w123 300tdt ahdot?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
citi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

w123 300tdt ahdot?

Viesti Kirjoittaja citi »

paljonko tollasen 300tdta pitäisi ahtaa vakio kunnossa?
laittelin tossa viikonloppuna ahtopaine mittarin kiinni ja maksimi ahdot on 1,3bar.. 100km/h vauhdissakin ahdot pysyy 0,9-1bar. onko normaalia?
w123 300tdta -81
Rammstein69
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jotain 0,8 tai 0,9 pitäis olla vakiona..

laita ihmeessä välijäähdytin jos meinaat 1,3barilla ajella :roll:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
citi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

kuinkas mä saan tiputettua niitä ahtoja nyt sitten? ellei jollain ole tarjota halpaa välijäähdytintä :wink:
luulis kun ahtoja senkin verran että savuakin tulisi.. sitä ei juurikaan tule.
w123 300tdta -81
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Savu juurikin vähenee kun koneeseen painetaan enemmän ilmaa. Pidennä hukkaportin tankoa jos siinä sellainen on. Silloin ahtopaine pienenee.
citi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

mistähän syystä ne ahdot ovat nousseet? mistä päin löydän sen tangon?
w123 300tdta -81
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Vähä haiskahtas että hukkaportti on kiinni ku ahtaa noin paljo 100sen vauhdissa. Mulla ahtaa n.0,5bar 100sen vauhissa tasakaasulla ja maksimiahdot liikkuu siinä 1bar tietämillä, taitaa jäädä vähä alleki. Tuosa mun vakioturbosa näyttäs ettei hukkaportin kellosa oo tankoa näkyvillä lainkaan, joten turbo paikoilla vähä kinkkisempi säädellä. Mutta kato että sinne hukkaporttiin menee letku ja että se on ehjä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Rammstein69
Mersumies
Mersumies

Antti M. kirjoitti:Vähä haiskahtas että hukkaportti on kiinni ku ahtaa noin paljo 100sen vauhdissa. Mulla ahtaa n.0,5bar 100sen vauhissa tasakaasulla ja maksimiahdot liikkuu siinä 1bar tietämillä, taitaa jäädä vähä alleki. Tuosa mun vakioturbosa näyttäs ettei hukkaportin kellosa oo tankoa näkyvillä lainkaan, joten turbo paikoilla vähä kinkkisempi säädellä. Mutta kato että sinne hukkaporttiin menee letku ja että se on ehjä.

Antti hyvä, jos puhut siitä nopeesta hopeesta ni siinä on hukkaportin kellon keskellä kuusiokolopultti joka on lukittu mutterilla (avainväli 10mm)...

samalla tavalla mulla on ollu jokaisessa w123 300DT:ssä... kaikissa on ollu KKK:n ahdistin.. :roll:
Chrysler 160 -74
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Rammstein69 kirjoitti:
Antti hyvä, jos puhut siitä nopeesta hopeesta ni siinä on hukkaportin kellon keskellä kuusiokolopultti joka on lukittu mutterilla (avainväli 10mm)...

samalla tavalla mulla on ollu jokaisessa w123 300DT:ssä... kaikissa on ollu KKK:n ahdistin.. :roll:
Joo, siitähän minä...jaa kkk:ko se oliki, se on nii piilosa etten oo tarkemmin kuikuillu, mitä ny vähä vilkuillu. Eilen katoin niitä maksimi ahtoja niin jäi sinne 0,8, joten hivenen vois ehkä löysyttää hukkaporttia jos innostuu.
Millhill Performance
-Built With Pride-
citi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

nyt on tippunu hieman maksimi ahdot. enää 1,1bar.. onko siitä liiasta ahdosta varsinaiasta haittaa? pitäisikö syöttöä lisätä?
turbo on TO3.. niin olin ainakin kattovinani
w123 300tdta -81
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viesti:

citi kirjoitti:nyt on tippunu hieman maksimi ahdot. enää 1,1bar.. onko siitä liiasta ahdosta varsinaiasta haittaa? pitäisikö syöttöä lisätä?
turbo on TO3.. niin olin ainakin kattovinani
No ei se noista ahdoista hajoa ainakaan, mutta kyllähän liiat ahdot kuormittaa turhaan konetta, käytännössä ei varmaan tuossa huomaa vaikutusta vaikka tiputtaiski ahtoja.
Millhill Performance
-Built With Pride-
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Vakio turpolla se liika ahtopaine aiheuttaa kovan pakosarjanpaineen joka taas aiheuttaa mm. turhia lämpökuormia :!:
citi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

näistä kun en vielä hirmusesti tiedä niin pysyykö ahdot samoissa vaikka lisäisin syöttöä?
entä minkälainen turbo tonne olis passeli? TO4?
w123 300tdta -81
Rammstein69
Mersumies
Mersumies

citi kirjoitti:näistä kun en vielä hirmusesti tiedä niin pysyykö ahdot samoissa vaikka lisäisin syöttöä?
entä minkälainen turbo tonne olis passeli? TO4?

