Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Pari asiaa..

Hienoa nyt tuli oikea vika, eli jäähdytysnestettä tiputtelee oikean etutukivarren takimmaisen puslan kohdilta :shock: Mistä ihmeestä sinne vesi valuu? Voiko se termostaatin ja putken liitos kusta tonne asti?

Onko kukaan pistäny ylös missä kohti se morkoolin ruuvi(kierretappi) oli alunperin, eli montako kierrosta ylhäältä/alhaalta?

Tyhmin kysymys kaikista, näkyykö päällepäin onko kannentiiviste vaihdettu :D Eli onko mahdollisesti tiivisteissä eroja alkp. verrattuna tai muuta vastaavaa eroa?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Hienoa nyt tuli oikea vika, eli jäähdytysnestettä tiputtelee oikean etutukivarren takimmaisen puslan kohdilta Mistä ihmeestä sinne vesi valuu? Voiko se termostaatin ja putken liitos kusta tonne asti?
Jos saat jollain värklillä paineen sinne jäähdytysnestejärjestelmään niin näkisit mistä vuotaa. Vesipumppu tai termarikotelo/putkiliitos mahdollinen. Niin ja lämmityslaitteelle menevä letku/putkiliitos on myös sillä suunnalla.
Onko kukaan pistäny ylös missä kohti se morkoolin ruuvi(kierretappi) oli alunperin, eli montako kierrosta ylhäältä/alhaalta?
Huomenna näen, työkoneella kuva.
Tyhmin kysymys kaikista, näkyykö päällepäin onko kannentiiviste vaihdettu Eli onko mahdollisesti tiivisteissä eroja alkp. verrattuna tai muuta vastaavaa eroa?
Aika vaikeeta ainakaan kantta avaamatta tietää onko vaihdettu vai ei. Ja montako kertaa :D .
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko kukaan pistäny ylös missä kohti se morkoolin ruuvi(kierretappi) oli alunperin, eli montako kierrosta ylhäältä/alhaalta?
Kuva
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

^ thanks.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko kellään tietoa miten huohottimen öljynkeräinsäiliö kannattaisi rakentaa?
Minkä kokoset letkut ja miten ne tulisi laittaa?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Viton päivitystä.

Hengitystä paranneltu.
Uusi imuputki ja suodatin.
Sen verran suhisi että suodatin oli pakko koteloida.
Kuva

Kuvia:
1, 2, 3, 4, 5
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Näyttää hienolta!

Mikä murikka sulla on vaijerilla kaasuvivustossa kiinni?


ja mitä öljyä käytät koneessa? :D no joo.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jälkiasennus vakkari. Olikohan joku AP-50. Toimii motarilla ja tasasella tiellä ihan ok, mutta mäkisellä tiellä turha pitää päällä (=hidas).




Juu, tänään tuli säädettyä pumpun ennakkoa.
Ennakko oli 13 ja nyt säädin sen 15 asteeseen (tehtaanarvo? :roll: ).
Käyntiääni pehmeni ja tyhjäkäynti kierrokset nousi 1000rpm:n.
Kulkupuolessa ei eroa. Maantiellä en vielä kerennyt kokeilemaan.
Savutus näyttäisi lähes hävinneen. Pitää vielä tarkastaa k-arvo kun on aikaa.




EDIT: Ja nyt säädetty takasin päin. Nyt -14.
-13 ennakolla palasi hitaasti kierroksilta tyhjäkäynnille.
Lisäksi tyhjäkäynti oli 200rpm korkeampi kuin -15 ennakolla.
Oli ehkä aavistuken laiskempi ajossa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

G-tech aika suolasohjossa 0-60mph 11,5s. Painoa autolla mittaushetkenä n. 2350kg. Pitää kokeilla kuivemmalla kelillä uudelleen kun saa jollain lailla pitoja.


Alapallon vaihdosta.
Alapallo niittaamalla alatukivarressa kiinni.
Motonetistä uusi (18,90e). Ei niittejä ei pultteja mukana.
Irrotuksessa joutui alatukivarren irrottamaan, rälläköimään niittienpäät pois. Vasaraa, meisseliä ruuviupenkkiä ja nivel väkisin irti alatukivarresta.
Uuden nivelen asennuksessa joutui nivelen kiinnityspulttien (3kpl) yläpuoliset päät lyhentämään. Ei muuten pyörät käänny.
Alatukivarren asennuksessa tuli vähän sählättyä kun vetoakseli plomsahti laatikosta irti sen verran, että laatikon öljyt tuli ulos.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kuulostaa tutulle tuo alapallojuttu.

