Mersu telkkarissa: Startti

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mersu telkkarissa: Startti

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Oliko se toissapäivänä lauantaina, kun Startti-ohjelma testasi uutta E320 CDI -farkkua.

Testipätkänä näytti olevan jään peittämä soratie jossain maaseudulla. Keskikulutukseksi oli saatu 10 litraa/100 km. AIka paljon, kun itse liikun siellä lähellä 5:ttä.

Testiajajan kommentit olivat: "autolla on kamala ajaa, kun 100:n vauhdissa liukkaalla koko ajan ESP valo vilkkuu". Ja toisena kommenttina oli: "huonoa tässä on se, ettei tämä ole neliveto". :shock:

Voi olla, että katson asiaa vanhan miehen silmin (39vee), mutta onko tuollaista perhevankkuria testattava urheiluauton kriteerein? Mersulta löytyisi kyllä urheilullisempiakin "perheautoja". Voi olla, että vaikka E500 4Matic voisi olla vähemmän kamala kapealla jäisellä polulla 100:n vauhdissa.

Ilmeisesti testissä vaikutti hieman myös ajopelin hinta, koska kyseisen auton 90.000 erkin hintalappu mainittiin kolmesti. Ehkä autolle asetettiin aika kovat vaatimuksetkin? Voi olla, että 19.000 erkin pikkuauto olisi testattu eri kriteerein?

Ei minua sinänsä negatiivinen kritiikki hetkauta, mutta jos se annetaan mielestäni väärin perustein, niin kovasti tekisi mieleni oikaista. Takavetoinen diesel-farkku vain ei taida olla rallikuljettajan ensimmäinen valinta? Miksi siis tv-testaajan pitää ottaa kriteereiksi ralliajo? Miksei tiloista, turvallisuudesta, lasten ja harrastusvälineiden kuskaamisesta puhuttu mitään? Eikä rauhallisen ajon huikeasta taloudellisuudesta?

Autoista ymmärtämätön lankomieheni jo ehti kehaista, että "...menit ojasta allikkkoon, kun Volvon vaihdoit Meseen. Se on kamala ajaa." No, nyt riittää Esson baarissa jutunjuurta pitkäksi aikaa, jos sattui telkku olemaan auki.

pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

No tuo Startin juontaja, sikäli mikäli hän nyt oli se koeajo.tv:stä (valitettavasti) tuttu, niin ei ymmärrä autoista muutenkaan mitään. Tai ei ainakaan tunnu siltä. Suurin kriteeri hyvälle autolle tuntuisi olevan se, että mahtuu itse istumaan itsensä takana. Ja suurehkoa kulutusta pyöritellään ja ihmetellään, samalla kun poljetaan jokaiselta pollelta turvat vaahtoon samalla toteamalla, että n. 50hv tehokkaampi ja puolet pienempi auto saattaisi olla ripeämpi. Enpä olisi osannut arvata. Mutta jokainen taablaa tavallaan, ei minua suuremmin tuo häiritse, onhan se hauskaa ajanvietettä :lol: :lol:
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Juontaja vissiin meinasi, että autolla on kamala ajaa satasta loskaisella pikkutiellä esp:n merkkivalon vilkkuessa. Minun mielestäni millä tahansa autolla on kamala ajaa em. olosuhteissa ja silloin paras lääke on laskea nopeutta...
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Kyllä naurettiin poikien kanssa vkl:na kun katsottiin sattumalta tuo ohjelma. Odotettiin kokoajan kommentteja ohjauksen palautumisesta ja monitoimiviiksestä. Näitä kun ne jaksaa aina jauhaa. Tuo nelivedon puute oli kanssa hauska :lol: . Kumma kun sitä ei ole tullut noiden halpojen Korealaisten kanssa :roll: :lol: . Aika spede se juontaja kyllä on...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
jukka-tre
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Joo näin siitä samasta pätkästä ehkä puolivälistä alkaen.

Siinä valiteltiin, ettei ESP:iä saa kokonaan pois (se oli mainittu myös lopun tiivistelmässä). Sitten näytettiin pitkä pätkä, jossa ajeltiin ympyrää erimoisesti luistellen. Hohhoijaa...

