Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Piäisi käydä siellä motonetissä katsomassa että mitä sillä 139 eurolla saa. Pelkän akselin vai akselin niveleineen. 139e on kyllä halpa jos siinä on niveletkin mukana.


Mulla on vasen takapyöränlaakeri ollut jo vuosi sitten väljänä. Ostin silloin sinne uuden laakerinkin mutta kun rupesin sitä vaihtamaan niin hylkäsin koko homman. Vakaajan tanko olisi pitänyt rälläkällä katkoa ja muutenkin se laakerihässäkkä näytti työläältä vaihtaa. Lyhensin sitten laakeria puristavaa prikkaa niin että välys lähti pois.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ja nyt on käyty. Tuollanen paketti sieltä lähti matkaan.
Merkki oli joku interparts :roll: .



Tänään tuli vähän tarkastettua paikkoja. Etuvakaajan tanko oli irronnut.
Montuissa särähteli ikävästi. Kierteet korkanneet. Sain sen kiinni mutta sitten huomasin että alempi nivel oli väljä.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kävin kans motonetissa, mut en tietenkään ostanu mitään :D Noi vakaajan tangot näytti niin samalta, mitkä mulla oli hajonnu yhen talven aikana, niin kävin sitten ostaan orkkikset tilalle.

Vetarit näyttää kyllä hyvältä, näyttäis olevan alkuperäiset kumit :!: . Olisko Saksassa koottuja tms. Vaihdoin juuri äsken vetarin suojakumin ja alkuperäinen näytti juuri tuollaiselta.

Tuollainen orkkis sisänivelen kumi maksaa 75e, joten Motonetin vetarit on kyllä sopivan hintaiset..


Täytyy toivoa, että ei tarvi toiselta puolelta vaihtaa laakeria, kohtuu työläs homma.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

keef kirjoitti:Vetarit näyttää kyllä hyvältä, näyttäis olevan alkuperäiset kumit
Ei taida olla alkuperäiset. Kumeissa lukee myös interparts

113966 MB-8-14-302
http://www.interparts.eu.com/
http://www.partsinabox.co.uk/acatalog/O ... _5549.html

Noi vakaajan tangot näytti niin samalta, mitkä mulla oli hajonnu yhen talven aikana, niin kävin sitten ostaan orkkikset tilalle.
Kai noilla joku takuu on. Sehän ei ole mitään uutta että noi nivelet menee väljiksi, oli auto minkä merkkinen vaan.
Käy sitten hakemassa uudet takuuseen jos ei kestä. Eikä noikaan hinnalla ollu pilattu. Saisi vaan olla noita viton osia enemmänkin tarvikkeena. Korjauspeltejä ym.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tänään tuli tuossa ajankuluksi poljettua vitoa.
Kaikki romut kyydissä G-tech näytti 0-60 10.01 sek.
Kytkin luistaa. Menis varmaan allekkin tuon ajan, mutta kun kytkin ei pidä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

60 mph ?


:lol: pakko olla :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Laitetaas vähän kulutuslukeamia kesältä. Sekalaisessa ajossa 7,6l/100km. Joka on aika paljon pienempi kuin mitä talvella oli suurin kulutus 14l/100km. Tosin silloin oli lämmitin päällä parituntia päivässä.

Ja lämmittimestä tulikin mieleen, että taidan repiä rego tehtaan asentaman lämmityshässäkän pois tuolta takaata. Ei sillä oikeen mitään tee. Kenno, putket ja letkut on kylmässä, niin lämmöt menee harakoille. Vitossa on tuo ilmasuutin myös taakse, niin se riittää. Nyt vaan täytyy asentaa pysäköintilämmitin uusiksi. Ja kytkentä lämmittimen kiertovesipumpulle niin että vesipumppu lähtee aina päälle tyhjäkäynnillä kun sisäkennon lämpö alkaa hiipumaan (termnostaattikatkasin letkun kiinni). Viime talvena pakkasella huomasi että lämpö ei riitä tyhjäkäynnillä.

Olisi taas vito jumpaa ensiviikolla kun töihin pitäisi mennä. Vetoakselit ym odottaa. Mikähän siinä on kun ei enään kesälomalla jaksa autoja rassata.
Alkaa vissiin alkuinnostus hiipumaan :D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- On kyllä kohtuu hyvät kulutuslukemat, mulla menee se kymppi kesät talvet. Ilmeisesti kattoluukun :wink: ilmanvastus nostaa lukemia kesäisin.

