w201 2.5td
w201 2.5td
Terve, kaverin puolesta rupesin kyselee vähän vinkkejä. Eli työnalla on w201 2.5td tomaatti lootalla. Pumppu kävi jo mynässä, ja kone on nyt levällään.. Vinkkejä kaivattaisiin 1. Turbo? tehoja haetaan, mikä olisi sopiva turbo? Nyt ollaan suunniteltu garretin gt37...? 2. Kannentiiviste, mistä ja millainen? Vakio tiiviste ei tunnu kestävän 2,5 barin ahtoja
Mistä kannattaisi alkaa kyselee tiivistettä koneeseen? Vielä jos sattuisi löytymään osat samasta paikasta, niin voisi olla toivoa pienistä alennuksista. Tosin hyvää käytettyäkin saa tarjota 
bmw 324tdic -90
- konjamiini
- Turbospesialisti

- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Re: w201 2.5td
Terve,terve.jeesaiam kirjoitti:Terve, kaverin puolesta rupesin kyselee vähän vinkkejä. Eli työnalla on w201 2.5td tomaatti lootalla. Pumppu kävi jo mynässä, ja kone on nyt levällään.. Vinkkejä kaivattaisiin 1. Turbo? tehoja haetaan, mikä olisi sopiva turbo? Nyt ollaan suunniteltu garretin gt37...? 2. Kannentiiviste, mistä ja millainen? Vakio tiiviste ei tunnu kestävän 2,5 barin ahtojaMistä kannattaisi alkaa kyselee tiivistettä koneeseen? Vielä jos sattuisi löytymään osat samasta paikasta, niin voisi olla toivoa pienistä alennuksista. Tosin hyvää käytettyäkin saa tarjota
1.esim. tuo 37, tai holsetin vastaava hx35?, tai s2 vois olla sopivia.
2.kannentiivisteen voi laittaa vaikka tuommosen, niinku tuosa uuemmasa om605 koneesa on. Käy tuohon vanhempaan, ku porailee vanhaa tiivistettä mallina käyttäen muutaman vesireiän lisää.(muistaakseni 4-5 reikää)
Onko ko. autosa muuten alkup. laatikko. Jos on, niin kannattais ehkä harkita vaihtoa esim. tuommoseen 300 turbod:n laatikkoon(vahvistettuun) jos meinaa että tekee kestävän paketin. Tuosa 2,5 on muistaakseni se heikompi, 722,4 laatikko.
Laatikko on alkuperäinen, joka viedään vahvistettavaksi. tuo lootahan luisti jo vakio turbolla... hx35, ettei jäis jo pieneksi? hx40 ollaan kans vähän katottu, mutta kai se pitäs soittaa vaan johonki hyvään firmaan niin helpoimmalla pääsis... tehotavoite on tosiaan koneelta 300hp... niin uudemman 2.5 diisselin pahvi sopii, kun poraa lisää vesireikiä..? paljonko vakio sellainen kestää ahtoja? löytyiskö tuohon helpommin kestävämpää pahvia?
bmw 324tdic -90
Uudemmassa om 605:ssa on peltitiiviste, joka kestää varmasti kaiken mitä tarvii. Tosin onko sitten yli kahden barin paineilla järkevää ajaa, on toinen homma. Ei se teho juurikaan lisäänny yli kahden kilon paineesta, kone sen sijaan on jo melko kovilla.
Isolla turbolla, kuten hx 40:llä voi tulla jo turhan suuri viive, ainakin itse en laittaisi hx 40:stä 2.5een koneeseen, ainakaan mulkkaamatta pakopesää.
Isolla turbolla, kuten hx 40:llä voi tulla jo turhan suuri viive, ainakin itse en laittaisi hx 40:stä 2.5een koneeseen, ainakaan mulkkaamatta pakopesää.
pitääpä rueta hommaamaan tuota peltitiivistettäJP74 kirjoitti:Uudemmassa om 605:ssa on peltitiiviste, joka kestää varmasti kaiken mitä tarvii. Tosin onko sitten yli kahden barin paineilla järkevää ajaa, on toinen homma. Ei se teho juurikaan lisäänny yli kahden kilon paineesta, kone sen sijaan on jo melko kovilla.
Isolla turbolla, kuten hx 40:llä voi tulla jo turhan suuri viive, ainakin itse en laittaisi hx 40:stä 2.5een koneeseen, ainakaan mulkkaamatta pakopesää.
bmw 324tdic -90
Jos tuosta meinaa tehoja ottaa niin kannattaa laittaa suosiolla 722.3 laatikko. 722.4 laatikkoa ei kait saa edes vahvistettuna kestämään superin tehoja. 722.3 taas kestää vakionakin jo aika pitkälle ja vahvistettuna varmasti.jeesaiam kirjoitti:Laatikko on alkuperäinen, joka viedään vahvistettavaksi.
