w123 turboon syöttöä ?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

JTY kirjoitti:
latku kirjoitti:Toimin yllämainittujen ohjeiden mukaan, syöttöruuvia auaksin jopa niin paljon että ruuvikin tipahti pois, mutta merkittävää noen pöllähdystä en saanut aikaan (kun kierrätti paikallaan melkein tappiin asti ja nopeasti löysäs kaasun --> pienen pilven töpsäytti) ja tehoja ei tuntunut tulevan ajossa yhtään...Mitä tein väärin vai jossakin joku vika?
Saman huomasin itse sädöissäni että tuo pultti muuttaa syöttöjä hyvin maltillisesti ja vaatii ALDA:n ruuvausta.
Miten tuo ALDA, onko miten säädelty ?

Voipi olla et pumpun välykset jo niin isoja ettei säädin vaikuta niin paljon kuin pitäisi.
Joku kirjotti jollain jenkki foorumilla et väljyyden lisääntyessä ALDA:n antama ahdon alainen syöttö määrä myös laskee ja oli ohje prikan lisämisestä ALDA:n akseliin.


mä kiesin ton (luullakseni) ALDAn päällä olevan ruuvin aivan auki ja siin tuntu parhaiten vetävän.

mutta ei oikein suurta eroa tapahtunu..

mites toi prikkaviritys, kuinkas se toteutetaan? :roll:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Rammstein69 kirjoitti:
mä kiesin ton (luullakseni) ALDAn päällä olevan ruuvin aivan auki ja siin tuntu parhaiten vetävän.

mutta ei oikein suurta eroa tapahtunu..

mites toi prikkaviritys, kuinkas se toteutetaan? :roll:
Niinkuin laitoin viestiä niin mulla on semmoinen teoria on että tuo syöttösäätö päädyssä on pelkkä pumpun syötön hieno kalibrointi, vähän samanlainen kuin ALDA:n ruuvi, jolla säädetään ahdonalainen syöttö oikeaksi.
Vielä kun jokainen pumppu on yksilö (mekaaninen kuluminen ja työstö välykset) niin vaikutukset voivat vaihdella aika paljon.

Laitan kuvan kunhan löydän sen, prikka(t) tulee siihen aldan alle, jolla korotetaan lisää sen kellon korkeutta.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Uteliaisuus voitti ja piti tutkia mitä ne jenkit meinas sillä prikka ALDA:n väliin hommalla. Noh nyt se on selvillä.

Ohessa kuvia ALDA:n purusta ja mitä se sisältää ja mitä ALDA kannen alla on.

http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3051.jpg
ALDA ruuvattu pois ja alla näkyy säätöakseli

http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3053.jpg
http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3055.jpg
ALDA kello alta päin

http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3056.jpg
ALDA avattu, siinä näkyy kuppi johon säätöakseli tulee

http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3058.jpg
Messinki kalvo avattu, siellä näkyy ylempi kalvo jossa se säätöruuvi on kiinni ja tuo ylempi kalvo on se joka liikkuu ylös ja alas kun ruuvia säätää
Eli kalvojen väliin tulee paine imusarjalta ja tämä paine laskee alempaa kalvo alas päin jossa säätöakseli on kiinni jne.

http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3060.jpg
ALDA:n kansi avonaisena.

http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3061.jpg
Tarkempi lähikuva

http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3064.jpg
http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/img_3065.jpg
Lopullinen ratkaisu ilman ALDA kelloa, prikka joka pitää säätötangon aina yläasennossa (pysyy se ilman tuota prikkaa, mut hukkasin jousen joka tulee tuohon väliin, tämä jousi pitää tangon aina yläasennossa)

Eli kun tanko liikkuu alaspäin syöttöä rajotetaan eikä nosteta ja siksi aldaa ruuvataan auki jotta tanko liikkuisi mahdollisimman vähän alaspäin.
Siksi jenkit virittelee prikkaa väliin jotta tanko olisi aina yläasennossa, siellä kun aldan kelloa ei voi poistaa sikäläisten tiukkojen sääntöjen takia.
Itse päätin poistaa koko kellon kun totesin turhaksi rajottajaksi.

Ohessa vielä muutama video jossa näkyy tangon toiminta periaate:
http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/pumppu1.avi
http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/pumppu2.avi
http://oh1jty.toimii.net/auto/alda/pumppu3.avi

Kaikki yllä oleva voi olla ihan sontaa kun ei ole tarkkoja speksejä tuosta pumpusta, mut kommenttia peliin niiltä jotka pääsee testaamaan ilman aldan kelloa.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
juksa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 14.08.2006 23:04
Paikkakunta: häme

Viesti Kirjoittaja juksa »

voisko joku kertoa mitä noi alipaine letkun paikat tekee tossa muovihässäkässä ja pumpun päässä. eli väänsin just g-meseen 300 td nokalle, eikä sammu vaikka pistäs alipainetta kaikkiin läpiin? ennen remonttia sammu avaimesta. :roll:
juksa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 14.08.2006 23:04
Paikkakunta: häme

Viesti Kirjoittaja juksa »

no kalvo vissiin paskana ja se muovihässäkkähän oli aut lodjuun eli heitin pois. :roll:
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

kokeilin ton ALDA:n kans leikkiä ja hiukan sieltä lisää soppaa löytyi..