No joo, huomenna tehdään laakeri remppa MYÖS repsikanpuolelle. Vähän sitä epäilinkin että molemmat menossa. Täytyy vaan kirota, että samoja osia saa vaihtaa moneen kertaan. Siks täytyy ruveta ostaan alkuperäis osia, jos kestäis pitempään.

Muilla kokemuksia FAGin laakereista?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt on uudet vetarit paikallaan. Vanhoista ei ollut kuin vasen ulompi nivel ehjä. Katsotaan nyt kauanko noi uudet motonetin vetarit kestää. Ja, onhan niissä takuu :roll: . Päällepäin noissa vetareissa ei juurikaan ole eroa. Vetokselin uusinta vitoon ei ole kovin kummoinen operaatio. Pyörä pois, alatukivarren etummainen pultti pois, sisänivelen kuusi pulttia pois(pulttipyssy jatko ja kuusiokoloavain/hylsy) ja sitten 32mm hylsyllä se navanpuolella oleva mutteri auki. Vanha pois ja uusi tilalle 8) .

Etuvakaajan niveltanko ei käynnyt :( . Motonetin varaosa oli oikea, mutta paketissa oli väärä osa. Vitossahan on erillaiset tangot vasemmalla ja oikealla. Sain kuitenkin oikean osan(vasen nivel. paketissa oli oikeanpuolen nivel) kun kävin vaihtamassa. Nyt on eri valmistajan nivel.


Samalla tuli putsattua polttoaineen esisuodatin. En tiedä kuinka moni tuota on tiennyt putsailla. Juttua ei ole täällä tainnut olla. Esisuodatin on siinä kotelossa mihin pottoainesuodatin tulee kiinni. Suodatin oli aika likainen. Ainakin omassa vitossa tuon putsaus vaikutti käyntiin ja kulkuun. Puhtaaksi sain sen jarrukliinerillä, pensselillä ja paineilmalla. Suodatin puhdistuksen jälkeen. Samalla on ehkä syytä vaihtaa myös o-renkaat suodattimelle tuleviin putkiiin ja tuon esisuodattimen o-rengas. Nyt reagoi herkemmin kaasuun joka näkyy myös ahtopainemittarissa. Esisuodatin kannattaa putsata jos ei ole tietoa milloin on viimeksi putsattu. Ja samalla vaihtaa ne o-renkaat. On tuollainen vajaa puolentunnin homma.



Onkos kellään tietoa paljonko viton etujarrulevyjen minimi paksuus saa olla? Alkaa olla leimasin miehellä käynti edessä. Silmällä arvioituna levy on siinä rajalla. Ja mitalla mitattuna 18.3mm kumpikin puoli. Palaa oli vielä 5mm. Parashan olisi kun laittaisi kaikki uutta , mutta lomien jälkeen saldo näyttää nollaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nuo vetoakselin kumit näyttävät siltä, että otetaanpas niistä sitten kuva vuoden ikäisenä :lol:

Tuo esisuodatin, nyt kun se vihdoin löytyi (joskus sitä kyselin), kuuluu vaihdettaviin osiin merkkihuollon ohjelman mukaan. Ei muistaakseni maksaa montaa euroa. Olivat sen vaihtaneet mulle, ainakin laskun mukaan :roll:

Vetoakselin vaihdossa sitten tarkkana, ettei pyörien suuntaus muutu, tai varmuuden vuoksi voi suunnatakin, jollei ole aikoihin tehty. (Pultteihin merkki pistepuikolla ja samaan asentoon, no ainakin ne säätöpultit).

Eikös jarrulevyt menneet siten, että normipaksuus on 22mm ja hylkyraja 19 mm ? vai muistanko väärin. No se tieto löytyy ainakin brembon sivuilta. Minulla ne oli jo muutamankympin alle hylkyrajan kun ne vaihdoin. Ne kannattaa kyllä vaihtaa ajoissa, niin saa helpommin irtikin. Viton keväthuolto: jarrulevyt ja käsijarru :lol:

heh, toivotaan etteivät olleet unohtaneet tehtaalla rasvoja vetonivelten sisältä :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

Itse kun käytin tossa keväällä pirssiä näytillä,niin levyistä tuli huomautus kun paksuus oli jotain 18mm luokkaa,muistaakseni se 19mm on hylkyraja.
Katsastusmies oli hyvälläpäällä ja antoi leiman vaikka oli maanantaipäivä :P


