Olisko 300 TDT 4-MATIC superiksi?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Roger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 20.09.2006 18:15
Paikkakunta: Ylöjärvi

Olisko 300 TDT 4-MATIC superiksi?

Viesti Kirjoittaja Roger »

Miten tuollainen 4-matikki kestäis supertubotuksen? Onko laatikko sama, kuin takaatuupparissa?
Nettiautossa näkyis olevan muuta aihio kaupan...
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

periaatteessa olis, ainut vaan että lohko on erinlainen ja sitä kautta harvinaisempi kuin takatuupparin lohko. näin särkymän varalta.
laatikko on ihan sama kuin takatuuppareissakin,jakolaatikko on vasta laatikon perässä kiinni.
ei taida yhtän vielä olla supera 4-maticcia-> tee sellainen.. 8)
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Maltillisella tehonnostolla/käytöllä voi kestääkin,mutta ite en moiseen ryhtyisi.

On tuo etukardaanikin melko ohuen näköinen.Ja kalliita nelivedon osat.Kun ostaa halvan yksilön,voi huonolla tuurilla laittaa hankintahinnan korjauksiin.
Tyyppivikahan noissa on,että vuotaa hydrauliöljyä jakovaihteistoon.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onhan noita 4-Maticceja ainakin yksi liikkeellä n. 300 hv tehoilla, hyvin on kestänyt.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

miksi ei 4matic superturbo??
kaikki 4 vetoon liittyvät osat näyttävä oleva vahvasti tehdyiltä.
Ainoa vain että mitä nuo jakolaatikko ja etuvetarit oikeasti kestää.
Tuskin ihan 300hp kestää repivää ajoa enään?
Kaikenhan pystyy vahvistamaan ja teettämään kovemmasta tavarasta.

Olisi aika veikeä menopeli tuollainen +500hp 4matic
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se voimahan jakaantuu sekä etu- ja taka-akselille, joten eipä sen etuvetarin tarvitse olla lähellekkään yhtä vahva kuin pelkästään takavetoisessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti:Se voimahan jakaantuu sekä etu- ja taka-akselille, joten eipä sen etuvetarin tarvitse olla lähellekkään yhtä vahva kuin pelkästään takavetoisessa.
Ja vallankin, kun muistamme että liikkeellelähtiessä neliveto on aina päällä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aku P kirjoitti:
veskola kirjoitti:Se voimahan jakaantuu sekä etu- ja taka-akselille, joten eipä sen etuvetarin tarvitse olla lähellekkään yhtä vahva kuin pelkästään takavetoisessa.
Ja vallankin, kun muistamme että liikkeellelähtiessä neliveto on aina päällä.
Niinno. Tuleehan niitäkin tilanteita, että keula on pitävällä ja perä ei. Kesällä harvemmin tuota tapahtuu mutta talvella noin voisikin käydä (nelipyöräspinningiä ja sitten etupyörät tapaavat asfaltin reunan). En tosin tiedä, paljonko 4-matikki kestää mutta tässä yksi kauhuskenaario. :D Kestoon vaikuttanevat paljon kuskin räppäystaipumukset. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Roisto kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
veskola kirjoitti:Se voimahan jakaantuu sekä etu- ja taka-akselille, joten eipä sen etuvetarin tarvitse olla lähellekkään yhtä vahva kuin pelkästään takavetoisessa.
Ja vallankin, kun muistamme että liikkeellelähtiessä neliveto on aina päällä.
Niinno. Tuleehan niitäkin tilanteita, että keula on pitävällä ja perä ei. Kesällä harvemmin tuota tapahtuu mutta talvella noin voisikin käydä (nelipyöräspinningiä ja sitten etupyörät tapaavat asfaltin reunan). En tosin tiedä, paljonko 4-matikki kestää mutta tässä yksi kauhuskenaario. :D Kestoon vaikuttanevat paljon kuskin räppäystaipumukset. :D

t.
Risto
No kai sitä rikki saa minkä vaan, jos yrittämällä yrittää. Liukkaalla luulisi muutenkin olevan kaasujalan hiukan kevyemmän... :wink: Kovilla on takapääkin tuollaisessa äkillisessä pitorytkäyksessä, uskon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Maticci on kovilla senkin takia että vauhdissa auto on takavetoinen ja etuveto kytkeytyy viiveellä. Tämän huomaa talvella mutkaan tultaessa kun kaasua survaisee, auto ensin yliohjaa ja sitten hiukan puskee. Jatkuvanelivetoisella kun ajelee niin tuon kyllä huomaa varsin hyvin.

Tässä siis voi tapahtua ikävästi kun lähdetään pienestä vauhdista vetämään, ja ahdot nousee ja takapyörät sutaisee. Maticci korjaa tilannetta ottamalla etuvedon peliin mutta jos koneesta tulee sillä hetkellä jo vaikka se 500 Nm niin mitä tapahtuu etuvedon pannoille (tai miten se nyt sitten kytkeekään), vetareille ja perälle. Pitkän päälle ainakin jakolaatikkoakin joutuu vahvistamaan, mutta se nyt kuuluu peliin että kaikki pitää pikkuhiljaa vahvistaa, koska ne hajoo satavarmasti.