Kulutuksesta mainittiin, että 10-litran paikkeilla testiajossa, mutta varmasti rauhallisella ajolla saisi pari litraa siittä pois. On tässä kyllä käsittämätön testi. On suorastaan törkeää, että tämmöisellä asiantuntemuksella tehdään "testiä" telkkariin. Ei osata edes kulutusta mitata lähellekään todellista ja sorrutaan vielä arvaileen jotain epämääräistä.

Eipä tartte totakaan ohjelmaa enää kattoa. En tosin juuri ole kattonut ennenkään, sattumalta vaan oli telkkari auki just silloin. Kerran jäi mieleen, kun kokeili jotain manuaalivaihteista autoa ja puoli ohjelmaa meni sen puimiseen, että vetääkö se vitosella kaupunkiajossa, vai eikö vedä. Kuka nyt kaupungissa ajaa vitosella, paitsi tuo ihme testihemmo.

Sillä on vissiin testiohjelmana ajaa takavetosella automaatilla kapeita liukkaita pätkiä sataa ja sitten kaupungissa vitosella, jos on manuaali. Näistä sitten yhteenvetona, ettei oikein toimi. Eli tarttis olla neliveto liukkaalla ja sitten automaatti kaupungissa.

Aika hyvinhän toi homma etenee... Mihin vielä pääseekään, jos annetaan jatkaa tota "tutkimusta" vielä lisää...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Mariini
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Olihan tuosta nelosellakin noottia katsojilta tämän esityskauden alkaessa, "tykkäsivät" juontajan ammattitaidosta. Paha sanoa kun itse en juuri teeveetä katso, Top Gearit ja Ajoneuvokset tietokoneelta, mutta tuntuisi suomalaisten auto-ohjelmien linja pitävän hyvin, pl Ajoneuvos.
Tiedät paikan, kokeile
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Testiajajan kommentit olivat: "autolla on kamala ajaa, kun 100:n vauhdissa liukkaalla koko ajan ESP valo vilkkuu". Ja toisena kommenttina oli: "huonoa tässä on se, ettei tämä ole neliveto". Shocked
No niin on siinä asiansa tunteva autotestaaja :lol:
Ei ole mies löytäny muuta vikaa kun etta esp ilmoittaa olemassaolostaan
kun on liukas : Voi herranjesta ! Olis sitte ajanu nelivetoo on mersulla niitäki....
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Jos se koeajaja oli se VM:n päätoimittaja, Petsku whatever niin ei ihme että takavetoinen farkku-E tuntui hölmöltä kun viime talvena sama heppu koeajoi R 320 CDI:n.
eeviiskyt
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Juontaja

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Kuva
Olen 33-vuotias tuottaja/toimittaja pääkaupunkiseudulta. Synnyin Vantaalla, lapsuudessani ja nuoruudessani asuin Helsingissä ja Espoossa. Aikuisiällä olen asunut Helsingissä, Kirkkonummella, Kauniaisissa ja pakko tunnustaa, Turussa, missä opiskelin itseni medianomiksi (AMK). Minulla fantastinen vaimo ja ihastuttava 2-vuotias tytär.

Autoihin hurahdin heti kun se oli mahdollista. Erilaiset autoleikit kuuluivat elämääni koko lapsuuden. Hienointa mitä tiesin oli päästä mökkitiellä isän sylissä kääntämään rattia ja myöhemmin ajamaan itse. Harmi että molemmat veljeni pitivät samasta asiasta, joten oli pakko odottaa kärsivällisesti omaa vuoroa.

Opittuani lukemaan, autolehdet Tekniikan Maailma ja Tuulilasi olivat Aku Ankan, Lucky Luken ja Tintin jälkeen mielilukemistani.

Pidin lapsena autojen piirtämisestä. Lämpimin muistoni tuolta ajalta on ensimmäisellä luokalla Suomen punaisen ristin piirustuskilpailun voitto. Piirroksessa 1970-luvun lopun Mercedeksen valkoiseen ambulanssiin nostettiin liikenneonnettomuuden uhri. Myöhemmin ymmärsin, että on parempi keskittyä muihin taiteenlajeihin kuin piirtämiseen.