laita hyvä mies ihan ekaks cooleria keulaan, männät maksaa reilut 500e kappale et ei ole ihan ilmaista lystiä niitä sulatella..

ahtimen valinta riippuu täysin tehotavoitteista..?

itsellä on tällä hetkellä 124 300turboDeen vakioturbo, mynän pumppu 7mm tapeilla ja reilun kokoinen cooleri, putkisto hiukan avarampi.

kyllä vetää ihan kivasti tollasenakin, ahtoja jotain hiukan vaille 1,5bar..
Chrysler 160 -74
Rammstein69
Mersumies
Mersumies

niin ja pakopainemittari on hyvä lisävaruste. 8)
Chrysler 160 -74
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

citi kirjoitti:näistä kun en vielä hirmusesti tiedä niin pysyykö ahdot samoissa vaikka lisäisin syöttöä?
Yleensä ahtopaineen säätää oikeaksi hukkaportti. On muutama tilanne jossa syötönlisäys nostaa ahtopainetta.

- Alkutilanteessa kierroksilla syöttömäärä on alunperin niin pieni, ettei ahtopaine nouse sille tasolle, jossa hukkaportti sen haluaisi olla.

- Kierroksilla ja suurella syötöllä ahdin (pakopesä) käy niin pieneksi, ettei hukkaporttikaan enää pysty rajoittamaan ahtimen liiallista pyörimistä, ja paine nousee yli asetetun.

Yleensä siis syötönlisäys ei nosta ahtopainetta juurikaan, jos lähtötilanne on järkevä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Rammstein69 kirjoitti:laita hyvä mies ihan ekaks cooleria keulaan, männät maksaa reilut 500e kappale et ei ole ihan ilmaista lystiä niitä sulatella..
Öljysuihkimisetko noissa maksaa? Mulla makso OM616 täysrlemontin yhteydessä männät 90 € kipale, muistaakseni.

Mulle tulee turbo tuohon moottoriin talven aikana, STT-satsi löytyi.
Joku antoi neuvon jossain, että hukkiksen säätely siten, että ahtopainemittari nousee kierroksilla max. 0,8-0,9 baariin. Onko tää oikein? Milläs kiekoilla?

Ja sitten: käytättekö ahtopaineensäätimiä
http://www.futurez.fi/webshop/product_catalog.php?c=75

Mihis niitä tarttee?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nuo ahtopaineensäätimet on käteviä, jos haluaa ahtopaineen säädön vaikkapa ohjaamoon. Kaikissa turboissa painetta ei voi kovinkaan helposti säätää. Myös se etu saavutetaan noilla värkeillä, että hukkaportti ei aukea ennen haluttua painetta. Värkki säätää hukkaportille menevää painetta.
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Petteri Kivimäki kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti:laita hyvä mies ihan ekaks cooleria keulaan, männät maksaa reilut 500e kappale et ei ole ihan ilmaista lystiä niitä sulatella..
Öljysuihkimisetko noissa maksaa? Mulla makso OM616 täysrlemontin yhteydessä männät 90 € kipale, muistaakseni.

Mulle tulee turbo tuohon moottoriin talven aikana, STT-satsi löytyi.
Joku antoi neuvon jossain, että hukkiksen säätely siten, että ahtopainemittari nousee kierroksilla max. 0,8-0,9 baariin. Onko tää oikein? Milläs kiekoilla?
Turbon männät on muutenki erilaiset ku vaparin. Säädä painetta sen verran ettei peilistä näy savua ku kiihytät kaasu pohjassa, enempi painetta alkaa olla turhaa. Epäilisin että 0,5bar riittää.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Rammstein69
Mersumies
Mersumies

Petteri Kivimäki kirjoitti:

veholta kysyin turbon mäntää omaan projektiini, kun ei muualtakaan saanu. en muista paljonko oli tarkka hinta, mutta hiukan päälle 500e+ ehkä vielä rahdit saksasta..

harrastukset maksaa 8)
Chrysler 160 -74
citi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

kertokaas viisat miten tuohon se välijäähdyttimen asennan.. joutuuko imusarjaan tekemään muutoksia ym?
w123 300tdta -81
Vastaa Viestiin