Minä olen saanut nuo vetarit vaihdettua ilman että irroittelee alatukivarren etummaista pulttia(ilman rälläkkää). :?:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

ronksu kirjoitti:Minä olen saanut nuo vetarit vaihdettua ilman että irroittelee alatukivarren etummaista pulttia(ilman rälläkkää). :?:
Juu, saa ne irti ilman että tukivarren pulttia irrottaa. Pultti irti homma on vaan paljon helpompi tehdä kun ei tarvii ährätä sen vetarin paikalleen laiton kanssa. Pultti paikallaan joutuu vääntämään moottoria sivullepäin noin 4cm ennen kuin sisäpuoli menee koloonsa. Ja tuskimpa kulmat siitä pultin irrottamisesta mihinkään muuttuu, kun tukivarren kiinnityksissä ei ole säätöä.



Savuja tänään haisteltu. Alkutilanne
Kuva


Kuva
Kolmekierrosta "katsastusruuvia" kiinnipäin ja sitten näytti tältä 8)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Väri vaihtunut. eiku . . . tuli kakkosauto hankittua, ja nyt olisi pientä (perinteistä) jumppaa konehuoneen puolella :D .
Ketju poikki. Syyllinen on pumpun ennakonsäädin, rikki palasina.


KuvaKuva
KuvaKuva
Kuva
Viimeksi muokannut vito500tkm, Ti 28.08.2007 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahaa, sinä ostit sen bussin, hyvä, siitä tulee mielenkiintoinen projekti.

Hmmm, meinaat ettei kannata heti ottaa konetta pois korista :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Koitetaan nyt ensin tuleeko tästä nykyisestä koneesta kalua vai ei ilman isompia purkamisia.

Ennakosäädin säpäleinä. Lainasin nyt rikkinäiset säätimen osat 200D:stä, jotka on oikeastaan täysin erillaiset kuin vitossa. Säätimet varmaan toimivat/säätyvät hieman erillailla. Kokeilen nyt kuitenkin kun se ei mitään maksa. Nokassa, nostajissa ja kannen päällä ei mitään vaurioita näkynyt.
Tuollasen sain näistä vito/200D osista kasattua:
KuvaKuva

Sitten mietiskelemään, että miten saan ketjun paikalleen, kun vanha ketju on poikki ja irti. Tuonne ja takasin se pitäisi jotekin saada, niin että konetta ei tarvisi purkaa :roll: :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Sitten mietiskelemään, että miten saan ketjun paikalleen, kun vanha ketju on poikki ja irti. Tuonne ja takasin se pitäisi jotekin saada, niin että konetta ei tarvisi purkaa :roll: :?:
Eihän sitä saa, tai no mikä ettei.

Aika jännä, että merkkihuollon ratkaisu on vaihtaa koko kone (a' 12 000€), ja tässä on vielä hyvinkin toivoa, ettei männille ja venttiileille ole käynyt mitään, no kovin pahaa.

Ilmenikö mitään merkkejä miksi ennakonsäädin on hajonnut, onko se 600 tkm vain yksinkertaisesti liikaa, eli pitäisikö säädin varmuuden vuoksi uusia siinä puo,en miljoonan kohdalla. Kun kyseessä ei voi olla maanantaikappalekkaan, nimittäin kaikki Vitot ovat sellaisia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tosi harvinainen juttu tuo ennakonsäätimen hajoaminen. Ei ole koskaan tullut yhtään tommosta vastaan. Toinen ihme on, jos ei yhtään venttiiliä ole mutkalla. Nyt kannattaisi tehdä ohivuotomittaus, kun kone vielä on paikoillaan. Kyllä aina noista jokin venttiili vääntyy, jos jako menee sekaisin, mutta toisaalta nokka on ehjä, niin oisko tuurilla riittänyt nostimissa kasaanpainumisvara.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mistäs veskola sai sen 600tkm? Mittarissa on reilu 400tkm.
Ketjunlaahaimien perusteella ja nokka-akselin kuluman perusteella autolla on ajettu vähemmän kuin mustalla 520tkm ajetulla vitolla.

Ohivuotomittari olisi, mutta tuskin viitsin mitään alkaa mittailemaan. Omahommansa irrottaa noi hekut ja alkaa mittailemaan. Ketjupaikalleen ja käyntiin. Kyllä sen sitten kuulee että onko ehjä vai rikki. Jos on rikki niin käyn hakemassa toisen koneen.

200D:stä kun ketju hyppäsi ja venttiilit otti mäntiin kiinni, niin kansi säilyi ehjänä. Männissä ja venttiileissä oli jälkiä mutta mikään ei mennyt rikki. Ajoin autolla jako sekasin 10km.