Autotestaajana minua kiinnostaa eniten se, miten auto toimii arjen käytännön tilanteissa sekä siihen linkittyvät taustat ja tarinat. Start! tuleekin suosiolla jättämään vaativat jarrutus- ja ääritilannetestit autolehdille, koska lehti on parempi ympäristö tällaisten tietojen julkaisemiseen.

Minulle on kertynyt mittava määrä ajokilometrejä Helsingin taksissa, lähettipalveluyrityksen pyörittäjänä ja ahkerana yksityisautoilijana. Taksia ryhdyin ajamaan jo 18-vuotiaana eli heti kun se oli mahdollista. Vossikan ratissa oli mahdollista päästä ajamaan hienoa, uutta autoa, ensimmäisen autoni 1975 valmistuneen Saab 96:n sijaan, ja saada siitä vieläpä rahallinen korvaus.

Autotoimittajaksi päädyin kun kehitin opiskelukaverini kanssa autokonseptin Koeajo.tv:n, jonka televisio-ohjelmaa esitettiin Nelosella kolme tuotantokautta. Startin leipiin siirryn suurella innolla. Pienen tauon jälkeen on hienoa päästä taas kertomaan kiinnostavia tarinoita automaailmasta. Kysymyksiä, ideoita, ehdotuksia ja tietenkin ruusuja ja risuja voi lähettää osoitteeseen antti@liinpaa.fi.

P.S. Opiskeluiden aikana tein urheilutoimittajan töitä muun muassa Ilta-Sanomissa. Urheilu on autojen lisäksi toinen minulle rakas aihealue. Lajeista tutuin on jääkiekko, jota pelasin lapsuudessani ja nuoruudessani 13 kautta. Viimeisen pelivuoteni pelasin A-junioreiden SM-sarjassa Jokereissa. Nykyään minulla ei ole suosikkijoukkuetta. Sanon aina, kun joku asiaa kysyy, että kannatan hyvää, hyökkäysvoittoista ja maalirikasta jääkiekkoa. Maaleja sinne peleihin mennään tekemään ja katsomaan!
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
jameri
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jameri »

:lol: hyvä ettei yrjö lennä kun tuota lukee, todellinen mielipide vaikuttaja.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Mariini
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Muttakun taksia ei muistaakseni ole mahdollista ajaa jo 18 kesäisenä, kun ammattiajolupa vaatii suoritetun kakkosvaiheenkin ja oliko siittäkin vielä tietty aika eteenpäin ennenkuin edes sai mennä tenttaamaan ajolupaa?

Muistanko ihan mansikoita vai vaihteleeko käytännöt eri osissa maata?
Tiedät paikan, kokeile
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mariini kirjoitti:Muttakun taksia ei muistaakseni ole mahdollista ajaa jo 18 kesäisenä, kun ammattiajolupa vaatii suoritetun kakkosvaiheenkin ja oliko siittäkin vielä tietty aika eteenpäin ennenkuin edes sai mennä tenttaamaan ajolupaa?
Mainitsee olevansa 33 -vuotias.
Mutta tarina ei kerro, milloin on ollut 33 -vuotias :?

Eli missä vaiheessa ajokortti meni kaksiosaiseksi?
Sitä se ei ollut ainakaan vielä kevättalvella 1984.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Eldorado
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mariini kirjoitti:Muttakun taksia ei muistaakseni ole mahdollista ajaa jo 18 kesäisenä, kun ammattiajolupa vaatii suoritetun kakkosvaiheenkin ja oliko siittäkin vielä tietty aika eteenpäin ennenkuin edes sai mennä tenttaamaan ajolupaa?

