tuli vaan aihe itselle ajankohtaiseksi, kun hommasin toisen 12" elementin, ja nyt saa tehdä uuden kotelon.. niin ja siis kyseessähän on autostudio 12" ei mikään kovin mahtava elementti
subfoower kotelon materiaali
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
subfoower kotelon materiaali
elikkä mielipiteitä subbari kotelon materiaaleista. koteloiden heikkoudet ja vahvuudet (lastulevy, mdf, vaneeri, pleksi, lasikuitu)
tuli vaan aihe itselle ajankohtaiseksi, kun hommasin toisen 12" elementin, ja nyt saa tehdä uuden kotelon.. niin ja siis kyseessähän on autostudio 12" ei mikään kovin mahtava elementti
mutta kivahan sillekkin oikeenlainen kotelo olis saada
tuli vaan aihe itselle ajankohtaiseksi, kun hommasin toisen 12" elementin, ja nyt saa tehdä uuden kotelon.. niin ja siis kyseessähän on autostudio 12" ei mikään kovin mahtava elementti
Viimeksi muokannut MasaMbW124, La 22.07.2006 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
No Autostudiolla ei tollasta ainakaan tarvi pelätä..MasaMbW124 kirjoitti:kaverin kanssa kävin keskustelua aiheesta, ja hän oli sitä mieltä että lastulevy murenee kovissa paineissa?
Ja sillon kun tollasta rupeaa esiintymään puhutaan joko todella kovista paineista tai todella huonosti kasatusta kotelosta.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
jep toi studio on tosi nuhanen. paineita ei esiinny ainakaan kabiiniin asti_Antti kirjoitti:No Autostudiolla ei tollasta ainakaan tarvi pelätä..MasaMbW124 kirjoitti:kaverin kanssa kävin keskustelua aiheesta, ja hän oli sitä mieltä että lastulevy murenee kovissa paineissa?![]()
Ja sillon kun tollasta rupeaa esiintymään puhutaan joko todella kovista paineista tai todella huonosti kasatusta kotelosta.
sen takia toisen niitä ostinkin, jos kahdella sois jo vähän paremmin.
että saan ihan huoletta tehdä poksit 15mm + 15mm laminoidusta lastulevystä. ilman mitään ongelmia. ja saahan niitä kosteuden kestäviä 15mm lastulevyn paloja. (keittiö kalusteet/kaapit) sellasen 15mm kotelon tekee eka, ja sen päälle toinen 15mm, sillai, että liitokset menevät ristiin
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
JarnoE kirjoitti:Miten olis jos kokeilisit tehdä bandbass-kotelon? Putki / putket kabiinin puolelle niin jo alkaa painetta olemaan.MasaMbW124 kirjoitti: jep toi studio on tosi nuhanen. paineita ei esiinny ainakaan kabiiniin asti![]()
sen takia toisen niitä ostinkin, jos kahdella sois jo vähän paremmin.
silläki sais painetta vai??
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Kyllä vain, kun vetää putken / putket sisälle matkustamoon. Mikäli bandbass ei ole ennestään tuttu, niin klik klik -> http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_bandpass.htmMasaMbW124 kirjoitti:JarnoE kirjoitti:Miten olis jos kokeilisit tehdä bandbass-kotelon? Putki / putket kabiinin puolelle niin jo alkaa painetta olemaan.MasaMbW124 kirjoitti: jep toi studio on tosi nuhanen. paineita ei esiinny ainakaan kabiiniin asti![]()
sen takia toisen niitä ostinkin, jos kahdella sois jo vähän paremmin.
silläki sais painetta vai??
Bandpass on vain äänenlaadultaan hyvin heikko ratkaisu, möykkää kyllä lähtee sitten senkin edestä.
Autoon kannattaa varmaan tehdä kotelo paksusta vanerista ja tukea se poikkituin reilusti. Kaksi päällekkäistä kerrosta voi alkaa resonoimaan jos kerrokset pääsevät vähänkään elämään keskenään - ja sitä ei kuuntele kukaan.
