Onnea vaan hyvästä valinnasta!
Allekirjoitan noi sun "tuuletukset" =)
Hankin itselleni alkukesästä -00 vuotisen 320 SLK'n, 6-vaihteisella manuaalilla.
Sekin on saksantuonti, moitteettomalla merkkihuoltokirjalla. Ajettu 62tk ja vain kesäisin. Auto on kuin uusi! Sitä ei voi käsittää, miten esim. konehuone näyttää, ihan kuin uudelta. Mikään alumiiniosa ei ole hapettunut ja muutenkin kaikki rakoset ovat puhtaat.
Sisustassakaan ei näy minkäänlaisia käytön jälkiä. Tästä tietenkin kuuluu Monicalle kiitos sinne Muncheniin. Hyvin on rouva autoaan pitännyt. Kukaan kavereistani ei voinut uskoa, että kyseessä on todellakin kohta 8 vuotta vanha kulkine.
Eli kyllä sieltä niitä helmiä löytyy..
Pari sanaa ajettavuudesta.
Puheet siitä että 170 SLK on tarkka kaikenlaisille alusta muutoksille, pitänee valitettavasti paikkansa! Kerkesin ajamaan vajaa paritonnii, kunnes ruuvasin H&R'n alustasarjan ja tietenkin matalimmilla säätökumeilla. Tietenkin meno muuttui paljon jämäkämmäksi ja omaan makuun paremmaksi, mutta mutta.. Kyllä se nyt paremmin ne urat löytää ja tuntuu välillä että autoa olis ohjattava kaikenaikaa.
Tämä tietenkin vain niillä tieosuuksilla joilla uria on silmin huomattavissa. Muutaman kerran olen päässyt ajamaan pitempään juuri vedettyä pintaa, niin voi sitä ajonautintoa.
Käytin auton nelipyörä suuntauksessa, mutta ei sillä tietenkään olut mitään ajoon parantavaa merkitystä. Tai ainakaan en huomannut.
Lisäksi nyt alla pyörii täysin vakiot 16" alumiinivanteet, mutta uudet 19" ovat jo matkalla kotia kohti. Ajettavuus 8.5+9.5 tuumasilla tuskin siitä liioin paranee. Tämän kaiken olin jo lukenut tältä ja amerikan foorumeilta, mutta ulkonäöstä on vain "kärsittävä". Pääasissa ajelen vain lyhyitä siirtymisiä kahviloitten välillä, joten mua en ota niistä sen suurempaa ressiä. Kaiken voi sitten palauttaa entiselleen, jos auton uusi omistaja joskus niin tahtoo.
Äänet tuossa V6 koneessa ovat aika mahtavat. Ovat kyllä melkosen herrasmiesmaiset, eli ääntä tulee vasta sillon kun kiekkaviisari ohittaa +3000 rajan. Ehkä omaan makuuni liiankin vaisut alakierroksilla. Tulevaisuudessa saattaakin taaimmainen vaimennin vaihtua, johonkin avarampaan (äänekkäämpään) malliin.
Vaihteisto on äärimmäisen tarkka, sanoisko mersumainen? Eli aluksi oli opettelemista sovittaa liikennevaloista lähdöt jouhevasti. Mutta nytten se jo sujuu ihan mallikkaasti. Muuten vaihteet suorastaan putoilevat paikalleen, vaikkakin ykkösen ja kakkosen vaihto on se hankalin. Johtunee varmaankin hitaista rattaitten pyörimisistä??? (öö..veikkaus)
Vaihdekepin välit ovat sopivan lyhyet ja muutenkin siitä ei moitittavaa. Aluksi vaan huomas ajavansa vaan 5-vaihteella,
mut nopeasti siihenkin tottui.
Ajoasennon saa muokattua ihan mukavaksi, vaikkakin penkeissä toivoisi olevan enempi sivuttaistukea. Ainakin tällänen riuku ei oikein tahdo istua siinä kovin tukevasti. Isoin miinus on ehdottomasti, ratin korkeuden säätö! Miten ei sitä ole voinut siihen laittaa? Itse ainakin tykkään istua hieman alempana, jolloin keulaa on sitten vaikea hahmottaa missä se jo on.. Onhan siinä penkissä se korkeudensäätö mahdollisuus, Mutta tuntuu että se nostaa vaan takakulmaa, jolloin tulee sellanen tunne että istuis alamäkeen. Ehkä talven aikana tutustun paremmin tuohon. Jos vaikka laittas korokepalat etukiinnikkeiden alle. Kovin pitkälle kuskille sitä ei varmaankaan ole suunniteltu, koska 176cm. tuntuu juuri passelilta ja penkki jo ihan takana. Tämä tietysti riippuu paljolti siitä millaseen keno-asentoon on tottunut.
Tavaratilahan noissa on melko pieni, mutta kyllä sinne varakalsarit ja Visa aina mahtuu.
Ehkä jättäsin kuitenkin Euroopan kiertueen väliin, tai sitten on lähdettävä yksin. =)
Seuraavat tuuninki muutokset ajattelin toteuttaa lähiaikoina:
-Vanteet, jotka jo tulossa. Aika näyttää pidänkö, vai tuleeko tilalle 18" kiekot.
-Kromikaaret (turva)
-Windbolkkeri, se WSA 2000 tai sitten se pleksinen, johon saa raapustettua vaikka mitä. Ebayn kautta löytyy kyllä.
-Räyhäkkäämpi takavaimennin
Koneeseen ei valitettavasti lisä jerkkua ole tiedossa, koska Kleeman kustantaa sen 10000€ = ei mitään järkeä. Ja kyllä tuollakin pääsee..
Tässä pitkähkö sepostus omasta rehellisestä näkökulmasta ko. kulkineesta. Voin suositella kyllä muillekin, jotka haluaa kesäksi avoroadsterin. Kattoalhaalla se vasta pääsee oikeuksiinsa.
Päivitän sitten sitä mukaa, kun aihetta on.
-J-