Muistanko ihan mansikoita vai vaihteleeko käytännöt eri osissa maata?
Itse kun aikoinaan ajelin jonkin aikaa taksia (80-luvun lopulla), vaadittiin ajokortin saamisen jälkeen yksi vuosi ajokokemusta ilman vakavia liikennerikkomuksia, jonka jälkeen nimismies myönsi ammattiajoluvan. Tämä tapahtui pienehköllä paikkakunnalla eikä mitään erityisiä kursseja tmv. vielä vaadittu. Paikkakunnan poliisikomisario vain piti pienen tentin.
Miten käytäntö on sittemmin muuttunut ei ole minulla tietoa...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

vai sellaista

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Minulla menee vastaavalla autolla polttoainetta keskikulutuksena sellaiset 8.4.-8.8 litraa sadalle.

Kaupungissa menee usein yli 9 litraa ja pinin maantiekulutus tasaisessa ajossa on ollut ajotietokoneen mukaan 7.4 litraa.

Jotenkin tuntuu, että jotain häikkää tässä meikäläisenkin autossa on kun sedan-korinen vanhalla 320cdi-koneella vei samanlaisessa käytössä 7-8 litraa sadalle. Maantiekulutus oli joskus alle 7 litran.

Eihän tuo tosiaan mikään ralliauto ole, mutta tuo edellinen autoni sen airmatic-jousituksen kanssa oli kyllä hieno peli päästää kuoppaista hiekkatietä vaikka vähän vauhdikkaamminkin.

Ilman sitä ESP:tä en kyllä viitsi ajaa ollenkaan. Tuntuu olevan sen verta tunto ratissa ja persauksissa siitä mitä siellä renkaan alla tapahtuu, että tahtoo korjausliikkeet jäädä turhan myöhäisiksi.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11

isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08

entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
e320
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kaikki ei ymmärrä hyvän päälle, ei mahda mitään.

Minun 320cdi kuluttaa mittarin mukaan 6 tasan pitemmällä ajanjaksolla. Pitkässä matkassa menee 5.3 mittarin mukaan.

Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä jos yrittää itse korjata luistoa ESP autossa. Polkaisin loivassa mutkassa 100km/h jäisellä tiellä kaasua ja perä heitti välittömästi sivulle. Tein vaistomaisen korjausliikkeen mutta kas kummaa, ESP olikin jo oikaissut auton kun heilautin rattia jolloin seurauksena oli uusi luisto toiseen suuntaan.

Noh, ESP korjasi senkin mutta jäi vähän hölmö olo kuskille. Ei ilmeisesti pitäisi yrittää itse korjata luistoa.
Ahti
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Ahti »

e320 kirjoitti: Tulee muuten mielenkiintoisia ilmiöitä jos yrittää itse korjata luistoa ESP autossa. Polkaisin loivassa mutkassa 100km/h jäisellä tiellä kaasua ja perä heitti välittömästi sivulle. Tein vaistomaisen korjausliikkeen mutta kas kummaa, ESP olikin jo oikaissut auton kun heilautin rattia jolloin seurauksena oli uusi luisto toiseen suuntaan.

Noh, ESP korjasi senkin mutta jäi vähän hölmö olo kuskille. Ei ilmeisesti pitäisi yrittää itse korjata luistoa.
Hieman OT:ta mutta nyt kun on ensimmäine auto (anteeksi kulkuneuvo) alla jossa on kaikki mahdolliset turvavarusteet ja ajonvakautukset ym niin onhan vaan ihmellinen laite ajaa :shock: kotipihaankaan ei pääse jos enemmän lunta kun tietokoneelle tulee tietoa antureilta että luistaa niin voimat pois ja auto jää siihen mäkeen. Sama luistonestot ym. poistettuna niin pikkasen sudittamalla heittämällä perille. Pärsiista sanon ma.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
jpk
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jpk »

Ahti kirjoitti: Hieman OT:ta mutta nyt kun on ensimmäine auto (anteeksi kulkuneuvo) alla jossa on kaikki mahdolliset turvavarusteet ja ajonvakautukset ym niin onhan vaan ihmellinen laite ajaa :shock: kotipihaankaan ei pääse jos enemmän lunta kun tietokoneelle tulee tietoa antureilta että luistaa niin voimat pois ja auto jää siihen mäkeen. Sama luistonestot ym. poistettuna niin pikkasen sudittamalla heittämällä perille. Pärsiista sanon ma.
Tuttua tuo on ihan oikealla AUTOLLAKIN,jos risteyksestä tarttee poistua nopeasti on kesä tai talvi,ESP pitää kytkeä pois päältä. Orpo olo kun rekka lähenee eikä auto suostu kiihtymään lumisella tiellä missä sopiva sutiminen nopeuttaa kiihtymistä aikalailla,muutenkin kuin kuskin tuntemuksena voimasta.