Lasikuitu on myös hyvä materiaali mutta on kovin sotkuista ja haisevaa työstää. Puhumattakaan hartsin myrkyllisyydestä.
Autoon kannattaa varmaan tehdä kotelo paksusta vanerista ja tukea se poikkituin reilusti. Kaksi päällekkäistä kerrosta voi alkaa resonoimaan jos kerrokset pääsevät vähänkään elämään keskenään - ja sitä ei kuuntele kukaan.
Lasikuitu on myös hyvä materiaali mutta on kovin sotkuista ja haisevaa työstää. Puhumattakaan hartsin myrkyllisyydestä.
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
hmm.. tässä rupee oikeen mietityttään, että mihinkä ratkasuun sitä päätyisikään
pitäis tehdä ihan galluppi.. mutta se on taas niin kaiutin elementti kohtaista, että mikä on paras.. onko jollain ollut tuota autostudion 12" elementtiä. niin vois kertoa että mikä siihen vois olla paras kotelotyyppi
pitäis tehdä ihan galluppi.. mutta se on taas niin kaiutin elementti kohtaista, että mikä on paras.. onko jollain ollut tuota autostudion 12" elementtiä. niin vois kertoa että mikä siihen vois olla paras kotelotyyppi
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Tuohan se on se yleisin käsitys asiasta, mutta 100% totuus se ei ole. Onhan 'pämppärikotelolla' voitettu jopa Fascan finaalitkin, joten ei se automaattisesti mikään p*ska ole. Haasteellinen suunniteltava ja toteutettava se on, mutta onnistuessaa se tarjoaa kivoja ominaisuuksiae320 kirjoitti:Bandpass on vain äänenlaadultaan hyvin heikko ratkaisu, möykkää kyllä lähtee sitten senkin edestä.
Ei muuta kun refleksikotelo niin että putket hattuhyllyn läpi ja kalvot taaksepäin, kummallekkin oma kotelo. Ja kyllä lastulevy kosteutta kestää kunhan sen maalaa ennen verhousta, kaverilla on pönttö ollut takaluukussa yli 10 vuotta eikä ole juuri miksikään mennyt, maalattu vain mustaksi. Osta multa pois tuo macromin pääte,riittää ihan hyvin noille 12".
vw golf variant -97,vw vento -96.
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
siksi teen kummallekkin omat kotelot, koska laitan kummallekkin sivuille kotelot.. kalvot on tarkoitus kyllä asentaakkin taakseppäin (magneetit näkyviin) ton kalvon suunnanhan ei pitäis vaikuttaa sointiin? on vaan mielestäni käytännöllisempi ja näyttävämpi sillai..JarnoE kirjoitti:Miksi kummallekkin elementille oma kotelo?sooppa kirjoitti:Ei muuta kun refleksikotelo niin että putket hattuhyllyn läpi ja kalvot taaksepäin, kummallekkin oma kotelo.
taidan päätyä umpikoteloon kuitenkin. refleksinä toi studio vaatis 80 litran kotelon, ja eipä sinne peräkonttiin paljon muuta laitettais jos 2 x 80 = 160 litraa =D
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Aivan, eli kotelot tulevat kontin sivuille.MasaMbW124 kirjoitti:siksi teen kummallekkin omat kotelot, koska laitan kummallekkin sivuille kotelot.. kalvot on tarkoitus kyllä asentaakkin taakseppäin (magneetit näkyviin) ton kalvon suunnanhan ei pitäis vaikuttaa sointiin? on vaan mielestäni käytännöllisempi ja näyttävämpi sillai..JarnoE kirjoitti:Miksi kummallekkin elementille oma kotelo?sooppa kirjoitti:Ei muuta kun refleksikotelo niin että putket hattuhyllyn läpi ja kalvot taaksepäin, kummallekkin oma kotelo.
Kyllä tuo elementin suuntaus kontissa vaikuttaa sointiin. Jos sulla on sellainen kotelo jota mahtuu kääntelee kontissa niin voit itse testata asiaa.