Niillä alkuperäisillä olisi siis ajanut sen 500+ tkm, hyvä tietää, ettei tarvitse ihan joka vuosi vaihtaa.

Ostakaa KL-varaosista ne pallot ja muutkin, menee vähän kivuttomammin paikalleen edes... :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

keef:
Hienoa nyt tuli oikea vika, eli jäähdytysnestettä tiputtelee oikean etutukivarren takimmaisen puslan kohdilta Shocked Mistä ihmeestä sinne vesi valuu? Voiko se termostaatin ja putken liitos kusta tonne asti?




Mulla vuoti vesipumpun ja lohkon välistä nestettä. Kiristin niitä vesipumpun pultteja ja vuoto lakkasi toistaseksi siihen. Tarkka vuotokohta jäi epäselväksi , koska remppa tapahtui ulkosalla pimeellä vesisateessa ja vitovitutuksessa :) Joutuu purkamaan vaan aikalailla osia edestä pois, että pääsee käsiksi.
Ja kannattaa vaihtaa termostaatti samalla kun rupeaa tuohon hommaan.
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ei vuoda vesipumppu, tai ei ainakaan näytä siltä.


Kuinkas on vituraiset lähteny käyntiin näillä pakkasilla?


Tein perushuollon eli stratin ja akun vaihdon jälkeen en ole kerinny vielä kokeileen mutta toivotaan toivotaan.

Pakkasilla oon huomannu että turbiini sihisee ja kurnuttaa ennen kun lämpiää, noi orkkis öljythän ei ole synt joten voi johtua öljyistä...
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

keef kirjoitti:Kuinkas on vituraiset lähteny käyntiin näillä pakkasilla?
Eipä tuo kovin herkkä ole lähtemään vaikka uudet hehkut ja akku. Pitkään saa sahata hehkun jälkeen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kai te käytätte tuplahehkutusta ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Kyllä tuo ekalla herää tahmeasti, lohkarin ja eberin avustuksella. :roll:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

veskola kirjoitti:Kai te käytätte tuplahehkutusta ?

Tottakai, ja useita kertoja :D




Onkos kukaan vaihtanu imulla noita moott. öljyjä. Ei tullu millään kaikkia pois, noin 6l ilman suodatinta.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Kai te käytätte tuplahehkutusta ?
Ei lähde aina triplahehkullakaan.
Artikki tulille ja sitten lähtee kuin vito espaniassa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt öljynvaihdon jälkeen ahdot nousee 1,2 vaikka ennen ollut 1,0 tuntumassa. Pakkanen vai uudet öljyt vaikuttaa :?: :roll:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

vito500tkm kirjoitti:Nyt öljynvaihdon jälkeen ahdot nousee 1,2 vaikka ennen ollut 1,0 tuntumassa. Pakkanen vai uudet öljyt vaikuttaa :?: :roll:

-pelkkää teoriaa, mutta olisko uudemmat öljyt viskositeetiltaan paksummat kuin vanhat 'kuluneet' öljyt ja siten tiivistäis konetta ja syöttöpumppua -> enempi kakkua ja tehokkaanpi palaminen = enempi ahtoa.

Mitä öljyä laitoit jos virittäis :D omaakin.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ainii :idea: , nyt mää vasta muistin että mä uusin imusarjan tiivisteen viikonloppuna.
Alkaa toi viton rassaaminen olla jo niin tavallista että ei enää muista että mitä sitä tuli korjattua. hö.
Siitähän tuo ahtojen nousu johtuu :D .
Mitähän kaikkee sitä on tullut vitosta korjattua kun ei enää itsekkään muista.

Kansiremontissa en hoksannut ostaa uutta imusarjan tiivistettä ja räkäsin vaan silikonit väliin. Nyt tuossa ohimennen paineistin ahtoputket ja imusarjan niin vuotihan se. Mätänetistä uusi tiiviste ja nyt ei sitten näköjään enää vuoda :D .




Ja asiasta toiseen kuten tapana, niin mitehän käy jos vien syöttöpumpun huoltoon. Saakohan ne sen pumpun samoille säädöille vai pyörittääkö ne sen ihan uusiksi. Pumppupajalle kun soitin ja tiedustelin asiaa niin sanoivat "saadaa me sitä pumppua ruuvattua ja kulkua lisää", mutta sitten kun ilmoitin että syöttöä ruuvattu jo 2,5 kierrosta niin sano "hä? miten sitä niin paljon on ruuvattu". Meinasivat vissiin tehdä jotain pientä piristystä :D . Minä kun taas meinasin että saisko siitä vielä lisää irti. Ei ne taida osata :lol: .

