subfoower kotelon materiaali

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

subfoower kotelon materiaali

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

elikkä mielipiteitä subbari kotelon materiaaleista. koteloiden heikkoudet ja vahvuudet (lastulevy, mdf, vaneeri, pleksi, lasikuitu)

tuli vaan aihe itselle ajankohtaiseksi, kun hommasin toisen 12" elementin, ja nyt saa tehdä uuden kotelon.. niin ja siis kyseessähän on autostudio 12" ei mikään kovin mahtava elementti :P mutta kivahan sillekkin oikeenlainen kotelo olis saada
Viimeksi muokannut MasaMbW124, La 22.07.2006 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Hifistit suosivat mdf-levyä helpon työstettävyyden takia mutta kyllä lastulevykin kelpaa, paksuus 20-30mm. Vesivaneri on kuulemma liian kovaa, itelle tein pöntön 18mm vanerista (25L), kelpaa mulle.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

kaverin kanssa kävin keskustelua aiheesta, ja hän oli sitä mieltä että lastulevy murenee kovissa paineissa?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

MDF tai vaneri ovat hyvät materiaalit levyistä. Lastulevy imee kosteutta kuin sieni ja mitäs sille kostealle levylle käykään? ;)
Lasikuitu on myös ihan asiallinen materiaali jos haluaa tehdä hyvin asennuspaikkaan sopivan kotelon.
ST-Romua vuodesta 2007
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

MasaMbW124 kirjoitti:kaverin kanssa kävin keskustelua aiheesta, ja hän oli sitä mieltä että lastulevy murenee kovissa paineissa?
:shock:

Lastulevy käy muuten ihan hyvin, mutta tosiaan kosteutta tykkää kerätä.
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Pehmiää se mdf-levykin kosteudesta.
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

MasaMbW124 kirjoitti:kaverin kanssa kävin keskustelua aiheesta, ja hän oli sitä mieltä että lastulevy murenee kovissa paineissa?
No Autostudiolla ei tollasta ainakaan tarvi pelätä.. :lol:
Ja sillon kun tollasta rupeaa esiintymään puhutaan joko todella kovista paineista tai todella huonosti kasatusta kotelosta.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

_Antti kirjoitti:
MasaMbW124 kirjoitti:kaverin kanssa kävin keskustelua aiheesta, ja hän oli sitä mieltä että lastulevy murenee kovissa paineissa?
No Autostudiolla ei tollasta ainakaan tarvi pelätä.. :lol:
Ja sillon kun tollasta rupeaa esiintymään puhutaan joko todella kovista paineista tai todella huonosti kasatusta kotelosta.
jep toi studio on tosi nuhanen. paineita ei esiinny ainakaan kabiiniin asti :D
sen takia toisen niitä ostinkin, jos kahdella sois jo vähän paremmin.

että saan ihan huoletta tehdä poksit 15mm + 15mm laminoidusta lastulevystä. ilman mitään ongelmia. ja saahan niitä kosteuden kestäviä 15mm lastulevyn paloja. (keittiö kalusteet/kaapit) sellasen 15mm kotelon tekee eka, ja sen päälle toinen 15mm, sillai, että liitokset menevät ristiin
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

MasaMbW124 kirjoitti: jep toi studio on tosi nuhanen. paineita ei esiinny ainakaan kabiiniin asti :D
sen takia toisen niitä ostinkin, jos kahdella sois jo vähän paremmin.
Miten olis jos kokeilisit tehdä bandbass-kotelon? Putki / putket kabiinin puolelle niin jo alkaa painetta olemaan.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

JarnoE kirjoitti:
MasaMbW124 kirjoitti: jep toi studio on tosi nuhanen. paineita ei esiinny ainakaan kabiiniin asti :D
sen takia toisen niitä ostinkin, jos kahdella sois jo vähän paremmin.
Miten olis jos kokeilisit tehdä bandbass-kotelon? Putki / putket kabiinin puolelle niin jo alkaa painetta olemaan.

silläki sais painetta vai??
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

MasaMbW124 kirjoitti:
JarnoE kirjoitti:
MasaMbW124 kirjoitti: jep toi studio on tosi nuhanen. paineita ei esiinny ainakaan kabiiniin asti :D
sen takia toisen niitä ostinkin, jos kahdella sois jo vähän paremmin.
Miten olis jos kokeilisit tehdä bandbass-kotelon? Putki / putket kabiinin puolelle niin jo alkaa painetta olemaan.

silläki sais painetta vai??
Kyllä vain, kun vetää putken / putket sisälle matkustamoon. Mikäli bandbass ei ole ennestään tuttu, niin klik klik -> http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_bandpass.htm
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Bandpass on vain äänenlaadultaan hyvin heikko ratkaisu, möykkää kyllä lähtee sitten senkin edestä.

Autoon kannattaa varmaan tehdä kotelo paksusta vanerista ja tukea se poikkituin reilusti. Kaksi päällekkäistä kerrosta voi alkaa resonoimaan jos kerrokset pääsevät vähänkään elämään keskenään - ja sitä ei kuuntele kukaan.