Yhtenäisessä kotelossahan kahdella elementillä saadaan enemmän painetta mitä elementit erillisissa koteloissa.
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
hmm... voishan ne kyllä laittaakkin samaan koteloon.. 40 litran kotelon siis vaatii toi yks. mitenkäs kun on 2, sillon kotelon tilavuus on siis 80? ja mitä mieltä olette vanusta kotelon sisällä
vois laittaa sitten kontin perälle vaikka sen kotelon..
vois laittaa sitten kontin perälle vaikka sen kotelon..
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Elementit eri koteloissa eivät vaikuta saatavaan paineeseen. Vain jos koteloiden koko muuttuu, tai jos elementit ovat lähellä toisiaan, kalvot vastakkain, kumoutuvat vastakkaisvaiheset ääniaallot-->saatava paine on pientä.
Eri kotelovaihtoehtoja mietittäessä kannattaa muistaa että kotelo, elementtiyhdistelmä tulisi muokata auton akustiikkaan sopivaksi. Suuntaamisella saadaan matalien bassojen tasoa muokattua auton akustiikkaan sopivaksi. Itsellä myös kaksi 12" kontissa ja suunnattuina taaksepäin. Suuntausta pitää vielä tarkistella, koska matalien taso ei ole aivan kohdillaan. Kotelon tilavuus tuplaantuu jos halutaan kaksi elementtiä samaan koteloon.
Asiaa kotelonrakennuksesta, yms. http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_kotelo.htm
Vaimennusainetta on hyvä käyttää, varsinkin suljetussa se "kasvattaa" kotelon tilavuutta jopa kymmenillä prosenteilla!
Itse aion kokeilla myös refleksiputken vaimentamista, koska omat subbarit tulen virittämään niinkin ylös kuin 42 Hz:iin. Putken vaimennuksella saadaan hyötyä viritystaajuuden alapuolella ja se tasoittaa myös impedanssivastetta!
Eri kotelovaihtoehtoja mietittäessä kannattaa muistaa että kotelo, elementtiyhdistelmä tulisi muokata auton akustiikkaan sopivaksi. Suuntaamisella saadaan matalien bassojen tasoa muokattua auton akustiikkaan sopivaksi. Itsellä myös kaksi 12" kontissa ja suunnattuina taaksepäin. Suuntausta pitää vielä tarkistella, koska matalien taso ei ole aivan kohdillaan. Kotelon tilavuus tuplaantuu jos halutaan kaksi elementtiä samaan koteloon.
Asiaa kotelonrakennuksesta, yms. http://www.autosound.fi/tietoa_subbarit_kotelo.htm
Vaimennusainetta on hyvä käyttää, varsinkin suljetussa se "kasvattaa" kotelon tilavuutta jopa kymmenillä prosenteilla!
Itse aion kokeilla myös refleksiputken vaimentamista, koska omat subbarit tulen virittämään niinkin ylös kuin 42 Hz:iin. Putken vaimennuksella saadaan hyötyä viritystaajuuden alapuolella ja se tasoittaa myös impedanssivastetta!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Lastulevy on ihan hyvä materiaali autosubbarin valmistamiseen, kun vaan tekee riittävän vahvasta ja laittaa sisälle kulma- ja poikkitukia. Tuosta kosteuden imemisestä sen verran, että ei ole käytännössä autokäytössäkään mitään merkitystä, levyn lujuusominaisuudet alkavat kärsiä vasta sitten kun sitä jo todella uitetaan vedessä.
Lastulevyn käyttöä puoltaa mm. se, että on halvempaa ja kevyempää kuin MDF. Lisäksi autokäytössä monesti kotelo kuitenkin pinnoitetaan verhoilukankaalla, joka peittää rosoisen ja vaikeasti muuten viimeisteltävän pinnan (jos MDF:ään vertaa).
Lastulevyn käyttöä puoltaa mm. se, että on halvempaa ja kevyempää kuin MDF. Lisäksi autokäytössä monesti kotelo kuitenkin pinnoitetaan verhoilukankaalla, joka peittää rosoisen ja vaikeasti muuten viimeisteltävän pinnan (jos MDF:ään vertaa).