On noita ennakonsäätimiä kuulemma joskus hajonnut :roll: . Tosin yhtään en ole omin silmin nähnyt, tätä ennen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luinko mä väärin sieltä toiselta forumilta , no sitä tapahtuu...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

:idea: Nyt on ketju viety läpi.

Vedin kaksi keltaista sähköjohtoaylhäältä alas. Toinen pitkän laahaimen kautta ja toinen pumpulta alas. Kampiakselin pyörä ja stefa pois ja koukulla sai johdot ongittua ulos ja sitten juotin ne yhteen. Näin sain vetojohdon ketjulle, ja ketjun kiertämään kampiakselin hammaspyöränkautta ylös. Ei ollut mikään simppeli rasti.

Seuraavaksi moottorin ajoitus ja pumpun ajotus kohdalleen. Ketju kiinni ja +50syöttöä tarjoilemaan startille.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No huh huh, ja kun vielä tietää miten ahdasta tuolla on...se ei näy kuvista niin hyvin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nyt rupeaa hermo palamaan pumpun rattaan kanssa.
Kerran se ennakonsäädin otti ja hajosi jakopään sisälle palasiksi. Sain ne kuitenkin ongittua sieltä pois ja säätimen kasattua uudelleen. Nyt on ongelmana pumpun ennakko en saa sitä kohdalleen. Pumppu lukittu ja ennako joko 7 jykk tai 18 jykk. Ei satu poorit kohdalleen niin että pumpun ajotuksen saa sinne viidentoista tuntumaan. Ei nyt sitten tiedä että kumpaan asentoon jättää. Taidan kuitenkin kokeilla sitä 18. Jos vaikka toi mun lukitustappi (10,5mm poranterä) antaa sen verran periksi että se ennakko jää sinne 18. Mutta jos ketju hieman löystyy käytössä niin silloin se 7 ennakko olisi se oikea.
Viimeksi muokannut vito500tkm, Pe 10.08.2007 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jos nyt oikein muistelen niin ajotus tarkastettiin niin että pumppu on lukittu ja konetta pyöritetään myötäpäivään OT merkin ohi. Liikkeen pitäisi loppua siihen 15 tuntumaan, joka on se ennakko. Vai muistanko väärin?


Huomenna, tai siis tänään olisi vuorossa nokanketjupyörän asennus ja ketjun liittäminen. Lisäksi täytyy kävästä veholta kampiakselin etustefa, kun sen joutu rikkomaan. Hyvällä tuurilla huomenna sais vitosta savut.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Silleen sen ajotuksen pitäis mennä, paitsi tietysti ei se kauheasti pyöri se kone jos pumppu on lukossa ja ketju kireällä...ja pumppua kallistamalla on se parin asteen lisäsäätö.

Onko se booritus tosiaan noin paljon asteina, sehän on kohtuu tiuha :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

11 astetta näyttäisi boorin väli olevan. Ei vaan nyt satu kohdalleen toi säätö. Nyt jätin sen siihen 18. Pitää pumppua kääntämällä kokeilla että saisko sen siihen 15, mielellään 14 jos vaan menee. Mustassa toi 14 ennakko toimii hyvin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oliko toi uudella ketjulla (no oli tietty), jospa se siitä venyy asteen kun vetriytyy ekan startin yhteydessä...ja muutenkin se tilanne voi olla hiukan eri kun osat ja öljyt asettuu
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JUMALAUTA, ONNEKSI OLKOON !!!!

Kaivele nyt vielä myyjän haavassa veistä (jos hän lukee täällä) ja kerro paljonko oli eroa Vehon korjausarviossa ja nyt autoon menneessä rahassa :lol: :lol: :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ja niin se veitsi pyörähtää:
-Ketju 57e,
-kampiakselin etutiiviste 15e ja
-ketjunlaahainkisko 5e.
= 77e
+20h töitä

+Ennakonsäädin, löytyi tuolta romukasasta varastonperältä.

Veholla ~12500



Täytyy nyt vielä käytellä ja käydä koeajamassa. Sitten voi lopullisesti sanoa että toimiiko vai ei.
Viimeksi muokannut vito500tkm, La 11.08.2007 01:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- koneen tais palastaa että siinä oli automaattiloota, koneesta loppuu veto niin laatikko ei pyöritä konetta ja hajoita kantta yms. Vai kui??
Vastaa Viestiin