Lasikuitu on myös hyvä materiaali mutta on kovin sotkuista ja haisevaa työstää. Puhumattakaan hartsin myrkyllisyydestä.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

hmm.. tässä rupee oikeen mietityttään, että mihinkä ratkasuun sitä päätyisikään :D

pitäis tehdä ihan galluppi.. mutta se on taas niin kaiutin elementti kohtaista, että mikä on paras.. onko jollain ollut tuota autostudion 12" elementtiä. niin vois kertoa että mikä siihen vois olla paras kotelotyyppi
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

e320 kirjoitti:Bandpass on vain äänenlaadultaan hyvin heikko ratkaisu, möykkää kyllä lähtee sitten senkin edestä.
Tuohan se on se yleisin käsitys asiasta, mutta 100% totuus se ei ole. Onhan 'pämppärikotelolla' voitettu jopa Fascan finaalitkin, joten ei se automaattisesti mikään p*ska ole. Haasteellinen suunniteltava ja toteutettava se on, mutta onnistuessaa se tarjoaa kivoja ominaisuuksia :)
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Ei muuta kun refleksikotelo niin että putket hattuhyllyn läpi ja kalvot taaksepäin, kummallekkin oma kotelo. Ja kyllä lastulevy kosteutta kestää kunhan sen maalaa ennen verhousta, kaverilla on pönttö ollut takaluukussa yli 10 vuotta eikä ole juuri miksikään mennyt, maalattu vain mustaksi. Osta multa pois tuo macromin pääte,riittää ihan hyvin noille 12".
vw golf variant -97,vw vento -96.
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

sooppa kirjoitti:Ei muuta kun refleksikotelo niin että putket hattuhyllyn läpi ja kalvot taaksepäin, kummallekkin oma kotelo.
Miksi kummallekkin elementille oma kotelo?
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

JarnoE kirjoitti:
sooppa kirjoitti:Ei muuta kun refleksikotelo niin että putket hattuhyllyn läpi ja kalvot taaksepäin, kummallekkin oma kotelo.
Miksi kummallekkin elementille oma kotelo?
siksi teen kummallekkin omat kotelot, koska laitan kummallekkin sivuille kotelot.. kalvot on tarkoitus kyllä asentaakkin taakseppäin (magneetit näkyviin) ton kalvon suunnanhan ei pitäis vaikuttaa sointiin? on vaan mielestäni käytännöllisempi ja näyttävämpi sillai..

taidan päätyä umpikoteloon kuitenkin. refleksinä toi studio vaatis 80 litran kotelon, ja eipä sinne peräkonttiin paljon muuta laitettais jos 2 x 80 = 160 litraa =D
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

MasaMbW124 kirjoitti:
JarnoE kirjoitti:
sooppa kirjoitti:Ei muuta kun refleksikotelo niin että putket hattuhyllyn läpi ja kalvot taaksepäin, kummallekkin oma kotelo.
Miksi kummallekkin elementille oma kotelo?
siksi teen kummallekkin omat kotelot, koska laitan kummallekkin sivuille kotelot.. kalvot on tarkoitus kyllä asentaakkin taakseppäin (magneetit näkyviin) ton kalvon suunnanhan ei pitäis vaikuttaa sointiin? on vaan mielestäni käytännöllisempi ja näyttävämpi sillai..
Aivan, eli kotelot tulevat kontin sivuille.

Kyllä tuo elementin suuntaus kontissa vaikuttaa sointiin. Jos sulla on sellainen kotelo jota mahtuu kääntelee kontissa niin voit itse testata asiaa.

Yhtenäisessä kotelossahan kahdella elementillä saadaan enemmän painetta mitä elementit erillisissa koteloissa.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

hmm... voishan ne kyllä laittaakkin samaan koteloon.. 40 litran kotelon siis vaatii toi yks. mitenkäs kun on 2, sillon kotelon tilavuus on siis 80? ja mitä mieltä olette vanusta kotelon sisällä :?:
vois laittaa sitten kontin perälle vaikka sen kotelon..
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Elementit eri koteloissa eivät vaikuta saatavaan paineeseen. Vain jos koteloiden koko muuttuu, tai jos elementit ovat lähellä toisiaan, kalvot vastakkain, kumoutuvat vastakkaisvaiheset ääniaallot-->saatava paine on pientä.
Eri kotelovaihtoehtoja mietittäessä kannattaa muistaa että kotelo, elementtiyhdistelmä tulisi muokata auton akustiikkaan sopivaksi. Suuntaamisella saadaan matalien bassojen tasoa muokattua auton akustiikkaan sopivaksi. Itsellä myös kaksi 12" kontissa ja suunnattuina taaksepäin. Suuntausta pitää vielä tarkistella, koska matalien taso ei ole aivan kohdillaan. Kotelon tilavuus tuplaantuu jos halutaan kaksi elementtiä samaan koteloon.
Asiaa kotelonrakennuksesta, yms. http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_kotelo.htm
Vaimennusainetta on hyvä käyttää, varsinkin suljetussa se "kasvattaa" kotelon tilavuutta jopa kymmenillä prosenteilla!
Itse aion kokeilla myös refleksiputken vaimentamista, koska omat subbarit tulen virittämään niinkin ylös kuin 42 Hz:iin. Putken vaimennuksella saadaan hyötyä viritystaajuuden alapuolella ja se tasoittaa myös impedanssivastetta! :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Lastulevy on ihan hyvä materiaali autosubbarin valmistamiseen, kun vaan tekee riittävän vahvasta ja laittaa sisälle kulma- ja poikkitukia. Tuosta kosteuden imemisestä sen verran, että ei ole käytännössä autokäytössäkään mitään merkitystä, levyn lujuusominaisuudet alkavat kärsiä vasta sitten kun sitä jo todella uitetaan vedessä.