Tuo 300hp irtoaa kyllä reilusti alle 2,5 barin paineella, itsellä oli reilu 1,5 vanhassa ja oli 222kw jä syöttöä ei ollu läheskään täysillä...
Itse en missää nimessä laittaisi yli 60 pakosiipeä tuohon 5 mukiseen jos ei nyt sittenihan viimeisiä tehoja haeta.
Minulla oli tuossa vanhassa holsetin h1 e/d 52/55 siivillä, tuntui aika passelilta tuohon koneeseen.
Minulla oli tuossa koneessa om605 peltitiiviste, muistaakseni 5 reikää joutu poraamaan lisää.Täytyy vaan olla tarkkana kun poraa ettei jää metallipurua tiivisteiden väliin vaan putsaa kunnolla porauksen jälkeen
Itse en missää nimessä laittaisi yli 60 pakosiipeä tuohon 5 mukiseen jos ei nyt sittenihan viimeisiä tehoja haeta.
Minulla oli tuossa vanhassa holsetin h1 e/d 52/55 siivillä, tuntui aika passelilta tuohon koneeseen.
Minulla oli tuossa koneessa om605 peltitiiviste, muistaakseni 5 reikää joutu poraamaan lisää.Täytyy vaan olla tarkkana kun poraa ettei jää metallipurua tiivisteiden väliin vaan putsaa kunnolla porauksen jälkeen
S212 220cdi
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Ex:
W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Kiitoksia vinkeistä
pitääpä luetuttaa tämä topicci tuolla mersun omistajalla, ettei tarvi keksiä pyörää uudelleen... mutta mites tuon laatikon kanssa? voimaa tullaan käyttämään, eli kenkää auto tulee saamaan. Kannattaako suosiolla viahtaa loota kestävämpään, ja vahvistaa se? vai onko nykyisen lootan vahvistaminen ja paikalleen laitto vain järjenköyhyyttä? 
bmw 324tdic -90
- konjamiini
- Turbospesialisti

- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Kannattaa vaihtaa se laatikko tosiaanki.jeesaiam kirjoitti:Kiitoksia vinkeistäpitääpä luetuttaa tämä topicci tuolla mersun omistajalla, ettei tarvi keksiä pyörää uudelleen... mutta mites tuon laatikon kanssa? voimaa tullaan käyttämään, eli kenkää auto tulee saamaan. Kannattaako suosiolla viahtaa loota kestävämpään, ja vahvistaa se? vai onko nykyisen lootan vahvistaminen ja paikalleen laitto vain järjenköyhyyttä?
mulla olis tuollaanen valmiiksi porailtu kansi"pahvi" hyllyssä..vaikka sillä onki käyty koe ajolla (20 km)niin ajaa asiansa varmasti.ja tuo "pahvi" ei oo painetta edes nähnykkää(0.5bar) uus maksoi kuitenki 80-110e en muista tarkalleen. tarjoa. 
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
oikeen kun joskus mennään eurolla pisimmälle niin kaikkea voi tehdä... tehty on jo : 240 turbo volvo bensa 1.2 ahdoilla ja kestää.. (mm vanhoja pahveja hyväksi käytetty)
1,9 volvo reilusti kevennelty kone (kulmahiomakoneella) ilman kummempia tasapainoituksia kiljuu todella hienosti. taas pahvit ja tiivisteet vanhoja muta toimivia mutta tämä onkin vain jää auto ja saa hajota sitte ku haluaa..
mersuun ei oo ollu lopuuksi tarvetta käytellä vanhoja osia tai tiivisteitä... kansipahvin jätin laittamatta siksi että se saa mojahtaakki jos siltä alkaa tuntua (mielummin vaihdan tiivisteen kun kiertokangen/lohkon...)
1,9 volvo reilusti kevennelty kone (kulmahiomakoneella) ilman kummempia tasapainoituksia kiljuu todella hienosti. taas pahvit ja tiivisteet vanhoja muta toimivia mutta tämä onkin vain jää auto ja saa hajota sitte ku haluaa..
mersuun ei oo ollu lopuuksi tarvetta käytellä vanhoja osia tai tiivisteitä... kansipahvin jätin laittamatta siksi että se saa mojahtaakki jos siltä alkaa tuntua (mielummin vaihdan tiivisteen kun kiertokangen/lohkon...)
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Auton omistajan tietäen kaasupoljin on mallia on/off, väliasentoja ei tunnetajeesaiam kirjoitti: mutta mites tuon laatikon kanssa? voimaa tullaan käyttämään, eli kenkää auto tulee saamaan.
