti. :P

edit: ei siis ole kansi sökönä, mut tulevaisuutta ajatellen, kun on ajettu 250tkm ilman kansiremppaa niin ilmeisesti on tulossa...
110D vm.-97
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Vito97 kirjoitti:ei siis ole kansi sökönä, mut tulevaisuutta ajatellen, kun on ajettu 250tkm ilman kansiremppaa niin ilmeisesti on tulossa...
harvemmin niitä tulee, mutta pahvin vaihto on pikkujuttu. kiristysmomentit löytyy foorumilta.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Siis justiinsa tota pahvin vaihtoa meinasin... En löytänyt niitä kiristysmomentteja eli jos joku viitsis kertoo tulevaisuutta ajatelleen. Nythän mä vasta hokasin että se öljyn suodatinhässäkkä lähtee siitä pumpun kyleltä veke??? Tuleeko sieltä paljonkin öljyjä?? Pultit vaan auki ja mäjelle... Vai???

(edit: alkaako tää menee vähän OT.)
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ellei parempia arvoja löydy niin vetä tuon topicin mukaisesti:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 924#295924
Korjauskäsikirjasta varmaan löytyisi ohjeet kanssa...

Tulee sieltä öljyä, en osaa sanoa paljonko kun se valui nurmikolle mutta kaksi tai viisi desiä. Se on muuten tosi helppo homma se jalan irrotus ja kiinnitys, ei muuta kun irti vain...

Hyvin ahtaa sillä vakioahtimella ja ruuvatulla pumpulla, ehkä vähän liiankin hyvin :roll:

P.S Ei kannata ihan kaikkea kysyä, mikä on jo tuolla kerrottu: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/
Koska pumpun takakannen avaaminen on täysin mahdotonta tulee öljynsuodattimen jalka ainakin osittain siirtää sivuun. Kuvassa näkyy jalan kiinnityspultiti (4 * 6 mm kuusiokolo). Työ tulee aina aloittaa ottamalla akun plussa (tai miinus) johdin irti akusta. Tämä on tärkeätä, kokemusta on, aukeava ruuvi ottaa startin päävirtakaapeliin kiinni ja seuraamukset ovat pahimmillaan katastrofaaliset.

<plaa plaa plaa>
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Luin kyllä ton, mutten sisäistäny. Kuvia tulee (tietysti) enemmän katteltua. toiselta palstalta kun löyty kuva jossa se suodatinmokkula oli otettu irti niin sitten välähti. Helppoo kun heinän teko...
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vito97 kirjoitti:Luin kyllä ton, mutten sisäistäny. Kuvia tulee (tietysti) enemmän katteltua. toiselta palstalta kun löyty kuva jossa se suodatinmokkula oli otettu irti niin sitten välähti. Helppoo kun heinän teko...
Ei kannata irrottaa kokonaan kun joutuu tyhjentämään jäähdytinnesteet siitä öljynlauhduttimesta...muutenkin mitä vähemmän tuota purkaa sen parempi.

ne kuvat missä se on irroitettu, on otettu kun moottori oli autosta irti.

...mutta kun menet kattelemaan sitä moottoria niin kylä se on aivan pässinlihaa se homma.

Suodatinjalka irrallaan:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0243.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

8) Minäkin meinasin nyt viikonloppuna rueta pumpun ruuvaus hommiin, ja ton ajoituksen muutan tohon 13-14... saa nähä millä tavalla maailma mustenee :D

Ja sit ois tuo moniurahihnahässäkän laakerin,iskarin ja itse hihnan vaihto.
Tietysti yks vaihtoehto ois istua saunan terasilla nautiskella olutta ja mietiskellä miten ton rojektin pistäis aluilleen.... :D 8)
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Ota muutama kuva siitä ajoituksen säädöstä ni mäkin uskallan alkaa siihen ite. Pumpun säätöä mäkin ajattelin tänään tai huomenna, jos ei sataan ala.
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paljon tärkeämpää, sanoin jopa tärkeintä maailmassa, on se syötön lisäys. Nuo ajoituksen hienosäädöt on sitten toissijaisia juttuja, kuten ilmansuodattimen ja pakoputkiston muutoksetkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