Pahasti vaan pelkään että ne säätää pumpun niin että minä saan sitä säädellä sitten kaksiviikoa että saan edes entiselleen.
Tai sitten jos vaihtaisi itse sen laakerin sinne pumppuun. Teetättäis elementtikohtasen säädön siellä dieselpajalla.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Pikkusen saa kuulemma lisää kun vaihtaa ohuemman stopparin pumpun kaasuvivustoon.. ei taida pajalla ihan kaikkea ottaa mitä saadaan kotikontein, erikseen sitten ne 7mm pumput.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joo, ne 7mm (mynä ja pp)pumput varmasti hyviä virityshommissa, mutta ajattelin jättää ne väliin. Jos pysyisi paikat paremmin ehjänä tällä 6mm pumpulla. Kyllä vito 6mm pumpullakin liikahtaa ihan mukavasti.
Ehkä siellä vielä on vähän varaa nostaa syöttöjä. Vaarana että tyhjäkäynti karkailee, kun nyt on jo aika hilkulla. Pumpun ennakonsäätö vaikutti niin että kierrokset jäi päälle, siis tällä vakio viripumpulla. Nyt 15 ennakolla kaikki ok.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laita se pumppu matkahuollossa mynään, kyllä ne osaa tehdä 6 mm vakioelementtipumppujakin, ja siihenkin se ulkoinen syötönsäätö. Ei tarvii sitten arvata onko siitä otettu kaikki mitä saa vai eikö ole.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Jos omaviriviripumppua käyttää säädössä dieselpajalla tulee lisähevosille kova kappalehinta, tosin käynti paranee, kulutus vähenee yms.

Minkälaista kulutusta näillä keleillä vito500tkm oot saanu?

Oma pyörii kympin paikkeilla kevyessä ajossa, jäykkät öljyt tomaatissa verottaa..
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Keskikulutus ollut n 11L
On se välillä ollut 14L :shock:
Pakkaskelit verottaa kun lisälämmitin joka päivä 2h päällä ja kilometrejä ei kuitenkaan tule kuin joku 20km yhteensä.
Maantieajossa menee n 7,5-8,5.

Pumppu menossa huoltoon lähinnä äänen(rallatus) takia.
Jotain varmaan rikki/väljää sisällä.
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Nyt on ruennu viton meno hyytymään välillä. Sammuu kesken ajon aivan kuin polttoaine loppuisi, mutta lähtee sitten käyntiin pienen tienlaidassa seisoskelun jälkeen. Sen katoin että polttoaine putkistossa menee ilmakuplia puoleensa jos toiseen!?! Ottaako jostain letkujen liitoksista ilmaa(eberi on) vai onko pumppu tulossa tiensä päähän. Voiko väljä pumppu kehittää noita ilma kuplia tonne putkistoon?? :oops:

:evil:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

H.J.I kirjoitti:Nyt on ruennu viton meno hyytymään välillä. Sammuu kesken ajon aivan kuin polttoaine loppuisi, mutta lähtee sitten käyntiin pienen tienlaidassa seisoskelun jälkeen. Sen katoin että polttoaine putkistossa menee ilmakuplia puoleensa jos toiseen!?! Ottaako jostain letkujen liitoksista ilmaa(eberi on) vai onko pumppu tulossa tiensä päähän. Voiko väljä pumppu kehittää noita ilma kuplia tonne putkistoon?? :oops:

:evil:
Mulla on samanlainen tuo w124, joten mielenkiinnolla odotetaan asiantuntijalausuntoja. Näytti olevan kuplia letkussa...löin luukun kiinni ja painoin kaasun syvemmälle :twisted:

Suodattimet olet toki siihen vaihtanut, ne molemmat ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

No sitä pumpun kyljessä olevaa suodatinta en ole vaihtanut, mutta tuon "normi" suotimen kyllä... Ei ollu aamulla kivvoo kun 5 tien varteen hyyty :cry:
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

H.J.I kirjoitti:No sitä pumpun kyljessä olevaa suodatinta en ole vaihtanut, mutta tuon "normi" suotimen kyllä... Ei ollu aamulla kivvoo kun 5 tien varteen hyyty :cry:
Entäs esisuodatin ? se on jossain siinä, olisko siinä esilämmittimen sisällä ?

Syöhän se miestä kun Vito hyytyy mutta siihenkin tottuu :lol:

Kuplia en kyllä muista Vitossa nähneeni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Eipä oo tullu sitäkään vaihdettua.
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Vastaa Viestiin