Särkykö entinen kone vai tuliko tepalle lisävoiman tarve
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
ihan vakiopumpulla/turbolla sulatti
tai voimaahan mersuun on kaivattu jo kauan, koneen särkyminen sitten alotti operaation.. noh jospa koneesta tänään saataisiin savut, välijäähy menee tänään hitsattavaksi ja suuttimetkin pitäs saada tänään... Turbo uupuu vielä, kone ajetaan kyllä sisään vakoiturbolla, mutta sitten olis tarkotus hx40:ppi lyödä pellin alle.. jos nyt semmonen sattuis eteen kävelemään ensin
onhan tuossa vielä, laatikko pitäs hommata ja perä ja ja... 
bmw 324tdic -90
portti tukossa. Ja konetta purettaessa katottiin että on ottanut lämpöä jo saksassa (tuontiauto)petska kirjoitti:Miten sillä vakio pumpulla sen rikki saa....no jos on portti tukossa tuskin muuten...tainnut olla vikaa jo aikaisemmin...
bmw 324tdic -90
kertokaahan mistä tuohon kannattaisi etsiä uutte perää? jos jollakulla lojuu nurkissa tuohon sopiva perä, niin ottakaahan yhteyttä
absit löytyy, eli perässä pitää olla absien anturi... auto on ajossa, mutta vanhalla turbolla. Garrettia ruetaan asentelee tälläviikolla. Vielä puuttuis uus perä, laatikko, ahtoputket ja pakosarja/putki 
bmw 324tdic -90
perää vailla edelleen
tasauspyörästö on paskana vanhasta perästä, sopisiko jonkun muun mallin perästä rattaat tuohon alkuperäiseen perään? tai sopiiiko jonkun muun mallin perä suoraan/pikku laitolla tuonne? haiskahtaa kalliilta tämä perän vaihtokin, ~700e pyydetään peristä mitä on eteen tullut
söörtsillä koitin katella tietoa, muttei oikein napannut...
bmw 324tdic -90
Ite sain tänään valmiiksi tällaisen projektin.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
nyt ollaan ajeltu jo isolla turbollamasah kirjoitti:mitäs tähän projektiin kuuluu.onko kone jo kasassa ja millä palikoilla ja auto ajokuntoinen vielä.kiinnostais itseäkin miten se 2,5 turbo liikkuu ,kun kohta alkaa itsellä sama projekti . turbon etsintä ois seuraava vaihe
Turbo on garretin GT-sarjalaisesta rakennettu pro-turbolla, kompurapuoli on vissiin gt 37, pakopuoli vaan vaihdettu pienempään. (tosin ahdin tehty 2,5 6-pyttyseen bemarin bensakoneeseen) voiko laatikon luistaminen vaikuttaaa nuihin ahtoihin?
Hukkaportti on kiinni. miten muuten tuossa pumpusta saa alasyöttöä? alhaalla ei tule savua ollenkaan, mutta kun ahdot nousee savua tulee kyllä kokoajan tuonne 6000 asti... eli liikkuu jo, vaikkei vielä todellisesta kulkupuolesta juuri tiedetäkkään, tuon laatikon takia.
edit. Pakopaineet mitattiin kans eilen, aikalailla tasan nousee ahtojen kans
eli reilu kilo on pakopaineita. pakoputki ei ainakaan pitäis ahdistaa, 3" :sta putkea on joku ~30cm
bmw 324tdic -90
Katsoppas tuolta tämän turbopalstan alun ilmoituksesta, siellä on se pumpun ruuvaus topic. Siellä on se "morkoolin" kello, ja siitä ruuvaamalla saa alkusavua näkyviin.
Toki jos laatikko luistaa järjettömästi se on vähän sama kuin paikallaan ryntäyttää, ja ahto ei nouse. Samaa ongelmaahan on ollut tehopenkeissä, jollei penkin vastus riitä nostamaan ahtopainetta...mutta voihan se vika olla ihan ahtimen mitoituksissakin, tiedä häntä.
Aika lyhyt pakoputki sulla
Toki jos laatikko luistaa järjettömästi se on vähän sama kuin paikallaan ryntäyttää, ja ahto ei nouse. Samaa ongelmaahan on ollut tehopenkeissä, jollei penkin vastus riitä nostamaan ahtopainetta...mutta voihan se vika olla ihan ahtimen mitoituksissakin, tiedä häntä.
Aika lyhyt pakoputki sulla
Lisää tietoa: www.skg.fi
autossa on nyt mynän tekemä pumppu, 7mm tapeilla yllättäen... Pumpussahan on ulkoinen syötönsäätö, mutta vaikuttaako alkuperäisen syöttöruuvin pyörittely vielä? kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa epäilyttää tuo turboveskola kirjoitti:Katsoppas tuolta tämän turbopalstan alun ilmoituksesta, siellä on se pumpun ruuvaus topic. Siellä on se "morkoolin" kello, ja siitä ruuvaamalla saa alkusavua näkyviin.