No joo ensisijaisesti noihin syöttöihin ja vetäviin kierroksiin meinasinkin puuttua, saa nähä kajoanko ollenkaan tuohon ajoituspuoleen. Siis ekaks meinasin vaan nuo hihnan rensselit vaihtaa, mutta kun kaikki on purettu eestä pois niin miksipäs ei sitä sitten tuota pumppua vois ruuvailla. Koitan kuvia ottaa jos kamera sattuu oleen hollilla.
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Syötön lisäyksellä saadaan tehoja, mutta käsittääkseni ajoituksen säädöllä on enemmän vaikutusta tohon kulutukseen. Tosin jos laittaa liian aikaselle niin ei ilmeisesti tykkää motti hyvää...
110D vm.-97
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

nii kyllähän tuota kulutusta ois mukava saada pienemmäksi. Jos nuo keef:in kokemukset pitää paikkansa, että 2 litraa tippuu kulutus, ni hyvähän tuota ois kokeilla. :roll:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Dodiih, nyt on pumpun takakansi auki :roll: . Eihän se purattanu kuin puoli keulaa, että pääsi kunnolla käsiksi tonne pumpulle, perk... Mutta huomenna jatkuu ton pumpun ruuvaileminen ja jos kaasaan sen sais vielä :roll:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Automaatin polkeminen joka valoissa täyskaasulla ja motarilla 140 niin mitattu kulutus 7,7L/100km.

Todennäköisesti toi ajoitus muuttunu myöhäisemmälle joka koneessa niin muutos tohon 14 tekee hyvää. 13 asteessa oli tosi pirtee mutta rupes tosiaan koliseen vedätettäessä.

Testilenkki suljetulla alueella 140 lasissa niin rupes tuleen palaneen haju sisällä. Mitään ei kuitenkan palanu eikä hajonnu. Ilmeisesti pakoputken suojat kärventyy..

Mites säädetyissä pumpuissa toi kierrosten laskeminen kun täyskaasulta vapauttaa polkimen, jätättääkö kierrokset päälle, eli laskeeko hitaaasti tyhjäkäynnille?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kun sen tyhjäkäyntiruuvin ottaa kunnolla auki, niin laskee normaalisti. Ei kanssa kannata ahnehtia sitä syöttöä liikaa, 2,5 kierrosta pitäisi riittää, joku voi kokeilla kolmella jos intoa piisaa availla sitä luukkua useamman kerran :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Täällä loppu into pieneksi aikaa...
Oli sen öljysuodattimen ruuvit niin Viton piukassa, että menivätten pyöreiksi tai ne kaksi jotka siitä keulalta katsottaessa näkyy. En tiä millai Vitolla ne saa auki. Kun ei sinne mahdu mitään sahaa tai rälläkkää että sais siihen viillon ja ruuvarilla auki. Poraamalla olis yks jos sinne mahtuis porakone, mut ei sekään. Sitä kans mietein et jos laittais siihen jonkun tapin tai avaimen ja sais sen hepattua siihen kiinni, mut ei sinne oikeen mahdu toi hitsauskolvikaan tai jos mahtuu niin sitten ei enää nää tehdä siellä mitään...
Että semmosta, onneevaanmuille...
Tällai nää mun projektit yleensä etenee, ei koskaan mitään milloinkaan kerralla kuntoon... :cry:
110D vm.-97
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Vito97 kirjoitti:Täällä loppu into pieneksi aikaa...
Oli sen öljysuodattimen ruuvit niin Viton piukassa, että menivätten pyöreiksi tai ne kaksi jotka siitä keulalta katsottaessa näkyy. En tiä millai Vitolla ne saa auki.
OM602:n kannessa katkaisin pallopääkuusiokoloavaimen nokkaketjun puoleiseen pään kuusiokantaiseen ruuviin. onneksi ruuvi oli sen verran meltorautaa, että Tecosin sarjan pitkän hylsyn sai leivottua pyöreän kannan ympärille 5kg lekalla. sitten ruuvi aukesi 1/4" räikällä.

kyseessä oli varaosakone, ajopeleihin tuollaista metodia kannattaa käyttää harkiten :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Käytitkö hyvää 6-koloavainta, jolla väänsit ne pyöreäksi ? Kahdesta autosta olen nuo avannut, toki ne on hieman tiukassa, mutta lähtevät kyllä napsahtaen auki, kun avain on kunnolla pohjassa.