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
jep en mä sitä sillä sanonutkaan, mutta en keksinyt oikeeta synonyymiä sanalle vaimennusvillae320 kirjoitti:Niin ja vanut kannattaa unohtaa etenkin jos rakentaa suljetun kotelon. Vanu on vaimennusmateriaaleista kaikkein heikkotehoisin - sitä käytetään lähinnä kutittamattomuuden ja pölyämättömyyden takia. Kunnon vuorivilla on parasta vaimennusmateriaalia.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Umpikotelolla on vaan se homma että bassot jää takaluukkuun. Aikoinaan tein niin että leikkasin w123 koppasen hattuhyllyyn 75cm*30cm reijän siihen peltiin ja takaluukussa 2 kpl jbl 12" kalvot ensin ylöspäin mutta sitten muutin taaksepäin, bassot kuului hyvin parkissa mutta maantiellä rengasmelu peitti ne.
vw golf variant -97,vw vento -96.
- MasaMbW124
- Mersumies

- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
tota rengas melua ei sais esiintyä, on sen verran tehty jo sen poistamisen edeksi.. että ei viittis hattuhyllyä leikelle kauheesti.sooppa kirjoitti:Umpikotelolla on vaan se homma että bassot jää takaluukkuun. Aikoinaan tein niin että leikkasin w123 koppasen hattuhyllyyn 75cm*30cm reijän siihen peltiin ja takaluukussa 2 kpl jbl 12" kalvot ensin ylöspäin mutta sitten muutin taaksepäin, bassot kuului hyvin parkissa mutta maantiellä rengasmelu peitti ne.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Itsellä myös rengas- ja voimansiirrosta kantautuvat äänet hautaavat niitä matalia varsin tehokkaasti. 90Km/h 200D:llä ja 3,92 perällä menettelee vielä kohtalaisesti.
Nyt on autooni vaihtumassa 300D mylly ja 3,46 perä. Samalla äänieristykseen panostan. Ovien tiivisteet ovat hieman heikossa hapessa ja sieltä w123:sessa äänet kantautuvat varsin helposti sisään, samoin varmaan w124 koppasissa?
Nyt on autooni vaihtumassa 300D mylly ja 3,46 perä. Samalla äänieristykseen panostan. Ovien tiivisteet ovat hieman heikossa hapessa ja sieltä w123:sessa äänet kantautuvat varsin helposti sisään, samoin varmaan w124 koppasissa?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
En voi juuri nyt tsiikata ko. lehteä. Elementtien määrän tuplaaminen lisää äänenpainetta noin kolme debbaa, kun teho pysyy samana. Ei kai sillä ole merkitystä ovatko ne samassa kotelossa vai eivät, jos kotelot ovat mitoitettu oikein ko. elementeille. 
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Eikai sillä ole väliä, onko elementit samassa kotelossa tai eri koteloissa? Siis siinä tapauksessa, että molemmat elementit toistaa samaa tavaraa elikkäs ovat rinnan tai sarjassa keskenään.
Se kolme desibeliä johtuu sitä, että desibelit ovat logaritmisia eli kun koneeseen näppäilee 10*LOG x, jossa x:n paikalle laittaa tehon suhteen - olkoot vaikka tässä tapauksessa kaksi. (oletetaan yhden elementin teho vakioksi)
Tulokseksi saadaan 3.010...dB eli tuollainen äänenpaineen nousu saadaan teho tuplaamalla. Näin siis teoriassa.
Toivottavasti sai mitään tolkkua...
Se kolme desibeliä johtuu sitä, että desibelit ovat logaritmisia eli kun koneeseen näppäilee 10*LOG x, jossa x:n paikalle laittaa tehon suhteen - olkoot vaikka tässä tapauksessa kaksi. (oletetaan yhden elementin teho vakioksi)
Tulokseksi saadaan 3.010...dB eli tuollainen äänenpaineen nousu saadaan teho tuplaamalla. Näin siis teoriassa.