No kaverilla auto on kyllä kestänyt ihan hyvin vaikka kilometrejä on kai pohjalla joku 700 tkm. Kertokoot itse kun tulee maahan takaisin ja löytää tämän topicin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti: Tässä siis voi tapahtua ikävästi kun lähdetään pienestä vauhdista vetämään, ja ahdot nousee ja takapyörät sutaisee. Maticci korjaa tilannetta ottamalla etuvedon peliin mutta jos koneesta tulee sillä hetkellä jo vaikka se 500 Nm niin mitä tapahtuu etuvedon pannoille (tai miten se nyt sitten kytkeekään), vetareille ja perälle. Pitkän päälle ainakin jakolaatikkoakin joutuu vahvistamaan, mutta se nyt kuuluu peliin että kaikki pitää pikkuhiljaa vahvistaa, koska ne hajoo satavarmasti.
.
Jep. Tällä pelillä tiedetään kuorma-autoistakin hajonneen vetareita ja kardaaneja, kun ensin sutii ja sitten yhtäkkiä rengas tapaa pitoa.

Sikälihnä etuveto ei ole niin kovilla, että kun koneesta tulee vaikka se 500 Nm, niin 50/50 jaossakaan ei per akseli tule kuin puolet, ja ensihätäänhän etuakselille menee muistaakseni vaan 35 % voimasta.

Rytkäisee se silti. :x

4maticin jakolootassa on levykytkimien avulla kytkeytyvä planeettapyörästö.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Kyllä se ihan mukava ainakin vajaatehosena (250-280). Eikä oo ihan hullu näillä luikkaillakaan. Turbo on viel pieni ja ilman cooleriakin on vielä. On kyl jo valmiina kun sais vaan aikasta. Laatikko on vahvistettu jo, sekä 7-tapit mynässä laitettu. Tämä ei ole se mistä Mauri mainitsi, vaikka ehkä tietää tästäkin jotain.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Aku P kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
.
Jep. Tällä pelillä tiedetään kuorma-autoistakin hajonneen vetareita ja kardaaneja, kun ensin sutii ja sitten yhtäkkiä rengas tapaa pitoa.

Sikälihnä etuveto ei ole niin kovilla, että kun koneesta tulee vaikka se 500 Nm, niin 50/50 jaossakaan ei per akseli tule kuin puolet, ja ensihätäänhän etuakselille menee muistaakseni vaan 35 % voimasta.

Rytkäisee se silti. :x

4maticin jakolootassa on levykytkimien avulla kytkeytyvä planeettapyörästö.
Jos takapyörät lyö tyhjää ottaa se etupyörätkin vetoon jollain 35-40% momentilla. Mutta jos vielä sutii takana niin jakolaatikon lukko toimii ja aiheuttaa sen että koko momentti on etupyörillä.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tuon vetoakselin katkeaminen tuskin tapahtuu sillä, että lumella sutiva pyörä kohtaa asvaltin. Tuossa vaiheessa on pyörässä kumminkin niin pieni kitka asvaltillakin, että se sutiminen ehtii tasoittua rauhallisesti.

No onhan nämä herrat saaneet 200D:stäkin vetareita poikki, mutta useimmin siinä on käytetty pikkuisen apuja, ennekuin tuo katkeaa (esim pompautusta, tai useampaa sataatuhatta kilsaa alla)
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

juhaoh kirjoitti: Jos takapyörät lyö tyhjää ottaa se etupyörätkin vetoon jollain 35-40% momentilla. Mutta jos vielä sutii takana niin jakolaatikon lukko toimii ja aiheuttaa sen että koko momentti on etupyörillä.
No niin no. Teoriat sitten vielä ja fysiikan lait. Esimerkiksi tavallinen lukoton auto, jossa toinen pyörä on pitävällä ja toinen liukkaalla. Jokainen tietää, että toinen puoli sutii ja auto pysyy paikallaan. Silti tosiasiassa molemmat pyörät vetävät täsmälleen yhtä suurella voimalla. :idea:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Etuvetarit on kyllä vahvaa tekoa,ei voi kuin hämmästellä tuota etukardaania:
Kuva

No ,superimiehet toki tekevät sen ratakiskosta :D
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

MiQu kirjoitti:Muutama 4matic-kuva
Mielenkiintoisia kuvia. Kiitos MiQu. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kilander kirjoitti:Etuvetarit on kyllä vahvaa tekoa,ei voi kuin hämmästellä tuota etukardaania:

No ,superimiehet toki tekevät sen ratakiskosta :D
No, edes jossain on pelattu varman päälle.

Onpa sitten painoakin...

Miqulle kiitos erittäin mielenkiintoisista kuvista! :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin