
Mitä tulee "pikkutien" auraamiseen liian leveällä auralla, niin eihän se pitkä jäykkä siipi saa siitä irti läheskään kaikkea lunta varsinkaan kun auraaminen aloitetaan liian myöhään, jolloin lumi on jo tamppaantunut kiinni. tästä seuraa se, että tielle muodostuu polanteet ja niiden väliin ajourat, joita pitkin pääosa porukasta ajaa eikä kukaan uskalla poiketa. Polanteet jätetään tasoittamatta, jolloin uran kohta kuluu paljaaksi, ja nastat vie bitumin asvaltista. Polanteita ei edelleenkään tasoiteta vaan kulutusprosessi jatkuu ja pahenee taas seuraavan sateen myötä. Jos ne polanteet olis tasaiset, niitä pitkin voisi ajaa ja asvaltti ei kuluisi samalla tavalla. Oli juuri TM:ssa juttu taajama-alueelta, missä oli menetetty ihmishenki noiden urien vuoksi. TM tosin ei uskaltanut sitä laittaa onnettomuuden pääsyyksi...
Höyliä ja vastaavia kehittyneempiä laitteita todellakin tarvittaisiin varsinkin alemman tieverkon hoitamiseen.
Kyllä niitä kunnon pyryjä on ollut ennenkin, mutta silloin ihmiset ymmärsi toimia sen mukaan. Liikkeelle lähdettiin vaan semmosilla laitteilla, joilla pääsi liikkumaan ja tarpeen vaatiessa avaamaan itse tiensä. Nyt täytyy kaikkien tunkee tuonne väylille tientukkeeksi oli keli mikä hyvänsä, eli ainakin maalaisjärki on hävinnt liikenteestä. Tienhoitoon kelvollista kalustoa on höyliä lukuunottamatta tässä maassa enemmän kuin koskaan, kuskit ja teettäjät vaan tuntuu olevan hukassa...

Ja tuosta YITn moottoritien auraamisesta; ei se jälki kovin hääviä ole, varsinkin ohituskaista on kovin kapeesti aurattu ja loskaa on runsaasti.
Ja tuo paikallistie tai mikä h...tin kinttupolku se lie, on Lipontie lempäälässä. Oikea tiehallinnon mestarinäyte maalaisidyllistä, kannattaa käydä tutustumassa....
(Kaippa sitäkin täytyy alkaa itte kunnostaan, kun muuten ei tapahdu...


EDIT:
Ihan hyvä, että joku vielä viittii noita hoitohommiakin tehdä, ittellä tuli mitta täyteen jo vuosia sitten.
Ketuttaa vaan tuo tiehallinnon touhu, kun veronmaksajien rahaa hukataan toimimattomaan organisaatoon ja toimintamalliin.