Niin,uusimmassa Autobildissä oli testissä nelivetoja,audin A6Avant quattro,mersun 320CDI,bemarin 530D ja subaru. Kaikki farkkuja ja nelivetoja,mersun ajokäytöstä kehuttiin vuolaasti,pisteissä audi voitti niukasti parempien suoritusarvojen turvin. Tällainen tällä sankarillamme olisi pitänyt olla testattavana,oiskohan kommentoinut että liian hyvä ja tunnokas ajaa huonommallakin tiellä,jopa petollisen hyvä :twisted:
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

hyvin toimii

jpk kirjoitti:
Tuttua tuo on ihan oikealla AUTOLLAKIN,jos risteyksestä tarttee poistua nopeasti on kesä tai talvi,ESP pitää kytkeä pois päältä. Orpo olo kun rekka lähenee eikä auto suostu kiihtymään lumisella tiellä missä sopiva sutiminen nopeuttaa kiihtymistä aikalailla,muutenkin kuin kuskin tuntemuksena voimasta.
Itse asiassa tälläisessa nyt keskustelun alla olevassa mersussa tuo ajonvakautus/luistonesto toimii jo ihan hyvin.

Antaa takapyörien lyödä melko paljon tyhjää enen kuin alkaa rajoittamann vetoa ja sittenkin viive on pienentynyt paljon vanhempiin malleihin verrattuna.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11

M-B E320T CDi -06

jupehalm
Mersumies
Mersumies

Re: vai sellaista

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ekku kirjoitti:Minulla menee vastaavalla autolla polttoainetta keskikulutuksena sellaiset 8.4.-8.8 litraa sadalle.

Kaupungissa menee usein yli 9 litraa ja pinin maantiekulutus tasaisessa ajossa on ollut ajotietokoneen mukaan 7.4 litraa.

Jotenkin tuntuu, että jotain häikkää tässä meikäläisenkin autossa on kun sedan-korinen vanhalla 320cdi-koneella vei samanlaisessa käytössä 7-8 litraa sadalle. Maantiekulutus oli joskus alle 7 litran.
Kuinka hyvin pitää oikeasta paikkansa nuo ajotietokoneiden kulutukset noin niinkun yleisesti? Onko jossain ollut joskus testissä?

Ajelin viime vuonna kahta samanlaista auto (Toyota RAV4). Kummassakin samat ajotietokoneet. Ensimmäisessä keskikulutus oli vain 7,5l/100km vaikka olisi miten vain painellut kaasua ja toisessa kulutus n.10l/100km. Ajon alkaessa nollasin mittarit.. Ensimmäisessä näytti hetekellinenkin kulutus nousevan vain lähelle 10l/100km kun taas toisessa hetkellinen meni helposti 13l/100. Molemmilla autoilla ajettu noin 4000km. Molemmat oli 2,0l bensa koneilla.. Kulkupuolikin oli sama molemmissa.
Toiseen ilmeisesti oli kenties päivitetty ajotietokone.??

Oikea kulutus siinä 10l/100km koska Oulusta Poriin matkaa n.500km ja RAV4 tankin tilavuus 50l(Tankkasin Oulussa tankin ihan täyteen). Bensa valo syttyi 20km ennen Poria.