Toki jos laatikko luistaa järjettömästi se on vähän sama kuin paikallaan ryntäyttää, ja ahto ei nouse. Samaa ongelmaahan on ollut tehopenkeissä, jollei penkin vastus riitä nostamaan ahtopainetta...mutta voihan se vika olla ihan ahtimen mitoituksissakin, tiedä häntä.
Aika lyhyt pakoputki sulla
bmw 324tdic -90
Myös mynäpumpussa vaikuttaa morkoolin pyörittely, sinne luukun alla olevaan varsinaiseen syöttöruuviin ei tarvitse koskea. Sen on Mynä-Diesel jo säätänyt täysille.
Nuo pumput kun tulevat Mynä-Dieselistä ne täyttävät katsastuskriteerit. Tästä johtuen jos haluaa sitä savua pitää itse säätää lisää sitä alasyöttöä. Sen jälkeen ne eivät enää tietenkään mene savutestistä läpi, mutta herääpä ahdin paremmin ja kyllä lähtee liikennevaloista.
Morkooli on se pumpun päällä oleva kello, johon tulee ahtopaine.
Niin mikäli epäilet että ahdon alainen syöttö ei ole sitä mitä pitäisi olla, niin tarkista kaasuvivun liikerata. Vivun tulee mennä aivan loppuun saakka, siellä aivan lopussa tuntuu sitä syöttöä tulevan vielä aika pläjäys, se alku on sellaista varovaista niin on mukava ajella. Kun savua kuitenkin tulee ahtojen ollessa päällä, niin syöttö on kyllä kunnossa. Ei kun koneen hengitystä parantamaan...
Nuo pumput kun tulevat Mynä-Dieselistä ne täyttävät katsastuskriteerit. Tästä johtuen jos haluaa sitä savua pitää itse säätää lisää sitä alasyöttöä. Sen jälkeen ne eivät enää tietenkään mene savutestistä läpi, mutta herääpä ahdin paremmin ja kyllä lähtee liikennevaloista.
Morkooli on se pumpun päällä oleva kello, johon tulee ahtopaine.
Niin mikäli epäilet että ahdon alainen syöttö ei ole sitä mitä pitäisi olla, niin tarkista kaasuvivun liikerata. Vivun tulee mennä aivan loppuun saakka, siellä aivan lopussa tuntuu sitä syöttöä tulevan vielä aika pläjäys, se alku on sellaista varovaista niin on mukava ajella. Kun savua kuitenkin tulee ahtojen ollessa päällä, niin syöttö on kyllä kunnossa. Ei kun koneen hengitystä parantamaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
ahdoilla syöttöä kyllä on, mutta ilmasta on pulaveskola kirjoitti:Myös mynäpumpussa vaikuttaa morkoolin pyörittely, sinne luukun alla olevaan varsinaiseen syöttöruuviin ei tarvitse koskea. Sen on Mynä-Diesel jo säätänyt täysille.
Nuo pumput kun tulevat Mynä-Dieselistä ne täyttävät katsastuskriteerit. Tästä johtuen jos haluaa sitä savua pitää itse säätää lisää sitä alasyöttöä. Sen jälkeen ne eivät enää tietenkään mene savutestistä läpi, mutta herääpä ahdin paremmin ja kyllä lähtee liikennevaloista.
Morkooli on se pumpun päällä oleva kello, johon tulee ahtopaine.
Niin mikäli epäilet että ahdon alainen syöttö ei ole sitä mitä pitäisi olla, niin tarkista kaasuvivun liikerata. Vivun tulee mennä aivan loppuun saakka, siellä aivan lopussa tuntuu sitä syöttöä tulevan vielä aika pläjäys, se alku on sellaista varovaista niin on mukava ajella. Kun savua kuitenkin tulee ahtojen ollessa päällä, niin syöttö on kyllä kunnossa. Ei kun koneen hengitystä parantamaan...
bmw 324tdic -90
orkkis pesällä luultavasti herää vaan huonommin. onhan hukkaportti varmasti kiinni? eli tanko surrilangalla vedetty kiinni ja letku irti kellolta?jeesaiam kirjoitti:ahdoilla syöttöä kyllä on, mutta ilmasta on pulaSavutus on ihan järjetöntä ahdoilla.. mutta pitää vielä kokeilla tuota alasyöttöä, mutta kyllä tämä on ruennut vaikuttaa siltä, että tuo turbo on perseestä.. Vaihtaskohan joku gt37 orggis hukkaportillisen pakopesän pro-turbon muokkaamaan hukkaportilliseen pakopesään...
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]