Lastulevyn käyttöä puoltaa mm. se, että on halvempaa ja kevyempää kuin MDF. Lisäksi autokäytössä monesti kotelo kuitenkin pinnoitetaan verhoilukankaalla, joka peittää rosoisen ja vaikeasti muuten viimeisteltävän pinnan (jos MDF:ään vertaa).
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Niin ja vanut kannattaa unohtaa etenkin jos rakentaa suljetun kotelon. Vanu on vaimennusmateriaaleista kaikkein heikkotehoisin - sitä käytetään lähinnä kutittamattomuuden ja pölyämättömyyden takia. Kunnon vuorivilla on parasta vaimennusmateriaalia.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

e320 kirjoitti:Niin ja vanut kannattaa unohtaa etenkin jos rakentaa suljetun kotelon. Vanu on vaimennusmateriaaleista kaikkein heikkotehoisin - sitä käytetään lähinnä kutittamattomuuden ja pölyämättömyyden takia. Kunnon vuorivilla on parasta vaimennusmateriaalia.
jep en mä sitä sillä sanonutkaan, mutta en keksinyt oikeeta synonyymiä sanalle vaimennusvilla :?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Umpikotelolla on vaan se homma että bassot jää takaluukkuun. Aikoinaan tein niin että leikkasin w123 koppasen hattuhyllyyn 75cm*30cm reijän siihen peltiin ja takaluukussa 2 kpl jbl 12" kalvot ensin ylöspäin mutta sitten muutin taaksepäin, bassot kuului hyvin parkissa mutta maantiellä rengasmelu peitti ne.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

sooppa kirjoitti:Umpikotelolla on vaan se homma että bassot jää takaluukkuun. Aikoinaan tein niin että leikkasin w123 koppasen hattuhyllyyn 75cm*30cm reijän siihen peltiin ja takaluukussa 2 kpl jbl 12" kalvot ensin ylöspäin mutta sitten muutin taaksepäin, bassot kuului hyvin parkissa mutta maantiellä rengasmelu peitti ne.
tota rengas melua ei sais esiintyä, on sen verran tehty jo sen poistamisen edeksi.. että ei viittis hattuhyllyä leikelle kauheesti.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itsellä myös rengas- ja voimansiirrosta kantautuvat äänet hautaavat niitä matalia varsin tehokkaasti. 90Km/h 200D:llä ja 3,92 perällä menettelee vielä kohtalaisesti.
Nyt on autooni vaihtumassa 300D mylly ja 3,46 perä. Samalla äänieristykseen panostan. Ovien tiivisteet ovat hieman heikossa hapessa ja sieltä w123:sessa äänet kantautuvat varsin helposti sisään, samoin varmaan w124 koppasissa?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

Haisuli kirjoitti:Elementit eri koteloissa eivät vaikuta saatavaan paineeseen.
Höps, höps. Mikäli ette usko tavallista "forumin kuluttajaa", niin kurkatkaapa vaikka toiseksi uusimman (Kesäkuu) Autosoundin proffa-palstalta.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

En voi juuri nyt tsiikata ko. lehteä. Elementtien määrän tuplaaminen lisää äänenpainetta noin kolme debbaa, kun teho pysyy samana. Ei kai sillä ole merkitystä ovatko ne samassa kotelossa vai eivät, jos kotelot ovat mitoitettu oikein ko. elementeille. :roll:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
JarnoE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.07.2006 16:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja JarnoE »

Haisuli kirjoitti:En voi juuri nyt tsiikata ko. lehteä. Elementtien määrän tuplaaminen lisää äänenpainetta noin kolme debbaa, kun teho pysyy samana
Eipä se proffa tarkemmin asiaa siinä perustellut, mutta koitetaan löytää asiasta mustaa valkoisella :)
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Eikai sillä ole väliä, onko elementit samassa kotelossa tai eri koteloissa? Siis siinä tapauksessa, että molemmat elementit toistaa samaa tavaraa elikkäs ovat rinnan tai sarjassa keskenään.

Se kolme desibeliä johtuu sitä, että desibelit ovat logaritmisia eli kun koneeseen näppäilee 10*LOG x, jossa x:n paikalle laittaa tehon suhteen - olkoot vaikka tässä tapauksessa kaksi. (oletetaan yhden elementin teho vakioksi)

Tulokseksi saadaan 3.010...dB eli tuollainen äänenpaineen nousu saadaan teho tuplaamalla. Näin siis teoriassa. :) Toivottavasti sai mitään tolkkua...
Vastaa Viestiin