Ajelen opiskelun ohella Europcarilla siirtoajoja, siksi ajoin Toyotaa :D
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siinä tais taas tulla kehua mersun ratin palautuksestakin. on se kyllä huvittavaa, mitenkä ne aina jaksaa. jokapaikassa kehuu mersun ratin palautumista.

eikö se oo ihan tahalteen suunniteltu sillain? kyllä mun ratti ainakin ihan riittävän hyvin palautuu. ei kai sen parkkipaikalla tarttekkaan yrittää väkisin vääntää renkaita suaraks, jos ollaan tekemässä tiukkoja käännöksiä?

tuntuis muutenki vähän ääliöltä se juantaja.
W201 250DT 20V
w201 190E
jpk
Mersumies
Mersumies

Re: hyvin toimii

Viesti Kirjoittaja jpk »

Ekku kirjoitti:
jpk kirjoitti:
Itse asiassa tälläisessa nyt keskustelun alla olevassa mersussa tuo ajonvakautus/luistonesto toimii jo ihan hyvin.

Antaa takapyörien lyödä melko paljon tyhjää enen kuin alkaa rajoittamann vetoa ja sittenkin viive on pienentynyt paljon vanhempiin malleihin verrattuna.
Täähän kuulostaa hyvältä,pakkohan tekniikan on mennäkin eteenpäin. Tuossa autobildin testissä ei suurta eroa mittauksissa onko ESP päällä vai ei,näillä vanhemmilla paikkaa hanskalla paljonkin koneen tekemisiin verrattuna. Tosin eipä W210 ole tarkoitettu ilman ESP:tä ajettavaksi,aika karmea hallittava verrattuna W124 joka pysyy hanskassa.
ESP toisaalta tekee kelistä "liian hyvän".
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: hyvin toimii

[quote="jpk"]Tosin eipä W210 ole tarkoitettu ilman ESP:tä ajettavaksi,aika karmea hallittava verrattuna W124 joka pysyy hanskassa.
./quote]

On se hyvä huomata, että joku muukin on samaa mieltä W124-mersun ajotuntumasta.

Omastani jäi päällimmäiseksi mieleen juuri hyvä ajotuntuma. aina oli tieto siitä mitä seuraavaksi tapahtuu.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11

M-B E320T CDi -06

Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

jupehalm kirjoitti:
Kuinka hyvin pitää oikeasta paikkansa nuo ajotietokoneiden kulutukset noin niinkun yleisesti?
Mulla heittää yleensä maksimissaan puoli litraa verrattuna ihan laskemalla saavutettuun lukemaan.

Tosin senkin kun laskee trippimittarista, niin onhan siinä useampi prosentti heittoa kuitenkin.

PS: jäi muuten tuo uusinta katsomatta, mutta "koeajo" autolla alkoi taas aamulla siinä kuuden jälkeen :)
kalusto:
-M-B E200 cdi -11

M-B E320T CDi -06

jukka-tre
Mersumies
Mersumies

Ekku kirjoitti:Minulla menee vastaavalla autolla polttoainetta keskikulutuksena sellaiset 8.4.-8.8 litraa sadalle.

Miten ihmeessä saat kulumaan noin paljon ? Onko tuo V-6 vai rivi-6 ? Kuinka pitkältä pätkältä on nuo maantiekulutukset ? Kaupungissa voi tietysti mennä jollain pätkällä vaikka mitä.

Itellä viimesen 2500 km. keskikulutus tietokoneen mukaan 5,8 litraa/100km (tämä pätkä varsin maantie-voittoinen). Nämä ajettu termostaatin vaihdon jälkeen. Aiemmin oli rikkinäinen ja kulutus ehkä 0,5 litraa enempi.

Tuossa alla on pitemmän ajan testi. 15 000 km. Ei siinäkään menny tankista mitaten kuin 7,2 ja tämä rikkinäisellä termarilla.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42626

Itellä tietokone heittää mittauksen mukaan 0,6 l/100km. Tuo viimeset 2500 km siis todellinen kulutus 6.4. Ja tässä on siis kaikki ajo mukana.