No muille: Kannattaa ruiskuttaa sinne crc:tä, niin se tappi liukuu varmnasti pohjaan, Napauttaa sen avaimen kunnolla sisään...ja avaimen tulee pysyä varmasti suorassa kun vääntää, pyöreäksi niitä ei kannata vääntää. Se kanta on kyllä kovaa tavaraa, vika avaimessa jos noin käy.

Sen verran vielä, ei kannata ruveta tekemään viiltoja, ne eivät lähde ruuvarilla, jos eivät lähteneet kuusiokolohylsylläkään. Keula auki ja jollei mikään muu, kuten hyvä avain, vastakierretappi tjms. auta niin porakoneella saa pultit pois, pitää vain olla riittävän pitkä terä.

Pallopäiset avaimet yms. eivät ole oikeita työkaluja tuohon hommaan. Pallopää välittää voimaa vain pistemäisesti -> ei kestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ja ennen hommia hyvä liuotinpesu, ettei turhaan mene hiekkaa kun öljynsuodatinjalka pois paikoiltaan.

Kuinkas toi kierrosten nosto, mihinkäs asti max kierrokset nousee tolla kuudella kierroksella -liikaa automaatille?
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Kannattaa lienee varata tiivistepaperia lähimaastoon, ennenkuin aloittaa operaation?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Kuinkas toi kierrosten nosto, mihinkäs asti max kierrokset nousee tolla kuudella kierroksella -liikaa automaatille?
Juu toi on liikaa automaatille, eli ennen säätöä:
- Lämmin kone / auto
- Vaihe N asentoon
- Jalka lattiaan
- X = max rpm kahden sekunnin kuluttua (auton mittarin tarkkuus riittää)
- Laskutoimitus:

torx kierrokset = (4800 - X) / 200,

Esimerkiksi: 4800 - 4000 / 200 = 4 kierrosta.

Toki voi laittaa vielä yhden päälle, kuten minulla on. Tällöin laatikko menee vikatilaan jos pitää ykkösellä kaasun pohjassa maailmantappiin....mutta jos malttaa nostaa hiukan 4400 rpm kohdalla niin sitten ei enää mene muilla vaihteilla.

Se on vähän noloa kun kylällä lähdet kaupan pihalta renkaat kiljuen ja sitten kuuluu PAM/POKS ja joudut pysäyttämään linjuripysäkille boottaamaan laatikon ecun... Kokemusta on :oops:
vesatak kirjoitti:Kannattaa lienee varata tiivistepaperia lähimaastoon, ennenkuin aloittaa operaation?
Kannattaa varata Veholta/KL- varaosista tiiviste, maksaa jotain kolme euroa ja se on monimutkainen tiiviste, josta ei kannata päästää höytyviä liikkumaan öljykanaviin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kerrokko tosta vikatilasta, palaako vikavalo? Miks laatikko sanoo PAM POKS?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti:Kerrokko tosta vikatilasta, palaako vikavalo? Miks laatikko sanoo PAM POKS?
Onhan tuosta ollut juttua aiemmissa valituksissani.

Syttyy punainen laatikonvalo ja se jää palamaan kunnes kone sammutetaan. Laatikko sanoo PAM/POKS koska koneessa on 5000 rpm, ykkönen sisällä, laatikon softantekijä on ajatellut, jotta tuolloin on hyvä hetki vaihtaa nelonen väkisin sisään -> koneen kierrokset laskevat sekunnin murto-osassa 5000 -> 1500, siitä kuuluu PAM, POKS kuuluu taasen laatikosta kun ne laakeroinnin puristesovitteet lohkeavat laatikon rungosta irti. Juuri noin oli minun laatikossa käynyt. Pahimmillaan paikalle tilataan siis hinausauto, parhaimillaan nilkutetaan kotiin.