saa riittää emännän autoon, omasta vein pumpun mynään :twisted:

ei tartte enää tihrustella peilistä että tuleeko mustaa..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Rammstein69 kirjoitti:kokeilin ton ALDA:n kans leikkiä ja hiukan sieltä lisää soppaa löytyi..

saa riittää emännän autoon, omasta vein pumpun mynään :twisted:

ei tartte enää tihrustella peilistä että tuleeko mustaa..
Paljonko otti turbo pumpun säädöstä ja kauanko meni ?
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

JTY kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti:kokeilin ton ALDA:n kans leikkiä ja hiukan sieltä lisää soppaa löytyi..

saa riittää emännän autoon, omasta vein pumpun mynään :twisted:

ei tartte enää tihrustella peilistä että tuleeko mustaa..
Paljonko otti turbo pumpun säädöstä ja kauanko meni ?

en säädättäny turbon pumppua, vein uudemman mallisen (OM617) vaparipumpun ja w124 -92, 200d:n vaparipumpun..

tulee 7mm lelut sisään jne.. tapit maksaa 700e, + pumppujen ostohinnat päälle ni tulee auton hintainen pumppu.. 8)
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Rammstein69 kirjoitti:
JTY kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti:kokeilin ton ALDA:n kans leikkiä ja hiukan sieltä lisää soppaa löytyi..

saa riittää emännän autoon, omasta vein pumpun mynään :twisted:

ei tartte enää tihrustella peilistä että tuleeko mustaa..
Paljonko otti turbo pumpun säädöstä ja kauanko meni ?

en säädättäny turbon pumppua, vein uudemman mallisen (OM617) vaparipumpun ja w124 -92, 200d:n vaparipumpun..

tulee 7mm lelut sisään jne.. tapit maksaa 700e, + pumppujen ostohinnat päälle ni tulee auton hintainen pumppu.. 8)
Selvä homma, sehän on melkein ilmaista :)
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
MrBubbles
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 17.11.2005 22:27
Paikkakunta: ylistaro

Viesti Kirjoittaja MrBubbles »

ootte varmaankin huomannu kun ootte ruuvvaillu että tyhjäkäynnille ei tahdo tippua kunnolla enää ku oikeen antaa ruuvvista vaikkakin tuossa näytti olevan ihan kummallisia pumppuja... itellä on om617vapari taas kerran...edellinen kun hajosi...ihme kyllä.. mutta tosiaan pumppuna PES5M... semmonen vaivaa että kun tuota on nyt pikkasen ruuvvailtu ja se tekee nyt jo niin ettei tahdo kierrokset pudota ku kaasuttelee ja ku nostaa kaasun vedosta niin tahtoo vaan pikkasen yrittää vetää...laskee kyllä pikkuhiljaa mutta heikosti...pitää niinku jarrulla himmata jos meinaa että se joskus pirättää.. niin jos joku teistä tietäis että mistä ruuvvista kääntää tämmösen ongelman tullessa vastaan? syötöt kun pitäis saada pohjaan ku hommaa tahdittaa HX50..
Image is nothing...Boost is everything!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Löysäät hieman sitä syöttöruuvin ja maksimikierrosruuvin välissä olevaa ruuvia. Eli toiseksi alimmaista. On lukittu 22mm mutterilla.

Mutta älä löysää enempää kuin on tarvetta. :D
MrBubbles
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 17.11.2005 22:27
Paikkakunta: ylistaro

Viesti Kirjoittaja MrBubbles »

nöyrimmät kiitokset!
Image is nothing...Boost is everything!
MrBubbles
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 17.11.2005 22:27
Paikkakunta: ylistaro

Viesti Kirjoittaja MrBubbles »

joo tuotaniin mä ruuvvasin syötön niin auki ku sai ja lähdin koittamaan... tokikin säädin tosta 22mm lukkomutterin alla olevasta niin ettei kierrokset jää makamaan ja sitte koitin säätää myöskin tuosta tyhjäkäynnin säätöruuvvista...ei siis hienosäädöstä vaan siitä karkeesta...siitä ei tapahtunu yhtään mitään..ei kierrokset laskenu yhtään ja nyt on tyhjäkäynti noin 1500 että mitähän tässä nyt pitäs tehdä? mynää se vaatis mutta ei ny just oo oravannahkoja niin paljoo että kärsis viedä..
Image is nothing...Boost is everything!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tarkistithan ettei kaasuvipu jäänyt kantamaan... Nimittäin pumpussa kaasuvivun liikerata muuttuu kun noita tyhjäkäynti ruuveja pyörittelee.

Eli kokeileppa nykässä pumpusta kaasuvipu irti.

Paras säätää tyhjäkäynti sopivaksi kaasuvipu irti pumpusta. Jos et saa sitä tippumaan sopivaksi niin syöttöä pienemmälle.
MrBubbles
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 17.11.2005 22:27
Paikkakunta: ylistaro

Viesti Kirjoittaja MrBubbles »

mjoo...totesin että tuolla pumpulla saa heittää vesilintua....otan sen irti ja ens viikolla mynään tai pp dieseliin...ei oikeen jaksanu HX50 herätä.. :)
Image is nothing...Boost is everything!
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Et oo pienempää turboa ajatellu?
Joku GT30:nenkin passais ja heräis paremmin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin