Ruostuuko autosi tämän takia ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

No niin, kuten huomasit, on nykyinen tiehallinnon hoidon teettämismalli aika huono eli kelvoton. Hommahan perustuu siihen, että käytännössä tieliikelaitos (destia :lol: ) määrää mitä jokin homma saa maksaa; jos joku tekee halvemmalla niin se saa urakan. Urakoiden ja tehdyn työn hinnoittelu on myös vääristynyt eikä anna mahdollisuutta kokonaistaloudellisimman lopputuloksen aikaansaamiseen.

Mitä tulee "pikkutien" auraamiseen liian leveällä auralla, niin eihän se pitkä jäykkä siipi saa siitä irti läheskään kaikkea lunta varsinkaan kun auraaminen aloitetaan liian myöhään, jolloin lumi on jo tamppaantunut kiinni. tästä seuraa se, että tielle muodostuu polanteet ja niiden väliin ajourat, joita pitkin pääosa porukasta ajaa eikä kukaan uskalla poiketa. Polanteet jätetään tasoittamatta, jolloin uran kohta kuluu paljaaksi, ja nastat vie bitumin asvaltista. Polanteita ei edelleenkään tasoiteta vaan kulutusprosessi jatkuu ja pahenee taas seuraavan sateen myötä. Jos ne polanteet olis tasaiset, niitä pitkin voisi ajaa ja asvaltti ei kuluisi samalla tavalla. Oli juuri TM:ssa juttu taajama-alueelta, missä oli menetetty ihmishenki noiden urien vuoksi. TM tosin ei uskaltanut sitä laittaa onnettomuuden pääsyyksi...

Höyliä ja vastaavia kehittyneempiä laitteita todellakin tarvittaisiin varsinkin alemman tieverkon hoitamiseen.

Kyllä niitä kunnon pyryjä on ollut ennenkin, mutta silloin ihmiset ymmärsi toimia sen mukaan. Liikkeelle lähdettiin vaan semmosilla laitteilla, joilla pääsi liikkumaan ja tarpeen vaatiessa avaamaan itse tiensä. Nyt täytyy kaikkien tunkee tuonne väylille tientukkeeksi oli keli mikä hyvänsä, eli ainakin maalaisjärki on hävinnt liikenteestä. Tienhoitoon kelvollista kalustoa on höyliä lukuunottamatta tässä maassa enemmän kuin koskaan, kuskit ja teettäjät vaan tuntuu olevan hukassa... :roll:

Ja tuosta YITn moottoritien auraamisesta; ei se jälki kovin hääviä ole, varsinkin ohituskaista on kovin kapeesti aurattu ja loskaa on runsaasti.

Ja tuo paikallistie tai mikä h...tin kinttupolku se lie, on Lipontie lempäälässä. Oikea tiehallinnon mestarinäyte maalaisidyllistä, kannattaa käydä tutustumassa....

(Kaippa sitäkin täytyy alkaa itte kunnostaan, kun muuten ei tapahdu... :lol: :roll: )

EDIT:
Ihan hyvä, että joku vielä viittii noita hoitohommiakin tehdä, ittellä tuli mitta täyteen jo vuosia sitten.
Ketuttaa vaan tuo tiehallinnon touhu, kun veronmaksajien rahaa hukataan toimimattomaan organisaatoon ja toimintamalliin.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

vanttom kirjoitti:No niin, kuten huomasit, on nykyinen tiehallinnon hoidon teettämismalli aika huono eli kelvoton. Hommahan perustuu siihen, että käytännössä tieliikelaitos (destia :lol: ) määrää mitä jokin homma saa maksaa; jos joku tekee halvemmalla niin se saa urakan. Urakoiden ja tehdyn työn hinnoittelu on myös vääristynyt eikä anna mahdollisuutta kokonaistaloudellisimman lopputuloksen aikaansaamiseen.
Tiehallinto ja Tieliikelaitos ovat kaksi aivan eri instanssia! Tiehallinto kilpailuttaa urakat, Tieliikelaitos on yksi urakoitsija - vaikkakin valtio-omisteinen. Siksi juuri Tieliikelaitos otti tuon Destia nimen käyttöön, kun ei tämä tunnu aukeavan - varsinkaan toimittajille. Eikä kilpailutuksissa automaattisesti valita halvinta.

Kankaanpään hoitourakan viime syksynä saanut Virolainen AS Teho on parissa aikaisemmassakin kilpailutuksessa tehnyt halvimman tarjouksen saamatta urakkaa, kun laatukriteerit eivät ole tarjouksessa täyttyneet. Syksyllä ainakin muuten kehuivat lehdissä Tehon työn jälkeä.

Edelleenkin kaipaisin tilastofaktaa näistä "ennenkin olleista kunnon pyryistä". Väitän edelleenkin tilastoihin pohjaten, että vastaavaa keliä ei Etelä-Suomessa ole koettu ainakaan 40 vuoteen. Kyllä niitä kunnon pyryjä on ennenkin ollut, mutta ei puolentoista vuorokauden mittaisina pakkaslumipyryinä. Muuten kovia myrskyjä on kyllä ollut, mutta ei tuollaisia sademääriä pakkaslunta.

Itse olen ollut reilun puoli vuosikymmentä rekan ratissa n. tuhat kilometriä viikossa ympäri Oulun eteläpuolista Suomea kesät talvet ja on tullut kyllä nähtyä jos jonkin laista keliä. Vastaavaa en silti muista.

Pelkästään Hervannan valtaväylällä oli lokakuun viimeisen päivän iltana kiinni muistaakseni kaksi linja-autoa ja yksi täysperä- ja kaksi puoliperävaunuyhdistelmää ja erinäinen määrä pienempiä autoja, kun Prismasta ajelin kotiinpäin yhdeksän maissa. Lisäksi molemmat valtaväylälle ohitustieltä nousevat rampit olivat tukossa jumittuneiden autojen takia. Tuolloin lunta oli tullut vasta muutaman tunnin!
W123 280TE -79
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Juu, kyllä mää tiedän varsin hyvin, että tiehallinto ja tieliikelaitos on olevinaan eri organisaatioita, mutta kun ne on siitä samasta pölökystä halakastu, niin tulos on juuri se mitä sanoin. Niillä laatukriteereillä voi myös samasta syystä pyyhkiä takapuolen, se on niitten arvo käytännössä. Ja vaikka sitä nimee muuttais kerran viikossa niin ei se painolasti siitä virmasta mihinkään häviä.

EDIT: Tuolla tie-ja rakennuspuolella kun on käytössä ISOxxxx laatujärjestelmä, niin siinä laatukriteereihin vaikuttaa mm semmoset asiat kuin tarjouslomakkeessa käytetty fontti ja kirjasinkoko...

Muutamat kunnon pyryt muistan pohjois-pirkanmaalta vuosilta 1978- 1988. Tosin tilastoa en ole pitäny... Silloin oli kalustoa 3-tietä siivoamassa lapiomiähistä lähtien ja isommasta päästä telapuskukonekin....

Ja oli tuossa mainitussa viime syksyn pyryssä koko moottoritiekin täysin kelvottomassa kunnossa ja ehtoolla oli tienvarsi täynnä jumittuneita rekkoja... yhtäkään auraa en moottoritiellä nähnyt...

Ei taida noihin urakkasopimuksiin sisältyä urakoitsijan toimenpiteet poikkeuksillisissa kelioloissa... vai onko ne sitä että odotellaan kevättä.

(ihan sattuneesta syystä tiedän, että tuolla tieliikelaitoksessa on tälläkin hetkellä vielä täysi tietämättömyys siitä miten markkinataloudessa oikeesti toimitaan....) ja samalla mallilla on tiehallinnon kilpailutus käytännössä.

Muutenkin voi ittekukin miettiä mitä järkeä tuossa mallissa on kun tiehalllinto on valtion virasto, jolle budjetoidaan rahaa, tieliikelaitos on valtion liikelaitos, jonka pitäis tehdä tulosta vapailla markkinoilla, ja sille on taas budjetoitu joku tulos mitä sen pitää tehdä valtion kirstuun. Mitä järkee tuossa on että siirretään rahaa taskusta toiseen ja joku vie siitä vaan siivun välistä... Ainoo savutus on, että tiemäärärahat laskee vuosi vuodelta, ja samalla tieliikelaitos änkee itseään liiketoimita-alueille, jotka eivät sen perinteiseen alueeseen kuulu...
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Täytyy varmaan kokeilla tota mänty soopaa kun kiinnostais helppous ja ruosteettomuus. :roll:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Suola Asiaa

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Oletteko nyt ihan varmoja asiasta tämän pesukoneessa kietävä veden suhteen Täkäläisessä eräässä pesukoneessa ei ainakaan ollut näin Koska se vesi meni ensin saostus kaivoon mihin jäi tämä suurempi moska ja vesi jatkoi kaupunkin viemäriin mikä menee puhristamoon en minä ainakaan
allekirjoita tätä väitettä jos joku tarttuu siihen j.s.lehti
Avatar
vitos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: La 03.02.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja vitos »

petri.n kirjoitti:Tässä vuosiensaatossa, kun on tullut pestyä autoa vaikka millä ihmeaineilla, niin mäntysuopan vertaista en ole vielä löytänyt.
Puhdistaa niin suolat kuin piet kuin vettä vaan. Lisäksi jättää auton pintaan liukkaan kiiltävän pinnan.
Sitten sen päälle auton, kun vahaa, niin maalipinta on kuin peilinpinta.

Naapurin miehellä on tuossa pihassaan 90- luvun väyrynen ja käyttää pesuun samaa ainetta ja käyttänyt jo yli 50 vuotta.
Siitä harvinainen väyrynen, ettei ruostetta löydy mistään. Samoin ne 4 edellistäkin mersua olivat ruosteettomia.

Toimii tiedän kans yhden kaverin joka ostanu uutena 90 300td: ja pessy sitä mäntysuovalla ja on RUOSTEETON ,ilmeisen vähä kyseisessä tuotteessa syövyttäviä aines osia ilmeisesti!
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Justiin pari viikkoo sitte luin jostain lehdestä, jossa joku pesulayrittäjä kehui kuinka ympäristöystävällinen heidän uusi pesulinjansa on. Siinä kerrottiin mainittu kierrätysasia...

Pesulaitevalmistajat ei ole maininneet asiaa jostain syystä veppi-sivuillaan...
:roll:

Tuolta voi koittaa kaivella:
http://www.tammermatic.com/nettipro40.cgi

Saattoipa olla muuten niinkin, että kyseinen kierrätysvaatimus sisältyy ympäristöluvan saantiinkin...
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Puhristus

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

En minäkään väitä väitä etteikö tällaisia ole mutta en usko että näillä pienemmillä yrittäjillä ainakaan on ensinnäkin sellainen maksaa varmaan
hunajaa. Suurilla on kaikki mahdollista Ja tämä yrittäjä kenen kanssa minä
ksekustelin niin arveli etteivät laitteet ja suuttimet kestäisi tätä suolaa.

Mitä sitten tähän Mäntysuopaan tulee on tosiaan hyvää tavaraa jos sitten
pesee päältä tai sisältä Eikä vahinkoita mitään T.jslehti
Vastaa Viestiin