Niin eikä siinä vielä kaikki, lisäksi nelosen kitkapinnalta kuuluu VIUUUH kun se palaa pois :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

veskola kirjoitti:Käytitkö hyvää 6-koloavainta, jolla väänsit ne pyöreäksi ? Kahdesta autosta olen nuo avannut, toki ne on hieman tiukassa, mutta lähtevät kyllä napsahtaen auki, kun avain on kunnolla pohjassa.

No muille: Kannattaa ruiskuttaa sinne crc:tä, niin se tappi liukuu varmnasti pohjaan, Napauttaa sen avaimen kunnolla sisään...ja avaimen tulee pysyä varmasti suorassa kun vääntää, pyöreäksi niitä ei kannata vääntää. Se kanta on kyllä kovaa tavaraa, vika avaimessa jos noin käy.
No joo, myönnettäköön, ettei avain ollut ihan täydellinen. Pultissa oli myös niin paljon moskaa sisällä, ettei avain mennyt pohjaan saakka. Kannattaa siis puhdistaa ne huolellisti.
Täytyy käydä ostamassa ihan uusi avain ja koittaa vielä sillä. Toiveena on, että pultti olis pyöree vain siitä etuosastaan ja uusi avain voisi mahdollisesti pitää kunhan sen saa pohjaan saakka.
Toi liuotinpesu oli kans mielestäni hyvä idea, ja sitten sen tiivisteen hommaaminen. Tuleepahan taas ajokilometrejä 60km kun käy hakemassa avaimen ja tiivisteen... Niin ja sitten toiset 60km kun hakee uudet pultit... Jos ei tietysti hae niitä samalla Veholta. Ne varmaan tietää millaset ne on.

Onkohan tosta etumaskin purkamisesta jonkinlaista ohjetta täällä?
Ihan vaan tulevaisuutta ajatellen.
110D vm.-97
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se sitten lähtee vielä kunnon avaimella. Ei noissa pulttiasioissa kannata oikasta, oli se sitten kuusiokolo tai torx, niiden pitää mennä pohjaan ja pysyä siellä...ja niinkun mä sanoin ekalla rivillä, ei se ole mikään helppo homma, eli pitää siihen vähän keskittyä <ja pälä pälä, päivän apostola ja saarna plaa plaa> Kaikki ne Viton kuusiokolot on hapettuneita, joten vaatii suostuttelua, että saa meisselin pohjaan saakka, ihan sama homma kun noitten naisten kanssa juuknow...

Keula on helppo purkaa, meet makaamaan sinne auton eteen ja kattelet ympärille, sieltä vain kaikki ruuvit ja pultit irti -> ei tarvita mitään erityisohjeita.

- Puskuri (ja lamput) on muutamalla ruuvilla kiinni.
- Lukkopelti on niillä muttereilla. (katso miten se vaijeri on -> osaat kasata)
- Jäähdytin/ropelli ja cooleri nousee pakettina pois kun sen kaikki letkut ja sähköjohdot on irrotettu, nykäsee vain ylöspäin.

Tuon purkamisen jälkeen onkin helppo huoltaa konetta, esim starttia (vink vink).

...ja ilmastoinnilla varustetut älkööt vaivautuko tai käykööt tyhjäämässä ilmastoinnin ennen purkamista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Muuten meni kaikki hienosti, mutta tyhjäkäynti jää liian isolle. Avasin sen tyhjäkäyntiruuvin (aukes vajaa 2 kierrosta). Pumpun päällä olevaa ruuvia ruuvasin myös, mutta ei merkittävää muutosta. Kumpaan suuntaan sitä pitää ruuvata, että kierrokset laskee? Mikä olisi seuraava siirto?
Vastaa Viestiin