Ajoin tuossa eilen Tre-Äänekoski-Tre, yht. yli 400 km. Keskikulutus tietokoneen mukaan oli 5,3. Ajo oli reipasta. Tuolla välillä on varmaan puolet 100 km/h rajoitusta ja tämä oli ikäänkuin alarajana...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km

Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Ihme kitinää taas. Kulutus on valimistajan mukaan 15,4/7,5/10,3 l/100km. Onko taas moottorin valmistaja ja testaaja väärässä:roll:

Mitä tulee tuohon koeajoon se on mielestäni ihan objektiivinen.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

[quote="jukka-tre"

Miten ihmeessä saat kulumaan noin paljon ? Onko tuo V-6 vai rivi-6 ? Kuinka pitkältä pätkältä on nuo maantiekulutukset ? Kaupungissa voi tietysti mennä jollain pätkällä vaikka mitä.
[/quote]

No, sitä minäkin vähän ihmettelen mihin se aine oikein katoaa.

Kuten nyt jo vuosimallista näkee, niin V-6 se tässä uudemmassa on. Vanha oli rivi-6 ja korimalli siis W211. Vanhempi sedan ja uudempi farkku.

Maantiekulutukset mitattu yleensä välillä Jyväskylä - Helsinki tai Jkl - Kuopio.

Ajotavassa vika ei oikein voi olla, kun aikoinaan meni W124 300 d-turbo järjestään 7-8 litraa sadalle kulutuksella ihan normaalissa taksiajossa.

Noin muuten yleisesti ottaen kulutukset ei todellakaan pienentyneet, kun korimalli vaihtui W210 - W211-koriseen.

Kyllä tässä mielestäni on joku vikamahdollisuuskin otettava huomioon, koska mielestäni koneestakin kuuluu sellainen "rällättävä" sivuääni pintakaasulla ajaessa kierrosten ollessa siinä 1400 paikkeilla. Kuuluu muuten samanlainen ääni yhden kollegan 280 cdi:stä myös.

Perjantaina on varattu aika huollolle ja takuukorjauksille. Suuttimesta lähteväksi vähän epäilivät, mutta taitavat vaan arvata.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11

M-B E320T CDi -06

jukka-tre
Mersumies
Mersumies

Cmeli kirjoitti:Ihme kitinää taas. Kulutus on valimistajan mukaan 15,4/7,5/10,3 l/100km. Onko taas moottorin valmistaja ja testaaja väärässä:roll:
Ei hitsi, miten voi olla ? Puhutko nyt varmaan dieselistä ?

Mulla tuossa nykysessä W210 320CDI:ssä on valmistajan mukaan:
11,1/5,9/7,8 (mulla ohjekirjassa ja tuossa www.mercefreaken.com -sivulla samat lukemat)

Saman sivuston mukaan S211 320CDI:ssä: 11,0/6,4/8,1

Ei mitenkään voi olla tuo 15,4/7,5/10,3 l/100km dieselin lukemat ymmärtääkseni. :shock:

Nuo on jotakuinkin vastaavankokoisen bensakoneen lukemat, vai ?

Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

ooops, sorry boys :oops: meitsin moka katoin bensojen puolelta. Oikeat siis(kuten ed. mainittiin) 11,1/5,9/7,8l/100km.

Tuo on kyllä todella maltillinen kulutus noille tehoille!
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Haisuli
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Jos niitä tehoja käyttää, soppaakin kuluu. Koeajossa menee helposti enempi, kun tulee poljettua. Itsekin tiedän että oma kulkee maltillisesti ajettaessa n.8 litraan kaupunkipörräyksessä. Poljettaessa kuluu 10+. Painavan auton kiihdyttely verottaa. Maantiellä/kevyessä ajossa menee varmasti vähemmän. Kokeilkaa ajamista hesan ruuhkassa, soppaa palaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
e320
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja e320 »

Sen verran vielä että mielestäni 'estot pois' asennossa sladitellessa tuo cdi käyttäytyy huomattavasti paremmin luistoissa kuin vanhempi bensamalli. Tuolla vanhemmalla tulee sellainen olo ettei sillä uskalla sladittaa kun taas uudemmalla ajaa huoleti pienessä luistossakin.

Voi johtua dieselin paremmasta alaväännöstä tms.
Vastaa Viestiin