W201 vaeltaa ja muljuaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
TC7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 16.07.2004 11:02

W201 vaeltaa ja muljuaa

Viesti Kirjoittaja TC7 »

Laitan tämän vielä tänne jos tulisi apuja.

Eli, raidetangon pää vai mikä on väljänä? Tuntuu että auto hieman vaeltaa ja hakee uriin. Ratissa on myös väljää pari senttiä ja tuntuu että sitä olisi enemmän kun rattia on kääntänyt kierroksen suuntaan tai toiseen. Tekee myös sitä että tiukasti kun kääntää esim. parkkiin niin tuntuu että joku "muljuaa" etupäässä ihan niin kuin olisi liukasta ja pyörat eivät pitäisi.

Auto siis W201:nen
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

ohjaus isakunvaimennin :?: halpa ja helppo vaihtaa...
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 vaeltaa ja muljuaa

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

TC7 kirjoitti:Laitan tämän vielä tänne jos tulisi apuja.

Eli, raidetangon pää vai mikä on väljänä? Tuntuu että auto hieman vaeltaa ja hakee uriin. Ratissa on myös väljää pari senttiä ja tuntuu että sitä olisi enemmän kun rattia on kääntänyt kierroksen suuntaan tai toiseen. Tekee myös sitä että tiukasti kun kääntää esim. parkkiin niin tuntuu että joku "muljuaa" etupäässä ihan niin kuin olisi liukasta ja pyörat eivät pitäisi.

Auto siis W201:nen
Itsellä sama ongelma:
-Aloita etsimällä välykset ja vaihtamalla osat (huom. tarkista varsinkin takavakaajan osat huolella. itselläni huomasin linnunluun olevan poikki... mitälie muovia. Toinen tarkastettava kohta on takapään puslat.)
-ohjausiskunvaimennin on helppo testata toinen pää irti ja liikuttelemaan... mikäli löysä vaihtoon...
-Nelipyöräsuuntaus!!! Vaikuttaa PALJON!!!
-rengaspaineet/renkaat vaihtoon...
siinä jo alkua....
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Välys ohjauksessa viittaa klappiin simpukassa/apusimpukassa. Näin ainakin w124:ssa...

Simpukkaa saa kiristettyä, kun taas apusimpukkaan saa halvalla uudet sisälmykset.

Saattaa auttaa, tosin Mesen simpukkaohjauksessa aina vähän väljää...
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Kannattaa tutkia huolella nivelet ennen nelipyöräsuuntausta! Jos väljällä nivelellä säädättää eikä säätäjä sitä huomaa/viitsi katsoa niin suuntaus on merkityksetön.
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Huomasin tuosta omasta liikkumisvälineestä liukkaiden tullen sen että takapää meinaa luiruta urista todella paljon... voiko olla takakelkan ja rungon väliset kumipuslat? Onko millaiset vaihdettavat? Onko porukalla poppakonsteja niiden vaihdon suhteen? Olis tarkoitus vaihtaa tasasella maalla... Onnistuuko? Mutta tarvittaessa pitänee mennä nosturille? Millä vanha pusla pois?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1326
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Haulla löytyy tuosta juttua.Muistan itse lukeneeni.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Itse hieman yllätyin näin aikasempina autoina etuvetosia omistaneena :oops: ,että kun huomasin etupyörän laakereissa klappia,niin ne kiristämällä häippäs sentti ohjauspyörältä klappia pois.Takatuupparissa nääs etupyörät on sillai "vapaasti"pyörivinä,eikä niinku etuvedossa vetopäällä ja välykset häipyy :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kualeppi2 kirjoitti:Huomasin tuosta omasta liikkumisvälineestä liukkaiden tullen sen että takapää meinaa luiruta urista todella paljon... voiko olla takakelkan ja rungon väliset kumipuslat? Onko millaiset vaihdettavat? Onko porukalla poppakonsteja niiden vaihdon suhteen? Olis tarkoitus vaihtaa tasasella maalla... Onnistuuko? Mutta tarvittaessa pitänee mennä nosturille? Millä vanha pusla pois?

ne on tosihankalat vaihtaa, jos ei oo mitään työkalua, millä ne saa hyvin vedettyä pois. ne on ihan sairaan kireessä kupeissaa.

jos on nosturi, niin tälläin ne saa aika hyvin poistettua:
ite tein sellasen pitkän rautakepin, missä on kierre yläpäässä ja alapäässä koukku. koukku laitetaan tunkkiin, muttei kuitenkaan siihen osaan, joka liikkuu, kun pumppaa. ja kierrepää puslasta läpi ja mutteri ja prikka kierteen päähän. sit sopivankokonen kakkosnelonen tunkista, siitä liikkuvasta osasta auton pohjaan, johkin siihen puslan viereen. sit vaan pumppaan, niin pusla luiskahtaa ulos. samalla kannattaa vähän nostella autoo, jos huamaa, et meinaa auto meinaa nousta sen tunkin voimalla irti nosturilta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Eli vedit puslan alaspäin vaikka sen "hartia" ottaa vastaan??? ymmärsinkö oikein? Tuntuu vain että ei lähde niin päin.... olen miettinyt että ottaisin koko kelkan irti ja painaisin prässissä pois ja uusi takaisin, mutta jos joku vois kertoa helpomman konstin...?
laato
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 09.05.2006 18:39

Viesti Kirjoittaja laato »

Jos kelkan etu puslat vaihtaa nii helpoin ku nostaa perän ilmaan ja molemmilta puolilta puslan pultit pois jolloin kelkka pääsee kallistumaan senverran et pusla mahtuu kupistaan pois. Sitte jotain palikkaa rungon ja korin väliin ja sopiva putken pätkä pultin reikään josta tunkilla pusertaa puslan pois. Samalla ku tunkkaa nii voi meisselillä väännellä puslan kauluksesta. Sitte uus hollille palikat pois ja apurungosta tunkilla nii painuu paikalleen.

Itellä tuntu et keulassa välystä mut vika löyty taka puslasta, oli irronnu keskiosa puslan kumista.
Pari tuntia meni puslien vaihtamiseen.
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Eli puslat lähtevät ylöspäin pois?
Miten on eikö siihen käy iso kaksijalkainen ulosvetäjä?
pitänee etsiä jostain isot rikat ja leikata siitä käypänen palikka että sen sais työnnettyä pois... Pariin tuntiin molemmat vaihdettu...?
laato
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 09.05.2006 18:39

Viesti Kirjoittaja laato »

Joo ylös päin irtoaa. Ei taida ulosvetäjällä mahtua. Apurungon ja korin väliin saa juuri senverran rakoa et pusla mahtuu pois. Ei tarvi ottaa ku renkaat pois ja etummaiset apurungon pultit irti.
Uuden puslan kun asentaa nii puslan ulkokehän ja korin väliin jotain ja sitte tunkilla painaa apurunkoa ylöspäin. Helppo homma eikä mee ku parituntia nii on molemmat vaihdettu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

muistelenko ny ihan väärin... ainakin toiset puslat lähtee alaspäin?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

pera8x kirjoitti:muistelenko ny ihan väärin... ainakin toiset puslat lähtee alaspäin?
Takimmaiset lähtee alaspäin ja etummaiset ylöspäin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin